Diskuze
DOPRAVA: Elektromobil je kůň
Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.
F69r20a63n64t12i77š30e98k 17N17a71v38r46á89t88i37l
Článek potvrzuje, že pokud se realita kříží s elektromobilitou, musí být u toho nálepka "Pozor Ironie!"
V98l10a70s47t26a 22M28o63k35r69ý
Elektromobil je zatím stále - herka nedomrlá
P88e91t65r 92D25o25l64á76k
V určitých kategoriích osobáků v Číně ten zvrat dle všeho již nastal. Ceny energií tam mají cca pětinové ergo provozně levnější. Lithiové články za hubičku tam chrlí v rekordní míře tak, že trh je jimi již zahlcen.
R78o74m17a62n 80L73a65n18g56e51r
V23l61a58d65o 12P66i20t92r54s
BTW-nebylo by lepší se na elektromobilitu vykašlat a využívat warp?
J35o72s51e56f 38P94o23k85o64u15t90n90ý
Koupím ultralehkou bryčku, zn. Rychle (tahouna na kole mám).
R17o60s67t24i80s73l28a36v 15M38e69i69š15n12e75r
tak docela vtipné srovnání...zasmál jsem se. ( hlavně kdyby elektroauta byla výhodnější, už dávno bychom je všichni měli... elektřinu známe déle než benzín. to je jednoduchý důkaz, že výhodnější nejsou. //otázka co dál nastane, až dojde veškerá ropa,- pak to bude vynucený krok zpátky, který je ovšem ještě hodně daleko.
I13a85n 34B54i10k70k89h91u
Pokud nepřijmeme Green Deal a nerůst, tak do doby než dojde ropa budou pravděpodobně takové věci jako molekulární assemblery anebo nás AI nahradí/vyhubí (nehodícíse škrtněte) a tím zanikne potřeba se někam dopravovat.
Také do doby než ropa dojde začně prudce klesat počet lidí (po roce 2050) takže nebude nutné nahrazovat tolik automobilů.
J35o32z46e22f 49K93o19s59t27e64l44a61n93s43k83ý
Zvláštní, a hlavně nesmyslné srovnání. Když už ale autor mluví o koních, uvedu několik aspektů koňského provozu, které kdysi znal každý a dnes je nezná nikdo.
Ve velkých městech byl problém se zdechlými koňmi. Pokud kůň zdechl na ulici, majitel ho nechal na místě. Nač by mu byl mrtvý kůň? Těch koní byly ve velkých městech desetitisíce, statisticky tedy tisíce koní hynuly na ulicích každého velkoměsta každý rok. Ve městech proto byly speciální čety, které odklízely tyto mrtvé koně.
Podstatně větším problémem ovšem byl koňský trus. Kůň je velké zvíře a taky vyprodukuje hodně odpadu. Ten končil na ulici. Představme si tedy ty desetitisíce koní na ulicích velkoměst, přičemž každý je v provozu několik hodin - kolik hnoje se ulici objevilo každý den? I když se ulice čistily, tohle znečistění bylo permanentní. Přejít přes ulici a nezašpinil si boty byl velice těžký až nemožný úkol.
Tenhle problém se tehdy řešil notoricky. Ale k nějakému řešení se nedospělo nikdy. Jen tehdejší experti spočítali, že pokud se tempo nárustu koní nezmění, tak ve 30. letech 20. století budou ulice pokryté dvoumetrovou vrstvou hnoje.
Všechny tyhle problémy s koňmi a koňskými povozy vyřešil automobil. Sice smrděl (ale to smrděl i kůň, i když jinak), ale nezanechával za sebou kupy hnoje. Stejné to bude s elektromobily: vyřeší (téměř) všechny problémy spalováků: jejich hluk, složitou techniku, vypouštění emisí či relativní náročnost obsluhy.
Délka nabíjení zůstala praktický jediný argument v rukou elektrofobů. Jako kdyby každý z nich potřeboval vždy rychle tankovat jako ve formuli 1. Přitom nejde o nic jiného než trochu změnit úhel pohledu.
V začátcích automobilismu se benzín prodával v lékárnách v litrovém balení. Obhájci koní tehdy tvrdili, že automobil nemá šanci prosadit se, protože na každý vůz by musela být jedná lékárna. 😀 A nalévat desítky litrů benzinu po jednom litru bylo velice nepraktické.
Stačilo ovšem změnit úhel pohledu a tenhle problém se vyřešil velice rychle a elegantně - pomocí n
J37o48z83e87f 25K65o12s46t53e61l90a36n61s19k15ý
...- pomocí nádrží na benzin a tankovacích stojanů.
Jiný úhel pohledu na elektrovozy: průměrný vůz (a jedno, zda spalovák nebo elektrovůz) 90 % času své životnosti někde stojí zaparkován a nejezdí. Je tedy dost a dost času na dobití baterek. Elektrovůz má ovšem tu výhodu, že čím pomaleji se nabíjí, tím méně stojí jedna kilowatthodina. Platí to samozřejmě i obráceně - nejvíc se platí u rychlonabíječek s vysokým výkonem. Tam se nové modely dobijí z 10 % na 80 % za cca půl hodiny. Ovšem v Číně letos začnou prodávat elektrovozy s nabíjecí rychlostí 6C. To znamená, že jej lze dobíjet 6x větší rychlostí (v kW) než je kapacita baterie (v kWh). Jinak řečeno, vůz se z 10 % na 80 % dobije za 10-11 minut. Je k tomu sice potřeba nabíječka s výkonem 600 kW, ale jedna taková je již i na Slovensku. Tenhle výkon sice sdílí několik stojanů, ale pokud je elektrovůz sám, může využívat plný výkon. (Mimochodem nějak se vytratil argument o nutnosti postavit 7 nových Temelínů jen pro zajištění elektřiny pro elektrovozy. )
Ti, co mají svůj dom (cca polovina populace) si budou moct dobíjet svůj vůz "za hubičku" doma. Zbytek lidí ovšem nezůstane na holičkách. Tam, kde je vysoká koncentrace lidí (a také aut), jsou i velká nákupní střediska. Průměrně tam každý nakupuje alespoň jednou týdně. Nutnou podmínkou existence těchto obchodních center je velké množství parkovacích míst. Ty přímo vybízejí k tomu, aby se změnili také v dobíjející místa. První vlaštovky jsou již téměř u každého takového nákupního centra. Je jich sice málo, ale proč by jich mělo být více, když je i elektrovozů málo? Kdo by luxus nevyužitých dobíječek asi tak platil?
Trend bude takový, že rychlost nabíjení na těchto parkovištích bude relativně nízká (20 až 50 kW), ale současně levnější než u rychlonabíječek. Cílem obchodníků je udržet zákazníky v nákupních centrech co nejdéle, a právě nízka rychlost nabíjení jim přijde vhod. Zákazníci si nebudou ztěžovat, pokud budou za pomalou rychlost odměněni podstatně nižší cenou elektři
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz