19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zůstane po nás jen zdevastovaná krajina?

Ekologové v minulých týdnech vytipovali pět lokalit v ČR, kde by mohla být příroda ponechána nerušenému vývoji. Česká krajina je skrz naskrz kulturní a člověk do přírodních procesů zasahuje s výjimkou mizivého zlomku území všude.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 16.8.2016 23:50

No,

Chránit biodiverzitu v naší zemi snad patří k morálním povinnostem, ale v žádném případě by na to neměli doplácet lidé a průmyslový rozvoj, který nás živí.

Viz postoj ekoteroristů třeba k některým svrchovaně potřebným dopravním stavbám.

P. Rada 17.8.2016 8:12

Re: No,

Chudáci ropáci - ti na to nesmí v žádném případě doplácet - že?!

J. Jurax 17.8.2016 10:08

Re: No,

Ale kuš - napsal jsem LIDÉ ... umíte číst?

L. Novák 17.8.2016 17:16

Re: No,

Číst umí, ale má problémy s chápáním obsahu... :-P

H. Balzám 16.8.2016 19:18

Realita je smutná

Ale to neznamená, že ji jde jen tak odsunout a poddat se iluzím. Jakkoli jsem příznivcem myšlenky zachování biodiverzity, česky krásně rozmanitosti, druhů živočišných i rostlinných, popravdě si dnes dovedu představit jen těžko například výskyt zubra v běžném lesíku, který má každé druhé město a každá vesnice za humny. Ti zubři zde žili v hvozdech, obrovských celistvých lesích, které už dnes nejsme schopni obnovit, už jenom proto, že je nás tak stotisíckrát víc než v desátém století. Místo pro tak velké savce bych naopak viděl například ve vojenských prostorech, které dnes armáda opouští, ale klidně i v aktivně využívaných územích. Kdo byl někdy v Brdech nebo třeba na Libavé, jistě mi dá za pravdu.

P. Rada 16.8.2016 20:45

Re: Realita je smutná

Pojem biodiverzita je daleko širší než jen jeho potravní vrcholky které reprezentuje třeba ten zmíněný zubr a to považuji především za smutnou a přehlíženou realitu.

Obecně platí, že čím je rozsáhlejší území - tím může nést vyšší počet druhů. Ize to vyčíslovat jejich výčtem vzhledem k rozloze - např. osrtrůvků, ostrovů až kontinentů. Právě ale ta rozloha teritoria doznala nově zásadních i když našemu oku skrytých změn. Např vlivem používání herbicidů, pesticidů.... se velké oblasti stávají pro řadu druhů doslova pouští. Jde třeba o hmyz ale na něj se v potravním řetězci váží třeba ti dnes všude mizející a dříve hojní vrabci. Jejich mládata jsou totiž na krmení hmyzem existenčně vázaná kdežto dospělci už ne a člověk se léta diví a diví proč vrabci z měst a vesnic skoro zmizeli přesto že třeba mají dost krmítek.

Jiný problém tkví jak v překyselení vysokohorských toků od depozic které se takto stávají prakticky mrtvé a znovuzarybnování nepomáhá. Také růst obsahu dusíku v půdě od úniku hnojiv až po depozice NOx velkopošně mění půdní prostředí a tím podmínky pro řadu rostlinných druhů. Např kopřivy zvýšený dusík vyhledávají ale brusinkám vadí.

Zdánlivou maličkostí jsou ale i úniky antibiotik, analgetik.... tedy látek nám obvykle prospěšných do přírodního prostředí. Pak se např zjistí, že ve Stedomoří mizejí korýšovití a s nimi ryby a nahrazují je medůzy. Nebo se ryby v našich řekách už nedokáží spontálně romnožovat i když plůdku až dospělým rybám voda zdánlivě velmi vyhovuje.

Pokud se tedy nezačne k problému přistupovat systematicky a jen budeme uvažovat o návratu špiček potravních řetězců - může jít dokonce až o týrání zvířat strádáním a nikoli o kýženou revitalizaci celých systémů, kterou jinak růst biodiverzity spontálně provází.

M. Prokop 16.8.2016 21:08

Re: Realita je smutná

Jo, ty lidi nějak překáží ..... Je jich moc. :-P

R. Tesařík 16.8.2016 21:22

Re: Realita je smutná

O Venuši jsem zaslechl na radiožurnálu-...Tak kde udělali chybu? Tedy venušani.

F. Doušek 16.8.2016 15:43

Po nás ne, jen po

OKD.

J. Tachovský 16.8.2016 14:03

Nesouhlasim

Kdykovil mi nekdo vnucuje myslenku, ze je neco mou moralni povinnosti, zbystrim. A kdyz to jde ruku v ruce s prenesenim jakesi pochybne viny mych predku, tak automaticky odmitam.

A. Alda 16.8.2016 15:34

Ekoteroristi otevřeně hlásají jako tento autor,

že je třeba radikálně snížit lidskou populaci. Na zhruba 1 promile současného stavu.

I tento autor chce v zájmu vlků, rysů a zubrů zvětšit "propustnost krajiny", tedy zrušit silnice a železniční tratě a obdělávané polnosti, čehož lze dosáhnout jedině vybitím většiny obyvatelstva.

Spíš snesu muslimy než ekoteroristy!

P. Rada 16.8.2016 18:11

Re: Co že to "ekoteroristi" otevřeně hlásají?

Především životní styl nakup a vyhod. Ten je v řízený zbožně tržně řízen reklamou + chtíčem a vede k tomu, že natalita klesla někam k hodnotě 1.5 Přitom jen pro prostou reprodukci obyvatle by bylo třeba hodnoty 2.1 Tento postoj příznačně symbolizuje otec ekoterorismu K.Klaus který dlouhodobé cíle a dopady nereflektuje. Narcistická samolibost až finanční teror jsou mu přednější.

Tak se Vám nedivím, že ekoteroristy nesnášíte. Teror kterého se společnost totalitně dopouští na okolí ve jménu konzumu a upřednostnování lidské chtivosti ve stylu "použij a vyhod" je opravdu na pováženou a dokumentuje ho produkovaný odpad. Vedlo to dodnes k tomu, že alespon hrubě nedotčené přírody zůstalo na našem jen cca procento a to navíc pro obtížnou dostupnost.

Kdejaká potenciální "maminka" má dnes také svou hodnotu především pro pracovní výkon či jako sexuální objekt. Dobře tento požadavek společnosti vnímá a tak se zařizuje aby byla v kurzu. Odhadem to tedy vypadá, že pokud se něco zásadně nezmění, tak s bývalých 10mil původního obyvatelstva zde v polovině století po teroru reklamy a konzumu zbude jen 8mil potomků původních obyvatel atd.... Situaci ale asi doženou přistěhovalci - tedy asi i ti muslimové a tak si alespon snášenlivost k nim budete moci užívat.

M. Prokop 16.8.2016 21:09

"Především životní styl nakup a vyhod."

Prosazují hlavně zelenáči. Viz třeba "Bursíkova buzerace" u aut.

P. Rada 17.8.2016 8:10

Re: Životní styl nakup a vyhod.

Pane Prokope nenechte se odradit od oblíbené inhalace výfujkových plynů svého trabantíka ... SUV-čka a užívejte si inhalaci externalit s milovaným autíčkem pěkně uvnitř své garáže co je libo a navíc tak aby se k té pro Vás vůni co možná nedostal nikdo jiný.

F. Houžňák 16.8.2016 11:37

V Německu léta vyzývali obyvatelstvo, aby šetřilo

pitnou vodou. Pak přišli na to, že se jim tím pádem zanáší kanalizace, kterou pak musejí tou samou pitnou vodou proplachovat, a přešli na výzvy obyvatelstvu, pitnou vodou nešetřit. Pitná voda samozřejmě za posledních dvacet let zdražila asi na trojnásobek (na přesná čísla se obraťte na strýčka Googla).

P. Rada 16.8.2016 11:46

Re: V Německu léta vyzývali obyvatelstvo...

Nevím jak je to se zdražením pitné vody v Německu ale u nás zdražila za posledních 20let 100X!!! Navíc také poklesla její hladina ve studních... a tento terend pokračuje a tak se zřemmě stále víc bude muset s pitnou vodou šetřit i bez "výzev".

Dokonce splachování exkrementů stále cennější čistou vodou je pak jedna se zvráceností dnešní společnosti.

F. Houžňák 16.8.2016 11:53

Dávejte si svoje exkrementy

do hrníčků a stavte si je doma na polici.

P. Rada 16.8.2016 12:55

Re: Dávejte si svoje exkrementy

Pane Houžnáku nemáte namísto přidrzlého komentáře něco konkrétního k té věci ceny vodného/stočného nebo vleklému poklesu hladin spodních vod?

Asi né a tak jsem rád, že mi dáváte věcně za pravdu a ze sebe ještě navíc jako satisfakci sám děláte hloupého drzounka. Hloupé je to, že si sám řežete pod sebou svou "větev". Drzé, že byste rád aby se podobně hloupě chovali ostatní.

On ten zdánlivě malicherný problémek se splachováním pitnou vodou je totiž spíš už vážná věc. Ten stonásobek nákladovosti je o nezvládnuté ekonomice a ilustrují ho ceny např.:

http://www.pvk.cz/vse-o-vode/cena-vodneho-a-stocneho/vyvoj-vodne

Někdo si asi vyhazování peněz a navíc mrhání přírodními zdroji zřejmě ještě může dovolit. Tak se nedivím autorovi článku když se ptá: ...."Zůstane po nás jen zdevastovaná krajina?"... Budeli ve společnosti dost takových jako Vy - nejspíš to tak dopadne. Už nyní jsou trendy změn hrozivější jak kdykoli v geologické historii planety.

F. Houžňák 16.8.2016 13:02

Ale vážně, dávejte je tam a pak nám tady

poreferujte. Taková zkušenost ze života, abyste pořád jenom někde něco nevyčítal, tak udělejte experiment.

P. Rada 16.8.2016 13:32

Re: Ale vážně...

Lidstvo jaksi nechtěně dělá na této planetě ten nejrizikovější experiment v dějinách. Změnilo složení ovzduší, oceánů... a přetvořilo povrch pevnin. Podmaněním plamety nastartovalo epochu zvanou Antropocén:

https://www.kosmas.cz/knihy/206959/podmanena-planeta/

O tom, že tento proces pro něj nemusí dopadnout dobře a že je proto ledacos na pováženou, přemýtal už E.Fermi:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fermiho_paradox

J. Tachovský 16.8.2016 15:59

Re: Ale vážně...

Jo lidi meni prostredi na Zemi, ale je velmi nepatrne. Daleko razantneji se Zeme meni sama.

P. Rada 16.8.2016 18:20

Re: Ale vážně...

Ta "nepatrnost" změny prostředí je "patrná" i s kosmu. CO2 je v atmosféře už o 40% víc jak před industriálí érou, aktivního dusíku v biosféře dokonce více jak dvojnásobek než v celé geologické minulosti, výlovky ryb s oceánů už pro přelovenost stagnují od roku 2000, o freonech a dalších látkách které se v přírodě dokonce nikdy nevyskytovali nemluvě. Teplota planety také proto roste tempem cca 100X vyšším než na konci doby ledové .... ale dušičky zahleděné jen do svého tanečku na horní palubě toto vše zřejmě nevnímají - že?

F. Houžňák 16.8.2016 16:51

Je vidět, že Fermi byl Ital,

protože při tom přemýtání zjistil, že mu nejde český pravopis.

L. Novák 17.8.2016 20:11

Re: Je vidět, že Fermi byl Ital,

Ono mu toho nejde víc, kdyby jenom pravopis... :-D

R. Tesařík 16.8.2016 14:41

Re: Dávejte si svoje exkrementy

Tak jsem zaslechl zprávu NASA, že na Venuši byl život ...mělká moře atd....Kde soudruzi Venušani udělali chybu?

P. Rada 16.8.2016 18:25

Re: Dávejte si svoje exkrementy

... To jste asi zaslechl ve frontě kde jedna paní povídala o NASA ? Nebo jse schopen dát odkaz?

Na oplátku jeden s NASA :

https://www.novinky.cz/veda-skoly/333168-nasa-tahle-civilizace-speje-ke-svemu-konci.html

J. Tachovský 16.8.2016 14:26

Re: V Německu léta vyzývali obyvatelstvo...

Me hladina vody ve studni neklesla, takze nesetrim, splachuji i zalevam porad stejne.

F. Houžňák 16.8.2016 11:34

Korec už má určitě doma deset vlků. V Německu

začínají vlci honit a strhávat koně a krávy, nejenom ovce, kozy a telata, ovšem městští zelení jásají.

J. Brožek 16.8.2016 9:32

Střední Evropa je prostě hustě osídlená.

"Prostě člověk je všude a pro ostatní živočichy již nezbývá místo."

- Navrhujete tedy zlikvidovat člověka? Alespoň na větší části území, aby se mohl vrátit prales a vlci?

Z. Čábelka 16.8.2016 11:07

Re: Střední Evropa je prostě hustě osídlená.

Ano, lidí je zbytečně moc. :o) Tvrzení, že Evropa vymírá mne vůbec nepohoršuje. Vidím v tom logickou souvislost s technickým a vědeckým pokrokem, který lidstvo osvobozuje a nabízí tak růst kvality života, jeho uklidnění a posunutí do výšší úrovně vztahů i zájmů. Řeči o důchodech jsou jen propagandistickou lží, která má zastínit vzrůstající zájem o lidské "roboty" a nevyvážené rozložení pracovních sil do nevýrobních činností. Výpočty kolik jeden člověk produkující hodnoty uživí lidí hodnoty neprodukující, nejsou tak moc složité :o). Je to zájem lidstva i prostředí, ve kterém žije.