18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

CÍRKEV: Proč Jan Hus nebyl svatořečen

Především si musíme říci, kým by měl být Jan Hus svatořečen. Zřejmě je míněna římskokatolická církev. Vycházím z toho, že 1/ Hus byl od svého vysvěcení téměř celý život římskokatolickým knězem (jako římskokatolický kněz ovšem nezemřel – viz níže); 2/ protestantské (reformační) církve něco takového jako kanonizaci (svatořečení) ve své praxi nemají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 7.7.2022 8:12

Církev. Co je to církev, ptám se? Blábolení v komži v díži (pardon, v kazatelně), musulmíni ryčí z minaretu, katolíci se "na Moravě", plahočí se do kopce na Velehrad ku spasení, moselmíni se tlačí u Kaby. Všici ale v náboženském rauši a se "svatými slovy" in nomine patris et filii et spiritus sancti"/"sláva bohu milosrdnému a slitovnému...". Bacha v práglu na Msgre. Graubnera. Dokonale vyloupil vinné sklepy mešního vína v Olomouci. Pozor, mělnický Vavřineček je "prelátně" ohrožen, ve středočeském regionu se usídlil moravský prelát, vinný a loupeživý specialista, jakýsi ŘKC legát.

V. Dosoudil 7.7.2022 8:39

Z vašeho zuřivého křepčení usuzuji, že jste to psal nejspíš během žlučníkového záchvatu. Co slovo, to nesmysl.

O. Uživatel 7.7.2022 9:12

Uživatel požádal o vymazání
F. Svoboda 7.7.2022 10:11

R^R^R^

J. David 7.7.2022 10:38

Jo, jo, máte pravdu. Hlasatelé "slova Božího" (preláti či imámové) mi žlučníkový záchvat vyvolají (hnou mi žlučí).

V. Kučer 7.7.2022 9:46

Církev je feudální organizace která vyznává středověké náboženství, to současné je Green Deal.

R. Meišner 7.7.2022 8:11

...svěcení...odsvěcení....doporučuji v zájmu zachování duševního zdraví se náboženstvím vůbec nezabývat. přece jen už nežijeme ve středověku, kdy si všichni mysleli že sluníčko obíhá kolem Země, že čarodějnice létají na koštěti, etc,..etc--jakékoliv náboženské teze jsou jen bohapusté kecy,--a to jak tehdy, tak dnes. toť vše. --ale proti gustu žádný dišputát, samozřejmě. 8-o

J. Franke 7.7.2022 7:34

Svatořečení je věcí katolické církve. Tečka.

Jelikož s ní nemám nic společného, je mi po tom prd. Ostatně i samotnému Husovi na tom nesejde.

T. Diblík 7.7.2022 7:56

Dovolím si doplnit podle pana Sudka. Škrábe Vás to pane Stejskale? Jestli ne, tak proč to škrábete?

J. Franke 7.7.2022 8:44

;-)

J. Rybník 7.7.2022 7:32

Naprosto zbytečný článek, jehož větší polovinu tvoří převzaté texty, s následnými postřehy z asi Vávrových filmů.

V. Mokrý 7.7.2022 6:58

Vysvětlování logické, ale neúplné -

Mistr Jan Hus také hlásal, že církev má být chudá a to katolická církev nikdy nemůže přijmout za své.

Nebo snad ano ?

!!

D. Stirsky 7.7.2022 5:39

Pokud vím, RKC neuznává Husův názor, že kněz žijící v hříchu neposvěcuje. Což byla pro tehdejší lid tragédie: hříšný kněz - a to je či musí být i dnes snad každý, že by jeho např. zaopatření neplatilo?

F. Žůrek 7.7.2022 1:56

Ano. Dobé ráno!

"PRAVDA BOLÍ", autore.

Pravda bolí, a někdy dosti značně.

Třeba také na Ukrajině...

Je tomu tak...

Je to" "VĚDA KŘÍŽE".

COŽ NAPSALA EDIT STEIN.

Zdař Bůh!

P. Han 7.7.2022 5:46

Jakou duševní přesmyčkou jste se dostal z Kostnice na Ukrajinu, nechápu. Patrně jste měl silnou a rychlou potřebu a jinam jste už nedoběhl?

P. Hatina 7.7.2022 1:43

Tedy, vysvětlení se zdá logické, ale právě že až příliš lidské, jako by katolická církev byla nějaká politická strana

Jenomže, a právě že církev je založena na víře v Boha, se zdá takové vysvětlení zcela alogické.

V takovém případě (a právě že ne-svatořečení) se samo vedení církve ocitá v situaci, kterou kritizuje sama Bible "Nelhal jsi lidem, ale Bohu", a dále " Proč jste se smluvili a tak pokoušeli Ducha Páně? (Skutky 5). Čehož by si měla být i většina věřících vědoma, že právě to co Hus na církvi kritizoval, platí dál.

Jediné vysvětlení , je současná informační a modální exploze, v rámci ní si i papež František může skrze světová média morálně kázat o Boží lásce Západu (a ten mu to žere) zatímco na toho čecháčka Husa si asi moc lidí nevzpomene, nebo a spíše, o něm nikdy neslyšela..

F. Žůrek 7.7.2022 2:00

Ale ANO.

Svatý Jan Pavel II. problém Jana Husa již vyřešil. Toho jste si nepovšiml.

Zdař Bůh!

F. Žůrek 7.7.2022 2:00

Ale ANO.

Svatý Jan Pavel II. problém Jana Husa již vyřešil. Toho jste si nepovšiml.

Zdař Bůh!

P. Hatina 7.7.2022 3:19

Tedy, a že jsem si vůbec nevšiml, že by Jan Pavel II ten problém Husa jakkoliv vyřešil.

Co jsem u něj teď našel, tak že při jakémsi sympoziu v roce 1999 ".. vyjádřil hlubokou lítost nad krutou smrtí Jana Husa a nad z toho plynoucí ranou, která se tak otevřela v myslích a srdcích českého národa a která byla zdrojem konfliktů a rozdělení. (fakt to hezky spojil), ale pak to zamluvil potřebou dalšího bádání a diskuze. Jistě, jeho osobní vyjádření lítosti si vážím, ale "problém Husa " tím vyřešen nebyl. Nakonec, už jsme zase o dalších víc jak dvacet let dál, čili i na to už se zapomnělo...