Sobota 24. května 2025, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BRNO: Parkovací zóny? Radši místa vydražte v aukci

Brno je po Praze druhým českým městem, kde se chystá rezidentní parkování. Radnice městské části Střed si v těchto dnech nechává v pilíři brněnské demokracie, tedy v internetové anketě, posvětit svůj plán na pouliční parkování za stovku na celý rok pro obyvatele s trvalým pobytem a za obdobné peníze na pouhých pár hodin pro všechny ostatní. Dobrá příležitost připomenout si, proč je takové řešení parkovacího inferna to nejhorší ze všech známých.

Parkovací zóny jen přesouvají problém jinam

Český lokální politik je géniem odsouvání problémů: Romy sklidí do čunkoboxů za město, dotované betonové květináče na méně nápadná místa a přemnožená auta prostě za ceduli označující začátek sousední čtvrti. Jak vědí Pražané bydlící na rozhraní zazónované dvojky a šrotem zaplněné čtyřky, sousedům nakonec nezbude než zóny zavést taky. Tím se problém opět přehodí dál, až modrá čára skončí v poli.

Politicky je to dokonalé: většina vašich voličů rezidentní parkování docení, a že budou starostu tisíce sousedů o pár ulicí dál oprávněně nenávidět, to vám může být jedno. Zatímco Evropa se v patetických gestech sjednocuje, mezi městskými částmi a ulicemi se vede válka o prostor k životu jako ve dvaačtyřicátém. Máš razítko na to, že jsi náš? Ne? Tak raus.

Parkování před domem nepatří k nezadatelným právům

Život ve městě má svoje výhody: spoustu práce i volnočasového vyžití v okruhu pár kilometrů. Zaplatíte za to dražším bydlením a dalšími bolavými důsledky skutečnosti, že musíte malý prostor sdílet s tisícovkami jiných lidí. Pokud je to pro vás příliš velká investice a příliš malý zisk, s otevřenou náručí na vás čekají Řepice, Vesnice roku 2012. Ale zatímco řepičtí neotravují svého starostu tím, že taky mají právo na akvapark a motocyklové závody a 111metrový mrakodrap, Brňané by chtěli výhody vesnice i města.

Jednou provždy: nejde to.

Před chvílí jsem tady v Brně šel pro zapomenuté boty do auta stojícího tři čtvrtě kilometru od bytu: čtvrt hodiny v čudu. Po cestě jsem ale na rozdíl od respondentů návodné radniční webové ankety zlostně nepozoroval značky aut z Karlových Varů nebo Bratislavy. Vím totiž, že ta ulice není moje a že na ní neparkují na můj úkor. Kdyby tu nebyli tihle parazité parkovišť, tak by tu nebylo ani tolik skvělých restaurací a kaváren. Úvod do tržní ekonomiky, strana 11.

Parkování zdarma je pořádně drahé

Ekonomie též připomíná, že neexistuje nic jako oběd zadarmo. Rozčilujete se nad medializovaným autobusovým socialismem v estonském Tallinu, kde radnice nabízí hromadnou dopravu „zdarma“? A že vás stejně tak nedráždí český automobilový socialismus, ve kterém podobný dáreček dostáváme my motoristé. On totiž není zadarmo ani ten kus betonu, ze kterého se některá auta nehnou celou zimu. Lidem by mohl sloužit i jinak. Dokonce i vydělávat.

Když chcete zabrat veřejnou plochu na frekventovaném místě prodejním stánkem, musíte se doprošovat úředníků – a za vzácný zdroj platit. Na Brnu-Střed minimálně 40 korun za metr čtvereční a den. Je jedno, že je plocha třeba volná, že stánek uživí prodavačku, že zákazníkům zpříjemníte den řekněme kelímkem kávy na místě, kde by jinak nebyla k dostání. Proč by ten samý prostor měli dostávat motoristé bezplatně? Případně za něj platit symbolickou stovkou a nepřímo mnoha hodinami starostí se změnou trvalého bydliště po každém stěhování mezi nájmy?

Moderní tragédie obecní pastviny může mít radikální východisko: dát šanci trhu a vyzkoušet placené zóny s draženým členstvím a garantovaným místem poblíž domu. Ukázaly by, nakolik si lidé opravdu cení pohodlného parkování, ať už mají ve čtvrti trvalé bydliště, nebo ne. A zda se některým z nich vlastnictví auta dosud nevyplácelo jen díky nenápadné až neviditelné, přesto ale masivní městské dotaci.

Medaili za hrdinství tomu starostovi, který se kdekoliv o něco podobného pokusí.

Převzato z magazínu Finmag.cz se souhlasem redakce

Jan Kovanic
24. 5. 2025

Opouštíme s přítelkyní Karlou Pačinkovu huť.

Lika
24. 5. 2025

Parky

Aston Ondřej Neff
24. 5. 2025

Stát by si měly vytýkat cíle za hranicí obyčejnosti.

Lubomír Stejskal
24. 5. 2025

V jednom dnu došlo na dvou místech světa ke dvěma incidentům

Kateřina Lhotská
24. 5. 2025

Europoslanec Tomáš Zdechovský se rozhodl vyřešit kauzu „Z“.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Jan Bartoň
22. 5. 2025

Kritika se silou už velmi podobá kritice Ruska.

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Nejméně 21 lidí zabily sobotní izraelské údery v Pásmu Gazy. Izraelské letectvo zaútočilo i na...

Před vstupem do sálu českobudějovického kulturního domu Metropol parkuje několik dodávek s hesly a...

Jiří Weigl
24. 5. 2025

Nikdo neví, jak vládnout zničené Gaze. Nereálné jsou plány na odsun Palestinců. A bez šancí je i...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Cenu pro debutující filmaře a artové snímky v sekci Un certain regard na mezinárodním filmovém...

Thomas Kulidakis
24. 5. 2025

V době, kdy se u nás opakovaně ukázalo, že Fialově vládě věří bez výhrad jen dvě procenta lidí, a v...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz