1.12.2022 | Svátek má Iva


Diskuse k článku

DOPRAVA: A dál už nic

V těchto dnech mají české dálnice kulaté narozeniny. Je to totiž zrovna 55 let, co se započalo s výstavbou naší dálniční sítě. Jasně, projekty a pokusy tu byly mnohem dříve, dokonce i několik nesouvislých a nenavazujících kousků bylo téměř dostavěno za protektorátu, ale ten dnešní dálniční systém se začal budovat právě až 8. září 1967.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Čech 11.9.2022 7:52

Ono nejde jen oty dálnice, pane Jakle. Jde o mnohem více. Zatímco se v cizině koná, u nás se žvaní. Nekonečný sled diskusí a bohapustého žvanění jak na poli odborném, tak i politickém předchází tomu, než se začne cokoliv dělat. Obecně je to ovšem dáno tím, že veškerá činnost je podřízena politice a zejména volné soutěži politických stran. Tato čas na konkrétní činy jaksi nuluje. A tak se utápíme v bohapustých politických kecech a na konání čas nezbývá. Stačí si poslechnout Petra Fialu a jeho členy vlády.

J. Sládeček 10.9.2022 20:46

Tak demokratům budování moc nejde, to přece víme.

H. Kotaz 11.9.2022 6:38

Demokraté - moc vlídné slovo pro ně.

P. Čech 11.9.2022 7:53

Ten pojem "demokratům" byste měl dát do uvozovek.

I. Širůček 11.9.2022 15:01

Potvora Hitler, kdyby šel do Ruska o trochu pozdějc, mohlo by i té dálnice bejt o kus víc ...

M. Šejna 10.9.2022 13:42

Polsko má aktuálně 4762 km dálnic a rychlostních silnic.

Česko má aktuálně 1355 km dálnic a 240 km silnic pro motorová vozidla, což jsou taky dálnice. Celkem tedy 1595 km dálnic.

Při přepočtu na obyvatele má tedy Česko hustší dálniční síť.

J. Jurax 10.9.2022 14:47

Loni bylo v Česku zprovozněno 46 kilometrů dálnic, v Polsku téměř 380.

Za posledních 10 let (od začátku roku 2012) se v Polsku postavilo zhruba 2800 kilometrů dálnic a rychlostních silnic (nyní polská síť čítá už 4625 kilometrů, na začátku roku 2012 to bylo jen 1865). V Česku se za stejné desetiletí postavilo pouze 193 kilometrů (teď má česká dálniční síť 1346 kilometrů).

Kolik km dálnic bylo v Polsku v roce 1990? Mám dojem, že akorát snad jen bývalá německá Olsztyn - Kraków.

M. Šejna 10.9.2022 15:20

Ale jistě, že teď Poláci staví hodně, protože jinak by nás nedohnali. Pořád jsou na tom ale hůř, než my.

A jen tak mimochodem, Rakušané loni nedokončili ani jeden kilometr nových dálnic. Jsme tedy lepší, než oni?

J. Jurax 10.9.2022 15:40

Ano.

Ovšem dálnice na Vídeň už pár let končí na našich hranicich.

M. Šejna 10.9.2022 16:33

Nekončí. Zajeďte si do Mikulova na hraniční přechod s Rakouskem. Žádnou dálnici tam neuvidíte.

Dálnice A5 do Vídně totiž končí asi 9 km od českých hranic.

J. Prečuch 10.9.2022 16:52

To je trochu hnidopisské . Ono by to asi šlo už na hranice , ale co za nimi ?

M. Šejna 10.9.2022 18:09

Možná by to šlo, ale Rakušané mají se zelenými fanatiky blokujicimi výstavbu ještě horší zkušenosti, než Česko.

A rozhodně důvod pro nedokončení těch zbývajících 9 km není to, že v Česku není dokončená dálnice D52

J. Brei 11.9.2022 14:48

Ten hlavní důvod, pane Šejno, je ten, že Česko nemá dokončenou D 52. Druhý důvod je, že na těch zbývajících 9 km od Poysbrunnu na naší hranici není zatím takový provoz, aby si to podle rakouské strany vyžadovalo rozšíření na 4 pruhy. Jakmile ČR dostaví D 52 k hranicím a provoz zhoustne (Předpokládá se, že D 52 odvede část provozu z D 2, tak Rakušané rozšíří zbývajících 9 km na čtyřpruh. Více se můžete dozvědět na stránkách Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu, životního prostředí, energie, mobility, inovace a technoligií (ano, tak složitě se to jejich ministerstvo jmenuje), na: https://www.bmk.gv.at/themen/verkehr/strasse/infrastruktur/projekte/autobahnen/a5.html

Z článku stojí za zmínku nejen výše uvedené, ale třeba i to, že 25 km dlouhý úsek ze Schricku do Poysbrunnu se stavěl dva a půl roku, dvoupruhový obchvat Dresenhonu necelý rok a půl, EIA pro poslední úsek byla schválena 16.11. 2015, přičemž proti ní byla podána na konci roku 2015 stížnost, která byla na konci září 2017 zamítnuta. Proti zamítnutí byla podána mimořádná revize (nevím, jak přesně právnicky přeložit „außerordentliche Revision“, která byla zamítnuta 27.3. 2018 (tedy maximálně za půl roku od podání).

Píši to pro srovnání rychlosti výstavby u nás a v Rakousku a pro srovnání rychlosti vyřizování žalob u nás a v Rakousku. Jak je z toho vidět, že pes je u nás zakopán na mnoha místech.

J. Jurax 11.9.2022 0:13

No jo, a víte proč?

A kde končí ta naše?

M. Šejna 11.9.2022 11:55

A co s tím má společného , kde končí naše D52?

Když jsme dostavěli v roce 1997 dalnici D5 až do Rozvadova, tak na německé straně končila jejich A6 někde u Ambergu a k našim hranicím ji dotáhli až v roce 2008. Tedy až za 11 let.

J. Jurax 11.9.2022 14:19

No jo ... tak nic ... :-)

J. Brei 11.9.2022 14:55

Jenže ty časy naší slávy, kdy jsme byli schopni předehnat i Němce jsou, zdá se, dávno pryč.

M. Šejna 10.9.2022 15:24

Poláci mají asi 38 mil. obyvatel. Česko necelých 11 milionů.

Pokud by měli mít Polaci v přepočtu na obyvatele stejný počet km dálnic, jako Česko, musela by jejich dálníční síť měřit 5510 km. Takže jim do naší urovně chybí ještě asi 750 km.

J. Jurax 10.9.2022 15:34

No, to dvou let doženou ...

No a Polsko je asi čtyřikrát rozlehlejší než ČR, takže jsme na tom ještě líp ... :-)

J. Ticháček 11.9.2022 21:20

To je pravda.

Jenže to má i druhou stranu. Odkud a kam. Takže na počet obyvatel jsme na tom vcelku dobře. Jenže nám nějak ty dálnice nevodou do dálky.

V. Pavelka 10.9.2022 13:06

Kopcovitý terén ,sráží mnohé dálnice mimo kategorii ! Polsko je placka a jejich zelení nejsou tak zpovykaní ? [>-]Není fér to porovnávat? Když si vzpomenem na soudní řízení a tahanice s ochránci čolků atd. :-/

J. Brei 11.9.2022 15:01

A proč to, pane Pavelko, u D 5 v devadesátých letech šlo a teď to nejde?

„V roce 1989 byl zprovozněn úsek do Bavoryně (vesnice cca 1 km západně od Zdic) a délka zprovozněného úseku dálnice tak dosáhla 29 km. Termín dokončení celé dálnice byl posunut na rok 2010. Po roce 1989 se stala dálnice D5 prioritní stavbou, která měla zajistit zlepšení dopravního spojení se západní Evropou. Rychlost stavby se zněkolikanásobila. Již v roce 1995 byl otevřen celý úsek až k Ejpovicím, odkud vede čtyřpruhová komunikace na východní okraj Plzně. Usnesením vlády ze dne 24. května 1995 č. 304 bylo schváleno propojení české dálnice D5 a německé dálnice A6 na společných státních hranicích výstavbou hraničního mostu. Toto propojení se stalo realitou v roce 1997, kdy byl dokončen celý úsek z Plzně až do pohraničního městečka Waidhaus v Německu.“ Největší tahanice byla kolem obchvat Plzně, který byl otevřen až v roce 2003. Více na: https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_D5

V. Petr 11.9.2022 17:14

To je ono. Nepověšemí zelených na větrníky má vždy katastrofální hospodářské dopady. To je ale naše chyba, především chyba našich soudů, že je necháme řádit!

P. Molík 10.9.2022 13:02

Na stávající kolosální problémy zadělali hned po sametové revoluci Jaklovi klausovci. Svatým grálem všeho počínání a našeho bytí se stala maximalizace zisku, a to i za cenu rozmělňování morálních imperativů a dalších přikázání, které tvoří nosné pilíře evropské civilizace. Moci se ujali morálně ohební a všehoschopní fundamentalisté Klausova učení a další darební myšlenkoví devianti, tedy tuneláři a zloději, kteří udíleli knížecí moudra lidem okradeným o práci, o iluze a o možnosti se čestně uživit, především okradené a zneužité nabádali k tomu, aby se o sebe postarali sami. Jaklovy postřehy jsou zajímavé, ale Jakl nadále evidentně zůstává jedním z hlasatelů nových klausovských pořádků. Právě tyto nové pořádky už požírají své prosazovatele a ideologické hlasatele. Klaus i Jakl začnou ochutnávat vlastní medicínu na agresivitu a bezprecedentní chaos ve společnosti, který vyvolali. Teď už jsou Jaklovy logicky brilantní postřehy k ničemu...

V. Pavelka 10.9.2022 13:19

Při vší úctě ke Klausovi i on, Nečas , Topol a Fiala patří k slabochům za kterými jsou schováni jejich výběrčí ! Viz. Bém v praze v dobách Klondaiku ? ! Kdy se kradlo až to svištělo ! Ted přiskočili ke slabému Fialovi ,Rakušanovi melody Boys ,a jede se dále močálem bílým kolem černých skal !Co chce Jakel stavět s takovou partou . chmatáků !?EU[>-]EU

V. Pavelka 10.9.2022 13:25

Kolosal stavitel ? Hřebíček !?!ODS taky !

H. Kotaz 10.9.2022 13:38

jo, jeden lepší než druhej

V. Petr 11.9.2022 17:17

Zlatý Bém, za něj se v Praze něco postavilo. Dnes se akorát malují na silnice cyklopruhy!

M. Šejna 10.9.2022 12:26

Ten rok 2016 a převedení rychlostních silnic mezi dálnice považuji za zcela správný krok. Naše rychlostní silnice totiž s přehledem dosahují parametrů dálnic v Evropě.

Italské dálnice v horách se vyznačují absencí odstavných pruhů a ostrými zatáčkami. Jízdní pruhy jsou tam široké jako na našich rychlostních silnicích.

I v Německu najdeme dálnice, které mají mnohdy horší parametry, než naše rychlostní silnice. Příkladem je dálnice A94 z Braunau do Mnichova, nebo dálnice A7 mezi Langenau a Kemptenem.

Dodnes nechápu, proč není mezi dálnice započítána R35 od Turnova do Liberce, nebo 4-proudová silnice z Chomutova do Teplic, nebo z Karlových Varů do Ostrova. Ani rychlostní silnice z Opavy do Ostravy, nebo kolem Třince nejsou zařazeny mezi dálnice, přestože parametry na to mají. Nebo dálnice R37 mezi Hradcem a Pardubicemi

To se pak špatně počítají dálniční kilometry, když si sami naše vlastní dálnice administrativně degradujeme na silnice nižších tříd.

V. Petr 10.9.2022 10:28

Hitler postavil 3800 km dálnic za 5 let. To ovšem do toho nemohli žvanit všelijací "aktivisté..."