20.4.2024 | Svátek má Marcela


DOPRAVA: Řebíčkovo těšínské jablíčko

14.7.2008

Na začátku roku se diskutovalo o nápadu, který vyvolával pochybnosti o zdravém rozumu jeho autorů. Skupina dopravních odborníků došla tehdy k názoru, že by se přednost chodců na přechodu měla vztahovat i na tramvaje. Ostudu se pokusil zachránit Stanislav Huml, člen expertní skupiny připravující změny silničního zákona. Prohlásil vše za mediální bublinu a popřel, že by se o něčem podobném uvažovalo. Měl vzniknout dojem, že si tu hloupost v dlouhé chvíli a ze zlé vůle vymysleli novináři.

Nyní je to vážnější. Za nápadem zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na dálnici na 160 kilometrů za hodinu stojí nikoli nějaká záhadná expertní komise, ale přímo ministerstvo dopravy v čele s Alešem Řebíčkem.

Když se podíváme na mapu úseků navržených na rychlost 160 km/h, vidíme na ní, že se neuvažuje o dálnici mezi Brnem a Prahou, s výjimkou krátkého úseku před hlavním městem, kde by měla být rychlost omezována střídavě, podle okolností. To proto, že zmíněná dálnice D1 je označována někdy za „dálnici smrti“ a jindy za „nejdelší parkoviště“. Je přetížená, ve špatném technickém stavu - a nevidíme žádnou perspektivu na zlepšení této situace. Tvoří osu silniční dopravy ve státě. Vznikala hluboce za minulého režimu, avšak teprve současná Topolánkova vláda se odhodlala silniční infrastrukturu významně posílit.

Všechny předchozí vlády, levicové jako pravicové, utrácely peníze na všechno možné, jen ne na infrastrukturu, která je právem přirovnávána ke krevnímu oběhu organismu. Nicméně, přestože nynější vláda uvolňuje na stavbu a obnovu silniční sítě víc peněz, než tomu bylo v minulosti, skutečná náprava je v nedohlednu: k ní dojde, až bude skutečně hotova D11 na Hradec Králové a odtud povede rychlostní tah směrovaný na severní Moravu, na Ostravu a dál do Polska. Teprve tato rychlostní komunikace R35 bude alternativní severní trasou, která „dálnici smrti“ ulehčí. Kdy to bude? Všechny prognózy ve stavbě rychlostních komunikací mají hodnověrnost na úrovni ptakopravectví, ale hovoří se o roku 2015.

Takže jako těšínské jablíčko - aby to vypadalo, že ministerstvo dopravy dělá něco zásadního pro silniční dopravu - veřejnost dostala k přežvýkání nápad na zvýšení maximální povolené rychlosti na 160 km/h.

Na vybraných úsecích. A za sucha. Známe dopravní značky omezující rychlost za deště. Pokud se nápad ministerstva dopravy dočká realizace, přibude jiná značka. Jaká je definice sucha? Když mrholí, je to sucho, nebo mokro? A co když naprší a skoro uschne? Není to jen slovíčkaření s komickým efektem. V případě havárie to může mít závažné dopady na stanovení řidičovy míry zavinění.

Zvýšená maximální rychlost má platit na nově postavených úsecích. Co když ale na nich stoupne provoz? Uvažujme například o dálnici D8. Ta není hotova, její dostavba je sabotována skupinou aktivistů, kteří dávají přednost tomu, že honí mezinárodní dopravu po okresce přes uzavřené obce. Nicméně ta jednou otevřena bude. Otevře se cesta na sever Německa, do Berlína, k Severnímu moři. Jak bude tato komunikace vytížená za pět, za deset let? Touto prostou úvahou se snažím naznačit, že to, co se zdá vyhovující dnes, může být nedostatečné už ve velmi krátké době.

Nicméně ta nejdůležitější pochyba se týká smyslu celé věci.

Stačí opravdu málo, abychom si ověřili, že na průměrné rychlosti, tedy na podílu ujeté vzdálenosti a času stráveného cestou, má zásadní vliv především počet překážek. Můžeme jet po dálnici rychlostí 200 km/h, a stačí jedno zdržení, jediná zácpa, a průměrná rychlost se propadne do velmi skromných čísel. Velmi poučné jsou přístroje GPS, které vypočítávají čas zbývající k dosažení cíle. Sledujte je někdy. Uvidíte, že nadlimitní rychlost vám po deseti, dvacetiminutové jízdě zkrátí očekávanou dobu o minutu, o dvě. A pak nás zdrží první zácpa o dvacet minut.

Ministr Řebíček slibuje, že návrh bude podroben zkoumání odborné komise. Jestli je to táž komise, která navrhla přednost chodců před tramvajemi a pak se vymlouvala na mediální šum, potěš nás pánbůh. Pak hrozí riziko, že tento nebezpečný nápad projde až do parlamentu, a ten že ho schválí. Třebaže je populistický a v důsledcích nebezpečný, a tudíž společensky krajně škodlivý.

LN, 12.7.2008