Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Plodí dálnice nová auta?

Robert Batůšek
diskuse (79)
Ondřej Neff se ve středečním eseji věnuje automobilismu. Mimo jiné se snaží vyvracet některé údajné mýty. Jsou to ale opravdu mýty? Minimálně v jednom případě bych si dovolil nesouhlasit. Pro přehlednost ocitujme celou pasáž z původního eseje:

Nejdrzejší a zároven nejnebezpečnější je mýtus o tom, že „dálnice plodí další automobily“. Další automobily plodí vyšší kupní síla obyvatelstva. Ten mechanismus není takový, že by táta přišel domů a řekl: “Mámo, otevřeli dalších 30 km dálnice, koupíme si auto.“ Táta koupí auto, jakmile na něj má, tak prosté to je.

Tedy, v podstatě máme dvě tvrzení:

  1. množství automobilů závisí zejména na životní úrovni
  2. množství automobilů závisí zejména na dostupnosti kvalitní silniční infrasruktury

Přitom je možné, že množství automobilů v dané zemi bude záviset na obou těchto faktorech, jde nám o to, který z nich je významnější. Pokusil jsem se provést analýzu těchto vztahů na veřejně dostupných datech, a to na údajích o státech EU-15, tedy "staré" Evropské Unie. Data pocházejí vesměs z let 1996-1998, tedy jsou poměrně stará. Pro účely analýzy na tom ale nezáleží. Životní úroveň jsem se rozhodl měřit pomocí HDP na obyvatele, kvalitu silniční infrastruktury počtem km dálnic na obyvatele. Bude-li platit tvrzení 1, měla by být průkazná závislost mezi HDP na obyvatele a počtem automobilů na obyvatele. Bude-li platit tvrzení 2, měla by být průkazná závislost mezi počtem km dálnic a počtem automobilů (obojí na obyvatele).

Podívejme se tedy na výsledky. První graf ukazuje závislost počtu automobilů na HDP. Korelační koeficient je 0,47, tedy mírná závislost.  (Původní velikost grafu ve fotogalerii - pozn. red.)

 HDP vs. cars

 

 

 

 

 

 

 

Druhý graf ukazuje závislost počtu automobilů na dostupné délce dálnic. Korelační koeficient je 0,64, tedy výrazně více než v předchozím případě. (Původní velikost grafu ve fotogalerii - pozn. red.)

highways vs. cars

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro úplnost ještě uvádím tabulku, ze které jsem generoval grafy.

Stát Obyvatel (tis.) HDP (tis. USD) km dalnic HDP na hlavu km dalnic / 1 mil. obyv aut na 100 obyv.
Belgie 10,192 223600000 1674 21939 164 424
Dánsko 5,295 150000000 880 28329 166 329
Finsko 5,174 111500000 431 21550 83 379
Francie 58,723 1274500000 8300 21704 141 477
Irsko 3,693 76000000 80 20579 22 272
Itálie 57,563 1046700000 6439 18184 112 571
Lucembursko 424 15500000 115 36557 271 559
Německo 82,060 1910300000 11300 23279 138 501
Nizozemí 15,650 336700000 2360 21514 151 363
Portugalsko 9,957 95700000 710 9611 71 277
Rakousko 8,075 89800000 1607 11121 199 458
Řecko 10,508 107800000 470 10259 45 223
Španělsko 39,348 507700000 7293 12903 185 376
Švédsko 8,848 202600000 1330 22898 150 415
Velká Británie 59,084 1220400000 3344 20655 57 369
korelace     0.467222 0.641936  

Je tedy možné říci, že počet automobilů v dané zemi závisí na množství dostupných dálnic, a to v mohem větší míře než na životní úrovni. Tvrzení "dálnice plodí automobily" tedy v žádném případě není jen mýtem.

Na závěr bych si dovolil pár osobních poznámek. Je zřejmé, že automobilová doprava, a to i individuální, je a bude nedílnou součástí naší společnosti, protože v mnoha případech je prostě výhodná a v některých nenahraditelná. Zároveň je také zřejmé, že přináší řadu problémů (viz např. včerejší esej). Výzvou do budoucna, zatím nevyřešenou, je nastavit dopravní systém tak, aby umožňoval používat výhod aut a přitom minimalizoval negativní dopady jejich používání. Osobně se domívám, že řešení leží někde v kombinaci různých druhů dopravy a rozvíjení již dnes známých slibných alternativ všech příchutí - nová paliva, integrované dopravní systémy, sdílení automobilů (car sharing), atd.

Zdroje:Státy EU

Jaroslav Zamazal
3. 12. 2024

Ó, jaká hrůza, jaké drama! Všichni zahyneme! Anebo je to jinak?

přečetl Panikář
3. 12. 2024

Teroristická organizace HTS) zahájila minulý týden v Aleppu překvapivou ofenzivu.

Ivo Fencl
3. 12. 2024

Co jsem cítíval a víc necítím ohledně pistole, vnímá spousta dětí stejně.

Ladislav Jakl
3. 12. 2024

Jak poznáme nové Hitlery dřív, než začnou zplynovávat a pálit židy?

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Aston Ondřej Neff
30. 11. 2024

V Česku vyrostl v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání orgán, který má ambici stát se cenzurní...

Marian Kechlibar
2. 12. 2024

Před osmi lety si Velká Británie odhlasovala poměrem 52:48 odchod z Evropské unie.

Jaroslav Zamazal
3. 12. 2024

Ó, jaká hrůza, jaké drama! Všichni zahyneme! Anebo je to jinak?

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Jihokorejská vláda se na narychlo svolaném zasedání shodla na zrušení stanného práva, které před...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Během polského předsednictví v EU sedmadvacítku podle všeho čeká přelom ve válce na Ukrajině, řekl...

Radka Kvačková
3. 12. 2024

Před nedávnem byla za pětadvacet milionů korun vydražena pětitisícová bankovka z roku 1919, což mě...

Zbyněk Petráček
3. 12. 2024

Vidí-li našinec záběry vojáků v jihokorejském parlamentu, dozví-li se, že prezident Jun Sok-jol...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

V pražském Karlíně v úterý začal fungovat kulturní a společenský prostor vytvořený zasklením...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz