Středa 26. března 2025, svátek má Emanuel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Železnice bez dotací?

diskuse (12)
Podnikatel Radim Jančura, který nedávno prezentoval svůj životopis na NEWTON College, je velmi progresivní a podnikavý člověk. Snad nejvíce se proslavil – samozřejmě kromě žlutých autobusů – svojí snahou provozovat regionální železniční tratě pod hlavičkou firmy RegioJet. Příslušné tendry podle svých slov nevyhrál i přesto, že byl nejlevnější. A to proto, že si to tak političtí představitelé nepřáli. Podle jeho názoru se za tímto rozhodnutím skrývá korupce.

Je zřejmé, že železniční doprava v České republice provozovaná státem je organizována neefektivním způsobem. Soukromí podnikatelé typu Radima Jančury jsou proto schopni zorganizovat provoz tak, že je nejenom nejlevnější, ale také daleko přívětivější k zákazníkovi. Na druhou stranu je nutné podotknout, že ani pan Jančura není schopen provozovat regionální železnice bez dotací.

Pan Jančura tvrdí, že žádné přímé dotace na provoz železnic nepotřebuje, ale jedním dechem odmítá jinou věc, a tou je vlastnictví kompletní železnice, tedy i kolejí. Infrastruktura, díky jejímuž vlastnictví může Ministerstvo dopravy nepokrytě vybírat operátory na základě arbitrárního rozhodnutí, by podle Radima Jančury měla zůstat v rukou státu. Proč? Protože jakmile by železniční podnikatelé vlastnili i koleje, regionální doprava by zanikla.

Je zřejmé, že řešení provozu lokálních železničních sítí Radima Jančury zaměřené na zákazníka a nikoliv na úředníka na Ministerstvu dopravy je daleko lepší než stávající řešení. Úředník na Ministerstvu dopravy hájí zájmy byrokracie a odborů a podle slov Radima Jančury také velikost úplatku a nikoliv zájmy zákazníka. Otázka ale zní: Jak je možné v budoucnu zajistit to, že stát nebude kontrolu infrastruktury nadále zneužívat ke svým skrytým politickým cílům?

Když se retrospektivně podíváme, kam až se kauza Radima Jančury dostala, tedy před Evropský soudní dvůr v Lucemburku, zdá se, jako by tomuto v České republice zabránit nešlo. Dokonce ani Úřad na ochranu hospodářské soutěže nebyl schopný podnikatele proti neprůhlednému rozhodnutí státu ochránit. Podle mého názoru je tedy naivní předpokládat, že stát, který historicky vlastní železnice proto, aby naplňovaly jeho politické cíle, bude chtít toto privilegium poskytovat podnikatelům. A znovu, i kdyby, je otázkou, proč by měli daňoví poplatníci hradit výstavbu a údržbu železniční sítě? A konečně: kdyby regionální železnice zanikly, znamenalo by to úplný konec regionální dopravy?

Centrum pro studium konkurence, Liberální institut

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Jan Bartoň
26. 3. 2025

Nejde jenom o program a cíle.

Petr Karásek
26. 3. 2025

Globalizace dosáhla vrcholu a dojde k „rozparcelovávání“ světa.

Petr Bařinka
26. 3. 2025

Zimní, nebo letní čas – který z nich je přirozený? A kde vlastně?

Starý vlk
26. 3. 2025

V pátek jsem musel utéct ze zahrádky dovnitř domu, do chládku.

Aston Ondřej Neff
24. 3. 2025

Kdyby Češi přešli na islám, z Babiše by se stal muftí.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Ai GROK
24. 3. 2025

Ptáme se AI GROK3, co se stane, když odmítneme emisní povolenky na benzín a plyn

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

Drieu Godefridi
25. 3. 2025

Trump má ambice pro uspořádání nové Jaltské konference.

Zbyněk Petráček
26. 3. 2025

V lednu vláda schválila Koncepci přípravy občanů k obraně státu. Ta koncepce sice neoživuje brannou...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Jižní Korea evakuovala stovky obyvatel z jihovýchodu země, který kvůli silnému větru také...

Jiří Čihák
25. 3. 2025

Nic víc než splněná povinnost. Čeští fotbalisté porazili v kvalifikaci o mistrovství světa...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Mimořádná veterinární opatření, která vstoupila v platnost kvůli nárustu slintavky a kulhavky v...

ČTK, Lidovky.cz
25. 3. 2025

Spojené státy v úterý oznámily, že uzavřely dvě samostatné dohody s Ukrajinou a Ruskem o dílčím...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz