28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ESEJ: Argumenty proti genderové teorii chybí

Ministryně Maláčová dala do návrhu zákona o dětských skupinách název jesle, které už mají genderově zaměřené návody. To vyvolalo diskusi o genderové teorii vůbec.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Podracký 25.10.2019 11:35

Genderová teorie je jen špička ledovce, ta viditelná, které se lodě dokáží vyhnout a přitom narazí na tu větší a nebezpečnější část pod vodou. Pozoruji, že se vyhýbáme genderu, ale narážíme na to, na čem je gender postaven. Na teorii univerzálního člověka jednotlivce. To má být nový člověk s nerozlišeným pohlavím, ale i s nerozlišenou národní identitou, tedy vlastně žádnou. To má být absolvent škol, byť hloupý, ale s diplomem (diplom pro každého), to má být člověk s univerzální sexuální orientací, nakonec to skončí člověkem, který bude nerozlišen podle pracovních výsledků, ale s rovnostářským odměňováním. Duhová společnost nakonec přestane rozlišovat mezi člověkem a zvířetem.

P. Aron 25.10.2019 11:40

Pane Podracký, já s vámi naprosto souhlasím. Jen mě velmi mrzelo, jak jste se otřel o lidi, kteří by měli být spojenci.

V. Podracký 25.10.2019 17:28

Nevím o které jde?

Z. Klouček 25.10.2019 16:04

Já bych možná spíš hledal důvod v absolutizaci svobody jednotlivce, chápané jako jeho neomezené právo chovat se jak se mu zamane, nevyvážené jeho povinnostmi ve vztahu ke společnosti. Jako skoro ve všem je to otázka míry, při jejímž překročení se i ta nejlepší věc změní v něco velmi špatného, např. lék v jed. Podobně i genderová otázka, původně v základní podobě správná snaha lépe využít obecného potenciálu žen pro rozvoj společnosti, aniž by ovšem podstata jejich ženská role byla dotčena, se změnila v něco odpudivého. Ta míra resp. rovnováha se hledá a uplatňuje špatně a z jejího porušování lze dosti snadno těžit (politicky, ekonomicky či jinak). Nejsem nábožensky založený, ale tu autoritativní rovnováhu by asi bylo možno nejlépe nalézt ve víře, kterou ovšem stárnoucí náboženství poskytují nedostatečně.

V. Podracký 25.10.2019 17:36

Jinými slovy říkáte to, co já. Jenže, co rozvrátilo rovnováhu? Rovnováha byla dokud byla normální občanská společnost, dokud existovaly povinnosti a sounáležitost s národem a státem. Rovnováha zmizela prosazováním neomarxistického univerzálního člověka. Takovým byl už Havel. Ten mluvil o lidských právech jako obecné teorii, vlastně jakémsi náboženství. On už nechtěl občanská práva, on už chtěl univerzálního člověka.

Z. Klouček 25.10.2019 22:07

Ano, pane Podracký, uvažuji velmi podobně jako Vy a diskutuji s Vámi proto, že si Vašich názorů vážím. Osobně vidím jako nejvýznamnější téma (přílišné) svobody, jíž je člověk "osvobozen" i od své příslušnosti ke skupinám lidí, s nimiž má společné kořeny, zvyky, jazyk atd. ,v jejichž pokračování by měl mít i svou budoucnost. Osvědčené společenské instituce jako rodina, národ, role pohlaví atd. takovému "osvobozování" brání a nejspíše proto jsou stále více napadány. Svoboda člověka je úžasná myšlenka a proto je tak těžké byť jen naznačovat, že by měla být jakkoliv limitována a užívána jen jako lék, a to lék s vedlejšími účinky. Bránit tradiční instituce je správné a potřebné, ale samo o sobě asi k úspěchu nepovede, objevování nových svobod je přece tak revolučně lákavé... Chybí tady víra založená na něčem, co přesahuje život jednoho člověka, kvůli čemu je nutné akceptovat (a jen v nezbytném rozsahu aktualizovat) dlouhodobá pravidla, i k když nám třeba v něčem nevyhovují, tedy včetně mnoha povinností. Návod k získání víry (nikoliv nezbytně náboženské) bohužel nemám.

P. Pepax 25.10.2019 20:55

Pane Podracký dal jste podnět k této né moc rozsáhlé, ale přitom docela racionální diskuzi.

Z. Klouček 25.10.2019 9:52

Ano, souhlasím. Potíž je podle mne v tom, že se porušila potřebná rovnováha mezi sounáležitostí jednotlivce se společností, jejíž je součástí, a člověkem jako jednotlivcem. Člověk (v moderní západní civilizaci) se pod praporem svobody vymkl své společnosti (obci) a ztratil tak své kořeny i svou vlastní budoucnost v podobě přetrvání svého potomstva a obce. Nemusí mít proto žádnou odpovědnost, což samozřejmě podporuje bujení všemožných odchylek od biologické přirozenosti člověka i pravidel, udržujících řád daného typu společnosti.

V. Podracký 25.10.2019 17:38

Člověk to neudělal sám od sebe. Byl k tomu veden ideologicky počínaje Havlem.

Z. Lapil 27.10.2019 20:20

Havel jako příklad - dejme tomu. Ale jako počátek?

Porušení sounáležitosti člověka se společností a naopak vidím už někde v osvícenství, ne-li v renesanci ("člověk je měřítkem všeho"; ne-li rovnou "člověk především") a určitě v komunismu ("společnost/kolektiv především").

Občas někomu nutím mou milovanou větu: "Nevybereme si to, prostě se to stane".

V. Klepetko 25.10.2019 9:37

Pane Podracký, tzv. "genderová teorie" je ve skutečnosti jen ideologická doktrína, propagovaná "progresivisty" - což je sice dnes velmi mocná, ale myšlenkově nesmírně ostře vymezená skupinka uzurpátorů, kteří se svou doktrínu snaží zavést a prosadit hrubou silou, za cenu potlačení lidské svobody.

Pokud byste ale s podobným názorem souhlasil, tak musíte uznat že základna pro kritiku "genderové doktríny" je ve skutečnosti mnohem širší, než jsou Vaše východiska. A že k efektivní obraně je třeba tyto síly spojit. Jen pár lidí totiž bude dnes souhlasit s tím "svoboda člověka začíná v plnoletosti", ale vlna odporu proti genderovým lžiteoriím je přitom obrovská!

Osobně si myslím, že i klasický liberalismus by byl dobrou základnou pro ostrou kritiku genderismu. "Myšlenky o výchově" Johna Locka byly přeloženy i do češtiny, a tento velký myslitel a pedagog, který stál u samotného zdroje liberalismu, je s genderismem neslučielný. Ten totiž stojí nejen proti přirozené tradici, ale i proti přirozené svobodě! Která je zabetonována v institucích moderního právního státu. Argumenty proti "genderové teorii" nechybí, jen jsme líní je hledat! :-),

V. Klepetko 25.10.2019 10:04

P. S. Myslím, že v plnoletosti začíná PLNÁ svoboda, založená na odpovědnosti za vlastní život. Ale dospívání vidím spíše jako postupné naplňování svobody, než jako cestu k její bráně...

Z. Lapil 27.10.2019 20:21

HODNĚ dobrá metafora. Díky.

M. Prokop 25.10.2019 15:18

No jo, ale kde dnes najít klasické liberály? Socan, kam se podíváš! :-(

V. Klepetko 25.10.2019 19:32

Netřeba hledat. Vychovávat!

Jinak, dědictví klasického liberalismu je "zamrzlé" v institutech právního státu a Listinách a Ústavě. Tvůrčí kreace stále nových pozitivních práv je v rozporu s tradicí, říkám! :-)

V. Podracký 25.10.2019 17:42

Ano, ale liberalismus je individualistický a proto je už na cestě k univerzálnímu člověku. Hlásáním svobody jednotlivce to vlastně podporuje. Pokud bude člověk svobodný nemusí mít vztah ke společnosti a její budoucnosti. Už individualismus zbavil člověka povinností.

V. Klepetko 25.10.2019 19:23

Pane Podracký, jenže na konzervativní revoluci potřebujeme mít nejen jasnou vizi, ale i dostatečný počet revolucionářů v zástupech. Ty jsou snad v Polsku, v Maďarsku, možná v Itálii... Ale u nás?

Myslím, že v našich sekularizovaně vychýlených poměrech by bylo z taktického i praktického hlediska nejvhodnější vyhlásit klasický liberalismus součástí konzervativní (národní) tradice, která se postaví proti šíleným a vykořeněným progresivistům.

Pamatuji že za povodně v Praze v roce 2001 se nikdo neptal nevěstky, pomáhající nosit pytle s pískem, zda její morální profil odpovídá důstojnosti místa. Řítí se na nás strašlivá lavina, pane Podracký! A já říkám - každá ruka dobrá... Nenecháme se zničit jen kvůli tomu, že se sami zaženeme do omezujicího ghetta své vlastní pravdy !

R. Langer 25.10.2019 9:34

Argumentem proti genderové teorii je hlavně to, že je to naprostá pitomost. :-P

Š. Hašek 25.10.2019 9:39

Máte pravdu. Ale právě pitomosti dovedou "zamávat" celými světadíly. Tedy velice zbystřit pozornost!

Viz Marx, Lenin, Německo 1933, zákony na základě neověřených teorií obecně, ........ furt stejné.

R. Langer 25.10.2019 9:45

Ano, přesně tak to je. Bohužel. ;-€

P. Lenc 25.10.2019 10:15

Bohužel a potom že se dějiny neopakují...;-€

D. Stirsky 25.10.2019 9:10

S pojmem tradice bych zacházel hodně opatrně. Že jsou genderoví pomatenci kázající cosi o 50. či jakém pohlaví, je asi pravda. Ale na druhé straně: Předpokládám, že většina z nás se setkala s větami typu: "Pořádná ženská má mít v sobotu uklizeno.", "Kluci nepláčou.", "Co seš to za chlapa, když neumíš opravit..?" Moje babička, dej jí Pánbůh nebe, občas řekla: "Ty nejseš žádnej kluk, když nelezeš po stromech." Ona měla z vesnice zafixováno, že kluci lezou po stromech. A já nelezl. Na druhou stranu mně vyprávěla, jak k ní ve 30. letech přišly v neděli dopoledne paničky na vizitu, aby se přesvědčily, zda se do města přistěhovala pořádná a normální ženská, Tj. taková, která má uklizeno a dá do bábovky předepsaný počet žloutků. A co kdyby náhodou bábovku se šesti vajíčky neuměla? No, pak by byla divná, nenormální ženská. A o to, tuším, v rozumné teorii genderu jde.

R. Langer 25.10.2019 9:35

To není žádná "rozumná teorie genderu", ale normální společenské soužití...

Š. Hašek 25.10.2019 9:45

Množí se nám "ověřené" teorie, které na základě "ejhle jeden ze sta kluků rád vaří a jedna z dvaceti dívek přepere kluka" ..... , mrkneme se na to, založíme fakultu .......... A začneme měnit společnost!

Zkráceno.

Chtěl jsem napsat -holek-, ale zdá se mi to takové "sprosté". No, můj táta při potkání sousedek pokynul a malinko nadzvedl kloubouk ...... I za Zápotockého!

P. Lenc 25.10.2019 10:23

Ano pane Hašku a můj táta si dokonce dovolil říct ta stojí za hřích.A to před mámou, která kupodivu nepožádala o rozvod. A máma se ráda podívala po hezkém chlapovi a vůbec to těm dvěma nevadilo mít se rádi a vychovávat nás, dva kluky naprosto dnes nepochopitelným způsobem.Mít rád holky a nedivit se, že holky mají rády kluky.Ten sešup do pekla se začíná zrychlovat.

Š. Hašek 25.10.2019 20:12

Jo.

Z. Lapil 27.10.2019 20:25

Čistě jazykově: rád používám slovo "Děvčata". "Chlapce" v aktivním slovníku nemám.

M. Prokop 25.10.2019 15:22

No a co je na tom divného? Pokud by bylo něco třeba, tak vychovávat jedince k odolnosti, aby na různé ty řeči (mnohdy i dost přínosné) nereagovali ublíženě, ale přemýšleli, zda to náhodou není pravda a pokud myslí nebo dělají něco jiného nebo jinak, aby si to uměli obhájit. Obhájit individualismem, ne genderismem.

"Divní" lidé existují. Mnozí proto, že si neuvědomí, že jiným připadají divně. Vůbec jim neuškodí, když je na to občas někdo upozorní.

Divné naopak je, bránit tomu různými -ismy.

Ś. Svobodová 25.10.2019 17:12

Když ono je jednodušší vychovávat zákazy typu "To nesmíš říkat!"

Ś. Svobodová 25.10.2019 17:09

Máte pravdu, že jakmile se trochu vymykáte, hned se najdou dobré duše, snažící se vás donutit přizpůsobit tomu co oni mají za dobré. Ale s genderem to souvisí jen okrajově. Týká se to nejen pohlaví, ale i vzhledu a kulturní odlišnosti.