Neviditelný pes

DOPRAVA: Nejde o radary, jde o peníze

17.8.2007

Že v současné bitvě o provozování radarů v ulicích měst a na silnicích nejde o to, aby se jezdilo pomalu a bezpečně, ví každé malé dítě. Jde o peníze. Jen si vzpomeňte na začátek devadesátých let. V Praze se nedalo ve městě nikde zaparkovat. Ne, že by nebylo úplně žádné místo, ale městem kroužily party od odtahových služeb a jejich pomocníci od městské a někdy i státní policie před nimi. A jak našly někde nějaké auto, ke kterému se dalo zacouvat, šup s ním na vozidlo odtahovky a už tekly penízky. Soukromé firmě, městu a v nezanedbatelné míře policajtům.

„Botičkáři„ byla oblíbená nadávka a od městské policie odcházel každý, kdo měl trochu slušnosti v těle. Úředníci pištěli, že to jinak nejde, primátor a jeho ekonomický náměstek (nebyl už tam někde Paroubek?) s potěšením koukali na přitékající miliony, úřednictvo na vybírání pokut se rozrůstalo a malér stíhal malér. Soudy, facky, nadávky. Vybíráni „parkovného„ od obyvatel, což dělají hloupější starostové městských částí dodnes, a šílené poplatky za „parkovací místa“ pro ty hnusné české „bohaté“ podnikatele vedly k tomu, že se ze středu města vystěhovaly desetitisíce bydlících a všechny obyčejné české firmy. Takže tam máme ruskou a jugoslávskou partu majitelů obchodů prodávajících čepice a provozujících bordely a apartmány pro lidi, co přijedou jednou za rok. Hurá, vydělali všichni - tedy ti, co dostali za spolupráce s magistrátem a policajty licenci na odtahovky, spekulanti, mafiáni a ekonomická šmíra provozující obchody v Karlovce a okolí. No a v nezanedbatelné míře ti botičkáři. A vůbec nejvíc magistrátní úředníci. Bezvadné, co?Stačí se dneska podívat na hrůzu zvanou Václavské náměstí a je to hned jasné.

Stejné je to s předáním měření rychlosti soukromníkům. Já fandím téměř jakémukoli soukromému podnikání. Jen jednomu ne. A to tomu, které je navázáno a provázáno s úředníky. Příkladů je dost. Můžeme začít vyjmenovávat: státní lékaři a vůbec zaměstnanci státního zdravotnictví, silničáři, co nespravují a nesypou v zimě silnice a podobně. K nim se jistě rychle zařadí takzvaní „soukromí“ podnikatelé na měření rychlosti.

Všimněte se, jak zainteresovaní úředníci i zastupitelé jedním hlasem kvičí, že nemají ani peníze ani lidi na měření rychlosti. Jsou prý tak úplně, ale úplně nešťastní z těch neřešitelných problémů v dopravě, takže to měření dají nějakému soukromému kámošovi a ten bude, to je ale náhoda, skoro zázračná, jen z malého zlomku peněz z těch vybraných financovat jak nákup, tak instalaci radarů a jejich provoz a vůbec.

Nepřipadáte si jako blbci, když vám tohle někdo vykládá? Tak obcím nestačí celá částka za pokuty a nějakým zázračným soukromníkům bude stačit z té částky zlomek? To si myslí, že nikdo nepochopí, že tady někdo lže? Jak to, že magistrátu nestačí celá vybraná pokuta 1500 Kč na to, aby koupil a provozoval radary a soukromníkovi stačí 150 Kč, tedy 10 procent a všechno to zajistí? ? A jestli tomu, aby stejně úspěšně postupovaly obce, brání nějaké „předpisy“, to je obligátní tvrzení úředníků, tak proč se nezmění? Ty předpisy. (Nejlépe i s těmi úředníky, co špatné předpisy vymysleli.)

To by obcím na takhle dobrý kšeft nepůjčila obcím žádná banka? Protože jestli po něm tak touží poctiví soukromníci, tak to musí být dobrý kšeft. Do špatného kšeftu žádný slušný soukromník neleze. Jenže, jestli o to stojí skutečně „slušní„ podnikatelé, toť otázka, že ?!

No, představme si, pokud vše převezmou „soukromníci“ napojení na úředníky, jak to bude fungovat. Vezměme za základ oficielní tvrzení, že měření rychlosti je tady proto, aby se snížil počet dopravních přestupků. Což vypadá rozumně, ale jen do okamžiku, kdy se do věci vloží mrška zisk. Jakmile totiž musí provozovatel vykazovat zisk, a to soukromník musí, je přímo proti jeho zájmu snižovat počet přestupků. Pokud se ovšem počet přestupků skutečně sníží, trvalé náklady, tedy to, co musí provozoval každý měsíc zaplatit, ať vybere na pokutách 100 milionů a nebo 100 korun, začne problém. Firma ho musí nějak řešit. Nejprve prostě zvedne počet radarů a kamer. Pak to vše ovšem dojde do okamžiku, kdy už nebude kam kamery nově dávat. A výběr pokut klesne .

Další problém začne, pokud všichni začnou jezdit krokem. Skoro nikdo nebude pokuty platit. Systém radarů však bude potřebovat udržovat penězi v chodu stále - úvěry, zaměstnanci, údržba atd. Další problém: Čím pomaleji se bude jezdit, tím méně se bude jezdit. Tím méně se opět vybere na pokutách. Kdo zaplatí provoz, hlídání a z čeho?

Takže bude nutno něco udělat. Vymyslí se nové přestupky a začnou se trestat ty diskutabilní. Jako třeba dání přednosti chodci na přechodu. Jistě se najdou, jako se našli u policie, spolupracovníci, kteří za jistý obolus "vyrobí“ dostatek přestupků řidičů, třeba vstupováním na přechody. Anebo, jak to předvedla tento týden televize v televizních zprávách, zrychlí se přepínání světel na semaforech. Pamatujete na tu reportáž o hnusných řidičích, co jezdí na červenou? A všimli jste si, že vozidlo vjelo do křižovatky na zelenou, pak blik a blik a už svítila červená - 5 vteřina dost a byl tady důkaz, že řidič byl při červené ještě v křižovatce? Parta redaktorských uličníků nám to předvedla v televizi, jak se to dá dělat. A ono to půjde tak i jinak.

A tak to bude fungovat jako s těmi Kryštofy, co je už nový šéf policie pro naprostou neúčinnost a jako nehorázné plýtvání penězi zrušil. Místo starosti o bezpečnost dopravy budou vybraní soukromníci a spřátelení úředníci měřit a „konat“ a budou předvádět činnost. A peníze se budou vybírat a poplynou do kapes přímo zainteresovaných. Tentokrát firem. No a taky úředníků. Však také někteří úředníci bojují za to, aby mohli tenhle kšeft předat kámošům, jako lvi.

Jak to říkal ten americký president: “Jde o peníze, blbečku.“ Takhle můžete lehce vysvětlit každému, kdo se bude divit, proč má pokuty vybírat soukromá firma. No, tak úplně soukromá nebude, že. Když o jejím angažování a úspěchu budou rozhodovat úředníci a přes úředníky politické strany …..

Už víte, o co jde?

P.S. Nejsem ten právník



zpět na článek