25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Větrní zabijáci

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
ok 13.6.2006 9:41

Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Dalo se to poznat od sameho pocatku pane Burketova publikovani... Public Relations clanek jak vysity.

Seriozni media na Public Relations clanky upozornuji malou notickou, Neff se tvari ze jde o seriozni clanek. Kdyz pripocteme druheho atomoveho lobbistu Brezinu, musim se ptat, jestli nahodou nema Neff elektrinu na vytapeni sveho noveho domu zdarma - ale mozna jde jen o pevne atomove presvedceni autora sci-fi. Jen bych od autora sci-fi ocekaval nadseni i pro vetrne elektrarny, nejnovejsi technologie v nich pouzite, dokonalou elektroniku, prehled jednotlivych generaci vetrnych elektraren, upozorneni na zastaralost tech starsich typu dovazenych do Cech a porovnani s nejnovejsi generaci.

Ne ze bych vetrnym elektrarnam fandil, ale ocekavam nezaujatou zurnalistiku. Zurnalistiku jako zdroj informaci !!

Jiřik 13.6.2006 10:23

Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Chtěl bych znát rozdíl mezi staršími a novějšími typy třeba v oné otázce vzdušných vírů, obvodových rychlostí rotoru (čím větší průměr rotoru, tím vyšší rychlost), stroboskopu, infrazvuku apod.

Nechcete nám tvrdit, že z moderních uhelek nejde kouř a nejezdí tam denně desítky vagonů s uhlím, nebo že vodní turbíny se obejdou bez spádu i průtoku? :-/

ok 13.6.2006 10:41

Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Jo, souhlasim s vami, s tim opravdu nemam problem. Ja chci fakta, zadne Public Relations jadernych lobbistu.

Jiřik 13.6.2006 11:38

Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Nepochopli jste mou  ironii, nevadí. Chci říct, že ekologické dopady nových i starých rotorů budou zhruba stejné -  stejně jako že 1+1=2 vypočítá stejně dítě na prstech, na počitadle nebo na kalkulačce - výsledek tentýž.

Takže dokud se konstrukce rotorů postatně nezmění (například místo třílistých dvanáctilisté > jiná turbulence a optická překážka pro ptáky, jenže taky větší zátěž ložiska atd.), pořád budou těm ptáčkům škodit... :-/

ok 13.6.2006 11:51

Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Zopakuji jeste jednou to podstatne:

Jo, souhlasim s vami, s tim opravdu nemam problem. Ja chci fakta, zadne Public Relations jadernych lobbistu.

Materialy, velikost, tvar, misto vyroby muzou mit zasadni vliv treba na cenu. Co takhle vetrnik vyrobeny v Cine, bez vydaju na patentovou ochranu, s levnou pracovni silou a levnym materialem? Kolik by stal?

Flasi 13.6.2006 12:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Vetrnik vyrobeny v Cine by se mohl dostat tak na 98% ceny vetrniku vyrobeneho v Nemecku.

Cislo jsem si vymyslel, ale je snad jasne, ze:

Vetrniky se nevyrabi ve velkych seriich, takze na praci delniku moc neusetrite. Naopak budete v Cine spatne schanet velmi dobre kvalifikovane delniky pro kusovou vyrobu. V Cine neni vyznamne levnejsi material - material je vsude na svete +/- stejne drahy. A vyznamnou cast ceny VE tvori i vystavba v konkretni lokalite, kde s Cinany neusetrite ani vorla. Akorat si priplatite za dopravu verglu, ktery se nevejde do kontejneru.

A naklady na patetovou ochranu nechcete pocitat proc? To se to vymysli samo? Vetrniky se nechrli v milionovych seriich. Kazdy typ je trosku jiny, trosku lepsi, trosku vhodnejsi pro konkretni lokalitu. A na to potrebujete inzenyry. Bud si zaplatite vlastni, nebo si koupite vysledek prace cizich. Ukrast cizi design znamena, ze vyrobite par desitek (maximalne stovek) kusu a uz jste trochu zastaraly a ta okradena firma krachla, protoze nezaplatila sve inzenyry, takze nemate co krast.

Tohle proste nejsou CDcka, kterych muzete piratsky vylisovat miliony a na zpevaka porad zbyde dost, aby dal zpival a vy meli co lisovat i za rok.

ok 13.6.2006 16:54

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Sorry... jen me zajimalo, kolik ze jsou skutecne minimalizovane naklady. To cislo je snad zajimave, nebo ne?

Antoušek 13.6.2006 17:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Někde jsem našel 64 milionů za 2MW .. to vychází líp než Temelín. Ale tim veškeré náklady na výrobu za dobu životnosti prakticky končí, takže i při využití na úrovni 10% by to už mohlo být zajímavé. Oni kontraaktivisti většinou uváděj technické údaje dvacetiletých prototypů, protože ty vycházejí hůř .. asi jakoby protiautomobilová lobby pracovala s parametry starýho Populáru.

Jiřik 13.6.2006 21:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

No, jestli jsem i já započítán mezi kontraaktivisty, pak věz, že své údaje jsem čerpal z webovek Jindřichovic a Enerconu.

62mil/2MW INSTALOVANÉHO výkonu není moc (přepočteno na Temelín by jeho ekvivalent stál kolem 60 miliard) - jenže REÁLNÝ výkon je někde úplně jinde. Temelín bude bzučet 80-90% času naplno, fofrníky nanejvýš 10%. Navíc trvanlivost jaderky je násobně vyšší než trvanlivost větráčku, zkus tu investici rozpočítat i časově a uvidíš čísla bědná pro vítr...

jonáš 13.6.2006 16:49

Re: Re: Re: Re: Re: Do dnešního článku jsem si myslel ...

Třeba optimalizovanej profil vrtule s ohledem na regulaci, obtékání a hluk .. ptáčkům vaděj daleko víc ty odkrytý rozvody VN u klasických elektráren.

qwert 13.6.2006 17:10

Nesmysly, nevíte nic o pojmu rychloběžnost

výkoné VE pracují na rychloběžnosti 10, to zn. že rychlost lopatek musí být 10x větší než rychlost větru. Logicky pak dostáva fakt, že čím větší průměr vrtule, tím menší může být rychlost otáčení. Zatímco vrtule s průměrem 3 metry by se musela otáčet tak, že byste místo ní viděl jen rozmazanou šmouhu, u vrtule o průměru 80 metru vám stačí pár otáček za minutu. Výsledný efekt je ten, že i pri vyoké obvodové rychlosti zůstává úhlová rychlost velmi malá a každý pták, který není slepý a blbý dokáže plavně proletět přímo prostorem vrtule.

Jiřik 13.6.2006 21:41

Re: Nesmysly, nevíte nic o pojmu rychloběžnost

Jojo, úhlová rychlost... a zkoušel sis vypočítat rychlost pohyblivého bodu na vrtuli s rostoucí vzdáleností od osy? Pták se spolehlivě vyhne do rychlosti tak 30m/s (odhad), pak to rychle klesá.

Hypotetický příklad: větrník o průměru 50 m > obvod opsané kružnice 157 m > při 30 otáčkách za minutu (0,5 1/s) to je obvodová rychlost 78 m/s = 283 km/h. Zkuste se vžít do role ptáka, který se má tomuhle vyhnout ;-) zhruba do vzdálenosti 1/2 až 2/3 od osy to jakžtakž stihne, blíž k obvodu to už je o ústa, pardon o zobák... :-/

Klesající otáčky s rostoucím průměrem jsou samozřejmé - jenže ten rychlý třímetrový fofrník vidí jako pohyblivý i pako, ale zkus se někdy z profilu podívat na třicetimetrový list - furt vypadá stejně, pak lup a je na druhý straně. I ostříži se hlava zamotá.

Jiřik 13.6.2006 21:45

Re: Nesmysly, nevíte nic o pojmu rychloběžnost

No a kdyby byl průměr 80 m, jde o obvod 251 m, při nějakých 10 otáčkách za minutu by to byla obvodová rychlost 42 m/s = 151 km/h... taky nic příjemného...

Psí vrah Čumil 13.6.2006 9:16

Hm, mám takový dojem, pane Burkete, že se váš hlas stane záhy voláním na poušti...

Čeká vás (a nás) boj o to, aby vůbec mohlo být nadále využíváno jádro a případně postaveny nové jaderné zdroje...  Větrníky budou v tomhle ohledu dost nepodstatnou záležitostí.

ok 13.6.2006 9:04

no vidite!

No vidite, pane Burkete, konecne jste si nasel argumentaci, kterou ekologove nemohou odmitnout. Gratuluji!

Je od vas opravdu hezke, ze starate dokonce i o docasny rozpad formaci tazneho ptactva - jestli vas muzu uklidnit, tak s rozpadem letove formace si ptaci poradi sami, a dokonce je to ani nestresuje, ke stejnemu jevu dochazi treba v horskem prusmyku nebo na hrebeni horskeho pasma.

Doufam, ze stejne pekny detailni clanek napiste o vlivu intenzivniho letoveho provozu nad Chranenou krajinou oblasti Cesky kras, kde po vystavbe novych drah v Ruzyni preletavaji jak startujici, tak pristavajici letadla primo nad statnimi rezervacemi, kam ma pesi turista zakazany pristup - mimo jine proto aby nerusil zver. Ten provoz je tak hlasity a intenzivni, ze vadi i lidem, natoz pak zveri.

Dale od vas ocekavam fundovany clanek o trase dalnice Ceskym Stredohorim, predevsim o vlivu hluku a vyfukovych plynu na na zver a floru v okoli estakad, ktere mohly byt nahrazeny tunelem. Take o tom, ze estakadami bude naruseno panorama zname z obrazu kultovniho nemeckeho malire Caspara Davida Friedricha (priste muzeme zkusit treba estakadu nad Karlstejnem, ten vyhled...).

jonáš 13.6.2006 16:27

Re: no vidite!

Nebo zatim aspoň nad Lukama pod Medníkem .. :-/

thum 13.6.2006 9:00

Samý odborník

Koukám, že nikdo tady nemá kompetentní informace. Jsou to jen útržky něčeho co se mu hodí do krámu. Kdyby jste se tím seriozně zabývali, tak budete vědět, že vrtulové elektrárny je zastaralá technologie. A už vůbec nemluvím o obrech 100 a více metrů vysokých. Zajímavé informace se začínají objevovat na www.sveko.cz , tak než tady budete zase plácat nesmysly tak si zkuste něco přečíst.

Corsini 13.6.2006 9:03

Re: Samý odborník

Opravdu vyčerpávající...

ptakopysk 13.6.2006 9:07

vrtulové elektrárny je zastaralá technologie

jako laik se ptám jaká technologie je teď moderní? nějaké turboelektrárny, tryskové, či raketové? Předpokládám, že plachetní jsou dávno úplně out...

76house 13.6.2006 9:16

Re: vrtulové elektrárny je zastaralá technologie

Tak treba na http://taawin.cz/page3.html je prezentace noveho konceptu vetrne elektrarny, kde je klasicka vrtule nahrazena vyklopnymi "zabrami" ukrytymi v pouzdre. Akorat jsem nevycetl, nakolik uz je to vyzkousene a overene.

ptakopysk 13.6.2006 10:16

Re: Re: vrtulové elektrárny je zastaralá technologie

zajímavé. Ale asi nemají ještě ani prototyp, protože všechny vobrázky jsou počítačové

jonáš 13.6.2006 16:31

Re: Re: Re: vrtulové elektrárny je zastaralá technologie

"Mechanický systém otevírání a zavírání je bezkontaktní a neopotřebovává se".. to maj fakt špičkový technologie. Nejspíš je to založený na levitaci a drží to pohromadě víra .. ;-D

Flasi 13.6.2006 9:09

Re: Samý odborník

Tak jsem tam sel a precetl jsem si tam VSE, co tam je o vetrne energii. Tim myslim jeden nadpis a jednu vetu vetu:

"Větrná energie Vítr byl, je a bude."

To je skutecne zajimava informace :-)

Loki_F 13.6.2006 9:21

Re: Sveko: Až se tam skutečně objeví informace,

rád se znovu podívám. Zvláště slibovaná bezvrtulová větrná elekrárna bude jistě zajímavá...! };D

Prozatím tam však není nic, tedy kromě "hluboké filosofie" vyjádřené například takto, cituji do písmene:

"Když Země neuživý lidstvo je to konec."

Máte víc takovýchto argumentačně "silných" odkazů? Zatím jen dle klasického "exempla trahunt" se někdo inspiroval u starosty Pávka...

Michal 13.6.2006 14:08

Re: Re: Sveko: Až se tam skutečně objeví informace,

Jojo. Takovych perel je tam vice. V podstate se da objevit gramaticka chyba doslova snad v kazde vete. Asi jsem ze stare skoly, ale nejak neumim duverovat nekomu, kdo se tvari jako vedec a pritom neumi ani vlastni jazyk.

MK 13.6.2006 9:39

Re: Samý odborník

Tolik informaci najednou a v tak skvele forme jsem opravdu necekal - stranky mozna delel programator, ale urcite ne clovek, ktery ma aspon zaklady grafiky. A obsah je opravdu nevycerpatelny...

Jiřik 13.6.2006 10:26

Re: Samý odborník

Nejen přečíst, ale i prohlédnout... třeba skvělou, nevysokou bezvrtulovou elektrárnu na http://www.sveko.cz/images/image1.jpg ;-D

jet 13.6.2006 16:23

Re: Samý odborník

thume.,i JETE  je  zastaralá-jen jak dlouho se  stavela. Pro  tebe :je to  kombinace  papináku a  větrného mlýna v trochu větších rozměrech.

Jirka 13.6.2006 8:35

místo větrníků...

bych doporučil zasadit sekvoje........jistě by se zabilo mnoho much jednou ranou......za 1 je to nádherný strom, za 2 je to stejně vysoká dominanta kraje, za 3 prospěje to hnízdícím ptákům , za 4 nehlučí a není stroboskopický efekt......a jistě si doplníte další........

jestli jste jeli někdy k vídni tak jistě byste přivítali místo větrníků krásné stromy uprostřed vinic;-P

76house 13.6.2006 8:33

Casy se meni...

... a jaderni fyzici uz fusujou i do vetrnych elektraren:)

Jinak, bez odkazu na duveryhodne zdroje je to uvedeny clanek jenom slepenec pochybnych konstrukci a vyvodu. Co takhle radeji udelat seriozni porovnani konkretni vetrne farmy a napr. letiste v Ruzyni ohledne hluku, vibraci a zabitych ptaku? Urcite by to bylo prinosnejsi.