Pátek 28. března 2025, svátek má Soňa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Nechme přednost kolejím

foto: Foto LN - Viktor Chlad

Připadá vám jako dobrý nápad, aby na přechodech měli chodci přednost před tramvajemi? Hned jak se ta myšlenka objevila, vyvolala zájem a debatu. Záleží však na úhlu pohledu.

Kdo nahlíží moderní velkoměsto jako bukolický ráj, kde si děti hrají volně po ulicích, zvířátka běhají neuvázaná na šňůrách a lidé uprostřed zeleně plesají, považuje tu ideu za vítězství člověka. Ale ten, kdo tramvají často jezdí, kdo zažil prudké brzdění a následné pády pasažérů jen kvůli jednomu popletovi, raději zapřemýšlí: Nezpůsobí takový nápad více škody než užitku?

Vztah tramvaj versus chodec nelze posuzovat vytržený ze souvislostí. A ty hovoří jasně. Města jsou zahlcena auty, zatímco tramvaje představují páteř jakž takž fungující veřejné dopravy, navíc i šanci, že časem převezmou část již neúnosné automobilové zátěže.

Pokud by tedy platila přednost chodců před tramvajemi na přechodech, hromadná doprava by ztratila notný díl své výhody vůči autům. Motoristé by si pak oprávněně říkali - za volantem, nebo v tramvaji, je to vlastně pěšky jako za vozem. Tramvaj uhnout nemůže Záplava aut navodila ve velkoměstech poměry dálnic. Městské tepny bývají čtyřproudové, proud vozidel je nepřetržitý, a chceme-li přejít ulici, jedinou šanci nabízí zvlášť vyhrazená a řízená místa. Takový je osud člověka v „lidských centrech“ jednadvacátého století.

Už jen padesátníci si pamatují, jak byli nabádáni ve škole: „Rozhlédnete se, jestli nejede auto, a pak vstoupíte do vozovky.“ Dnes už to nikdo neřekne, přípustka „jestli nejede auto“ nemá smysl. Třicátníci si upomenou novější verzi: „Počkáte, až nepojede žádné auto, a pak vstoupíte do vozovky.“ Dnes už nemá smysl ani čekat, „až nepojede žádné auto“, to je na hodiny. Jediný použitelný návod zní takto: „Počkáte, až auta zastaví, a pak vstoupíte do vozovky.“ Ale jak zajistit ono „až auta zastaví“?

Možnosti jsou jen dvě - buď semafor, nebo přednost chodců na přechodech.

Proto se přednost ocitla v zákoně. Ale proč zákon rozlišuje mezi předností pro auta a tramvaje? Z vyššího principu liberálního musí pravidlo platit pro všechny stejně, takže zastavovat a čekat by měly tramvaje stejně jako auta. Jenže v praxi je tu ohromný rozdíl. Automobilovou dopravu je nutné spoutávat zákazy vjezdu, pěšími zónami, omezenou rychlostí či přednostmi na konkrétních úsecích a křižovatkách, kolejová doprava je sama sobě poutem. Jezdí jen tam a pouze tudy, kudy vede kolej, zatímco auta se v praxi nacpou i tam, kde to značka zakazuje.

„Městská dálnice“, na rozdíl od té řádné, nemá značkou signalizovaný začátek a konec. Auta se hrnou stále, všude a odkudkoliv. Bez zvláštně stanovené přednosti před nimi chodec ulici nepřejde. To tramvaj se drží jen kolejí. I ve frekventovaných místech pro ni stále platí výše citovaná pravidla: „Rozhlédneme se, jestli nejede tramvaj...“, „počkáme, až nepojede žádná tramvaj...“, to přece v praxi funguje, dokonce i na proslulém úseku mezi pražským Karlovým náměstím a I. P. Pavlova, nejfrekventovanějším a nejnebezpečnějším.

Kolejová doprava, včetně tramvají, evokuje devatenácté století. Železnice byly řízeny po vojensku, hierarchicky, ještě encyklopedie staré čtyřicet let ukazují uniformu ministra dopravy, připomínající jakéhosi železničního generála. K této železniční tradici patří i přednost v jízdě - už proto, že vozidlo vázané na koleje prostě nemůže nikam uhnout. Před půlstoletím byly tramvaje z měst úředně vytlačovány, dnes se úředně vracejí včetně oné přednosti - takový je světový trend.

Hlavním argumentem pro přednost chodců před tramvajemi jsou nehody. Za loňský rok tramvaje v Česku 116 lidí porazily, osm z nich zemřelo. Omezí tu bilanci změna v přednosti?

Názory se různí, váhu získává hlavně argumentace dlouhou brzdnou dráhou tramvaje, respektive nevyhnutelnými zraněními cestujících při použití rychlobrzdy, ale jisté je, že tramvajové koleje vidí de facto každý chodec. Nemůže tu platit argument „myslel jsem, že odtamtud auto jet nemůže“. Kde leží koleje, tam prostě jezdí tramvaj, tam je v našem zájmu i pudu sebezáchovy, abychom si dávali pozor.

Je to otázka volby. Chceme liberální rovnost pro všechny, tedy přednost chodců na přechodech před auty i tramvajemi? Prosaďme ji, ale bude to rovnost v nepohybu ucpaných ulic. Chceme posílit šance veřejné dopravy? Zachovejme tramvajím historické privilegium, vždyť takové má v podobě udílení milostí i prezident republiky.

LN, 19.1.2008

Aston Ondřej Neff
28. 3. 2025

SPOLU vyrazilo do boje v barvách Zelených a Sociální demokracie.

Emil Bratršovský
28. 3. 2025

Dnešní státy se snaží dělat nás lepšími.

Daniela Kovářová
28. 3. 2025

Výchova je složitá činnost, která požaduje důslednost.

Milan Smutný
28. 3. 2025

Německá vláda chce cenu elektřiny srazit snížením daní na elektřinu.

Ivo Fencl
28. 3. 2025

Řekl bych, že dobro je loď, zlo moře.

Ondřej Neff
27. 3. 2025

Obě strany, zosobněné Babišem a Fialou, usilují o neuskutečnitelné.

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

Jan Bartoň
26. 3. 2025

Nejde jenom o program a cíle.

Štěpán Hobza
28. 3. 2025

Sověti se snažili Západ rozdělit za studené války a nepodařilo se jim to. My si to teď způsobujeme...

lupr Lucie Procházková
27. 3. 2025

Spisovatelka Lisa Jane Smithová podlehla vleklé a vážné nemoci. Zemřela pokojně ve po dlouhém boji...

ČTK, Lidovky.cz
27. 3. 2025

Britský král Karel III. byl dnes krátce hospitalizován kvůli dočasným vedlejším účinkům léčby...

ČTK, Lidovky.cz
27. 3. 2025

Provoz vlaků na železničním koridoru u Pardubic dnes večer komplikují výpadky zabezpečovacího...

ČTK, Lidovky.cz
27. 3. 2025

Spojené státy ochrání celistvost a suverenitu Guyany, která vede územní spor s Venezuelou o oblast...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz