Neviditelný pes

DOPRAVA: Bambasismus

4.7.2006

Prvně jsme ten výraz zaslechl v kavárně, od stolu, kde se ještě před jeho zavedením do praxe hodnotil jak nový Silniční zákon, tak vůbec vztah české dopravní policie k řidičům.
"Bambasismem" diskutující označili myšlenkový směr, který je v české policii způsobem uvažování ve vztahu k řidičům a dopravě obecně nejsilnějším. V zásadě lze říci že se skládá z několika základních jednoduchých tezí:

1. Každý řidič je vlastně zločinec, viz statistiky nehod
2. kdo má auto, je lump
3. každý řidič je osoba hloupá a nesvéprávná a jako s takovou se s ní zachází
4. do toho, co se děje na silnicích, nám nic není, my máme za úkol kontrolovat řidiče
5. nejlepší je co největší přísnost a čím větší budou tresty, tím lépe

Značným překvapením pak pro mnohé bylo vystoupení předsedy vlády pana Paroubka v pořadu Václava Moravce, kde se snažil být vstřícný a milý, což korunoval výrokem, že schválit nový silniční zákon byla chyba.
Čekal jsem, jaký bude na jeho vystoupení řev. A dočkal jsem se. Označení "populista" bylo ještě tak nejmírnější. Musím v tomto případě s panem Paroubkem souhlasit. Ten zákon je prostě špatný a neměl nikdy být uveden v život. A to ne kvůli "bodům", sám jsem bodový systém zažil jak u nás, tak se v něm celkem běžně pohybuji v zahraničí. Jde však o to, jaký je to zákon. Je tak špatný, že ani ty dobré věci v něm nevyváží jeho zápory.

Je veřejně známo, že se snažily prosadit tento zákon všechny možné lobbistické skupiny, ne pro obavu o bezpečnost dopravy, ale protože jim náramně vyhovuje. Společným úsilím ČSSD, KSČM a lidovců se to povedlo. Největší radost z něj měli všichni, kterým prostý lid nekorektně nadává do "fízlů", tedy dopravní policie, městská policie, celníci, pohraniční policie a další, kteří mají v této maličké zemi právo zastavovat bez udání důvodů každého řidiče a podle své libosti jej buzerovat. To je holá skutečnost dnešní silniční praxe..
Obtěžování a šikanování obyčejných občanů, takzvané "perlustrace", to znamená že vás mohl každý esenbák zastavit a kontrolovat a opruzovat jak dlouho chtěl, jsme po převratu zakázali. Čehož policisté dodnes hluboce litují a hledají stále hledají důvody, jak to bolševickou praxi opět uvést v život (dnes je například oblíbena báchorka o nutnosti kontroly dokladů z důvodu "podobnosti s hledanou osobou").
V otázce buzerace řidičů, kterou jsme nikdy nezrušili, však jdeme právě opačným směrem.
Začne to tak, že milovníci "tvrdé ruky", policisté a úředníci (říká se jim pro stručnost bambasisté), kteří z celé věci tak či onak žijí, spustí propagandistickou palbu proti českým řidičům. Jak postupuje takový "bambasista", který je na věci osobně zainteresován, ukazuje například článek v hlavní komentátorské části MfD od jakéhosi výkonného ředitele podivné organizace zvané Fórum "Pijme s rozumem" (vůbec nevadí, že nikdo neví, co je to za organizaci, co dělá a jak se stal pan Binar jejím ředitelem).

V článku "Nula promile v krvi: zůstaňme přísní" se vychází jako z premis z naprostých lží a nesmyslů. Okořeněných pomluvami "českých řidičů", což je dnes opět v módě. Každý, kdo jezdí pravidelně v zahraničí, ví, že tvrzení obsažená v článku, např. "zprava vás na (západní) dálnici nikdo nepředjede" či vyhlašování, že"ani silná auta se vám nepřilepí na zadek" jsou prostě lživá. V Německu jsem často byl snad stokrát atakován světly za mnou jedoucího sporťáku jen proto, že jsem jel "příšerně pomalu", asi tak okolo 160/ hod, zatímco ve vedlejším pruhu si to sypaly kamiony nárazník na nárazníku rychlostí nad 130/hod. a já jsem majiteli jaguára překážel. Ostatně německá policie by o tom mohla vyprávět. Blábol, že na vlídné gesto umožňující vám vyjet z vedlejší silnice na hlavní nemusíte dlouho čekat, je do nebe volající pitomost. Protože dočkat se v Německu a nedej bože ve Francii anebo Španělsku, že vás někdo pustí z vedlejší, bývá nekonečné, zavedli v Německu na mnoha křižovatkách v místě vjezdu z vedlejší na hlavní "prahy" s čidly a semafory, které vám po příjezdu signalizace zapnou semafory a zastaví provoz na hlavní. To je skutečný příspěvek k bezpečnosti provozu a ne blábolení autora.
Pan Binar je typickým příkladem "bambasistů". Tvrdí, prý na základě svých zkušeností z Bavorska a Rakouska, že tamní řidiči jsou si vědomi vlivu povoleného množství alkoholu na řidičské schopnosti, a proto je tam povoleno před jízdou mírně požívat alkoholické nápoje, například pivo. A protože oni jsou vyspělí a my zaostalí, u nás je nutno zavést nulovou toleranci.
Pan Binar zde jinými slovy veřejně v českých novinách tvrdí, že Češi jsou idiotský dobytek, který je složen z takového póvlu, že mu není možno dovolit dát si po obědě ani jeden "Radler", což je osvěžující směs piva a sprite, kterou na západ od nás řidiči běžně pijí.

Pan Binar končí svůj článek neuvěřitelnou drzostí, když prohlašuje, že "čeští řidiči si skleničku před jízdou nezaslouží" a budou si muset toto právo teprve zasloužit. Hodnotit bude zřejmě pan Binar. Který z toho profituje, takže to bude až na svatého Dyndy. Už víte, komu se říká "bambasista"?
Ostatně, mám jen drobnou otázečku. Už nějak pan Binar zařídil u české policie, aby "uvědomělí a daleko civilizovanější" západní řidiči, až přejedou české hranice, když si předtím dali dva půllitry Radlera, v souladu s tamními předpisy, nebyli na naší straně hranic po zkoušce dechu transportováni do nemocnic na odběr krve, tam policií označeni za zločince a případně nebyli, protože s určitě budou rozčilovat a hádat, žalováni nejen za opilství ale i za "napadení veřejného činitele"?
No a pokušení to bude pro naši policii velké. Taková pokuta 50 000Kč pro Germána, když se odmítne podrobit dechové zkoušce, to je pravé terno! Ostatně, co je to pro imperialistu mizerných 1750 euro! Ještě rád euráckou pětistovku vysolí.
Nový silniční zákon lid už také nazval "kapsičkový". Jeho přijetí bylo připravován celou sérií bambasistických článků a výlevů v TV, kde se stále dokola opakovalo, že "milionáři" si z dnešních pokut nic nedělají, a proto je potřeba je zpřísnit! Ty pokuty! A pořádně.
Nějak všem hlasatelům nutnosti gigantických pokut uniklo, že u nás není průměrný plat 2200 euro jako v Německu, s kterým to tak rádi porovnávají, ale kde jsou ostatně pokuty výrazně menší!!!

Také pouhým pohledem do statistiky zjistíme, že většina vozidel u nás registrovaných nejsou nejnovější mercedesy, ale staré Škody 105 a Favority. Obyčejní řidiči obyčejných vozidel také platí většinu pokut. Jejich majitelé mají měsíční příjmy tak někde okolo 6 až 10 tisíci Kč. Přitom bohorovní bambasisté z Policie ČR a ministerstva dopravy navrhnou a poslanci v Parlamentu odhlasují NEJMENŠÍ pokutu, kterou MUSÍ dát policista povinně na částku 1500 Kč, většinou však na 2500 Kč a například za takzvané "nedání přednosti v jízdě" (aniž by bylo řečeno, jak se to zjistí) pokutu 5000! To je u důchodce skoro celý jeho plat a u prodavačky 50% platu. Ostatně je to skoro 30 % průměrného platu v ČR! To se snad někdo zbláznil, ne?!
To je mimo jiné také částka, za kterou lze vozidlo Škoda 105, tedy u nás stále nejrozšířenější vozidlo v provozu, koupit.

Pěkná piškuntálie - a rozhodně nikoliv nějakým omylem do zákona vložená - je nulová tolerance při překročení rychlosti. Navrhovatelé zákona, tedy dopravní policie a ministerstvo dopravy i další bambasisté, úporně předstírají, že nikdy neviděli auto zevnitř a nemají ani nejmenší technické znalosti. Oznamuji tedy oněm "dárečkům", že žádné auto nemá žádné technické zařízení, které by mohlo upozornit řidiče, že jede rychlostí například 51 km/hod. No a za tuto rychlost je pokuta 2500 až 5000 Kč. Bez pardonu.

Vyzkoušel jsem si to dvakrát již po vstupu Zákona v platnost na trase 160 a 145 km. Na obou trasách přibylo za posledního půl roku neuvěřitelné množství omezení rychlosti, což je jistě "jen náhoda". V nezanedbatelné části obcí se objevily čtyřicítky, což bych ještě chápal a někde i přivítal. Ale protože bambasisté vložili do Zákona chyták, musíte jet ve skutečnosti nikoli 40km/hod ale něco okolo 30km/hod, pokud nechcete někoho přejet anebo se nabourat, jak budete stále čučet na tachometr. Obyvatelé vesnic si takovýto štrúdl smradlavých náklaďáků jedoucích třicítkou na dvojku anebo trojku náramně užijí. V exhalacích.
Sedmdesátek a padesátek je všude kolem silnic jak naseto. Většinou není naprosto jasné, proč. Často jde jasně jen o vytvoření "pastičky" na řidiče. A protože na padesátce se musí jet díky znění zákona o nejméně 5 až sedm kilometrů pomaleji, tvoří se prakticky na většině hlavních silnic nepřetržité kolony. Nikdo nemá možnost předjíždět.. No a v kolonách, jak ví a malé dítě a mohli by to vědět i bambasisté, je nejvíc havárií.

Bambasisté zjevně vyznávají zásadu, že na chudý lid musí být přísnost a čím větší přísnost a trvalý dohled, tím lépe. Ostatně nejlépe tak dokazují, z jaké, myšlenkové líhně se objevili. I stalinisté se domnívali, že když bude na každém patře "děžurná", a každého "narušitele" budování socialismu když potrestají co nejpřísněji, vybudují na zemi ráj. Anebo to alespoň říkali.
Trvalá propaganda nejprve přesvědčila "nováky" a pak také poslance, že většinu dopravních nehod způsobí opilí řidiči "bouráků". Dokonce jistý zločinec Bulawa, ostatně v místě známý jako přítel policistů, který pak při bouračce jiné policisty zabil, je citován skoro v každém článku jako představitel nebezpečných "boháčů" v drahých vozech. Ve skutečnosti však je nejvíc smrtelných nehod u starých vozidel, které se rozpadnou při prvním nárazu, a to při řízení mladými nezkušenými řidiči a starými pány, takzvanými "klouboukáři". Jak se zdá, najednou to lidem došlo, a tak Paroubek jako zkušený populistický politik zareagoval.
Ondřej Neff napsal, že by se měl zákon nechat působit a pak, až budou zkušenosti, změnit. Naprosto chybné uvažování. Zákon, který dělá z lidí apriori zločince a pachatele trestných činů, nemá v demokratickém státě co dělat. A takový je nový silniční zákon. A už jenom pro ustanovení, kde se nevzdělaným, nikým nekontrolovaným městským policistům dá do ruky takováhle moc, je nutno jej ihned zrušit.
Jedině že by bambasisté čekali, až maléry, které zcela jistě tento šílený sbor strážníků vyplodí, šikovně využijí, aby jej stáhli pod sebe a ještě zvětšili svoji moc.

Největší problém české dopravy, ostatně tak jako ve všech postkomunistických státech, je samotná policie a státní úředníci spojení s dopravou. Už jen v nich zažraná představa, že mít auto je vlastně buržoazní přežitek, že řidič je nepřítel a nejlepší je inkasovat pokuty a jinak nic nedělat, je základem maléru. Přidáme-li stav, kdy zelení úspěšně blokují výstavbu bezpečných nových dálnic a největší nárůst dopravy, který je u nás oproti všem ostatním postkomunistickým zemím (s výjimkou bývalé NDR - ale tam staví a rekonstruují silnice a dálnice jak vzteklí a policii řídí podle západního vzoru), jsme tam, kde jsme.
Své najeté trasy jsem jel podle nových předpisů o cca 40 minut déle, na každé třicítce raději něco nad dvacet, ale čert to vzal. Kdyby to jen trochu prospělo bezpečnosti, rád ten čas obětuji. Ovšem za tu dobu mne předjelo šíleným způsobem nejméně třicet aut. A policajti? Jako vždy vybírali pokuty na svých známých místech, kde je to k ničemu, ale kde je to pro ně nejpohodlnější. A bambasističtí novináři jim u toho asistovali.

Označení "bambasisté" se mi zpočátku zdálo trochu tvrdé. Ovšem po přečtení pár rozhovorů s šéfem dopraváků panem Bambusem jsem pochopil, proč v té kavárně říkali určitým lidem "bambasisté". Bambasismus není nadávka, je to totiž stav duše.

Jiří Slupecký


zpět na článek