25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BEJVALO: RVHP a my

Byl to vynález Sovětského svazu adresovaný všem státům takřečeného socialistického tábora, s tím, že hlavní prospěch měl mít právě Sovětský svaz. Co bylo míněno onou vzájemnou hospodářskou pomocí, o tom vypovídá historka se Zdeňkem Nejedlým.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Navrátil 30.3.2023 9:03

Byly doby, kterým se autor pochechtává, kdy Československo bylo schopno postavit fakticky vlastními silami jadernou elektrárnu v Dukovanech. Zkuste to dnes. V utlumování vývoje a výroby je Brusel mnohem účinnější než bylo RVHP.

V. Mokrý 30.3.2023 12:56

R^R^R^

J. Jurax 30.3.2023 21:11

Ano. ;-(

P. Kubáč 30.3.2023 8:33

Sovětský svaz měl skvělý dalekohled "Baigiš" 8x30, protože ten vyráběli na lince, kterou ukradli od Zeisse v Jeně i s inženýry a dírami v podlaze.

Jejich vlastní vývoj - 8x50, 10x50 zdaleka tak dobrý nebyl výjimkou potvrzující pravidlo byl "Kronos 20x60" který milovali astronomové.

A pokud se týče RVHP - s perestrojkou v SSSR se satelitní státy přestaly bát a "Vzájemná pomoc" se v 80. letech dostala do stavu "všichni odmítají všechno" - což je situace, do které se řítí i Evropská Unie - až se členské státy přesvědčí že zelená Euro-chudoba - bude mít vliv na volební výsledky - viz třeba zákazy farem a poslední volby v Holandsku.

V. Mokrý 30.3.2023 8:10

V RVHP

Československo vyrábělo konečné výrobky i na světové úrovni. Ano, rozhodovali především v Moskvě - co a jak má být.

Současná EU,

rozhoduje o tom, co se nebude i v ČR vyrábět a vyrábí se zde hlavně komponenty ( nízká přidaná hodnota ) pro německé firmy - a ty vyrábí konečné výrobky/vysoká přidaná hodnota, že !

I. Pávek 30.3.2023 8:27

R^[>-]

R. Polášek 30.3.2023 12:33

Ale už i u nás se postupně začínají objevovat firmy, které vyrábějí koncové výrobky. Ale zatím to není moc tak vidět.

Z dob socíku u nás třeba vydržela přerovská tuším Meopta. Která zrovna nyní prochází nějakým přerodem, protože zahraniční majitel tuším zemřel a dědicové se toho zatím ujímají nebo snadf ji mají v úmyslu prodat.

A taky je u nás dost nových takových firem.

V. Mokrý 30.3.2023 12:56

To ano,

ale nevidět, že by se za ně stát postavil.

!

P. Brich 30.3.2023 18:05

Meoptu koupil Žid pocházející a prchnuvší z ČSR, který bojoval v americké armádě. A dá se říci, že Meoptu zachránil a i pomohl k jejímu rozvoji. Ten už před lety zemřel a jak nyní dědici, nevím.

I. Pávek 30.3.2023 7:50

No, mě - a nejen mě - zajímají dnešní problémy v EU než 50 let staré problémy RVHP. A nejbližší budoucnost. A z té nejbližší budoucnosti kdo nás bude živit a čím. Naše zemědělství ne. Nebo budeme žrát plechy a šrouby přilepšené drcenými chrobáky a praženými červy?

V. Petr 30.3.2023 19:48

Ano, to je zelený cíl Brusele!

P. Dvořák 30.3.2023 7:45

RVHP by nejen že neměla být nikdy zapomenuta, ale ona, zdá se, hned tak ani nebude. Valí se k nám z druhé strany.

V. Mokrý 30.3.2023 8:11

JO, Západ šel takhle na západ, až skončil na Východě.

!!

J. Lukavsky 30.3.2023 7:21

"kolo značky Ukrajina" jsem si musel koupit neb 1) dosavadní kolo mi ukradli 2) jiné nebylo. No myslel jsem, že je to typicky ruský výrobek, humpolácký ale věčný. Omyl. Asi za 2 týdny mi prasklo péro pod sedlem (vážil jsem tenkrát pod 70 kg...). Nemáme, ani nové sedlo nemáme, akorát to můžeme poslat reklamovat, ale je to dosti zbytečné.... pravil odpovědný vedoucí. Pak se mi udělala boule na duši, nemáme to je jiný rozměr.... zkuste to vypodložit kusem jiného pláště, pak se vylomil závit na středu.... no nakonec Ukrajina šla do šrotu. Ale stála 600 Kčs a z toho ještě 200 Kčs bylo dynamo a světlo. J.L. end

R. Polášek 30.3.2023 12:48

Kolo značky Ukrajina musela být záležitost tak nejpozději 60 let. Od roku cca 1975 jsem toto začal sledovat a to už bylo u nás dostatek kol tehdejší československé výroby. Skutečné kolo Ukrajina jsem nikdy neviděl, ani v obchodech ne, jen jsem o něm slýchával.

Tím neříkám, že ty československá kola byla velmi dobrá a velmi kvalitní, i na nich se musely poruchy postupně nacházet a odstranit všelijakými kreativními řešeními.

J. Lukavsky 30.3.2023 14:40

"to už bylo u nás dostatek kol tehdejší československé výroby." ano jsem už pamětník. Nicméně kolo Favorit bylo "úzkoprofilové" hodně dlouho. Ale Esku jsem sehnal. Úžasné, půl století po válce jsem si koupil kolo tuzemské výroby... J.L. end

V. Kučer 30.3.2023 17:59

V polovině šedesátých let jsem si sestavil kolo a vše koupil u nás v želeřáství. Nebyl velký výběr ale vše bylo kvalitní, kampaňolu z té doby mám dodnes. Od roku cca 1975 kola nebyly k sehnání, byl to jeden z mála výrobků na světové úrovni a proto šly přednostně na vývoz za valuty. Galusky jsem sehnal protekcí a pak mi prasknul ráfek a byl jsem v riti.

R. Langer 30.3.2023 18:34

V roce 1975 u nás byl dostatek kol? ;-D ;-D ;-D

Já jsem své první slušné kolo sehnal až dva roky po revoluci! :-P

V. Kolman 30.3.2023 23:33

Svého Favorita (bicykl:-)) jsem si koupil v roce 1959 a jezdí dodnes!!!!!!

"Eště ho mám skovanej."

Akorát, tehdy jsem byl za frajera, protože měl "vzadu" 4kolečko a "vepředu horský dvoutalíř" (ostatní kluci měli "pouze" 3kolečko. Dnes jsem za exota, protože dnes jsou vzadu už jsou i 12kolečka;-D;-D;-D

R. Vacek 30.3.2023 6:45

Dnešní mladí mají jedinečnou šanci toto prožívat znovu. Politici přijímají špatná rozhodnutí, význam našeho bloku upadá a centrum vědy, vývoje a novinek se stěhuje jinam.

R. Langer 30.3.2023 7:19

Tak tak. Je to jak z učebnice. Politické ekonomie. Já si to ještě moc dobře pamatuju. :-/

J. Karvaiová 30.3.2023 6:20

Ano, pamatuji. A současnost mi to začíná připomínat čím dál častěji. nesmíte vypěstovat více cukrovky, nesmíte mít více vinic, nesmíte prodávat o milimetr menší jabka.Dováží se sem šunty ze západu, kde by šly do frcu. My sice vyrobíme, ale kvalita od nás na západ neputuje, protože je levnější nepál a pakistán. Mám pokračovat? Třeba o tom, že ve skoro německé Škodovce rozhodně nedávají německé platy nebo jak ty úžasné cizí korporace pěkně vyvádějí na česku dobyté zisky pryř ze země......

V. Mokrý 30.3.2023 7:28

R^

J. Lukavsky 30.3.2023 7:32

"ty úžasné cizí korporace pěkně vyvádějí na česku dobyté zisky pryč ze země" No pravda, mohli jsme přeci klidně pořád vyrábět Š 105 a vyvážet do Afriky že? Když cizí firma u nás založí pobočku a dodá vedení, znalosti a patenty a modely a zajistí odbyt tak asi chce část zisku (po investicích, zdanění a mzdách) pro sebe. Zkuste se podívat co produkuje Škoda Auto dneska. To jen SSSR nám dodávat všechno zdarma (plyn, ropu, fosfáty, zlato, diamanty...) ba i vojáky nám dodal a ještě radil zdarma. J.L. end

V. Mokrý 30.3.2023 8:50

A vše uvedené jim, vyrábí zlaté české ručičky a oni prodávají po pod ve světě zavedenou Československou značkou, že !

J. Lukavsky 30.3.2023 9:57

"vyrábí zlaté české ručičky" asi problém je, že ty zlaté ručičky nejsou všechno, i když jsme měli dobré výrobky i nápady, ale ten systém to spolehlivě zabíjel. A čínské zlaté ručičky pracují za čtvrtinu a už odlkoukali lecos od USA... prostě německá firma dodá know-how, model, vedení, kontrolu... no a samozřejmě chce za to část zisku. Říká se tomu win-win kšeft. J.L. end

J. Lukavsky 30.3.2023 10:03

PS: no nevím nevím jestli značka Škoda-auto je těžší nežli Volks-Wagen.... asi nejlepší je to nějak spojit, ty zlaté české ručičky, německou důkladnost a preciznost. Čili win-win. J.L. end

H. Rybnická 30.3.2023 14:00

No ono už to kdysi tak bylo - jen jsme to důkladně rozsunuli.

R. Langer 30.3.2023 5:48

Jo, to byly časy. To jsme vyráběli i elektřinu! ;-)

J. Karvaiová 30.3.2023 6:16

;-D;-D