DOPRAVA: Plodí dálnice nová auta?
Nejdrzejší a zároven nejnebezpečnější je mýtus o tom, že „dálnice plodí další automobily“. Další automobily plodí vyšší kupní síla obyvatelstva. Ten mechanismus není takový, že by táta přišel domů a řekl: “Mámo, otevřeli dalších 30 km dálnice, koupíme si auto.“ Táta koupí auto, jakmile na něj má, tak prosté to je.
Tedy, v podstatě máme dvě tvrzení:
- množství automobilů závisí zejména na životní úrovni
- množství automobilů závisí zejména na dostupnosti kvalitní silniční infrasruktury
Přitom je možné, že množství automobilů v dané zemi bude záviset na obou těchto faktorech, jde nám o to, který z nich je významnější. Pokusil jsem se provést analýzu těchto vztahů na veřejně dostupných datech, a to na údajích o státech EU-15, tedy "staré" Evropské Unie. Data pocházejí vesměs z let 1996-1998, tedy jsou poměrně stará. Pro účely analýzy na tom ale nezáleží. Životní úroveň jsem se rozhodl měřit pomocí HDP na obyvatele, kvalitu silniční infrastruktury počtem km dálnic na obyvatele. Bude-li platit tvrzení 1, měla by být průkazná závislost mezi HDP na obyvatele a počtem automobilů na obyvatele. Bude-li platit tvrzení 2, měla by být průkazná závislost mezi počtem km dálnic a počtem automobilů (obojí na obyvatele).
Podívejme se tedy na výsledky. První graf ukazuje závislost počtu automobilů na HDP. Korelační koeficient je 0,47, tedy mírná závislost. (Původní velikost grafu ve fotogalerii - pozn. red.)
Druhý graf ukazuje závislost počtu automobilů na dostupné délce dálnic. Korelační koeficient je 0,64, tedy výrazně více než v předchozím případě. (Původní velikost grafu ve fotogalerii - pozn. red.)
Pro úplnost ještě uvádím tabulku, ze které jsem generoval grafy.
Stát | Obyvatel (tis.) | HDP (tis. USD) | km dalnic | HDP na hlavu | km dalnic / 1 mil. obyv | aut na 100 obyv. |
Belgie | 10,192 | 223600000 | 1674 | 21939 | 164 | 424 |
Dánsko | 5,295 | 150000000 | 880 | 28329 | 166 | 329 |
Finsko | 5,174 | 111500000 | 431 | 21550 | 83 | 379 |
Francie | 58,723 | 1274500000 | 8300 | 21704 | 141 | 477 |
Irsko | 3,693 | 76000000 | 80 | 20579 | 22 | 272 |
Itálie | 57,563 | 1046700000 | 6439 | 18184 | 112 | 571 |
Lucembursko | 424 | 15500000 | 115 | 36557 | 271 | 559 |
Německo | 82,060 | 1910300000 | 11300 | 23279 | 138 | 501 |
Nizozemí | 15,650 | 336700000 | 2360 | 21514 | 151 | 363 |
Portugalsko | 9,957 | 95700000 | 710 | 9611 | 71 | 277 |
Rakousko | 8,075 | 89800000 | 1607 | 11121 | 199 | 458 |
Řecko | 10,508 | 107800000 | 470 | 10259 | 45 | 223 |
Španělsko | 39,348 | 507700000 | 7293 | 12903 | 185 | 376 |
Švédsko | 8,848 | 202600000 | 1330 | 22898 | 150 | 415 |
Velká Británie | 59,084 | 1220400000 | 3344 | 20655 | 57 | 369 |
korelace | 0.467222 | 0.641936 |
Je tedy možné říci, že počet automobilů v dané zemi závisí na množství dostupných dálnic, a to v mohem větší míře než na životní úrovni. Tvrzení "dálnice plodí automobily" tedy v žádném případě není jen mýtem.
Na závěr bych si dovolil pár osobních poznámek. Je zřejmé, že automobilová doprava, a to i individuální, je a bude nedílnou součástí naší společnosti, protože v mnoha případech je prostě výhodná a v některých nenahraditelná. Zároveň je také zřejmé, že přináší řadu problémů (viz např. včerejší esej). Výzvou do budoucna, zatím nevyřešenou, je nastavit dopravní systém tak, aby umožňoval používat výhod aut a přitom minimalizoval negativní dopady jejich používání. Osobně se domívám, že řešení leží někde v kombinaci různých druhů dopravy a rozvíjení již dnes známých slibných alternativ všech příchutí - nová paliva, integrované dopravní systémy, sdílení automobilů (car sharing), atd.
Zdroje:Státy EU