28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst

Kdykoli během pracovního dne na náměstí I. P. Pavlova v Praze, na Kolišti v Brně, na Dlouhé louce v Českých Budějovicích i na jiných křižovatkách velkých měst musí mít běžný občan podivný pocit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 5.6.2021 7:24

Bylo by dobře přestat se ohánět "mlčící většinou". Mlčí proto, že vědí, že čůrat proti větru je nesmyl a nebo nemají k článku co říci. Že by měli ten názor co jim podsouvá autor - to ani náhodou.;-)

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:37

No nevím v kterém asijském městě je Koliště, ale co by brňák mohu říct, že u nás nikdo netroubí a pokud něco smrdí pak autobusy a náklaďáky bez katalyzátorů.

V. Kuhaj 4.6.2021 13:59

Erazim Kohák jednou přednášel o ekologii, a autům v Praze říkal "jednoválce", protože se v nich většinou válí jeden člověk, řidič. Spočítal, že kolona aut v Praze, už nevím jak dlouhá, čítá ne více než půl vagonu metra řidičů. No fakt je, že pokud padesát aut rovná se padesát řidičů, tak to je kolona dlouhá tři sta metrů, to není tak málo. Nejsem zelený, taky je mi jasné, že kdyby řidiči nechali auta doma a jeli "sockou", tak se tam nevejdeme, ale, kurník, to fakt musí jezdit každý do práce autem?!

Jo, a Kohák na tu přednášku (tedy asi i z jiných důvodů) přiletěl letadlem z USA. Když jsem se ho v žertu před ostatními zeptal, kolik to letadlo spotřebovalo cestou paliva, tak se na mě blbě mračil, filozof jeden.

P. Rada 4.6.2021 16:48

Právě proto aby mnozí už s podstaty dispozic které předurčuje architektura, nemuseli jezdit osobní auto-dopravou ani do práce ani za nákupy ... a takové oblasti byly navíc co možná energeticky i funkčně soběstačné... se dnes namísto jen filozofování objevují nové ucelené projekty městských sídlišt jako je Vídenský Asperg:

http://amper.ped.muni.cz/gw/resilience/priklady/html_soubory/Aspern.html

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:43

Dobrá pohádka pro naši zemi. Ovšem zatím zde dojíždí 3/4 venkova za prací do měst, spousta lidí si nevozí jen zadek, ale převážejí věci, třeba větší nákup potravin a je zde nezanedbatelný počet řemeslníků i techniků, kteří auto ke své práci potřebují. V Holandsku je běžné dojíždět denně i 100 km. Samozřejmě po jiných silnicích (respektive dálnicích) než máme my.

L. Novák 4.6.2021 18:04

"Radovi" nosí jídlo do klece nejspíš ošetřovatelka v ústavu, toho problémy s nákupem netrápí... ;-)

P. Milan 4.6.2021 21:24

"Jednoválec" byl Tatraplán, T 603, T 613. Tam se vzadu válel jeden. Auto, v němž se vozili pracující (prostřednictvím svých zástupců a se řidičem).

Řidič se neválí, řidič řídí.

M. Valenta 4.6.2021 13:15

Naštěstí mám tu "čest" vychutnat si specifika pražské dopravy pouze pár krát do roka a tak pro mne zůstává záhadou, proč na ten nedokončený okruh lidé stále míří.

J. Novák 4.6.2021 12:33

Pane Holube, Vy jste se dal k ultralevičákům? Tak to už je ta chobotnice opravdu tak mocná, že je válka nevyhnutelná. Škoda, četl jsem Vás rád.

Víte, proč jezdí lidi autem? Protože lepší způsob dopravy/přepravy nemají. Takže by to chtělo:

1. vymyslet LEPŠÍ způsob dopravy

2. zprůjezdnit komunikace tak, aby auta jela tam, kam lidé v nich potřebují, a nikoli aby stála tam, kde nikdo nechce.

Jak prosté, milý Watsone.

A možná byste si jako ekonom měl pokládat otázku, nakolik právě mobilní svoboda souvisí s bohatnutím společnosti v posledním století. A zda jednou z příčin současného chronického poklesu HDP v euroatlantické civilizaci třeba nemůže být právě dopravní iracionalita. Kdy místo toho, abychom přemýšleli, jak dopravu zlepšit – je totiž ÚPLNĚ stejná jako v roce 1950 (jen průjezd Prahou tehdy netrval 2 hodiny ale jen 40 minut) – vymýšlíme hlouposti, jak dopravu umrtvit, zakázat a všechny účastníky co nejsurověji potrestat. A pak budeme stejné koniny psát o dýchání – koho by neštvalo, že na něj kdekdo funí, že? Dokonalá cesta do pekel...

Zatím největší hloupost, co jsem od Vás kdy četl. Vlastně asi první úplná hloupost, kterou jsem od Vás kdy četl. Tak doufám, že jste jenom prostě neměl den...

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:56

Píše co si jeho masochlebodárce přeje. Jen nevím jestli ty pitomosti (troubení) tam dává naschvál nebo jen z blbosti.

L. Novák 4.6.2021 18:05

Druhá možnost je pravděpodobnější. :-)

P. Milan 4.6.2021 21:25

Holub píše samé blbiny.

J. Jurax 4.6.2021 12:26

Ano, města jsou určena především pro život jejich obyvatel. Jenže k tomu životu patří i jízda automobilem.

Už vidím, s jakým jásotem budou Pražané, i ti progresivní, volit politický subjekt, jenž jim zakáže jezdit vlastním automobilem po vlastním městě. Protože města jsou pro lidi, že.

V. Kuhaj 4.6.2021 14:06

Už nevím před kolika lety mě rodina vylákala na výlet do pralesa Boubín. Aspoň tak se to jmenovalo oficiálně. Ve skutečnosti to byla procházka po přesně vymezených cestičkách Boubínem, pravidelně doplňovaných výhrůžnými nápisy, že mimo cesty je vstup zakázán. Pokud vím, nejde jen o Boubín, ledaskam už smějí jen "ochránci přírody", pracovníci lesů, vod a strání...a ostatní mají utrum.

Takže nám za chvíli v pohodě začnou zakazovat používat hezká místa ve městech, protože přece si je nezničíme lidmi, že?

L. Novák 4.6.2021 11:27

Holub nám zase zase připravil hromádku holubího trusu společně s aktivistickou propagandou "zelené vlny". Bláboly jako pokaždé...

P. Čížek 4.6.2021 11:23

Ano, p.Holub se hlásí jako kuli, který bude na zádech nosti batoh o váze pytle cementu. Máme v domovech pračky, ledničky, televize, wifi, výtahy, v budovách kanalizaci, rozvody vody, elektriky. To se porouchává. V krámech je zboží. Jezdím do Praha často a nikdy nemám kufr prázdný. p.Holub možná mívá v kufru auta jen zrcátko, ale většina lidí, co znám, ne.

H. Rybnická 4.6.2021 10:46

Pane autore brněnské Koliště znám, ona ostatní místa ne. Pokaždé, když tam stojím ve frontě ( v taxíku na nádraží) si kladu otázku, co dělá město aby zharmonizovalo a zrychlilo průjezd nebo dokonce ob-jezd těch aut? Nebo sem tam nějaký nad- nebo podchod pro chodce ? A "zelenou vlnu" pro ta projíždějící auta? Nemá město nějaké nějaké odborníky na plánování smysluplných dopravních řešení? Ostatně stejně jako před nádražím. V německém městě do kterého jsem se před více než půl stoletím přistěhovala, to vypadalo před nádražím obdobně. Nesčíslně tramvají, nechráněné přechody pro stovky chodců, i starých, mámách s dětmí, mezitím auta která nemohou vyhnout, protože jedou někam kam se jinak než přes nádraží nedostanou..... Jako ještě dnes v Brně.

V onom německém městě v mezidobí byla vypracována koncepce tramvají pod zemí, tím i přechodů pro chodce, samozřejmě s eskalátory moderních a plynulých průjezdů nahoře pro auta a parkovišt pod tím všem nebo v přímé blízkosti kde se dostanete podzemní chodbou hned na nástupiště. Koncepce je samozřejmě již po desetiletí realizována. Proč to nejde v Brně místo toho neustálého křiku po eliminování všeho, co jen automobil připomíná ? Věříte že si někdy připadám jako přenesena do starověku?

L. Novák 4.6.2021 11:17

Tak zaprvé - V Brně na Kolišti žádný smrad z aut není a nepamatuji, že by byl někdy v posledních 10 letech, co naftové motory čoudí jen zlomek toho, co kdysi. Možná při nějakých výjimečných atmosférických podmínkách. Navíc je to otevřený prostor s dostatečnou výměnou vzduchu, žádná úzká ulice uzavřená vysokými domy.

Podzemní tramvaj vyžaduje obrovské investice, na které nejsou peníze, a mimo střed města je upřednostňována od ostatní dopravy oddělená povrchová tramvajová dráha s kvalitním kolejovým tělesem umožňujícím vysokou rychlost. Tunely se vyplatí budovat pro města s řádově 1 a více milionem obyvatel.

