19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vorlický 29.9.2021 11:04

Tento příspěvek není o dálnicích, nebo o komunikacích,které jsou jim svojí konstrukcí a užíváním podobné.

Znalosti zákona 361/2000 Sb. nevykazuji hlavně proto, že jsem oprávnění řídit získal v 1974 v Británii.

Z některých příspěvků je patrné, proč provoz na silnicích není optimální. Tato debata je první,které jsem se takto zúčastnil a snad přispívám k tomu, že provoz někdy v budoucnu bude lepší.

Zásadních principů pro bezp.provoz je málo. Je to a)jízda vpravo, b)princip hlavní komunikace, c)čitelnost komunikace (konstrukce komunikace a její značení), d)čitelnost chování řidičů (psaná a všem známá pravidla).

Jízda vpravo je jasná, princip hlavní komunikace jsem vysvětlil.

Čitelnost komunikací je ubohá. Křižovatky jsou nesprávně konstruované; často jen jako velká nepřehledná místa, kde se vozidla z různých směrů potkávají - což je důvod, proč řidiči trvají na tom, aby se furt blikalo, protože nikdo neví kam se kdo kdy hne. Komunikace nejsou označeny čárami, značek je přehršle, často nesprávně umístěné, zarůstají stromy,křovím, atd.

Čitelnost chování řidičů není zcela na úrovni, protože pravidel je moc a jsou jistě nesprávně napsaná a nesrozumitelná, řidiči se jimi často ani nemohou řídit.

Oceňuji popis ́hlavní komunikace ́ , pan Z. Lapil 27.9.2021, 19:04.

Vypovídající příspěvky: Z. Lapil, 27.9.2021, 19:04: hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy. I. Lyčka, 28.9.2021, 12:49: pravidlo pravé ruky se učilo,ale málo se používalo, anděl strážný, Vídeň

J. Vorlický 29.9.2021 11:16

vypovídající příspěvky,pokračování:

J. Jedlička, 27.9.2021, 6:23: není mu zřejmé,podle jak velkého nebo malého úhlu zahýbání by měl blikat. T. Zlesa, 27.9.2021, 17:44: povinnost blikat při jakémkoliv úhlu změny, zákon 361/2000 Sb.

A. Stárek, 27.9.2021, 10:23: výraz ,,nehlavní" komunikace. Má pan Stárek 3 druhy: hlavní, nehlavní a vedlejší?

H. Of Drivers 2, 28.9.2021, 19:19: vyčítá mi, že při vjezdu po hlavní do křižovatky, kterou chci opustit ve směru vjezdu (tedy rovně) na vedlejší, blikám doprava hned, než bych začal točit volantem doleva; že prý blikám s nedostatečným předstihem. Rád bych pána viděl, jak bliká na malém kruhovém objezdu. S. Foster, 27.9.2021, 04:57: si všímá, jak většina řidičů při vybočení z kruháče mává blinkrem na rozloučenou.

srdečně

H. Of Drivers 2 29.9.2021 14:05

Promiňte, ale to se nedá nereagovat.

Vy jste evidentně úplně mimo.

Tady vyjmenujete (pouze) část těch, kteří se vám snaží vysvětlit, že žijete v bludu. A Vy si pořád trváte na svém.

Znáte ten vtip? "Jede řidič po dálnici a v rádiu se ozve: "Pozor, nějaký šílenec jede na dálnici v protisměru."

A řidič si zabručí pod vousy. " Co jeden? Všichni! "

Doufám, že jste to ve své složitosti pochopil.

J. Vorlický 29.9.2021 14:54

Rád prominu, vtip jsem neznal, ale je dobrý, byť se to stává. Chápu, že jste rozpačitý z toho, že jezdím bez nehody.

I když se událost obejde bez průšvihu, je pak myslím na místě zjistit, zda příčina byla ve špatné čitelnosti komunikace, nebo zda řidič jen nesprávně blikal?!?

Aby si snad někdo nemyslel, že jste jen řidič teoretik, jak a kdy byste blikal na malém kruhovém objezdu, do kterého ústí 4 silnice (jako v 90° kříži) a vy jej chcete opustit ve stejném směru (tedy pro vás 2. sjezdem)?

srdečně

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:01

Proboha. Pane. Nejsem žádnej cápek. Mám papíry od roku 1981. Proto mě štve, že jste evidentně nezachytil poslední vývoj.

Tady se nebavíme o kruháči, kde (souhlasím s váma) občas bývá problém s časem (kdy dát, či ještě nedát blinkr). Bavím se o vašich bludech o normální křižovatce do křže s hlavní doprava. V tom máte (vzhledem k zákonu) guláš.

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:02

Omlouvám se. S hlavní doleva.

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:02

Omlouvám se. S hlavní doleva.

J. Vorlický 29.9.2021 15:51

Jsem rád, pane, že nejste žádný cápek, byť na vojně bych vám zřejmě dělal mazáka! Vidím, že se mnou začínáte souhlasit, a těší mne, že máte o věc zájem a že moje osvěta zabírá. Co se týče posledního vývoje,tak vás mohu ujistit, že třeba na kruhových objezdech jsem jezdil, než se tady o nich někomu zdálo.

Kruháč má oproti normální křižovatce několik podstatných výhod, byť je to v podstatě série křižovatek. Je ale bezpečnější než jedna křižovatka i proto, že se do něj vjíždí a vyjíždí jen v jednom směru. Zásadní je, že ten, kdo je na něm, má právo přednosti - protože je na hlavní! Situace, když ho opouštíte je vlastně stejná jako ta, kvůli které jste mne nazval hlupákem. Já vám pochopitelně promíjím (!!), neboť vidím, že jste si svoji chybu uvědomil v okamžiku, kdy jste měl vysvětlit, jak a kde budete blikat na malém kruháči.

A co se týče zákona, guláš v tom evidentně nemám já (jak vlastně sám trochu naznačujete), ale zákon. Ale protože, jako ve vašem vtipu, být sám proti všem není legrační, a protože se spousta řidičů poctivě snaží zákon dodržovat, je třeba, jak zde píši jinde, být maximálně obezřetný. srdečně

H. Of Drivers 2 29.9.2021 16:10

Jéžíši. Kdo se baví o kruháči? Jenom vy.

A mazáka by jste mi rizhodně nedělal.

Tvl. To jsou argumenty...  To se u Chocholouška dostanete k internetu?

Opavdu tato diskuze nemá smysl.

L. Beneš 28.9.2021 8:25

Už je to dávno, co jsem nejprve dělal ŘP na motocykl, teprve později na auto. Pamatuji si však z té doby formulaci "Znamení o změně směru jízdy se dává včas!!!" Nejde jen o bezpečnost, ale i o zrychlení provozu. Snažíte-li se vjet do kruhového objezdu a sledujete vozidlo přijíždějící v kruhu zleva, čekáte mnohdy marně na znamení blinkrem u vozidla, které před vámi z objezdu vyjíždí, zatímco vy jste už dávno do objezdu mohl vjet. Jak můžete vědět, že nebude pokračovat v objezdu? A cyklisté? Kdy začne jejich chování na silnici kontrolovat policie, aby jezdili u pravého okraje vozovky, především za sebou a do kopce "nešněrovali" zleva doprava. Někdy vyloženě provokují a odmítají vrátit se ze středu vozovky k jejímu okraji.

I. Lyčka 27.9.2021 19:54

Já to vidím takhle: v dnešní době dostane řidičák každý. Proto jsou na silnicích i řidiči, kteří jsou rádi, když udrží vozidlo na silnici a nespletou si pedály spojky, brzdy a plynu a na zapnutí blinkru už jim nezbývá mozková kapacita.

V. Mokrý 27.9.2021 20:21

Si myslí, že ŘP je nárokový.

V. Kain 27.9.2021 17:22

Někdy má dojem,že některá auta asi nejsou blinkry vybavena.Mnozí mistři nedávají blinkr z přejíždění z jednoho pruhu do druhého a na kruhových objezdech to už je pro mnohé samozřejmost nedání blinkru.Ten řidič který by mohl vjet na kruhák tak musí čekat až bude mít jistotu kam mistr(mistryně) za volantem pojede.

K. Křivan 27.9.2021 17:10

"zákaz jízdy cyklistů po silnicích první třídy"

Velice rozumné. Ať tlačí kolo po chodníku.

V. Kain 27.9.2021 17:16

A když tam není chodník,tak může jít příkopem podle vás že?

J. Jurax 27.9.2021 18:23

No, víte, znám silnice I. třídy, kde cyklista tam jedoucí musí být vyznavač bezdechého vzrušení, jež ostatně nezištně skýtá i řidičům motorových vozidel, co ho musí předjíždět, zejména pak řidičům tahačů s návěsem plně naloženým a ve stoupání, či přímo sebevrah, co nemá odvahu se zabít vlastní rukou někde v ústraní.

V. Mokrý 27.9.2021 18:04

Z Vyžlovky do Uhříněvsi, nebo od Kolína k Českému Brodu ( a na plno jiných místech ), první trasa - silnice úzká provoz téměř pořád špička = nemožnost bezpečně předjet, druhá - silnice široká, kde se jezdí pravidelně 90/100km/h = tlaková vlna.

J. Vorlický 27.9.2021 15:25

k T. Zlesa, 27.9.2021, 15:02 a k H. Of Drivers 2, 27.9.2021, 14:59. Děkuji panu Zlesa.

Zákon 361/2000 Sb. = vcelku jasné. Ale klíčové je: ,při odbočování na křižovatce ́. V ČR není pochopen princip hlavní vozovky a H.O.D. se plete, hlavní vozovka hraje roli, protože když jedu do křižovatky po hlavní a po hlavní vyjíždím, tak nikam neodbočuji - já tou křižovatkou jen projíždím a tudíž neblikám. Jediné co ostatní řidiči musí učinit, je, mi dát přednost. Pak se popasovat mezi sebou jak dál.

Takže věc je úplně jasná. Byť opět dodávám, že chápu, že to tady tak nefunguje.

T. Zlesa 27.9.2021 16:50

A v které zemi to platí? Máte nějaké znění zákona? U nás jste nebezpečný...

J. Vorlický 27.9.2021 17:18

Proč se ptáte na jiné země? Uvedl jste přece český zákon, 361/2000 Sb. Když jedu po hlavní do křižovatky a z ní, na křižovatce neodbočuji, tudíž neblikám. To, že se tato část zákona běžně v ČR porušuje, a že je to porušování dokonce považováno za správné, je jiná věc. Doporučuji vyhledat význam slova ́odbočit ́. Teoreticky by šlo změnit zákon, tak, aby vyhovoval české praxi. To by ovšem nabouralo celou řadu dalších věcí.

Přiznávám, že snaha dodržovat zákon o silničním provozu, tam, kde je obecně porušován, může být nebezpečné. Proto, ti, kdo jej chtějí dodržovat, musejí být mimořádně opatrní.

Je to jako s veřejnou korupcí. Ten, kdo ji odmítá tam, kde je běžná, se vystavuje nebezpečí a vlastně ostatním jen komplikuje život!

T. Zlesa 27.9.2021 17:44

Odbočení se v čr chápe jako změna SMĚRU jízdy. Tedy vlevo, vpravo; a také jakýkoliv úhel této změny. Proto se ptám na jiné země. Že by se to u nás někdy chápalo tak, jak tvrdíte vy, s tím jsem se nikdy nesetkal. K odbočování na křižovatce je paragraf 21. Křižovatka není souvislý kus hlavní silnice, je to samostatný prvek, kde se řidič musí jinak chovat, např. nemůže pokračovat do ní, když za ní není prostor. A pokud nejede rovně, tak bliká.

J. Vorlický 27.9.2021 18:46

Děkuji za reakce, pane. Ale, to je ono, no. Podívejte se prosím do slovníku na slovo odbočit. Podle vás, když jedu zatáčkami, tak bych měl blikat? Potom, tvrdím snad, že křižovatka je souvislý kus hlavní silnice? A vůbec, co je to souvislý kus hlavní silnice? Nepovažuji křižovatku za nějaký samostatný prvek. Je to místo, kde se potkávají vozovky, nebo cesty vůbec. Co se týče úhlu změny, asi fakt povinná součást vozidla by měl být ten úhloměr. Pan Lapil se na to ptá níže. Za křižovatkou není prostor a proto do ní nemohu pokračovat?? A co když není prostor přede mnou na hlavní? Tam mohu pokračovat?

Proč vlastně používáme pojem hlavní silnice, hlavní vozovka? Co je to? Jaké atributy byste přiznal vozovce, která je hlavní, pane?

T. Zlesa 27.9.2021 19:50

Pane, možnosti zde jsou dvě:

1. děláte si z nás legraci,

2. vyhlášku jste už úplně zapomněl a tvoříte si vlastní výklad

Dále už nepokračuji. Mějte se. :-)

Z. Lapil 27.9.2021 19:16

Vy si vážně koledujete o průšvih, a je jedno, že evidentně jako jediný chápete princip hlavní vozovky (nebo silnice?). Když neblikáte, tak všichni okolo předpokládají, že jedete rovně.

Viz zde: když nebudete koukat na značky, protože vy víte nejlíp, která je hlavní, tak tady je hlavní která? https://mapy.cz/zakladni?x=15.5662553&y=50.0379955&z=17&pano=1&pid=58200081&yaw=3.454&fov=1.257&pitch=-0.168

A co tady? https://mapy.cz/zakladni?x=15.5729590&y=50.0572098&z=16&pano=1&pid=60636993&yaw=4.724&fov=1.257&pitch=0.010

I. Lyčka 27.9.2021 19:47

Pokud dobře vidím, v druhém případě tam nejsou značky, takže platí pravidlo pravé ruky.

Z. Lapil 28.9.2021 1:14

Člověče no jo, fakt tam snad nejsou... Ale všeobecně se tam jezdí, jako byste byl na vedlejší (hlavní na obrázku zleva doprava). Tam se zas někdy podívám, to je dobré vědět, kdyby člověk potřeboval nové auto...

I. Lyčka 28.9.2021 12:49

Podle mého názoru je to tím, že se pravidlo pravé ruky učilo, ale málo se používalo. Tudíž si to lidé málokdy uvědomovali. Mne osvítil anděl strážný kdysi ve Vídni, kde jsem tak tak nenaboural. A od té doby si už na to dávám větší pozor. Zábavné je, že hned v naší ulici je stejný případ, kdy jsou sousedé naučeni, že když je přímá silnice, tak je hlavní. Když jsem některé opravil, tak vrtěli hlavami, že jim to taky nedocházelo. Pro jistotu si tam dávám větší pozor.

Z. Lapil 28.9.2021 13:16

Přesně tak.

Já mám zase historku - a hele, semafor, to je dobře, že ho sem dali, tady se blbě najíždí... A jel jsem dál a bylo mi úplně jedno, že vidím, že je červená. Byl jsem na vedlejší, takže jsem stejně dával přednost, ale autopilot je někdy pěkně zrádnej. Já o té červené fakt věděl, a bylo mi to houby platný.

I. Lyčka 28.9.2021 17:26

Podvědomí je sfiňa. Nedávno jsem čekal na křižovatce na zelenou. Blikla zelená, tak jsem se rozjel. A nadával řidičům, co mi křížili cestu, že jezdí na červenou. Naštěstí jsem zastavil včas, protože mi došlo, že zelená skočila pro pruh s odbočením vpravo. Zjišťuji, že se to stává i jiným. Kamarádovi vjela v protisměru do cesty tatrovka, které sice skočila zelená, ale tatra odbočovala vlevo. Řidič si to taky uvědomil a zastavil, ale kamarád se musel vyhnout a vzal to kandelábru a zrušil tak nového favorita.

Z. Lapil 28.9.2021 22:47

Proto jezdím a vůbec se chovám někdy až nadměrně opatrně. Ono stačí ty průšvihy, které člověk nadělá omylem.

Moje asi vrcholná historka: pozdě večer se blížím k přechodu (žádná křižovatka, jen přechod) vidím červenou a vidím chodce, jak si to štráduje, a tak brzdím (v klidu, času dost) a rozhořčeně troubím. Teprv když on rozhořčeně domával a zmizel ve tmě pod stromy, mi došlo, co jsem za vola.

Přejme nám všem, aby podobné kiksy zůstávaly v rovině veselých historek.