DOPRAVA: Hlasování jako výraz zoufalství
Přiznám se, že jsem kdysi naivně vytvoření městské policie vítal. A očekával, že konečně bude někde na rohu stát strážník, který si všimne každého pobudy, zazvoní na majitele domu, že má kolem čurbes, a pokud nevyjde stařenka tři dny z bytu, zařídí jeho otevření a zjištění co a jak.
Já bloud! Já naivka! Já pitomec!!! Obecní strážníci se sice objevili, oblečení většinou do jakési operetní náhražky uniformy newyorské policie, která pasuje do téhle krajiny a tradice jak kravinec do ložnice, a začali se "činit"! Panenko svatohorská, jaký já byl osel!
Žádné pochůzky po ulici a sledování, jestli je vše v pořádku! Pokud potkáte městské policajty na pochůzce, jdou vždy dva, nonšalantně se vyhýbají povalujícím se opilcům a bezdomovcům. Šlapky, pokud se s nimi přátelsky nepozdraví, obejdou obloukem. Kapsáři je nezajímají, neskutečný bordel na ulici, v místech, kde obecní chodník neuklidí soukromí majitelé domů zadarmo, třeba na Hlávkově mostě, je nechávají chladnými. Zato při chůzi spolu vždy vesele a zaujatě diskutují. Čert ví o čem?!
Pokud už vykonávají nějakou činnost, tak pouze rozdávání lístečků na pokuty na stojící auta. Případně přivolávají botičkáře. A aby měli kluci a holky v černém stále co dělat, radnice, zvláště pražské, vymýšlejí všechny možné důvody pro to, aby bylo pokud možno zakázáno parkovat všude, čímž se báječně zajistí…. právě to vybírání pokut. Co jdou do městské pokladny.
Naproti nám na sídlišti strážníci vždy večer kolem deváté obejdou ulice, rozdají předvolánky za špatné parkování a pak zmizí. Parkuje se špatně, protože cedule se zákazy jsou umístněny tak, aby určitě zbylo mnoho zoufalců, kteří prostě místo "podle předpisu" nenajdou. A strážníci mají rozdáním lístečků po fajruntě.
Půlnoční opilci, převracející popelnice a řvoucí hodinu jak tuři, je nezajímají, přestože dělají bengál hned kousek od jejich služebny. Na to nemají čas. Ani chuť. Proč taky? Slušný občan, majitel auta na sídlišti, kde není kde zaparkovat, toho si mohou lehce vychutnat. Zatímco agresivní opilci by se mohli i prát, že jo!? Tak co by tam u nich strážníci dělali, ne?!
Od okamžiku, kdy jim bylo "svěřeno" k sledování "stacionární dopravy" (to znamená v úředničtině parkující auta) také dozor nad rychlostí jízdy, dlabou už na nějaké hlídání nepořádku a na službu občanům vůbec. A plně se věnují jen a jen buzerování řidičů. Často automatizovanému takzvanými pevnými radary. V místech, která jsou volena často naprosto nesmyslně. S pochopitelným plným "nadšeným" souhlasem obecních potentátů. To se dělá třeba tak, že dopravní odbor Prahy 8 nechá osadit na co nejdálnicovatější silnici v okruhu mnoha kilometrů značku "50". Jako třeba v ulici v Holešovičkách. A povolí tam nesmyslně, na trase desítek městských autobusů, snížením jízdních pruhů ze tří na dva, aby se tam na silnici dálničního typu (!!!) dalo v třetím pruhu "parkovat". Parkovat tam může jen naprostý šílenec. Však tam také skoro žádné auto po celý den nestojí, což je v Praze zázrak. A ještě si to v obecních novinách pochválí, jak vyhověli "občanům". A už jsou tam strážníci i policajti a už se penízky jenom sypou! Nepamatuji se, že by kdy na tomto úseku byla skutečně nebezpečná havárie - odmyslíme-li si atentát na Heydricha -, ale co na tom? Kdo nám to dokáže, že jsme tam dali ceduli hlavně za účelem vybírání pokut?
Také se náramně rozšířilo "stěhování cedulí". Cedule před obcemi se dají co nejdál od zástavby, pokud možno do polí, a měří se hned za nimi. Na dotaz, proč je ta cedule kilometr od obce, odpoví všichni strážníci onou osvědčenou lží z dob bolševika, že oni za nic nemohou, to tam dal úřad a oni jen "dbají na dodržování předpisů".
Všechny nectnosti, které jsme dopravní policii vyčítali za bolševika, rychle a učenlivě převzali místní strážníci a inovativně rozšířili..
Městští strážníci například zásadě zahajují rozhovor s řidiči takto: "Tak co, pane řidiči, jestli víte, čeho jste s dopustil?!?! Tento způsob je možno považovat nejen za nebetyčnou drzost, protože co opravňuje policajta takto "pérovat" občana, ale za záměrné ponižování. Tedy i za zneužití pravomoci veřejného činitele.
A ta dopravní vzdělanost a odbornost mezi strážníky! Tuhle mi kousek od pražské Palmovky vykládal "poloviční policajt" (viz Uspořená libra), že jsem se tím, že jsem vjel do ulice osazené značkou "slepá ulice", dopustil několika přestupků. Dle jeho výkladu dopravních předpisů se nesmí do takové ulice vjíždět, pokud tam nebydlíte. Když se tam otáčíte, pácháte prý další závažný přestupek... Jindy zase hnali městští policajti a jejich šéfové majitele rodinného domku až k soudu za to, že si zaparkoval svoje vlastní auto na svém pozemku ve vjezdu do svého rodinného domku. A nedokázali pochopit, že na svém pozemku může stát, kde chce, a že jim do toho nic není. A cítili se ukřivděni, když jim to potvrdil soud. Mnozí, kteří přišli vícekrát do styku s městskou policií, tvrdí, že je to útvar vhodný jen k jedné věci. Na okamžité zrušení.
Co se týče samotných radarů, na krokodýlí slzy ministra Langra, náměstka Blažka a dalších vyjádřené slovy "co teď bude s těmi vydanými stovkami milionů" lidi (ale i poslanci) jen konstatovali: "Strčte si je třeba za klobouk a nebo …", však víte kam. A nebo je předejte skutečné policii, nad kterou je alespoň nějaká kontrola. A plácání, jak jste všude ty radary nechali instalovat jen a jen pro dobro lidí, ty si nechte od cesty. Tak to není. Šlo jen o peníze a o zajímavou "práci" pro strážníky. Aby nebylo mýlky, můj názor je ten, že radary ve městech ano, mají je všude. Ale ne v rukou ignorantů a na kšeft. Drzost "smluv" na odevzdávání 40% vybraných pokut soukromým firmám lze lehce přirovnat ke koncesovanému loupežnictví. Moc hezcí starostové a primátoři se nám vylíhli, když připravují způsob, jak okrádat svoje i cizí občany. Když "úředně" kradou v tomhle případě, jak se chovají v ostatních?!? Když se městská rada usnese, že lidi nechá veřejně okrádat svými biřici, jak se asi chová, když na ně nevidím?
Jistěže se města proti odebrání výběru pokut brání. Budějovický primátor vykreslil v novinách sebe a svoje strážníky téměř jako anděly, co chtějí jen a jen nejlepší pro bezpečnost dopravy. Tak proč pan primátor raději nezařídí, aby vjezd do Budějovic od Prahy nevypadal jak dráha pro magory, kde musíte podle idiotsky nakreslených čar kličkovat z jednoho pruhu do druhého? A proč nenechal dodnes osadit před lehce přehlédnutelný sjezd na Linec ceduli, kterou by řidiči včas a dobře viděli! Takže by tam nemusely být pořád bouračky! To asi nejde. Zato městští budějovičtí strážníci krouží jak supi kolem překrásného centra města, kam míří většina návštěvníků, ale kde ten neznalý nenajde a nenajde místo, kde by regulérně zaparkoval.
Nebo ono slavné místo před radnicí v Plzni, kde ještě loni městští úředníci nechali osazenou pod velkou ceduli Parkoviště malinkou tabuli v češtině, že parkoviště je jen pro úředníky. A strážníci kasírovali "cizáky" z jiných měst a hlavně cizince, kteří si postavili auto pod obrovskou ceduli PARKING s maličkou, sice legální, ale nechutně vymyšlenou a instalovanou "dodatkovou" tabulkou.
Co se týče Prahy, ta se začíná měnit v město, kde si nejste jako řidič jist už vůbec ničím. A nikdy. V městě jsou na desítkách míst záměrně a někde možná jen z blbosti vytvářené dopravní "pastičky". Strážníci o nich dobře vědí. A pravidelně a stabilně tam "kasírují".
Zdá se mi, že celá činnost v této oblasti je hodna přeorganizování. Pokud mohu posoudit, nikde v žádném civilizovaném městě (s výjimkou Londýna pod vládou "Rudého Kenna") jsem se nesetkal s takovou buzerací řidičů. Jednosměrky, celé oblasti, kde není možno parkovat ani na placeném parkovišti, idiotské zákazy průjezdu atd. atd. Vše vytvořené pilnými městskými úředníky. Čím více idiotských cedulí a zákazů, tím více se vybere pokut. Kde v tom máte tu "bezpečnost" dopravy?!? He!?
Hlasování v parlamentu tak mimoděk ukázalo, že poslanci jsou většinou ještě dosti normální lidi a že už je tohle "násilné zdanění" občanů za pomoci městských strážníků už také přestává bavit. Mnozí se domnívají, že pražský pan náměstek Blažek i páni primátoři a místní starostové si hrají s ohněm. Jejich chování ke spoluobčanům, nezakrývaná arogance lidí, kteří si už příliš dlouho užívají moci, způsob, kdy je městská policie zneužívána k buzerování lidí a vybírání "výpalného" ve formě pokut místo toho, aby dělala něco pro občany, se jim může krutě vymstít. Jestli v Praze a v jiných městech postaví ČSSD do voleb jen trochu slušné kandidáty, bude mít ODS velké starosti.
Arogance a chamtivost se nevyplácí. V životě ani v politice. Určitá část poslanců ODS si to uvědomuje, jak jí škodí k občanům pohrdavá a někdy doslova sprostá politika mnoha radnic. Je otázka, zda si toto uvědomují i politici z měst.
Poslanci vědomou většinou hlasů pravili: "Už toho máme dost. Ve státě už máme tři policie - státní, městskou a celníky, v dopravě je čím dál větší bordel, zákazové cedule si dává kolem silnic, kdo chce, kde chce a jak chce. A jediné právo, které má řidič, je držet hubu, platit nesmyslně velké daně (včetně nad pokyny EU vyšší "spotřební daně" [čti "daň z luxusu"] za naftu a benzín), srážet paty před kdejakým tupcem v uniformě a děsit se šílenců za volantem, kteří ovšem žádnou ze tří policií nezajímají. A být si vědom toho, že setkání s jakýmkoliv policistou či strážníkem je pro něj ponižující a frustrující zážitek.
Jen bych se chtěl zeptat: Pánové lokální politici, všimli jste si, že každý druhý či třetí obyvatel je řidič??? A že každý řidič je i volič???
No, projde-li zákaz měření rychlosti strážníky i Senátem, přijde mnoho radnic o "zaručený příjem". Ale ještě více dutých hlav o jednu z možností, jak beztrestně buzerovat své spoluobčany. A budete-li si myslet, že "výběr" doženete větší kontrolou parkování, dopadnete jako "Rudý Kenn" v Londýně.
Poslanci parlamentu vás svým hlasováním varovali. Je na vás, zda budete mlít pitomosti o "bezpečnosti", anebo uznáte, že dopravu mají hlídat profesionálové. A strážníci tu jsou na jiné věci než dělat výběrčí neoficielních daní.
To hlasování byl v podstatě zoufalý výkřik poslanců nad tím, co začaly předvádět obce. Poslanci mohou jen hlasovat v parlamentu. Řidiči však budou zanedlouho hlasovat ve volbách. Vážení lokální politici, máte se na co těšit.
P. S. Autor má řidičský průkaz pod roku 1963, řídí auto každý den, projel většinu zemí Evropy a některé neevropské státy a za celý svůj život platil 4, slovy čtyři pokuty a jednou chytil "díru" do kuponu - cca někdy v roce 1972.