Neviditelný pes

DOPRAVA: Nebojme se správního řízení

24.7.2006

Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas se během nedělních Otázek opakovaně vyjádřil, že řidiči by raději měli svůj přestupek vyřešit na místě a bez průtahů, tzn. blokovou pokutou. Postoupení přestupku do klasického správního řízení bude mít prý za důsledek pouze vyšší pohledávku správních orgánů vůči řidiči, protože dostane vyšší pokutu a kromě toho bude muset platit náklady řízení.

Tento výrok vychází ze zdánlivě přijatelné logiky - zaplaťte hned a budete mít pokoj. Zaplatíte méně, než byste museli po správním řízení, nebudete muset běhat po úřadech, ani shánět důkazy, že jste se žádného správního deliktu nedopustili nebo že orgán, který vás z něj obvinil, postupoval nesprávně. Ušetříte čas i peníze - jak říká v jisté reklamě jeden známý herec. Jenže pan ředitel zapomněl zmínit značnou nevýhodu tohoto postupu - a sice nemožnost vyvinění. Ať jste předpisy porušili nebo ne, můžete pouze zamáčknout slzu nad ztracenými penězi i body. Policista se při blokovém řízení vašimi námitkami ohledně naplnění skutkové podstaty správního deliktu zabývat nebude, neboť to podle zákona ani nesmí, protože blokové řízení probíhá bez jednání. On vydá správní akt, jímž vás potrestá za správní přestupek, vy souhlasem k zaplacení přestupek uznáte, tím je vše uzavřeno a rozhodnutí okamžitě nabývá právní moci. Jedinou další šancí na změnu je soudní přezkum správního rozhodnutí, což je ale proces ještě mnohem formálnější, dražší a časově náročnější než správní řízení.

Klasické správní řízení je formální, časově náročnější a je třeba se mu věnovat (zformulovat své námitky, podložit je důkazy atd.). Kromě toho je v případě shledání viny skutečně výrazně dražší. Jenže dává jistotu, že budete moci vyjádřit své námitky proti správnímu rozhodnutí policisty na silnici, předložit na podporu tohoto tvrzení důkazy a někdo se jimi bude muset seriózně zabývat a své rozhodnutí řádně odůvodnit. Zatímco policistu v terénu o své nevině nepřesvědčíte, tady máte šanci ji dokázat a tím uhájit své peníze i body. Takže nejen že nebudete muset platit více, ale nebudete muset platit vůbec nic a navíc budete nadále moct jezdit autem. V případě, že byste se i tímto rozhodnutím cítili poškozeni, je při soudním přezkumu správního rozhodnutí tento formálnější a komplexnější akt nepochybně věrohodnějším důkazem než heslovitě vyplněný pokutový blok.

Samozřejmě, že jsou situace, kdy je pro vás výhodnější se radou policisty Bambase řídit. Zaplatíte na místě, body se vám odečtou a tím je to vyřízené a nemusíte se tím dál zabývat. Jenže pak může přijít řízení, ve kterém hrajete o své poslední body a tím i o řidičák a následně třeba i o svou práci. V takovém případě asi každý z nás rád půjde do rizika správního řízení, ve kterém mu sice hrozí vyšší finanční sankce, ale na druhou stranu je to jeho poslední šance k zachování oprávnění řídit motorové vozidlo a vykonávat svou práci.

V současném systému, kdy na ztrátu řidičáku stačí dva drobné přestupky, není určitě vhodné mávnout rukou nad žádnou sankcí. I když rozhodnutí nezpůsobí ztrátu řidičáku, každopádně zvýší pravděpodobnost tohoto nebezpečí. Současný systém je tak přísný, že každý bod je dobrý. Proto bychom se jich neměli vzdávat lacino nikdy.

Blokové řízení přináší klid, ale zároveň i jistotu, že několik tisícovek i bodů je nenávratně pryč. Správní řízení je naopak risk, kterým můžeme mnoho ztratit (peníze za vyšší pokutu a správní řízení, ale taky čas a nervy), ale také mnoho získat - oprávnění nadále řídit auto totiž rozhodně není zanedbatelný zisk. Jeho ztráta může v dnešní době být existenčním problémem. A v takových situacích obvykle nezbývá než riskovat.



zpět na článek