16.4.2021 | Svátek má Irena


DOPRAVA: Dopraváci nám vyhlásili válku

16.2.2009

Už zase ... a zase to k ničemu nebude

České dopravní policii "došla trpělivost" a "výrazně přitvrdí", takzvaným pirátům silnic dokonce "vyhlásila válku". To jsou jen vybrané formulace z novinových titulků. Kolikrát jsme je slyšeli a četli? Mockrát. Bez valného výsledku. Proč je slyšíme znovu? Protože se nový policejní ředitel po sto dnech ve funkci chce zviditelnit.

Ono je to ošidné. Už samotý termín "silniční pirát" je tak nějak bez obsahu. Rozumíme mu intuitivně tak, že je to ten druh řidiče, který jezdí agresivně, bezohledně a proti předpisům. Kdo řídí, tak každý den na silnici nějaké potká. Jsou to ti idioti, co nás z dálky problikávají na dálnicích, nebezpečně předjíždějí a zácpy objížději po tramvajových kolejích nebo odstavnými pruhy.

Iritují nás, o tom není sporu. Jiná otázka je, zda způsobují dopravní nehody. Obvykle jsou to zkušení řidiči za volanty dobrých aut, kteří se na řízení stprocentně soustředí, protože stupidní závodění na silnice je pro ně zdrojem adrenalinu. Ale není vyloučeno, že častějšími příčinami dopravních nehod jsou naopak nepozornost, nezkušenost, únava nebo špatný technický stav aut. Ve statistikách odpověď nenajdeme, protože styl jízdy policisté vyšetřující dopravní nehody nezkoumají. Ani to nejde.

Také proto se mi zdá posedlost policie "piráty silnic" poněkud kontraproduktivní. Obvykle to znamená, že policisté budou více měřit rychlost. A to je druhá věc, kterou vám každý řidič řekne. Totiž že v policejních sítích končí mnohem častěji ti, kteří jen trochu víc sešlápli plyn na bezpečném a přehledném úseku silnice (tak vhodném pro měření a zastavování vozidel), než ti, kteří jeli riskantně a nebezpečně.

Jalovost policejní služby, navíc vyzbrojené "superautem" Volkswagen Passat R36, ukázala reportáž v Lidových novinách. Její autor strávil několik hodin s dálniční policií a s až dětinským nadšením popsal, jak hlídka "dohnala tři piráty silnic". Realita? Dva z nich, kteří zaplatili vysoké pokuty, jeli rychlostí 145, respektive 152 kilometrů v hodině. Na velmi moderní a nové dálnici D5 to opravdu nejsou nebezpečné rychlosti. Třetím pirátem byl řidič jedoucí přes 200 kilometrů v hodině. Ale to už zase bylo příliš moc, aby jeho rychlost dokázala hlídka změřit. A tak ho hrdinové reportáže nakonec pouze pokárali.

Tohle je ta válka? Vezměme drahý vůz vyzbrojený špičkovou technikou a jeho speciálně vyškolenou posádku, několik hodin v akci. To jsou "výdaje". A na straně "příjmů" máme dva potrestané smolaře a jednoho nepotrestaného piráta, který se utvrdil, že když bude jezdit opravdu rychle, tak mu to projde. Efekt na ostatní řidiče také nic moc. Neoznačené auto se po dálnici prohání nepovolenou rychlostí, protože jinak by bylo "nápadné“, jak řekl novináři jeho řidič. Takže se dá spíš čekat, že ostatní k rychlejší jízdě vyprovokuje.

Asi dobrá zábava pro policisty, ale jinak velmi nákladná a neefektivní činnost. Proč místo toho nevidíme na té samé dálnici mnohem víc obyčejných, označených policejních aut? Stará známá pravda říká, že to umravní řidiče nejlépe. Ale zase to nesplňuje kritéria „nelítostné války“.

(Psáno pro E15)

Převzato z blogu Extra se svolením autora.



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.