DOPRAVA: Mohou zas elektromobily zmizet ze silnic?
Ze zdroje blízkého automobilce jsem se dozvěděl, že při vývoji škody Elroq se šlo cestou maximálního snižování nákladů na vývoj, což vede k tomu, že jde jen o přebalenou techniku Enyaqa na platformě, která není a nebude ekonomicky dostatečně konkurenceschopná. Všichni to plus mínus vědí, ale není dostatečná síla uvnitř, která by to dokázala změnit. U Enyaqu je problém, že na základních modelech po slevách už není žádná marže. Elroq nemá potenciál toto změnit a není jednoduché zákazníkům nanutit různé příplatky. Z toho důvodu se ve Škodě, ale především ve VW Group šíří negativní nálada kolem EV a spíše bude údajně snaha je sabotovat. Ono to, že dealeři i servisy nebyly v koncernu nikdy příliš nakloněni elektromobilitě, protože pro ně nebyla tak výhodná, není žádné velké tajemství. Stejně tak jiné zdroje mi už kdysi potvrdily, že se na vývoj elektromobilu se občas dávalo téměř až za trest. V tomto setupu, kdy vedení automobilek podcenilo negativní sentiment rozesetý na nižších poschodích hierarchie, bych si tedy nebyl až zas tak jistý velkou snahou přechodu na elektromobilu v rámci koncernu. Připomíná mi to elektromobilitu v USA 90. let. Tam to v jistou dobu taky muselo vypadat, že budoucnost je jasně elektromobilní, ale nakonec vnitřní boje uvnitř korporací dokázaly docela dobře směr otočit a patentový spor Chevron Texaco a zákaz výroby NiMH baterií pro plug-in auta dílo dokonal. Mohou elektromobily zas zmizet ze silnic tak jako tehdy? (Mimochodem, vy elektromobilisti - do čeho byste šli, když by už EV na trhu žádné nebylo? )
Tady je extrémní význam Tesly už od jejího počátku (proto ji tak uznávám, i když Teslou jezdit moc nechci). Věřím, že příběh 90. let by se opakoval, kdyby Tesla nebyla takto úspěšná. Jen strach z jejího úspěchu byl důvodem, proč bylo možné některé elektromobilní projekty prosazovat. Nyní už tuhle negativní motivaci přebírá vedle Tesly ještě elektromobilní produkce Číny. Do budoucna právě tohle bude mnohem větší hrozba než jedna americká automobilka. Řekl bych tedy, že už jsme za tou hranicí, kdy by dvoustopá elektromobilita mohla ze silnic úplně zmizet. Nicméně nemyslím si, že má na růžích úplně ustláno. Že se na ni nakonec přejde, o tom už dnes nemám vůbec pochybnost, ale nejspíš bych si nevsadil na to, že to bude tak hladce a nebudou v té adopci ještě nějaké větší kopečky a zpoždění. Ono totiž v jiných koncernech nebude nejspíš situace až tak odlišná. Korporace obecně jen obtížně zvládají velké inovace (reží se to typicky nákupem startupů). Inovace, které vyžadují zásadní překopání struktur, pak typicky naráží na silný vnitřní odpor i ve chvílích, kdy máte plnou podporu nejvyššího vedení. Znám to. Been there, done that...
Jirka Zima (swarm)@diagon_swarm
Přečteno na autorově Twitteru