29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Ještě něco málo úvah k hackování

Včerejší článek o prolomení vízového systému vyvolal hodně reakcí. Rád bych k němu dodal ještě pár slov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pepax 28.11.2019 21:17

Pán Kechlibar má evidentně dostačující znalosti o informatice a její bezbečnosti aby vyjádřil velké pochybnosti o jakési digitální volební verzi. Naprosto s ním souhlasím.

P. Staronový 28.11.2019 22:03

A pan Kechlibar k tomu zvládá i češtinu. :-P

P. Pepax 28.11.2019 23:09

;-D

K. Nový 28.11.2019 19:21

Volby jsou zásadní součástí demokracie a proto by princip voleb měl být vysvětlitelný každému. A i to, jak se předchází volebním podvodům.

10-letému dítěti vysvětlíte, že při osobním hlasování se ve volební komisi strany vzájemně hlídaji, že každý volič se musí legitimovat a musí sám hlasovat za plentou - tzn. volič hlasuje opravdu sám a tajně.

U poštovního hlasování dítě nevysvětlíte, jak se zajistíte, že opravdu hlasuje volič *sám* a *tajně*. Proč? Protože, to nijak zajištěno není.

U elektronického hlasování to dítě (a ani většina dospělích) nepochopí vůbec. Opravdu *všem* aspektům bezpečnosti na Internetu porozumí málokdo, pokud vůbec někdo. Možná doktorand matematiky na MatFyz, který paralelně studoval internetové protokoly na ČVUT a pracoval při tom v Mozille.

Važme si systému voleb, který funguje a který jsme schopni uhlídat proti podvodům.

K. Nový 28.11.2019 19:42

Slovem "sám" bylo myšleno "ten, jemuž byl vydán hlasovací lístek".

Š. Hašek 28.11.2019 22:01

Souhlas!

Už vidím jak dobrodějové/Piráti přidělují každému kontrolovatelný, jedinečný, tajný kód, se kterým pak dotyčný odvolí.

Asi to bude v dobách, kdy v domácnostech budou kontrolní kamery.

J. Kanioková 28.11.2019 19:14

Díky autore, jste pro mě nejlepší z autorů na NP.

Nevěřím v e-volby..

P. Aron 28.11.2019 13:03

Pane Kechlibare jste skvělý, díky za vaše články i rozhovory :

https://video.info.cz/strunc/konec-idyly-z-filmu-o-cetnicich-jihem-francie-zmita-islamismus-a-zharstvi-rika-kechlibar-43724.html?fbclid=IwAR1SsepOOqbPiGtZtHkgEyZvEGEnzG20Qtt4CG19ce4HuM8QmNu0vbekwUA

Š. Hašek 28.11.2019 16:14

U mě stejné.

M. Krčmář 28.11.2019 12:16

Jen pište dál pane Kechlibare,vaše články jsou z té lepší poloviny zde na psu. Vy totiž když se vracíte k určitému tématu,tak proto,aby jste věc buď doplnil či dovysvětlil, zatímco mnoho autorů zde se vlastně pouze opakuje. K těm volbám jen tolik,z principu jsem proti elektronické formě, avšak ty příští sněmovní bychom touto formou uspořádat mohli,a to z těchto důvodů.

1.Pochybuji,že by je napadla cizí velmoc, jsme pro jejich rozlišovací úroveň příliš malí a na ovlivnění voličstva jim stačí trollové.

2.Na sofistikovaný útok zde má prostředky pouze Babiš, kterému to není třeba, voličů má stále dost, ledaže by chtěl 51%,ale to by bylo i na našeho sedmilháře,pardon, miliardáře moc.

V. Šedivý 28.11.2019 12:23

A Vy byste dokázal aspoň následně ověřit, že Váš předpoklad č.1 opravdu platí a že nikdo čísla neupravil?

Mimoto - bez ohledu na jakýkoli technický aspekt zůstává stále např. námitka, že taková volba není tajná.

M. Krčmář 28.11.2019 12:30

To bylo jen do diskuse,neb jsem principielně proti. Nevím ovšem, šlo li by hlasovat elektronicky z hlasovacích místností,zdali by pak zabezpečení bylo snazší, čímž by se též omezila logistika i spotřeba papíru,ale předpokládám,že by to bylo po technické stránce totéž.

M. Krčmář 28.11.2019 12:35

Ale asi by to šlo a úspora by byla nemalá.

K. Nový 28.11.2019 19:27

Úspora by byla nula.

Lidé by do volebních komisí museli jít stejně, protože ne každý má PC a Internet.

A potisklo by se i stejně papíru, neb musíte být připraven na to, že všichnu půjdou hlasovat osobně.

M. Krčmář 28.11.2019 19:48

Hlasujeme elektronicky,na ouřadě,vše jde do cent..,

Š. Hašek 28.11.2019 16:18

Celkem souhlas .......

Jen by se po volbách objevil milion žalob ....... "že já jsem se překlepla/překlepl"!!! Tedy ovšem podle výsledku, Letná by byla zas hned!

Papír je papír, šmytec, zvednout zadek lze ......... my pak jdem do cukrárny, která je cca 300m od školy ....... Akorát, že se musím voholit a voblíknout, abych nebyl "jak křovák u počítače".

J. Jurax 28.11.2019 13:00

ad 1) - jsme sice malí, ale kdyby šlo třeba o referendum o našem setrvání v EU nebo v NATO, mám za to, že bychom se nad rozlišovací úroveň potenciálních ovlivňovačů dostali.

Stačilo by jen vyvolat podezření, že referendum bylo zmanipulováno; opak je stěží prakticky dokazatelný natolik, aby tomu voliči mající podezření opravdu uvěřili; a ti, pro něž by referendum nedopadlo správně, by manipulaci zajisté věřili pevně nebo aspoň této domněnky s gustem využili.

P. Staronový 28.11.2019 14:32

Ano. Málokdo je tak malý a na tak nevýznamném místě, že by nikoho nezajímal.

K. Nový 28.11.2019 19:28

Nesmysl.

Němci by rádi pár EURO obětovali, aby se nemuseli hádat o migrantech apod. s V4 ale pouze V3.

P. Staronový 28.11.2019 22:05

To máte nějak šejdrem vlákno. Já sice nepodezřívám hlavně Němce, ale shodneme se v tom, že se vždy najde někdo s chutí ovlivňovat.

K. Nový 28.11.2019 22:48

Souhlas.

Ignorujte prosím slovo "Nesmysl" v mém komentáři výše. Špatně jsem si přečetl Váš příspěvek, na který jsem reagoval.Omlouvám se.

V. Šedivý 28.11.2019 12:14

Ještě jeden rozdíl proti bankovnictví - v bance se na chybu zpětně přijde. Možná pozdě, peníze zmizí v nenávratnu, ale vždycky by byla jistota, že tohle byla nekorektní operace.

Výsledek voleb ovlivněný i dost zásadně s výsledkem velmi odlišným proti odhadům by mohl vyvolat pozdvižená obočí, podezření ... ale nebyl by tu žádný účetní, který by řekl, že tady přece nemělo být 1000 hlasů, ale jen 100.

A co teprve kdyby někdo dokázal lehce přiohnout předvolební odhady - stačil by jeden, dva průzkumy těsně před volbami - a pak by vyrobil výsledek tomuto cinknutému odhadu zcela odpovídající.

E. Chrapek 28.11.2019 11:45

Ohledně bezpečnosti jsem psal, že v současném systému je daleko efektivnější zmanipulovat poslance zvoleného na 4 roky (1 poslanec = hafo hlasů, 5 poslanců je 5 x tolik hlasů) pomocí metody cukru a biče (vyšťárat nebo vyrobit kompro a podpořit to balíkem peněz). A ten Vám bude 4 roky volit jak budete chtít. Zrušit Parlament a Sněmovnu.

Naproti tomu e-volby můžou být každou 1. neděli v měsíci a vy si odvolíte přímo pár "referend". Pokud to někdo výjimečně zmanipuluje, tak se dá tato volba zrušit a příští měsíc opakovat. Teď jsme po měsíční masáži (od placených stran a jejich pohledu na věc) třeba hlasovat o AirBnB, sociální bydlení, dotacích na soláry, dotacích na elektromobily, dotacích na ... . Nějaké měsíční téma by se vždy našlo.

Závěr? Přímá demokracie a e-volby jsou , dle mého, levnější a spravedlivější. Jen se hůř manipulují a to lobistům a loutkovodičům nehraje do karet.

M. Krčmář 28.11.2019 12:21

A to o čem se bude hlasovat připraví kdo,na čí zadání? Asi by se našlo mnoho dalších otázek, takže teď mám pozdvižené obočí já,nad vaším nápadem.

J. Jurax 28.11.2019 12:43

Přímá demokracie jako taková, realizovaná klasicky, není levnější, naopak. Jedno referendum stojí odhadem desítky miliónů, možná víc, nechce se mi to hledat. A když by se referendilo jen jednou měsíčně ...

Referendum, resp. "přímá demokracie", realizované elektronicky, by snad levnější bylo, ovšem počáteční náklady - vývoj bezpečného software - by taky šly do desítek miliónů. Ono totiž milión jsou jen mzdové náklady na cca jednoho vývojáře na rok. No a pak musíte platit hardware a průběžně obsluhu a údržbu.

Pořád zůstává námitka bezpečnosti a, co je podstatnější, důvěry v onu bezpečnost. Neboť u důležitých hlasování by bylo možné vyslovit i jen podezření z napadení systému a soudy by měly práci na léta, zvlášť při slovutné rychlosti tuzemské justice. A pochopitelně kdyby někdo opravdu chtěl a měl dost prostředků, nesporně by mohl referendum zmanipulovat nebo aspoň vyvolat dostatečně silné podezření, že zmanipulováno bylo.

A jak píše níže pan (či nick) de Winter (28.11.2019 11:30), nejde zajistit (nebo jen velmi obtížně), aby byla elektronická volba zároveň anonymní a ověřitelná. A i kdyby, pak nelze zajistit, aby voliči té anonymnosti a zároveň ověřitelnosti uvěřili. Paranoia z počítačového sledování je velmi rozšířená a bohužel ne zcela neoprávněná.

Mezi námi, opravdu věříte všem těm ujištěním o zpracování a uchovávání dat, jimiž nás častuje Google (ten je s tím opakovaně docela otravný), Microsoft a vůbec kdejaký server, kam se registrujete často i jménem, adresou bydliště i mailovou a ještě telefonním číslem? Nebo kam jenom nakouknete, aniž byste se sofistikovaně ukrývali?

J. Pokoutný 28.11.2019 20:30

Stran např. toho Googlu: zadejte si heslo Antifa a zkuste odpočítat odkazy, dokud nepřijdete na negativní hodnocení. Jo, to je ta parta, co prohlásila v r.2017, že Hamburk bude hořet ... a hořel. Zraněných cca 150 demonstrantů a snad o něco více policistů. Kdy tohle naposled dokázali v Evropě jacíkoliv "pravičáci"? (A nacisty nepočítejte, to byli národní SOCIALISTÉ).

J. Kanioková 28.11.2019 19:12

Nevěřím..

P. Han 28.11.2019 21:07

Ale jo, jistě. Vždycky, když vám nevyjde výsledek, jaký jste chtěli, označíte volby za zmanipulované a pojede se nanovo. A každou 1. neděli v měsíci, dokud vám to konečně nevyjde.

F. De Winter 28.11.2019 11:30

Elektronické volby jsou cesta ke zrušení voleb. Za prvé, nejde zajistit, aby byli zároveň anonymní a zároveň ověřitelné. Za druhé by se okamžitě staly cílem útoku cizích vlád, vlastní vlády, různých skupin a jednotlivců usilujících o moc, pomatenců co to dělají jen tak ze sportu.....atd.

J. Brunner 28.11.2019 15:46

R^