20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

CÍRKEV: Proč Jan Hus nebyl svatořečen

Především si musíme říci, kým by měl být Jan Hus svatořečen. Zřejmě je míněna římskokatolická církev. Vycházím z toho, že 1/ Hus byl od svého vysvěcení téměř celý život římskokatolickým knězem (jako římskokatolický kněz ovšem nezemřel – viz níže); 2/ protestantské (reformační) církve něco takového jako kanonizaci (svatořečení) ve své praxi nemají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hajský 7.7.2022 11:35

Měl jsem na mysli spolky.

A. Šír 8.7.2022 17:57

Firma není spolek lidí mající společný zájem, majitel firmy najímá lidi, ti pro něj pracují, on je za to platí, to nemá s demokracií (tedy s formou správy státu) pranic společného. Církev je snad soukromá firma? Majetek papeže?

P. Burda 7.7.2022 11:30

Farníci si již mnoho let zvolit mohou. Nikoli příslušnost k farnosti, ale kam (a jesstli vůbec) budou chodit na bohoslužby, kdo bude křtít jejich děti, kdo je pohřbí...

Úplná demokracie to není - ale to ani u těch zahrádkářů.

T. Diblík 7.7.2022 12:17

Máte, prosím, na mysli výsadu provozovat gymnázia vynikající úrovně, pečovat o potřebné včetně postižených, provozovat charitu, poskytovat útěchu lidem kteří o ni stojí? Nebo snad nějaké jiné výsady ?

J. Plzák 7.7.2022 10:04

Vaše starosti na mou hlavu.

Je vidět, že se tady vede všem, i vzdor EU, příliš dobře.

J. Ošlejšek 7.7.2022 9:58

Hus zemřel rukou katolické církve protože věřil, že svět může být lepší místo pro život. Nebyl ani první ani poslední koho potkat stejný osud. Církev se v podstatě chová jako klan, který se zbavuje nepohodlné opozice. A nebude na tom nic měnit. Prostě se to osvědčilo...

J. Hajský 7.7.2022 11:07

R^

P. Princ 7.7.2022 11:35

Jako klan a jako klaun - alespoň zvonka to tak vyzerá.

R. Johnová 7.7.2022 9:48

Lidi, kteří mluvili pravdu a poukazovali na chyby mocných, byli považováni za kacíře v každé době a každém režimu.

J. Kindl 7.7.2022 12:19

Hus nezemřel pro pravdu, ale pro svoji víru , kterou tehdejší církevní autority označily za bludnou a kacířskou. Husovo odhodlání zúčastnit se koncilu pramenilo i z toho, že věřil v brzký konec světa a s ním související Boží soud, jediný skutečně spravedlivý.

I. Polák 7.7.2022 9:43

Na celé historii kolem Jan Husa a následujícího období mne fascinují ty absolutní analogie mezi dogmatickým křesťanstvím a dogmatickým komunismem (resp. levičáctvím obecně).

Začíná to pokusem o reformu nereformovatelného systému (Hus, "pražské jaro"), pokračuje vítězstvím té morálně nejhorší strany (Bílá Hora, 1968) a končí procesem "rekatolizace" resp. "normalizace".

V. Bulka 7.7.2022 9:11

Při svěcení kněží leží kandidáti na zemi před biskupem a mimo jiné mu slibují poslušnost. To je jak na vojně, klíčovou osobou je vždy biskup, nástupce apoštolů. Papež je jen římský biskup, první mezi rovnými.

No a Hus byl vzbouřený kněz, který nedostál slibu a neposlouchal svého biskupa, tedy pražského arcibiskupa. Za jeho odsouzením stojí hlavně tohleto, i když se o tom vůbec nemluví. A také názor krále Václava IV, ale i císařův, císaře Zikmunda.

Husův nadřízený arcibiskup a jeho panovníci - král Václav a císař Zikmund jsou ti kdo ho ve skutečnosti odsoudili, a to pro VZPOURU. Vzpoura na vojně se také řeší tresty.

Řada Husových postojů ostatně skutečně kacířskými byla, jejich přísné zavedení v praxi by rychle církev zlikvidovaly. Každý člověk je hříšný, i kněží, to by museli ihned přestat světit eucharistii. Jenže my na rozdíl od Husa víme, že čistá voda může téci i rezavou trubkou.

Takže Hus svatořečen být ani nemůže. Kritizoval z postoje pýchy. Takový Svatý František svatořečen byl, on měnil církev postojem hluboké pokory.

Za Husem je ve výsledku vidět válka, ničení, zabíjení, velké škody pro národ, rozbíjení církve - kdyby to Hus věděl, asi by odvolal. Za Sv. Františkem je vidět spousta dobra a žádné zlo. A o tom to je. Ti tzv. reformátoři nic nezreformovali, jen církev štěpili, skutečné reformy v katolické církvi dělali lidé pokorní a vzdělaní.

No a kromě toho proces svatořečení je dlouhý, má více stupňů a mimo jiné se vyžadují aspoň dva zázraky na přímluvu svatořečeného, často zázračná uzdravení a pod.

F. Svoboda 7.7.2022 10:06

Děkuji za krásný a obsažný příspěvek. Dodávám, že i když připustíme, že postoj Jana Husa byl upřímný, nelze souhlasit s jeho názorem o predestinaci, čili předurčení . Tato teze je základní kacířskou myšlenkou, kterou nelze obejít. Ostatní jeho reakce na tehdejší stav církve lze z nynějšího hlediska snadněji pominout.!!!!!!

F. Svoboda 7.7.2022 10:09

Ještě dodávám pro pana Stejskala : výsledkem Husova odkazu je takový, že dnes česká společnost není katolická, ale není ani zdaleka protestantská, ale je z velké části nevěrecká nebo spíše nekřesťanská !!!!!!

J. Stifter 7.7.2022 12:46

Je otázka, zda dnešní český ateizmus je důsledek odkazu Husova, či zda je to důsledek násilné rekatolisace po Bílé Hoře. Národ musel "věřit katolicky" - to je stejné, jako když jsme museli "milovat Sovětský svaz". Myslím, že to sice u nás udrželo kat. církev, ale zničilo víru a zbožnost

J. Němec 7.7.2022 15:07

Podle mě dnešní stav křesťanství v ČR není důsledek Husa, ale důsledkem neochoty katolické církve se reformovat (Husa upálili, protestanty u nás vojensky porazili) + důsledkem osvícenství a vědy.

P. Burda 7.7.2022 11:26

Nesouhlasím úplně s tím, že válka je vidět za Husem. Ale kdyby měl schopnost vidět do budoucnosti - a vidět, jaké hnutí bude nazýváno po něm "Husité", možná by sám pod sebou "škrtnul".

Jeho původní myšlenka asi byla "za církev lepší". A kdyby za lepší církev bojoval jako univerzitní profesor (v té funkci působil), nebylo by možné jej jakkoli potrestat (univerzitiy byly místo plné svobody - mimo jiné i proto, že se předpokládalo, že filosofické diskuze budou vést lidé s rozhledem (ne nutně více inteligentní, ale přemýšlející pouze nad daným problémem, ne nad "běžnými starostmi života"). Kdyby směrem k lepší církvi "popostrčil" své posluchače - a ti pak své... byla by církev lepší. Jen by to trvalo desítky, možná stovky, let. On chtěl HNED - v myšlence 'Zvládnu to teď hned' byla jeho pýcha. A ona pýcha vyústila v desítky let trvající občanskou válku, kde Husité byli často ti krutější k lidem, radikálnější v církevních otázkách (doslova papežtější než papež).

Souhlas je s absencí zázraků - tedy snad až na ten s geniálními nápady nájemného žoldáka Žižky za občanské války. (Nájemný žoldák Žižka byl doopravdy, jestli to myslel dobře, nebo ne, se můžeme pouze dohadovat.)

J. Stifter 7.7.2022 9:10

Je úplně jedno, co o Husovi nebo někom jiném řekne římsko-katolická církev. Tohle vyhlašování za "svaté", uctívání jejich ostatků a jiné praktiky nemá s biblickou vírou nic společného. Existují i "svatí", kteří byli církví "svatořečeni", ačkoliv nikdy nežili - třeba Jan Nepomucký.

Podstatné je, co o Husovi řekl Pán Bůh a to se dozvíme, až sami budeme před ním stát.

J. Rybník 7.7.2022 9:28

To je velmi populární omyl, že Jan Nepomucký neexistoval. Ale není to pravda. Jen se pouze sekl Václav Hájek z Libočan:-).

J. Stifter 7.7.2022 12:33

Děkuji za reakci. Pokud se o tuto problematiku zajímáte, doporučuji zajímavou knihu prof. Bartoše: "Světci a kacíři". Dá se to stáhnout na "uloz.to". Velmi dobře to vysvětluje, myslím i objektivně. Pěkný den.

J. Krásenský 7.7.2022 9:09

Protože hlásal hereze. Trest smrti si však nezasloužil. Nezemřel za pravdu, jen za vlastní názory.

F. Navrátil 7.7.2022 8:31

Hus nemůže být svatořečen, protože ho upálila katolická církev. Naopak svatým se stal Jan Sarkander, který pozval na Moravu Lisovčíky, vojsko litevských žoldnéřů, Tatarů a kozáků, kteří vypálili a vyrabovali střední Moravu s výjimkou Holešova, farnosti Jana Sankandera. Sarkander byl jako zemský škůdce moravskými evangelickými stavy popraven.

J. Rybník 7.7.2022 8:55

Katolická církev Husa vydala světské moci. Za jeho upálení nese vinu někdo jiný.

V. Mokrý 7.7.2022 9:42

V té době, byla církev nad světskou mocí, no a dnes je to mnohde stejné.

J. Rybník 7.7.2022 9:53

V době konání koncilu v Kostnici byli všichni tři papeži eliminovaní, takže to mohla být s profánní mocí i plichta :-).

F. Navrátil 7.7.2022 10:22

Asi jako za popravu Milady Horákové nenese odpovědnost komunistická strana, ale soudy. Podle vašich slov někdo úplně jiný.

J. Rybník 7.7.2022 10:40

Chápu, že pro vás rozdíl 550 let nehraje žádnou roli.

F. Navrátil 7.7.2022 12:28

Princip je úplně stejný. Vlastně tvrdíte, že kdyby koncil Husa neodsoudil, stejně by ho světská moc upálila.

J. Rybník 7.7.2022 12:35

Už plácáte úplné nesmysly. Porovnáváte svět a myšlení lidí na konci středověku s novověkem. Kam na ty voloviny chodíte? Nebo raději nic, jako bych tam ten otazník nenapsal, aby vás to nepodněcovalo k dalším stupiditám a místo toho se doučte. V každém případě s vámi diskutovat určitě nebudu.

M. Hoblík 7.7.2022 8:17

Oficiálně vyhlášený kacíř a svatořečen? To by teda nešlo, to by v Římě museli ztratit rozum a začít přiznávat vlastní hloupost!