23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

BIG BEN: Svobodné nebo kradené?

Představme si politickou stranu s programem bezplatného bydlení, jídla, šat, botů a třeba ještě nábytku. Představme si, že taková strana voličům dokonale vysvětlí, že na tyto bezplatné věci a služby mají morální právo, protože na nich někdo nepřiměřeně a nemravně vydělává.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kozelský 11.1.2012 19:56

Svět obchází strašidlo, strašidlo Komunismu

Vážený autore!

Volné sdílení informací je podle této logiky třeba zastavit a cenzurovat Internet. Prostě alá Velký Bratr se dívá. To se již jistě děje. SW firmy na ničem jiném nepracují stejně jako hackeři na prolomení takových bariér.

Takže tento vývoj nelze ani omezit, ani zastavit bez ztráty základních práv a svobod. Kapitalistická demokracie prostě v sobě tento základní rozpor obsahuje. A díky tomu lidstvo nebylo v dějinách nikdy komunismu blíže než dnes.

J. Kadeřábek 11.1.2012 17:48

Ano, interpreti krachují...

a proto navrhuji sbírku na Kabáty a lady Gaga aby nám neumřeli hladem.

P. Urban 11.1.2012 16:58

Smrt dlouhé slavné tradice západní profesionání hudby

... no, tohle snad taková tragédie nebude. V této oblasti se kvalita tak jako tak sama neuživí. A toho ostatního netřeba litovat.

J. Lepka 11.1.2012 15:22

Pirátská strana

Myslím, že pirátské strany nejsou nic jiného než reakcí na stále rostoucí drzost a hamižnost různých spolků na "ochranu práv autorů," kterým současné vládní kliky jdou docela solidně na ruku.

Z. Rychlý 11.1.2012 14:13

Na jedné straně existuje pojem vlastnictví něčeho, čemu se říká

duševní vlastnictví. A to je třeba zuřivě bránit, jako každé jiné vlastnictví. Právo obohatit se na něčím vlastnictví má pouze vlastník, či jiní lidé s jeho souhlasem.

Ovšem jak omezit kopírování bez souhlasu za účelem zisku, (které je v drtivé většině vyspělých států zakázáno) to je problém. A domnívám se, že jediná fungující obrana bude fungovat tehdy, když cenový rozdíl mezi originálem a jeho nelegální kopií bude tak malý, že nebude stát za to, aby nelegál riskoval tresty. Dáš 500.- za originál CD, nebo 10.- za stejně kvalitní kopii ? Spoléhat se na desatero je trochu nefunkční. Pokud si mohu koupit film na DVD za 50 .-, ani ve snu mě nenapadne jej kopírovat. Teda potřebuji ho na flešce, DVD přehrávač je pro mě pasé.

Taky je třeba vzít do úvahy vývoj technologií a informačních kanálů. Vinylová deska je pro sběratele kuriozit a do museí, CD a DVD tam pomalu směřují, a papírové knihy (bohužel - vždy je to určité umělecké dílo) také. Autoři se prostě budou muset s tímto vývojem nějak popasovat. Stejně jsem přesvědčen, že lidská tvořivost tím kopírováním nijak neutrpěla. Prostě zisky z autorství klesají, hodnoty nikoli - a kdy nebyly, kredením se nevytvořily.

Co se knih a jejich kopírování týká, myslím, že autoři by už teď měli vydávat jako první e-knihy a knižní podobu až následně, pokud bude úspěšná.  Při této příložitosti mě napadlo, jak marnou a drahou činností byla alfabetizace národa, kdy on potom čte hlavně Blesk (pramen Statistická ročenka) :-)

K. Janovská 11.1.2012 14:11

velmi často

by měli platit autoři nám, že to posloucháme, když pustíme rádio nebo TV. ..když se mi někdo líbí, tak koncert nebo film si ráda zaplatím a třeba pojedu přes půl republiky. Ostatní je spotřební šum, když nebude, nevadí, aspoň si zase začnu zpívat sama (falešně).

J. Pernica 11.1.2012 12:43

Autor nezná stav věcí

Náš právní řád mne opravňuje k tomu, abych si bez omezení stahoval a vypaloval hudbu, filmy, knihy. Nedovoluje mi to pouze dál prodávat. Je to na základě zahrnutí autorského poplatku z každého prázdného nosiče, který se v ČR zakoupí. Tzn. ze všech pevných disků, DVD, CD, toneru, ... Tento autorský poplatek platí dokonce firmy za stroje určené k činnosti firmy, tzn. na nich nejsou a nikdy nebudou žádné filmy či hudba. Takže autoři zkrátka nepřichází. Svůj díl každý dostane ze svého autorského svazu. Jakmile bude zrušen tento nemravný poplatek, pak jsem pro kriminalizaci stahování a vypalování autorských děl.

R. Langer 11.1.2012 13:07

Re: Autor nezná stav věcí

Jakákoliv kriminalizace týkající se umění je amorální a nesmyslná. Dočkal byste se totiž leda toho, že by vás zavřeli, když byste si cestou do práce prozpěvoval. A věřte tomu, že přesně tohle je stav, který si autorské mafie přejí. Myslíte, že to je legrace? Jo, lidi si o Hitlerovi také mysleli, že je to kašpar. Dlouho jim to nevydrželo. Dávejte si tedy velký pozor na to, co si přejete, mohlo by se vám to vyplnit!

Nakladatelstvím a AS s nástupem nových technologií zvoní hrana, a oni se snaží zuby nehty udržet, co se dá, i kdyby kvůli tomu měli celý národ nahnat do kriminálů. Nedovolte jim to!

R. Langer 11.1.2012 11:56

Možná bychom si měli

klást otázku jinou, a to, jestli amorální zlodějské mafie autorských svazů ovládající celé vlády nepatří do kriminálu už jenom za tu myšlenku. Je snad morální žít z práce někoho, kdo je 70 let po smrti? Kdo jim k tomu dal mandát? Vy? Já tedy ne! Taková věc je morální pouze pro zloděje a mafiány násilím vymáhající výpalné! A vy autore, k té nejhnusnější sebrance, co ji tady v zemi máme, zřejmě patříte (patrně budete na její výplatní listině), jinak byste takový blábol nikdy nemohl vypotit. Jako by umění záviselo na nějakých "autorských svazech a poplatcích". FUJ! To je hnus, velebnosti! :-P

R. Langer 11.1.2012 12:11

Re: Možná bychom si měli

A na to "umění" by zrušení autorských svazů vliv jednoznačně mělo - přestali by se za mně nedobrovolně sebrané peníze produkovat sra*ky, které by nikdo nebral ani zadarmo! Komu takové uspořádání vyhovuje, je zcela jasné, mohl jste to v článku uvést přímo, pane autore, nestyďte se! Kdyby ti vaši "piráti" byli opravdu piráti, tak by takové jako vy popravovali. Protože vám by zřejmě vyhovoval spíš režim - držení nepovolené (okopírované) knihy (písničky, filmu) => šup do kriminálu. A to už tady jednou bylo, pane autore, a komu to vyhovovalo, to taky dobře víme. Je dobře, že jste jasně ukázal, na které straně stojíte.

R. Langer 11.1.2012 12:16

Re: Možná bychom si měli

A aby to bylo prosím všem jasné - nijak mi nevadí platit autorům za jejich práci a myslím, že si svůj honorář zaslouží. Ale ne v takové podobě jako je to dnes, a už vůbec ne po jejich smrti! Autorské svazy jsou jako hyeny, co se živí na mršinách. Ale ty hyeny jsou na rozdíl od nich užitečné.

R. Langer 11.1.2012 12:24

Re: Možná bychom si měli

... a doufám, že se Piráti u nás do toho parlamentu také dostanou, protože přesto, že to jsou zase jenom převlečení socialisti, tak alespoň ten jeden bod programu je pro jejich voliče přínosný, což jsem u ostatních stávajících socialistů včetně ODS, VV, TOP atd. nezaznamenal. U těch jsem zaznamenal jenom nataženou ruku do našich kapes, ať už přímo na daních, tak nepřímo na energiích, hazardu, pohonných hmotách, zdravotnictví, telekomunikacích a podobně!

V. Mlich 11.1.2012 10:29

Problém hudebního "průmyslu" je technologická zaostalost

Jasně, že když se lisovala médiá z vinylu, tak ten proces výroby a distribuce zaměstnal víc lidí. Dnes je písnička v souboru zkopírovaném za zlomek vteřiny a na 4G micro SD za pár stovek, co mám v mobilu, vleze 60 hodin hudby. Ti lidi, co přenášeli bedny s vinylem, ale i prodavači, se holt musí živit užitečnější prací, ale zato může být hudba levnější a tudíž přístupnějši a ještě na tom autor víc vydělá, když nemusí živit ještě tolik příživníků.

R. Malaschitz 11.1.2012 9:54

Wolfgang Amadeus Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart žil v dobe keď neexistovala ochrana duševného vlastníctva. Vždy keď vydal nejakú skladbu (mal vlastné vydavateľstvo vo Viedni, ktoré sa snažilo vyrobiť čo najviav kópií), tak doslova za pár dní sa predávali už lacnejšie kópie. A Mozart s tým nič nemohol urobiť.

.

To nútilo Mozarta (a aj ostatných súčasníkov) k veľkej produktivite. Všetci vtedajší hudobníci boli relatívne chudobní ale veľmi tvoriví.

Keď neskôr vznikla ochrana práv, tak hudobníci prestali tvoriť. Giuseppe Verdi odmietal ďalšiu prácu s tým, že on už je dosť bohatý a pracovať nemusí - žil iba s predaja práv ku svojím skladbám. A vsúčasnosti je to ešte vypuklejšie - populárne kapely z minulého storočia nerobia už vôbec nič a budú z práv žiť ešte desiatky rokov.

Takže pán Kuras - nie je to tak ako píšete ale presne naopak. Táto "ochrana" zabíja hudbu, pretože nenpúti tých najlepších tvoriť. Vaše štatistiky o krachu hudobných predajní sú tiež nezmyselné. Keď si pozriete výročné správy OSA, tak zistíte, že z roka na rok má vyšie a vyšie príjmy. To znamená, že hudobníci dostávajú z roka na rok viac a viac peňazí. Predajne síce krachujú, ale tvorcovia hudby zarábajú stále viac.

R. Kujínek 11.1.2012 9:48

Co se týče hudby

tak jsou to hloupé kecy.

Hudebních skupin neubývá, živý koncert si nikdo domů nestáhne.A že lidé nejsou ochotní platit několik stokorun za cédéčko? Holt nejsou pitomí.

J. Schwarz 11.1.2012 9:09

Jako "free" informaci

bych si představil třeba Einsteinovu rovnici spojující metriku prostoročasu s rozložením hmot. Pokud  si ale někdo dá námahu aby na dvou stech stranách smysl oné rovnice čtenáři vysvětlil - proč by tohle mělo být "free"? Jinak se ale divím proč stát, když chce budovat "informační společnost", cpe peníze do institucí namísto toho, aby zřídil portál nabízející zdarma ke stažení kvalitní vědecké informace a autorům samozřejmě zaplatil v rámci financování "podpory vědy". Pak by každý, kdo se chce vzdělávat tak mohl učinit bez toho, že by si musel nakoupit za desetitisíce odbornou literaturu nebo se svěřit dotovaným "odborníkům".

R. Langer 11.1.2012 13:40

Re: Jako "free" informaci

Učebnice by měli být v elektronické podobě a měli by být k dispozici zdarma - a zejména k tomuto by mělo sloužit ministerstvo školství - k produkci "státních učebnic". To by mohl být jeden z mála ospravedlnitelných důvodů pro jeho existenci. Je fakt, že by tam potom ale museli zaměstnávat lidi, kteří něco opravdu umí...

R. Langer 11.1.2012 13:42

Re: Jako "free" informaci

Jo pardon, učebnice by měly být...

P. Baum 12.1.2012 4:20

Re: Jako "free" informaci

Autorům vědeckých článků neplatí nikdo nic už dnes, takže už to tak vlastně funguje. Peníze za vědecký časopis shrábne vydavatel (mínus tedy náklady na tisk a většinou redakci), autorům nerozdělí nic a ti jsou jen rádi, že mají publikaci a mohou žádat o granty případně dostat lepší místo.

Představa že autorům vědeckých článků vydavatel něco rozdělí je čistá fantazie. Když už se mluví o penězích, tak opačným směrem (příplatek třeba za barevnou stránku, když to nějaký graf nebo diagram potřebuje).

Pochopitelně má to i negativní stránku, například to celkem dost brzdí strojní zpracování vědeckých publikací. Každý než by se hádal s vydavateli jestli smí nebo nesmí (a co) tak do toho radši nakrmí Wikipedii. Z hlediska vylepšení strojního zpracování textu je to jedno, ovšem z hlediska společenského užitku je to užitečné poněkud méně.

P. Joch 11.1.2012 8:56

Dovolil bych si oponovat

Ačkoliv jindy s panem Kurasem bezvýhradně souhlasím, dnes bych si dovolil oponovat.

Představovat si budoucnost Západu jako líhně nových nápadů a technologií, které bude Čína levně vyrábět, je naivní. Bez výroby se během jedné generace vytratí technologická erudice a následně schopnost inovace. Příkladů je bezpočet. Z 19 století (to je to století páry) třeba výroba lokomotiv, která se rozšířila z Anglie do USA a na kontinent. Původně se lokomotivy vyráběli v Anglii a exportovali, ale okamžitě se zakládali nové továrny v dalších zemích. Původní konstrukce byli patentovány, to vedlo k tomu, že inženýři mimo Anglii přicházeli s novými konstrukcemi a během 20 let došlo k neuvěřitelně rychlému vývoji. Naopak Anglie ztratila svoje výsadní postavení v tomto odvětví.

Dalším příkladem je Japonsko v druhé polovině 20 století. Od motorek, přes auta až po elektroniku. Z čistě licenční výroby se vypracovali k vlastní originální produkci, zatímco původní firmy, které do Japonska prodali své patenty už dávno zkrachovali. Čína bude naprosto přesně kopírovat tento vývoj, nelze jinak, má totiž nejvíc prostředků, které může do vývoje existovat. Příkladem je jejich kosmický program.

Dnes se patentové šílenství dost kuriózně začíná používat jako marketingový nástroj v boji o trh chytrých telefonů a tabletů. A čeho se chytí právníci, to do roka pojde. O hudebním průmyslu nemá cenu se bavit, prohráli si to sami. Už 15 let se mluví o tom, že když by nabízeli na netu písničku za rozumný peníz, nebyl by tlak na nelegální stahování. Místo toho si nové CD drželo cenu nad 400,- DVD nad 500,-600,- a Blue Ray nad 800,-.

V. Husák 11.1.2012 15:33

Škoda, že jste v škole chyběl !!! Tolik hrubek na malém prostoru.

lokomotivy se vyráběly a exportovaly ..., továrny se zakládaly, firmy zkrachovaly ..., konstrukce byly patentovány ..., Japonsko se vypracovalo - zkuste se prosím naučit správně česky, když už se chcete veřejně prezentovat.

P. Bures 11.1.2012 1:16

Jednoho dne se hudbou nikdo neuživí

Tak kvalitní umělci se uživí vždy. Příklad: jako velký fanoušek Toma Waitse mám jeho alba jako originální CD a koncerty vždycky vyprodá. Řadu dalších kvalitních interpretů pozná člověk na internetu, jít s pětikilem pro neznámé cédo nejde.. Trusovitá populární hnusika propagovaná v klasických médiích bude mít pochopitelně problém.

P. Novák 11.1.2012 0:52

No jo,

že by se "umělci" museli živit třeba ?....třeba? ....koncert se tomu tu,tuším, říkávalo.

A vůbec ....proč neplatíme kupříkladu výrobci aut za to,že někoho svezeme?/natožpak když se tím třeba živíme?/

Rozmnožování je jiná kapitola,ale,když už v ceně prázdného nosiče platím OSA poplatek ,tak to mám předplacené,že?

U patentu je to něco jiného .Nebo ne?

P. Baum 11.1.2012 1:47

Re: No jo,

Umělci většinou dostávají jen zanedbatelný zlomek výnosu. Většinu dostane řetěz agentů a zprostředkovatelů, kteří už dnes nejsou moc zapotřebí. Kdyby ze hry vypadli, umělci by fungovali dál, zato zprostředkovatelé by si museli hledat jiný zdroj příjmů. Proto zprostředkovatelé většinou protestují nejvíc. Umělcům v džungli, kterou vytvořili, není nijak zvlášť dobře...

P. Sulc 11.1.2012 7:13

Re: No jo,

Pravda, umelci jsou chudaci. Kolik shrabla Yoko Ono, kdyz krisli Johna Lennona? Tusim ze to bylo 300 milionu. Dollaru, ne korun.A jeho syn temer nic, jen par milionu. Ti ostatni Beatles nebyli o moc chudsi, i kdyz tolik nemel zadny.. Horsi je to u klasicke hudby, ta prece jen vyzaduje o neco vice intelektu nez dechovka ci pop musik, takze se tam takove penize netoci.Ale asi se ani tak nekrade.

R. Langer 11.1.2012 13:09

Re: No jo,

Je to přesně tak!