2.2.2023 | Svátek má Nela


BUDĚJOVICKÝ ZÁZRAK: Městská doprava má nadbytek řidičů

28.12.2022

Nedostatek profesionálních řidičů je celoevropským problémem, a mnohá města musí redukovat spoje či rovnou rušit linky, protože řidiči autobusů, trolejbusů či tramvají zkrátka nejsou. Neplatí to však pro České Budějovice.

Zdejší dopravní podnik totiž dokázal neskutečné, naplnil stavy řidičů autobusů a trolejbusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Nadneseně by se to pomalu dalo označit za osmý div světa. „Aktuálně máme dva řidiče MHD nad plánovaný stav, v autoškole se navíc připravuje dalších deset budoucích řidičů, kteří jsou již našimi zaměstnanci. Podařilo se nám tak zajistit komfortní stav nejen pro nás jako zaměstnavatele, ale samozřejmě i pro samotné zaměstnance,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.

Těžko říci, co je příčinou tohoto stavu. Ředitel Dolejš k tomu lakonicky dodal, „asi jsme dobrý zaměstnavatel.“ To je možné. Je fakt, že jeden z řidičů autobusů, který do společnosti nastoupil ve svých šedesáti letech, uvedl, že tady se s ním zachází slušně, kdežto jinde to byla taková ta klasika. V poslední den tříměsíční zkušební doby mu řekli, že už s ním dále nepočítají.

Je fakt, že zkušení řidiči, kteří mají řidičské oprávnění skupiny D na autobusy mohli dostat náborový příspěvek až 100 tisíc korun, v jiných srovnatelných městech Liberec, Hradec Králové nebo Pardubice tato částka činí 40 – 50 tisíc korun. Platově to ve zmíněných místech vychází zhruba stejně. Běžnými benefity jsou pět týdnů dovolené, třinácté platy či příspěvky na stravování.

Českobudějovický úspěch vyniká o to víc, že Jihočeský kraj a České Budějovice patří v Česku k oblastem s nejmenší mírou nezaměstnanosti, která zde dosahuje 2,63 % respektive 2,33 %. Takže to není o tom, že by v jižních Čechách byla nouze o práci, jako třeba v Ústeckém nebo Moravskoslezském kraji.

V každém případě je to pozitivní zpráva, jak pro obyvatele jihočeské metropole, kterým nehrozí restrikce městské dopravy, tak pro pracovníky městského dopravce, kteří nemusí dělat přesčasy za chybějící řidiče.