Zásadním problémem pak je praktická nemožnost propojení hlavního silničního tahu na Svitavy, který přivádí do města zbytečně mnoho aut, trasou mimo město.

Ale povinná "elektromobilizace" určitě problém vyřeší, protože výrazně ubyde počet automobilů na silnicích a nebudou peníze na jejich stavbu, modernizaci a údržbu. :-P

P. Rada 4.6.2021 11:32

"Povinnost" elektromobilizace nově předpokládáte Vy.

U té hromadné městské zvláště kolejové je elektropohon základem už mnoho desetiletí. Osobní malá elektromobilita se také rozvíjí spíše spontálně jak direktivně.

Zbývá ta osobní automobilová kde jde spíše o přechot s neudržitelnosti spalovacího motoru na jiný typ využití charakterizovaný kratšími úseky městského a příměstského provozu. Zde může os. auto-mobilita s principu vykazovat nejvyšší efektivitu.

Rozhodující pro život společnosti ale bude až celková společenská efektivita - kterou ale fosilně založení konzervativci či ultraliberálové mylně považují za direktivitu.

L. Novák 4.6.2021 11:38

Blábolíš hovadiny. Jako vždy...

H. Rybnická 4.6.2021 13:04

Pane Nováku Vás příspěvek znamení ono obvyklé "njde to" takže ani nemusíme přemýšlet. Německé město o kterém hovořím má asi půl milionu obyvatel, tedy o stotisíc lidí více než Brno.

L. Novák 4.6.2021 14:05

Doporučuji podívat se na snahu dokončit dálniční propojení na Svitavy v trase, kde už byly provedeny terénní úpravy a vystavěn mostní pilíř (u hráze brněnské přehrady) ještě za německého protektorátu. Měla jste přijít vysvětlit zeleným aktivistům, že tu dálnici nutně potřebujeme. :-P

H. Rybnická 4.6.2021 13:06

Pane Nováku, tedy to obvyklé "nejde to". Nerada používám silná slova, ale je to kecání.

Německé město o kterém hovořím má něco více než půl milionu obyvatel tedy právě o stotisíc občanů více než Brno. Samozřejmě že by to šlo, kdyby se chtělo .

L. Novák 4.6.2021 14:00

:-) No dobře. Tak sežeňte peníze a vytvořte realizovatelný projekt, a můžeme stavět... ;-)

V. Novák 4.6.2021 14:01

Kdyby "se" chtělo a kdyby "se" na to daly peníze. A taky kdyby "se" na dost dlouhou dobu odstranili Zelení Khmérové, kteří ze zásady blokují vždy a všechno - v Brně třeba výstavbu nového nádraží mimo střed města...

P. Rada 4.6.2021 11:21

Efektivní eliminace je v přírodním prostředí o vytěsnování až odsranování - nikoliv o hromadění - toho co je v komplexu přírodních hodnot neekonomické a tedy neživotaschopné.

V lidské společnosti ale už neplatí směna za neoblomné kilogramy a jouly - ale za umělé peníze kryté jen vírou v budoucí důvěru. Podle toho taky dopadají některé lidské aktivity.

V dnešní době života na dluhy nejrůznějších typů a v situaci na jedné straně nadbytků a zároven nebývalých nestabilit proto stále více lidí sní o výhodách starověku (dovolená na chalupě...) kdy už jen hustota osídlení byla několikařádově nižší o stresu nemluvě

P. Janoušek 4.6.2021 10:34

To je blábol. Tak například na I. P. Pavlova v Praze by stačilo mít obchvat mimo město a ne ve městě hlavní průtah. No jo, ale jak by soudruzi přistavovali tanky proti lidem v případě demonstrací, že. A stejná hrůza se chystá na východě Prahy kde obchvat opět pofrčí městem místo za městem. Sedí na magistrátu stejná chátra jako za bolševníka velkolepého. Jen v jiných partajích.

V. Novák 4.6.2021 14:06

Severojižní magistrála byla plánovaná jako běžná radiála. Proto má většinou úrovňové křižovatky.

Byla vybudována jako první, protože nějak se začít muselo a magistrála na rozdíl od kusu obchvatu ulevila celému městu, ne jen tomu kousku kolem. Těžko tenkrát někdo mohl počítat s tím, že přijde VLSR, která zněkolikanásobí množství automobilů ve městě a na desetiletí zabrání dobudování obou obchvatů.

P. Podhrázský 4.6.2021 10:26

Auto = svoboda

P. Rada 4.6.2021 11:09

Svoboda bez odpovědnosti = SVÉVOLE.