25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

DOBA: Lidé se zase bojí mluvit

Dvě třetiny pak odmítají pokusy vlády zpřísňovat v této oblasti legislativu. K těmto závěrům dospěla společnost SANEP ve svém exkluzivním průzkumu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Mokrý 17.3.2023 11:06

petice.cz

Tam je a nejenom tato.

V. Mokrý 17.3.2023 11:04

Tak jest,

jenom těch hospod, je čím dál méně !

L. Harvánek 17.3.2023 10:55

A v tom je právě to jádro pudla. Několik let jsem působil jako tazatel pro CVVM. Měl jsem stanoveno, od kolika respondentů musím získat odpovědi v několika kategoriích podle věku, vzdělání, pohlaví a omezené podmínkou jejich bydliště v místě dotazování. A ještě jsem neměl oslovovat respondenty, které osobně znám. Takže jsem chodil po venku i po hospodách a hledal respondenty ochotné odpovídat. Obtížnější to , že bylo, když jsem měl oslovit poslední, kteří mi do stanovené kvóty zbývali. Protože když někdo byl ochoten se zúčastnit, ale už nesplňoval stanovená kritéria. Takže to vycházelo tak na každého čtvrtého. Předpokládám, že u jiných agentur to bude podobné, takže se i výsledky průzkumu musí brát s rezervou.

J. Anděl 17.3.2023 10:52

Ano, ten výrok je plytký, přírodní zákony platí, protože platí.

A mají své různé projevy ve fyzice, v chemii, v biologii, v sociologii a psychologii lidského světa.

Žádnou jinou "nutnost" nechápu jako nutnost. Svoboda slova je pro mě elementární podmínkou pro možnost hledání pravdy. Není pro mě hodnotou samou o sobě, když je vytržená z rámce přírodních zákonitostí.

P. Hák 17.3.2023 10:50

Podle vzoru "pirátstvo? :-D

P. Hák 17.3.2023 10:49

Babiš nebyl Rakušan. Ač má řadu záporných vlastností, nesnaží se likvidovat demokracii. Dost hnusně na Babiše útočil kdekdo a nestalo se nikomu nic. Pro mne je svoboda důležitá velmi a

Co se týká Ukrajiny, není to černobílé v tom smyslu, jak to prezentuje vláda. Mnoho zemí jí pomáhá, ale zběsilá rusofobie tak, jak ji známe z našich médií a od politiků, tam není běžná. Mluvím o západních zemích - např. v anglicky psaném tisku či u tamějších politiků by byly etnické nadávky nemyslitelné. Zdá se však, že naší vládou je vyžádován extrémní postoj.

K. Vojtíšek 17.3.2023 10:49

Článek věrně vystihuje tlak nové totality na chování a myšlení občanů. Ještě v hospodě se najde pár odvážlivců posilněných pivem, kteří hlasitě vykřikují své názory do světa. Ale těm udavači nové, nacismem ovlivněné totality zatím nevěnují moc pozornosti. Jsou mezi lidmi, poslouchají a zaznamenávají své poznatky šmírují sociální sítě a posílají udání na Rakušanovo gestapo. Lidé se bojí vyjádřit svobodně své názory. Rozmýšlejí si, s kým mohou mluvit otevřeně a kdo je pro ně již potenciální nebezpačí. Nejsmutnější natom je, že se rozpadají slušné kolektiv, mizí staré party a lidé se začínají izolovat. Úplně nejhorší je to v totalitou zasažených rodinách, kde se naplňují verše Karla Kryla, .....syn otce nenáviděl, bratr bratru škodil.

V. Novak 17.3.2023 10:46

O žádném rozlišení různých "nutností" jsem nepsal.

A pokud se hodláte omezit na nutnosti plynoucí z přírodních zákonů, pak bude výrok o poznané nutnosti plytký a nic neříkající - přírodní zákony platí protože platí. To, že nepoletím, když vyskočím a budu mávat rukama nebo že spadnu na nos, když zakopnu, jsou samozřejmosti natolik samozřejmé, že by je snad přijal i český soudce - ač ti jsou známi tím, že si volají experta na každou notorietu.

P. Diviš 17.3.2023 10:32

Za a) - nevylučuji, jen mi to tak nepřipadá, jde jen o dojmy.

Za b) - souhlas.

J. Kindl 17.3.2023 10:27

Svoboda slova není bez hranic, a i svoboda slova má své hranice. Toto právo je povětšině jen omezováno z různých stran různými jinými právními instituty. Ty vytvářejí hranice svobody projevu. Který projev názoru či šířená informace je v těchto hranicích, je po právu. Co je překročí, může být postihováno. Svoboda projevu, šíření informací je omezeno trestním zákonem, případně možnou sankcí na základě občanského zákoníku.

J. Anděl 17.3.2023 10:24

...... je to s nadsázkou něco jako když návštěvníkům hokejového zápasu před vstupem kontrolují baťůžky :-)

J. Anděl 17.3.2023 10:20

Zajímavé, zareagoval jsem ve svém běžném stylu a použil jsem asi slova, která se cenzorovi zdála sprostá :-).

Nevadí. Hlavním smyslem mé reakce bylo, že podle mě nelze odlišit zaměření a cílovku serveru od pravidel v diskuzi. A u masových a bulvárně orientovaných médií typu Seznam nebo I-dnes je podle mě užší hrdlo v zásadě pochopitelné.

P. Diviš 17.3.2023 10:19

Jo, ale tohle zrovna nevypadá nějak nepravděpodobně.

J. Kindl 17.3.2023 10:18

Agentura SANEP není součástí Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, které je obecně bráno jako záruka toho, že průzkum je uskutečněn seriózně a dodržuje určité standardy. Členství je přitom umožněno „všem subjektům, které působí v oboru výzkumu trhu a veřejného mínění a provádějí a objektivně interpretují výzkum ve vysoké kvalitě. Mezi členy jsou například agentury Kantar, Median, Ipsos a STEM.Důvodem jsou nejasnosti kolem toho, jak agentura provádí sběr dat.

J. Bárta 17.3.2023 10:16

Chtěl jsem rozeslat petici na podporu doc. Ševčíka:Vážený uživateli, bohužel se nám nepodařilo doručit Vaši zprávu, protože ji náš systém vyhodnotil jako potenciální spam. Pokud chcete zprávu úspěšně doručit příjemci, otevřete si stránku https://kod.centrum.cz a potvrďte odeslání zprávy pomocí SMS kódu. Pro tuto volbu je nutné mít nastavené telefonní číslo ve Vašem e-mailovém účtu.

J. Bárta 17.3.2023 10:13

Dneska jsou v módě srazy všeho druhu. Co tak aby se na srazu sešli také cenzoři Seznamu, Novinek. iDNES - to by byl materiál.

J. Kindl 17.3.2023 10:13

Agentura SANEP nedávno zveřejnila průzkum, podle kterého se více než polovina Čechů obává cenzury. Zadavatelem průzkumu byla Společnost pro obranu svobody projevu, mezi jejíž „poradní sbor“ patří i senátorka Jana Zwyrtek Hamplová nebo bývalý velvyslanec Petr Drulák, kteří jsou šiřiteli prokremelské propagandy. Na výsledcích průzkumu jasný rukopis zadavatele. Ředitel zmíněného spolku Vlastimil Veselý přitom například podpořil útočníky, kteří chtěli během sobotní demonstrace strhnout ukrajinskou vlajku z průčelí Národního muzea. V průzkumu SANEP se dále můžeme také dočíst, že podle Čechů šíří dezinformace nejvíc vládní politici a veřejnoprávní média. Co dodat.

J. Anděl 17.3.2023 10:04

Politická moc se dnes jen málokdy plete do věcí, které jsou pro mě opravdu důležité.

Ale máte pravdu, souhlasím s pomocí ČR Ukrajině. S Babišovým vnucováním očkování jsem třeba nesouhlasil a to třeba do těch mých důležitých věcí zasáhlo opravdu hodně, asi nejvíc za dobu mého života.

Ale ona se ta vládnoucí moc pořád střídá....

J. Anděl 17.3.2023 10:01

Já si myslím, že tlaky a omezení nezastavíme, protože část z nich je vždycky přirozeným výsledkem vývoje lidského světa. A tím, jak informační vrstvu ovládl internet a rozvíjí se umělá inteligence a s tím možnosti automatické kontroly, informační vrstva se zásadně proměňuje.

Ale to podle mě neznamená, že je třeba zcela rezignovat. Naopak v tom vidím příležitost. Jednak ujasnit si svoje skutečné priority, to, co si opravdu myslím, co je opravdu můj niterný názor, čemu opravdu hluboce vnitřně věřím. Odlišit vlastní pohled od unifikovaného pohledu mojí sociální bubliny, kterou často formuje i boj s jinými sociálními bublinami.

A pak najít způsob, jak toto sdílet v novém prostředí. A sdílet to vytrvale, neboť jedině tak se to může stát součástí lidského světa. Ježíš taky uspěl, ale jeho cena za to byla maximální. Nicméně je dobrým příkladem, zásadně se odlišujícím od různých revolucionářů, stínajících hlavy svým názorovým oponentům.

I. Schlägel 17.3.2023 9:56

SANEP. Tak určitě.

P. Pospisil 17.3.2023 9:42

V principu má rétor jen málo možností:

1. může mluvit tak, aby nikoho nena**al

2. když už někoho mermomocí na**at chce, měl by si k tomu vybat takový subjekt, který nebude svoje na**ání ventilovat

3. když bude ignorovat předchozí dva body, musí být připraven nést následky.

Ale to jsou univerzální postupy, které platily už v jeskyních, to nemá spojitost ani s revolucí, ani se 30 léty, které od ní uplynuly. Naopak, jsou to principy vycházející ze svobody, protože svoboda sebou nese možnost volby a možnost volby sebou nese odpovědnost za důsledky těch rozhodnutí.

Jen tam, kde jsem absolutně nesvobodný, nemusím myslet na důsledky svých činů, protože nemám možnost volby a odpovědnost leží na někom nade mnou.

T. Kučera 17.3.2023 9:42

Jako vždycky, co čekat od paní Lhotske a desolatu obecně, že: https://www.denik.cz/z_domova/sosp-sanep-spolecnost-pro-obranu-svobody-projevu-podivny-vyzkum-daniel-vavra-lez.html

P. Hák 17.3.2023 9:39

No Vy se samozřejmě říci své názory bát nemusíte :-) To je výhoda názorové konformity s vládnoucí mocí...

B. Rameš 17.3.2023 9:34

To je ale hloupý komentář...

T. Kučera 17.3.2023 9:33

Zajímavé je, že paní Lhotska opsal clanek z tohoto webu a ani se neobtěžuje se o tom zmínit a připojit souhlas: https://www.sosp.cz/vysledky-pruzkumu/

K. A. 17.3.2023 9:33

Žhavé to právě je. Kdo lže, musí umlčet pravdu.

Nejde jen o politiky, Západ žije v jedné velké systémové lži a nikdo ji nedokáže nabourat, protože na ní stojí pozitivní sebeobraz Západu. Odtud plynou úplné nesmysly typu, že ničím neomezená migrace je prospěšná. Velká výměna obyvatelstva je extrémně pravicová konspirační teorie, za kterou se dostanete před soud. Ale tvrdit, že v budoucnosti budeme mít multikulturní společnost, kde nebude žádná etnická většina, za to Vás ještě pochválí. Přitom je to to samé.

P. Hák 17.3.2023 9:33

Dokonce i když píšete, že něčí příspěvek byl smazán - prostý fakt bez jakéhokoli komentáře, tak to smáznou.

J. Anděl 17.3.2023 9:30

Chápu.

Mně se to nezdá. Nevím, kolik lidí z dotazníku se vůbec ocitne v situaci, že by za svým názorem museli stát "veřejně". A jestli by se nebáli přiznat ... já nevím, třeba v přímém přenosu v televizi před dvaceti lety něco, co se obecně považovalo za blbé, úplně stejně, jako by se báli dneska.

To za a). A za b) - myslím, že jde čím dál víc jen o munici v politickém boji, ve kterém o svobodu slova doopravdy nejde.

Ś. Svobodová 17.3.2023 9:28

A jak ty tlaky a omezení zastavit? Nejsem příznivcem řevu ulice ani defenestrací. Ale arogance politiků je bezbřehá a moc médií ovlivnit volby také. Tím že o tom nebudeme psát a mluvit, tím se toho moc nezmění.

J. Anděl 17.3.2023 9:23

Ano, to je on :)