Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Elektromobil je kůň

V plamenných diskusích na téma elektromobility se občas, vlastně docela často, setkávám s argumentem, že podobně, jako byli koně nahrazeni časem automobily, nahradí do budoucna automobily vozy s elektrickým pohonem. „Taky by kdysi lidé říkali,“ píší zastánci elektromobilů, „že automobil je nepraktický. Že je drahý a benzín je špatně k sehnání. Zato kůň je praktický, dá se nakrmit trávou, která je všude kolem. A přesto se nakonec prosadily automobily, protože jsou jednoduše lepší.“

ironie

Domnívám se, že tento argument používají lidé, kteří nemají s koňmi žádné zkušenosti. Pokud by je měli, museli by vidět, že vlastnostem koně (z hlediska uživatele) je mnohem podobnější jimi prosazovaný elektromobil. Proč to tvrdím?

Automobil má ve srovnání s koněm velký dojezd. Kůň zdaleka nedoběhne tak daleko. Zde je podobnost koně a elektromobilu ve srovnání a autem na spalovací motor zřejmá, se spalovacím motorem urazíte několikrát delší vzdálenost (na jedno natankování) než s elektromobilem.

Kůň poté, co urazí větší vzdálenost, musí dlouho odpočívat. Doplnit energii mu trvá hodiny, stejně jako to trvá dlouho elektromobilům. Naproti tomu doplnit benzín či naftu do nádrže trvá pár minut.

Kůň byl drahý. Přestože mají lidé pocit, že automobil byl luxusním zbožím, kůň byl ještě luxusnějším. Zatímco Ford T-1 se prodával v cenách od 500 USD do 280 USD (v čase cena klesala), kůň stál řádově 200 USD – jenomže automobil uveze čtyři osoby, za čtyři koně by tedy kupující zaplatil 800 USD a pokud by chtěl sedět v suchu a nenatřásat se v sedle, musel by koupit nějakou bryčku, která stála 400 USD a k tomu dva koně a opět by se dostal na nějakých 800 USD. Elektromobil je na tom stejně, i on je ve srovnání s automobilem výrazně dražší.

Další podobnost je v životnosti. Zatímco starý automobil můžete na silnicích potkat i nyní, sto let od jeho výroby, sto let starého koně nepotkáte. A ani elektromobil nemá, kvůli omezené době použitelnosti akumulátoru, takovou životnost, jakou automobil.

I ve vývoji ceny je jasná podobnost koně a elektromobilu. Čím je kůň starší, tím je levnější (protože klesá jeho užitková hodnota). A přesně to samé platí o elektromobilech. Pokles ceny ojetých elektromobilů je mnohem větší, než u automobilů se spalovacím motorem a skutečně starý elektromobil je neprodejný.

Automobil měl (ale již to tak úplně neplatí) oproti koni ještě jednu výhodu. Bylo možné jej v případě poruchy opravit na místě. Pokud onemocněl nebo se zranil kůň, musel se o něj postarat veterinář, podobně elektromobil si řidič už sám neopraví. Tato výhoda ovšem s nástupem elektronikou prošpikovaných vozů zanikla. Hezky je to vidět v oblíbené komedii Jáchyme, hoď ho do stroje – mechanický automobil bylo možno po úplném utopení ve vodě vysušit a zase jezdil, úplně zatopeného koně ani elektromobil už do provozu neuvedete – ale to samé již platí i o moderních autech.

Jsou zde i další podobnosti. Stejně jako je nutné krmit koně, i když s ním nejezdíte a jen se nudí ve stáji, musíte neustále dobíjet baterii elektromobilu, i když ho nepoužíváte. Na rozdíl od benzínu nebo nafty – ty sice časem také degradují, ale výrazně pomaleji, v praxi dokážete s autem, které stálo rok v garáži a nikdo na něj ani nesáhl, ujet stejnou vzdálenost, jakou byste ujeli v den, kdy jste ho zaparkovali. U elektromobilu ani u koně se to nedá předpokládat.

A konečně, opět se vrátím k doplňování energie, podobnost elektromobilu a koně je vidět i v případě, kdy energie dojde v místě, kde není snadno dostupná. Zatímco energii pro spalovací motor obstará jedna osoba a unese ji v kanystru v jedné ruce, potřebné množství elektřiny pro elektromobil nebo píce pro koně jeden člověk snadno nedonese. V případě elektromobilu je to dáno potřebou napojit baterii na nějaký přívod elektřiny, v případě koně velkým objemem sena a vody, nicméně důsledek je stejný, nouzové doplnění energie je výrazně jednodušší u automobilu se spalovacím motorem.

Pokud bychom tedy použili analogii s koněm, musíme dojít k závěru, že automobil se spalovacím motorem vyhraje nad elektromobilem z naprosto stejných důvodů, z jakých vyhrál nad koněm. Protože nevýhody elektromobilu a koně jsou si v mnohém podobné.

Včetně té poslední – stejně jako kůň i elektřina kope.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Petr Kolman
12. 12. 2024

Lidověji napsáno - příště již žádné skrčky, bodyčky a přílepky.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Stanislav Ulčák
12. 12. 2024

Petr Anderele je člověk, který si zaslouží být připomenut a nebýt zapomenut.

Jaroslav Zamazal
12. 12. 2024

V obsazeném území má Rusko velký náskok.

Aston Ondřej Neff
9. 12. 2024

Zatímco se šušká o nové pravicové straně, Motoristé v sobotu uspořádali svůj první sjezd.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
10. 12. 2024

Fiala a Stanjura jednali v pondělí s prezidentem Petrem Pavlem o rozpočtu.

Robert Troška
10. 12. 2024

Vzrůstající trend omezování svobody ze strany politiků ODS.

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Osobností roku časopisu Time se stal zvolený americký prezident Donald Trump. Držitelem tohoto...

vebe Veronika Bělohlávková, vcj Jan Váca
12. 12. 2024

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Hasiči od čtvrtečního poledne likvidovali požár v jedné z budov areálu Krajské nemocnice T. Bati ve...

Petr Kolář
12. 12. 2024

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka poskytl pozoruhodný rozhovor sobotnímu Právu. Hned...

slo Miroslava Sloupová
12. 12. 2024

Známý španělský herec José de la Torre, který si získal srdce diváků svou rolí Ivána v celosvětově...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz