Pondělí 14. října 2024, svátek má Agáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Hloupý unikát

diskuse (36)

Zákaz jízdy kamionů o víkendu? Proč ne rovnou napořád!

Jistě jste slyšeli o různých zákonech v cizích zemích, které se vám mohou zdát naprosto praštěné. I Česká republika je v tomto unikátem. Ne však z důvodu „osvobození od spotřební daně pro pštrosí steaky“ [1] nebo „zákazu líbání muže s knírem“ [2].

ČR se stala podobně hloupým unikátem kvůli pátečnímu zákazu jízdy nákladním automobilům nad 7,5 t a nákladním automobilům s přípojným vozidlem nad 3,5 t v čase od 17:00 do 21:00 mezi 1. červencem a 31. srpnem. V tom samém ročním období platí zákaz v sobotu od 7:00 do 13:00. No a v neděli a o svátcích je to v čase 13:00–22:00 po celý rok. [3]

Jak je to v sousedním Německu? Zákaz pro nákladní automobily nad 7,5 t platí taktéž po celý rok v neděli a o svátcích v čase 0:00–22:00 a na vyjmenovaných komunikacích v sobotu o prázdninách od 7:00 do 20:00. [4] Ale žádný zákaz v pátek o prázdninách.

Úsměvné na tom je, že podle předpisu č. 361/2000 Sb., zákona o provozu na pozemních komunikacích, existuje řada výjimek. Výjimky se týkají například přepravy pohonných hmot, zboží podléhajícího rychlé zkáze, pošty, živých zvířat, chemických látek, výcviku řidičů atd.

Toto omezení provozu, které vymyslel ve své kuchyni Martin Bursík [5] (a tedy i Topolánkova vláda ODS+KDU+SZ) v roce 2006, má dopady na konkurenceschopnost dopravců. Je to velmi asociální nařízení, které ovlivňuje pracovní podmínky řidičů. Zatímco Bursík je dnes již pryč, řidiči na českých dálnicích trpí.

Při této nucené páteční přestávce řidič nesmí doručovat zboží, není placen a oficiálně ani nesmí odpočívat. To všechno proto, že soudruzi z Bruselu vymysleli protichůdné nařízení EU č. 561/2006, které stanovuje přesné limity na přestávky a odpočinek pracovníků v nákladní silniční dopravě. Podle tohoto nařízení EU dopravce nesmí odměňovat řidiče v době odpočinku a řidič nesmí vykonávat žádnou činnost související s přepravou.

Podle nařízení EU č. 561/2006 např. nepřetržitá doba řízení může být maximálně 4,5 h. Za celý den „smí“ řidič najet max. 9 h, dvakrát za týden si dokonce smí „lajsnout“ 10 h. Pane nebeský, děkujeme ti za tento luxus. To není vše, jsou zde dokonce definované i délky přestávek, tedy doby odpočinku. Počítají se dokonce na minuty.

Tento levicový populistický pochleb má několik důsledků:

- zvýšení stresu řidičů, jejich nedostatek spánku, odloučení od rodiny a nižší mzdy,
- zavařené hlavy manažerů plánování,
- hrozba zpoždění dodaného zboží (obzvláště v oblasti automobilové výroby, kde každá minuta mimo provoz činí neuvěřitelné ztráty),
- zvýšená nehodovost způsobená jízdou řidičů „nadoraz,“ aby stihli „okno“
- záporný ekonomický dopad.

Když nejede v neděli při mírném provozu, o to více pojede řidič kamionu v pondělí při plném provozu. Když řidič nedojede v pátek do zákazu, tak může být podle nařízení EU č. 561/2006 „vyjetý“ a může zůstat jen několik kilometrů od domova. Pokud pojede, hrozí mu pokuta 2500 Kč a nějaké ty body. [6]

Člověk si řekne, proč ten povyk kolem.

To protože zákony systémové dynamiky jsou neúprosné. Naši dopravci již takto čelí mnoha jiným nařízením, celním povinnostem, mýtným branám, emisním normám Euro III, IV, V, povinnostem souvisejícím s tachografem, hmotné odpovědnosti za zboží atd. Na předraženou naftu darmo vzpomínat.

Další a další nařízení mají dopad na stále se zvyšující cenu součástek, strojů, potravin a služeb. Když Antonín Prachař, ministr dopravy a neúspěšný kandidát do Senátu (ANO), přišel s nápadem ještě zvýšit mýtné o 10 % pro vozy Euro III a IV, dostal jsem záchvat. Copak bývalý viceprezident Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia neví, že vozovky se také nijak nezlepšily o 10 %? [7]

Věřím v úplně jinou alternativu. Místo populistického boje proti obyčejným lidem a zatěžujících nařízeních chci liberalizovat dopravu ČR. Řidič kamionu není Tolkienův skřet, ale třeba táta od děcek, který potřebuje domů přivézt peníze.

Kamioňáci všech zemí, spojme se proti zeleným nesmyslům!

Poznámka: Článek byl konzultován s katedrou logistiky na VŠE a předními odborníky na toto téma. Autor pracuje pro logistickou společnost.

[1] Ve státě Kalifornie, USA, Zdroj: Lindsell-Roberts, Sheryl. 2004. Whacky Laws, Weird Decisions, and Strange Statutes. New York, NY: Sterling Publishing Company
[2] Ve městě Eureca, Nevada, Zdroj stejný.
[3] Oddíl 3: Zvláštní ustanovení pro provoz vozidel, paragraf 43: Omezení jízdy některých vozidel, zákon č. 361/2000 Sb. Aktuální znění zde.
[4] Novák a kol.: Mezinárodní kamionová doprava a zasílatelství, 2013, C H Beck
[5] Zajímavou petici lze shlédnout zde.
[6] Na odpočívadlech v Česku zastavily kamiony, začala prázdninová omezení
[7] Vláda přerušila jednání o zvýšení mýtného

Autor je členem Strany svobodných občanů

Aston Ondřej Neff
14. 10. 2024

Nově zvolený kapitán SOCDEM, už po pás ve vodě, seká širočinou ještě větší díru do dna.

Daniel Vávra
14. 10. 2024

Hancock je něco jako Daniken, který ovšem není bulvární demagogický grafoman, ale svoje teorie se...

Tomáš Vodvářka
14. 10. 2024

Ambulatní lékař nemůže ukončit péči u vulgárního a nespolupracujícího pacienta

Tomáš Břicháček
14. 10. 2024

Orbán vystoupil v Evropském parlamentu. Evropský účetní dvůr vydal výroční zprávu.

Jaroslav Zamazal
14. 10. 2024

Rusko bylo a je dlouhodobě expanzivní (použitím síly) imperiální mocnost.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
14. 10. 2024

Nově zvolený kapitán SOCDEM, už po pás ve vodě, seká širočinou ještě větší díru do dna.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Daniel Vávra
14. 10. 2024

Hancock je něco jako Daniken, který ovšem není bulvární demagogický grafoman, ale svoje teorie se...

Miloslav Novák
14. 10. 2024

Z poslední příčky během tří zápasů na první. Čeští fotbalisté jsou v čele své skupiny v Lize...

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Pražští policisté večer zasáhli proti muži podezřelému z přepadení trafiky, který se ohrožoval...

Ondřej Neff
14. 10. 2024

Tři týdny nás dělí od prezidentských voleb ve Spojených státech. Uvidíme, kterou cestou se vydá...

ert Oldřich Mánert
14. 10. 2024

Přes rok trvající boj izraelské armády s teroristy z Hamásu má až desetitisíce civilních obětí....

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pondělí uvedl, že od tajných služeb obdržel informace o...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz