29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

DOPRAVA: V zájmu aktivistů, nikoliv cyklistů

Sněmovna schválila povinný 1,5metrový boční odstup při předjíždění cyklistů. „Třikrát hurá,“ volá k tomu aktivistický spolek AutoMat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 20.4.2021 23:16

Pěkně napsáno! Aktivistickým idiotům zmar! :-P

T. Dvořák 20.4.2021 22:42

Autor považuje silnice pro cyklisty za bezpečnější než asfaltové cyklostezky ! Opravdový znalec ! Řekl bych, že žádné kolo nemá, jinak by něco takového nenapsal.

K. Křivan 20.4.2021 18:22

"cyklistu předjede v metr a půl širokém odstupu i nyní"

to bych pochyboval, většina řidičú předjíždí s max. jedním metrem, to bohatě stačí, požadovaný 1,5 metru to už ohrožuje dopravu v protisměru. Když na tom kole nesedí jak opice na flašinetu, když jede jak má, pěkně vpravo, rovně bez kliček, .... tak je metr víc než dost. Já vždy včas zatroubím, aby měl cyklista čas zajet na kraj, a nepřekážet.

Stejná práva ? Až budou platit stejnou silniční daň, ...

L. Beneš 20.4.2021 14:34

Přiznám se, že na kole jsem už dávno nejel. Mám své roky a na sedadle v autě se drží balanc mnohem snáz než na bicyklu. A také vím, co někteří cyklisti dokážou. Jsou tací, co rádi provokují. Jel jsem loni po jedné asfaltce západně od Hořovic a již zdálky vidím, jak tři cyklisté jedou vedle sebe stejným směrem jako já. V dostatečně velké vzdálenosti, aby mi některý nespadl pod kola, jsem lehce zatroubil, abych získal jejich pozornost. Reakce byla přesně opačná. V dostatečném rozestupu pokračovali vpřed tak, aby skutečně zabrali celou šířku silnice. Přitom mi jeden z nich neustále ukazoval tzv. fakáč. Co budete v takové situaci dělat? Jindy jsem se rozhodl podívat na Křivoklát z jiné strany. Vzal jsem to ze Zbečna, kde před osadou Písky jsou v lese opravdu parádní strmé serpentiny. Cyklisty šněrující silnici do kopce zleva doprava a zpět pohled dozadu na auto, které za nimi stoupá na dvojku a místy také na jedničku je opravdu nevzruší. Jak jinak. Museli by kolo tlačit. A oni jsou nebezpeční i na lesních cestách. V době, kdy pořádný bicykl stojí desetitisíce, nemají na zvonek, jímž by signalizovali svůj průjezd na lesní cestě, takže - jedou-li zezadu - se mihnou okolo vás a nezřídka cítíte konec jejich říditek na svém rukávu. Starší člověk to šumění pneumatiky valící se po cestě opravdu slyšet nemusí. Dříve patřil jasně nějící zvonek do povinné výbavy kola. Dnes už asi ne.

V. Hošek 20.4.2021 15:51

Jak to souvisí s nesmyslným zákonným ustanovením o stryktním rozestupu 1,5 metru. To, že nemáte rád cyklisty se tímto paragrafem ještě zvýší.

J. Kadeřábek 20.4.2021 16:59

Především je blbost na někoho troubit. Pouze ho naštvete. Prostě si najdu místo, kde je bezpečně předjedu. Pokud předjíždím cyklistu v prudším kopci musím počítat, že to bude šněrovat, zvláště pokud nemá dobrou kondičku. Takže tam je 1,5 m odstup OK.

K. Křivan 20.4.2021 18:30

Když nemá kondičkum, tak ať tlačí. Pak stačí 05m.

P. Vychodil 20.4.2021 13:11

já bych to řešil školením, a to takovým, že všichni řidiči by před složením zkoušky museli ujet na zkušebním okruhu tak 300 km...přičemž na okruhu by byly výmoly, kaluže, nepřehledné zatáčky...ale hlavně, předjížděli by je kamiony, mercedesy, hummery a podobná vozítka, a to tak, že maximální povolenou rychlostí, ostřikovali by je,troubili a podobné "legrácky"...okruh by byl samozřejmě vystlán patřičnými balíky sena...už vidím, jak se v nich tito borci válejí...

V. Kolman 20.4.2021 11:46

Možná by stálo za to, ve městech při rekonstrukcích ulic postupně zřizovat pruhy pro cyklisty mezi vozovkou a chodníkem, jako je to dobrým zvykem na příklad v Německu. Třeba převzít i červený povrch, aby nebylo pochyb, pro koho ten pruh je určen.

J. Matucha 20.4.2021 13:39

No to je rozumný návrh. Když v Praze jedu na kole, tak registruji široký chodník bez chodců a z vozovky zabraný pruh pro kolo a to hned vedle parkujících aut. To je buzerace cyklistů i řidičů aut najednou!!

J. John 20.4.2021 14:33

Do takového pruhu "cyklostezky" vjede jen sebevrah. Riziko, že řidič/ka otevře dveře, aniž se podívá do zrcátka, je příliš velké.

V. Kolman 20.4.2021 18:51

Vy pane Johne jako řidič otevíráte pravé dveře svého automobilního vozu s levostranným řízením???

Západní země jsou plné takovýchto jak říkáte "sebevrahů." Jezdil jsem po popsaných cyklo-pruzích nějaký čas v Hamburgu a velmi mi ty červené pruhy jako cyklistovi vyhovovaly. Napřed vyzkoušejte a teprve potom odsuzujte, budete-li mít co odsuzovat.

J. John 20.4.2021 19:47

Pane Kolmane, měl byste nejprve pečlivěji číst, pak přemýšlet a podařilo by se vám možná nepsat nesmysly.

Psal jsem o "cyklostezkách", které jsou namalovány na ulicích podél podélně zaparkovaných aut. Takže když řidič zaparkuje a vystoupí, aniž by se ujistil, že se zezadu neblíží cyklista, tak to může skončit smrťákem. Vy po takových "cyklostezkách" jezdíte? Já ne. Raději úsek objedu nebo jedu po chodníku.

Celý problém by se měl řešit stavbou páteřních cyklostezek po celé Praze a tak by se po normální ulici jen dojížděl malý kousek na začátku a konci cesty.

V. Kolman 20.4.2021 19:54

Nápodobně pane Johne;-D;-D;-D

Já psal o cyklostezkách NA CHODNÍKU!, jaké jsou v západních zemích.

J. John 20.4.2021 20:05

To až zavedou u nás, tak to bude mrtvých cyklistů. Naši řidiči nejsou cvičení jako ti v ze zahraničí a zapomínají, že když odbočují vpravo, tak musí dát přednost cyklistovi jedoucím po cyklostezce.

K. Křivan 20.4.2021 18:43

V Praze by cyklisti vúbec neměli jezdit. Všude je dostatek tramvají.

V. Kolman 20.4.2021 18:55

Na to lze pane Křivane "argumentovat" tím, že by "V Praze automobilisti vůbec neměli jezdit. Všude je k dostání dostatek levných kol, která za jízdy nesmrdí"!!

Pokud jste to ale myslel jako fór.........

J. Kadeřábek 20.4.2021 17:02

Jistě. A to místo vezmete kde? Zbouráte domy? V Holandsku zřizují cyklotrasy na místě zasypávaných kanálů, které už pro dopravdu zboží neslouží. Jenže my nejsme v Holandsku. Naše silnice stavěné za Marie Terezie pro dostavníky slouží nyní kamionům a kravským traktorům John Deer, které si jezeďáci nakoupili aby obsloužili herbicidem 10 ha na jeden zátah.

V. Kolman 20.4.2021 18:41

Ve výše jmenovaném Německu se pane Kadeřábku spokojí s cca 1m širokým pruhem. A mají ty stezky i ve staré zástavbě. Na takovou "nudličku" není potřeba bourat domy, ani zasypávat kanály.;-D

T. Kindl 20.4.2021 11:45

*excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění.

4. Doporučení chovat se ohleduplně nestačí. Snad všichni si uvědomujeme, že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost v obci 50 km/h, protože každý může mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je to s bezpečným odstupem. Bohužel existují motoristé, kteří by rádi v obci jezdili 100 km/h a cyklistu předjíždějí s odstupem menším než 50 cm.

5. Povinné přilby pro dospělé cyklisty nejsou alternativou bezpečného odstupu. Přilba sice může snížit riziko některých úrazů hlavy, samotné nehodě však nijak nezabrání. Pokud nezakážeme silniční cyklistiku, potřebujeme bezpečný odstup. Je na nás, jestli se vydáme cestou zákazů a represí, nebo cestou vzájemného respektu.

6. Cyklostezky nejsou všude ani pro každého. Na 55 732 kilometrů silnic v České republice připadá pouhých 1 503 kilometrů cyklostezek. Ty často přitom primárně slouží jako chodníky a každých pár desítek metrů je přerušují vjezdy na sousedící pozemky. Chodci a cyklisté ani podle stávající zákonné úpravy nejsou povinni užít stezky pro chodce a cyklisty. Cyklisté tak mohou legálně užít i silnici a chodci chodník na protější straně vozovky. K neužití stezky mohou mít řadu dobrých důvodů, především vlastní bezpečnost.

R. Langer 20.4.2021 11:54

Aha, a když se z toho doporučení, co ve skutečnosti v zákonu už dávno je (nesmí se omezit ani ohrozit), udělá zákon, tak "... motoristé, kteří by rádi v obci jezdili 100 km/h a cyklistu předjíždějí s odstupem menším než 50 cm." přestanou existovat?

Chápete, že je to blbost? Nechápete, co? :-(

V. Kain 20.4.2021 12:21

Určitě většina řidičů dodržuje bezpečný odstup,ale jsou i takoví kteří vás musí předjet i když vás v tom momentě míjí auto v protisměru.Potom už to jsou jenom centimetry a závan vzduchu.Stačí jeden ze sta a letíte do příkopu(pokud tam nějaký je) jako zralá hruška.

K. Křivan 20.4.2021 18:40

Když nejede jak má, vpravo a rovně, tak letí. To máte recht. Ale to je jeho problém.

T. Kindl 20.4.2021 11:45

1. Neexistuje žádný důvod, proč by bezpečný odstup při předjíždění cyklisty u nás nemohl fungovat tak, jako funguje v zahraničí. Obdobná úprava platí například v Německu, Francii, Španělsku, Portugalsku a Belgii.

2. Dodržování bezpečného odstupu nehrozí žádnou dopravní katastrofou ani na úzkých komunikacích. Stačí nahlédnout do zahraničí, kde se při obdobné šíři komunikací žádný černý scénář nekonal. Tam, kde se mohou vyhnout dva automobily, je dost místa na předjetí cyklisty s bezpečným odstupem. Podle platné normy je minimální šířka vozovky s nízkým provozem 5,5 metru, běžně však 6,5 metru a více. Naopak tam, kde se dva automobily vyhnout nemůžou, nelze ani cyklistu bezpečně předjet. Zcela výjimečně lze navrhnout i obousměrnou vozovku o šířce 3,5 metru. Všechna vozidla musejí jet za sebou, dokud nedojedou k výhybně. Výhybny musejí být každých 80 až 100 metrů. Podstata dodržování bezpečného odstupu spočívá v tom, že na běžné venkovské silnici není možné cyklistu předjet v okamžiku, kdy v protisměru zrovna jede jiné vozidlo, anebo v zatáčce či pod horizontem, za které není vidět. Případné zpomalení motoristy v řádu vteřin či desítek vteřin nemá zásadní negativní dopad na celkovou plynulost provozu. Je to malá daň za to, že nedojde k ohrožení života a zdraví.

3. Vymahatelnost zákona se posílí, smysl je však především edukativní a preventivní. Česká dopravní policie dnes bezpečný odstup vůbec neřeší, dokud nedojde k tragické nehodě. Policie totiž neví, jaká vzdálenost je bezpečná. Až smrt či vážné zranění cyklisty postaví najisto, že odstup dostatečný nebyl. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý nepochopitelně odmítá definici konkrétní vzdálenosti odstupu 1,5 metru, protože ji údajně nemůže změřit – aniž by si zjistil, jakým způsobem policie v zahraničí bezpečný odstup kontroluje a vymáhá. K prokázání přestupku stačí kamerový záznam. Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry, ale postihují se pouze jednoznačně exces

T. Kindl 20.4.2021 11:44

https://video.aktualne.cz/dvtv/povinnost-1-5-metru-pomuze-cyklistum-i-ridicum-po-nehode-uz/r~cc9fd7bc9ec311ebb2f60cc47ab5f122/?fbclid=IwAR1XwGGTFXGUN9EoiwcHFcktIANSwzkNxdkp-hcCtnWpwYD9B3qlffDGFRc

S. Donát 20.4.2021 11:44

Další zbytečný paskvil z pera našich zákonodárců. Bravo.

J. Vintr 20.4.2021 11:25

Jsou lidé, pro které je obtížné sundat nohu z plynu a zpomalit, když jim objíždění cyklisty na užší silnici vyjde právě na okamžik, kdy se potkávají s protijedoucím autem. Ale s těmito lidmi nový předpis určitě stejně nic neudělá.

R. Langer 20.4.2021 11:42

No, blbce najdete všude.

S. Donát 20.4.2021 11:45

Ano, přesně.

L. P. 20.4.2021 10:46

"Nevzpomínám si, že bych se jako cyklista na silnici někdy cítil přímo ohrožen" To asi na kole moc nejezdíte.