28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jezevec 10.7.2007 10:16

kde se bere ta rozpolcenost?

církev je světská instituce

s vírou nebo vztahem k Bohu to nemá nic společného než tema

jest mnoho věřících co církev na nic nepotřebují - a naopak v církvích jest mnoho nevěřících a lumpů.

Richard 8.7.2007 21:00

Kdo hledá nalézá

Pane Valeši, připomínáte mi Nikodéma. byl to ctihodný muž, který hledalpravdu a když přišel za ježíšem, ten mu řekl musíš se narodit znovu. Z vašeho příběhu je cítit, že Bibli znáte takže dál pokračovat nebudu. Já uvěřil v Boha ve dvaceti letech v době hluboké totality ačkliv ani moji prarodiče nebyli věřící. Pán Bůh si člověka vždycky najde.

Josef z Třebíče 8.7.2007 17:40

Každý z nás to má ...

Víra je nám přirozená a to je to co v nás reaguje na svátosti ... Myslím, že zásadní problém je v církvi. To co nám často prezentuje, vůbec neodpovídá původní zvěsti. Kdo z nás ví, že evengelium je "dobrá zpráva" o smíření Boha s lidmi. Namísto toho se moralizuje přikázáními a nařízeními. Nepopírám jejich smysl, ovšem zpráva evangelia je především o naději a vzkříšení k novému (lepšímu) životu už tady na zemi. Dalo by se parafrázovat bibli "I dnes je den nových začátků ..".

Honza42 8.7.2007 9:56

S autorem článku se v mnohém identifikuji.

Křesťanské pojetí života vyžaduje od člověka dosti sebezáporu, poctivé práci na sobě samém, překonávání půdů příjemných, ale ne vždy  prospěšných. Pokud poodhlédnu od důvodů čistě náboženských, pak odměnou člověku je šťastné manželství, spořádaná rodina, slušné děti, radost z vnoučat, smířenost se stářím a klidná smrt. Odměnou pro celou společnost je pak bezkonfliktní rodina pracovitých a čestných lidí. Čím více se po tomto žebříčku posouvám k té smrti, tím více si uvědomuji, že opravdu stojí za to, usilovat o mravný život. Že sdělení v Bibli jsou pravdivá, a to bez ohledu na konkrétní stav mé současné víry.

Nenávist k tomuto pojetí života je snadno vysvětlitelná. Ve společnosti je snadnější prosazovat bezzásadovost a sprostotu než kázeň a morálku. Když v partě študáků prohlásíte "pojďme si opakovat matematiku" , budete za vola. Když řeknete "pojďte do hospody", budete dobrý kámoš. Samozřejmě, že pro třicátníka je příjemné se vyspat s každou pěknou holkou, kterou potká. Ale už mu není příjemné slyšet, že pro jeho děti a ženu to není to pravé. Protože právě ty má milovat a těm věnovat celou svou sílu. Tak si ucpávají uši a posmívají se těm kdo říkají, že se člověk má chovat trochu zoodpovědněji než hovádko ovládané toliko svými pudy.

Současný stav naší civilizace lze charakterizovat, jako totální propad zoodpovědnosti. Nevaž se odvaž se, půjč si a zaplať  "někdy potom", užívej si teď, půjč si na dovolenou. Kdo zaměstnává lidi ví jak obtížné je sehnat alespoň trochu zoodpovědného pracovníka. Socialistická Evropa na tomto stavu má lví podíl. Chovej se jak chceš, protože ostatní mají povinnost se o tebe postarat přes sociální systém.  Zploď si nemanželské dítě nebo si pořiď dítě bez otce, ostatní tě i s dítětem totiž musí živit. Třeba se uchlastej, společnost tě pak stejně bude muset za své léčit.

Neo 8.7.2007 7:52

Frikulini vs. moralizatori

Je to tak ze pomlouvani a vysmech vsemu nabozenskemu se v poslednich 10 letech v ceskych kruzich povazuje za hrdinstvi a symbol avantgardy. Vzdycky se pise o TECH MORALIZATORECH kteri dotycneho "avantgardistu a frikulina" co propaguje uchylne formy chovani maji napadnout atp.

Pritom je u toho vzdy pritomna podvedoma snaha potvrdit si argumenty, ze me chovani je dobre , resp. stojim na strane Dobra (ktere ale nema definovany teisticky charakter). Nikdo nepise ze ho to proste bavi zit treba jako prase a ze je rad ze je zly nebo ze konani zlych cinu ho uspokojuje. V tech lidech je silne rozvinuta povrchnost,povercivost a atavismy predchozi krestanske kultury.

A. 7.7.2007 18:36

Nějak se tu smatlalo všechno dohromady

Nějak se tu smatlalo všechno dohromady a pomíchaly se tu pojmy. Víra v Boha a víra v církev není totéž.  Pro mne je víra v Boha vírou v neexistenci náhody, vírou v příčinné souvislosti a zákonitosti, kterými se řídí běh tohoto světa.  Vírou v to, že existují naprosto exaktně oddělené pojmy dobra a zla. Církev pokládám za veskrze lidskou organizaci, která se ujala roli dealera víry. Nevyvolává ve mně důvěru, protože jsem se opakovaně přesvědčil o tom, že každá církev upřednostňuje své zájmy nad zájmy věřících. Katolíci to dokonce zcela nepokrytě zařadili do svých obřadů a vyžadují na prvním místě věrnost církvi a až na druhém místě (pokud něco zbyde) věrnost Bohu a jeho učení. Boha a jeho zákony vnímám jako stvořitele a organizátora světa. Člověk je se svými smysly příliš nedokonalý, aby byl schopen všechny tyto zákony a zákonitosti svými smysly poznat a pochopit. Je schopen poznat nejvýš několik těch nejjednodušších "přírodních zákonů", většina mu ale uniká. Je signifikantní, že většina nejvýnamnějších mozků lidstva přešla ve svém životním vývoji a vývoji poznání od ateizmu k víře v Boha.  Bůh není škodolibý starý pán, který se baví tím, že lidem tropí všeliká příkoří. Je to jen stvořitel a řád. Každý, kdo žije v souladu s tímto řádem žije dobře a nenaráží na problémy. Každý, kdo tento řád porušuje, ponese následky. Není v tom nic osobního, žádná msta. prostě, saháme-li na horká kamna, spálíme se, strkáme-li prstíčky do elektrické zásuvky, dostaneme ránu. Ateizmus je jen jinou formou víry. Víry v to že Bůh je mrtev, člověk je pupkem vesmíru  vše, je dovoleno a vše je lidskými smysly poznatelné. Začalo to tzv. osvícenci a pokračovalo to Stalinem a Hitlerem. Ateistická víra v to, že lze Boha (nebo chcete-li přírodní zákony) přečůrat je dětinská. Výsledky toho přístupu vidíme ostatně všude kolem nás. Za všechno se platí. Za import černých otroků do Ameriky se platí neřešitelnými sociálními problémy v USA, Za import Lenina do Ruska zaplatili nejen Rusové ale celý svět..

doktor 7.7.2007 16:40

Pokus o odpověď na autorovu otázku

o rozpolcenosti dnešního člověka. Ty "okázalosti", čili obřady nás přitahují proto, že náš živočišný druh má zřejmě v sobě SMYSL PRO VŠE MAGICKÉ geneticky zakodován. Obřadnost má v lidském životě mnohočetný význam, který již zhodnotili další diskutující. Souvisí to i s naším vrozeným smyslem pro UMĚNÍ jako specificky lidská (H.sapiens) vlastnost. Všechny církve nám ho štědře dopřávají. Už kvůli tomu bych je nezatracoval. Na druhé straně hluboce v nitru víme, že k výkladu světa žádného Boha, tím méně tak lidského a osobního, jako je ten křesťanský, nepotřebujeme. Odtud ten rozpor ve většině z nás.

doktor 7.7.2007 16:32

Desatero

neobsahuje stručně zákony lidského soužití: Heslo (přikázání) "V jednoho Boha věřiti budeš" vedlo v dějinách k masakrům se stamiliony mrtvých, a ohrožuje svět i nadále (muslimský fundamentalizmus). Heslo "Nevezmeš jména Božího nadarmo" nebo "Dbej, abys den sváteční světil" jsou dávno obsolentní. Hesla "Nezabiješ" a "Nesesmílníš" jsou bez delšího výkladu nejasná, stejně jako "Nepožádáš manželky bližního svého" a "Aniž požádáš statků jeho". 6 z 10 přikázání dnes nemá reálnou váhu,další je už 3.000 let zdrojem válek a krveprolévání. 

A.D. 7.7.2007 20:29

Re: Desatero

Chápete to poněkud mylně: "V jednoho Boha věřiti budeš" i  "nevezmeš jména Božího nadarmo" je adekvátní požadavek na respektování toho, co spojovalo danou komunitu dohromady. Tedy na stejnou víru. Dnes by obdobnou funkci plnil požadavek na nehanobení vlastní země, národa, uznávání společného jazyka, nebo tak něco. Snaha šířit svou víru - i násilím - dál,  je pak už jen záminkou pro vojenský výpad. Vždy se nějaká najde.

"Dbej, abys den sváteční světil" - odpovídá v podstatě současnému zákoníku práce :-) No ano, šlo o to, aby byl dopřán pravidelný odpočinek VŠEM, tedy i těm, kdož pracují pro někoho jiného "ve službě". A také, aby se komunita pravidelně scházela při určitých svátečních rituálech a tím se utužovaly vztahy a předávaly informace.

"Nezabiješ"  je snad jasné - není žádoucí, aby členové komunity řešili své spory zabíjením a oslabovali ji tak o produktivní jedince.

"Nesesmilníš" a "Nepožádáš manželky bližního svého" - jakmile přestali být potomci kolektivním vlastnictvím tlupy, začalo také záležet na tom, kdo s kým jaké potomky zplodí. A svazek rodičů se stal jakousi zárukou výchovy a obživy v něm zrozených dětí. Stal se základní citovou a ekonomickou jednotkou komunity, tudíž nebylo žádoucí, aby byly rodinné svazky kdykoli narušovány. Hranice "sesmilnění" pak závisí na konkrétním společenském uspořádání dané komunity.  A to máme i dnes - za nevěru vás nikdo neukamenuje, ale alimenty na zplozené dítě vám napaří soud a majetek, který získáte během úředního svazku, se taky nedělí jen tak snadno.

Desatero není křesťanský vynález, pochází z mnohem starších dob a základ zůstává, i když se jednotlivé části přizpůsobují aktuální společenské situaci.

Tana Zajicova 7.7.2007 15:27

Vase duvody Rputi

jsou rozumne, nicmene nedostatecne. To mate jako s rodinou. Rodinne ritualy, ktere rodinu stmeluji a ktere se udrzuji z generace na generaci, nemaji v konecne analyze prazadnou moc udrzet rozpadajici se rodinu pohromade. V momente, kdy je ethos rodiny jako vehiklu k transformaci cloveka samotneho ( ktery zalozenim rodiny prestava zit sam pro sebe) deformovan, ztrati instituce rodiny svoji transcendentni funkci a zacina pomalu umirat.

Nietzsche rozumel s naprostou jasnosti ( mixovanou nadsenim a terorem) dusledkum 'zabiti Boha'. Pro Nietzscheho osamnelost cloveka, ktery neni zakotven v zadnem transcendentnim porozumeni sveta, jez dava vesmiru smysl, byla duvodem k oslave a duvodem k nekoncicimu teroru (Nietzsche: jsem Antikrist). Nietzsche si otevrene uvedomoval, ze ve svete 'kazdy sam pro sebe'  lidske spekulace o dobru a krase nemaji naprosto nic co delat s pravdou. Vice. Nietzsche tvrdil,  ze predstava, ze bez Boha muze existovat vztah mezi clovekem a pravdou, je intelektualne nekoherentni. 

V evropskem mysleni (pred o po Nietzschem) existovala spekulace, ze co cloveka muze spasit, jestlize necha Boha zemrit, je poezie(i.e.umeni). Nietzsche zadne podobne iluze nechoval. Taktez nepredpokladal (jak mnozi bez Nietzscheho cirosti mysleni), ze krestanska moralka (kterou nazyval otrockou a kterou nenavidel), je udrzitelna bez krestanske viry.

Ve zkratce, Nietzsche vedel, ze krestanska moralka neni sebe-evidentni. Krestanstvi je system ve kterem zivot nutne zahrnuje transcendentniho Boha a jestlize clovek odmitne zakladni ideu Boha, cela vec se rozpadne do nekoherentnich strepu. Odmitnutim Boha cely system krestanske moralky mizi( pomalu a jiste). 

Jinymi slovy Rputi, ztratou krestanstvi, ztratila evropa krestanskou moralku a a my jsme ty církevní zatím nedokázali ničím jiným nahradit patri do kategorie utopii.

Rpuť 7.7.2007 17:46

Re: Vase duvody Rputi

Táňo, tomu poslednímu odstavci nerozumím. Řeč není o morálce, ale rituálech (které bez znalosti církevních symbolů už nejsou tak zřejmé) které praktikujeme.

Tana Zajicova 7.7.2007 18:24

Vase duvody Rputi

O.K. Je uzavirani manzelstvi (ve smyslu zidovsko- krestanske zapadni civilizace) ritual? Je mozne udrzet manzelstvi bez moralky? Protoze se pohybujeme v myslenkovem systemu zapadni civilizace, pak se ovsem jedna o krestanskou moralku ( i.e. ne o moralku manzelstvi stojici na islamskych moralnich zasadach napr.) 

Rpuť 7.7.2007 18:57

Re: Vase duvody Rputi

Táňo, v tomhle případě jde skutečně jen, o autorem kladenou, otázku proč jsou pro nás křesťanské rituály přitažlivé.

Tana Zajicova 7.7.2007 20:12

Ale samozrejme Rputi.

Proc jsou vlastne pro nas krestanske ritualy pritazlive (a  proc v nas napr. islamske ritualy vyvolavaji odpor)? V krestanskem systemu porozumeni sveta, je vztah mezi Bohem a clovekem vztahem vzajemne lasky. Lide jsou si tim padem pred Bohem rovni. V systemu Islamu, kde vztah mezi Alahem a clovekem  je vztahem vazalskym, tato rovnost neexistuje. To,  ze lide maji rovnocenou hodnotu, take neni sebe-evidentni ( s cimz evropske osviceni nadsene souhlasilo). V krestanskem porozumeni rovnost pred Bohem je promitnuta do rovnosti pred zakonem. V ritualu manzelstvi se pak tato rovnost promita do rovnosti mezi muzem a zenou, bez ohledu na  jejich biologicke a mentalni odlisnosti ( v islamskem systemu je zena majetkem muze).

Krestanstvi odmitlo ritual lidske obeti. Co se dnes deje na strednim vychode, kde deti opasane vybusninami vyhazuji do vzduchu sebe a nevinne civilisty, neni nic jineho, nez ritual lidske nabozenske obeti. Lidska obet byla vzdy pouzivana k (docasnemu) utiseni frustraci existujici komunity, ktera svoje nenavisti svazovala s osobou k obeti urcenou.

Jinymi slovy krestansky ritual je zrcadlem krestanske viry a jako takovy svedectvim o krestanstvi samotnem. Jestlize krestanstvi vyzveda idealy mezilidske lasky, spravedlnosti a pravdy a tim vyzyva cloveka aby je konfrontoval, pak je pritazlivost krestanskych ritualu nabiledni.

Nechut k cirkevni hierarchii a prohlaseni, ze ideologie nemaji s touto nechuti co delat ( komunismus nikoho nedonutil neverit) je neschopnost si spojit ocividne.

A.D. 7.7.2007 21:34

Re: Ale samozrejme Rputi.

Křesťanství a ROVNOST??? Veškeré okázalé rituály, honosná výzdoba kostelů, ta výška stropu v katedrále - to vše má sloužit k tomu, aby se člověk cítil "nejmenší na celém sevětě" v porovnání se svým Bohem (a hlavně tedy církví). Vidět rovnost mezi mužem a ženou tam, kde sama církev donedávna nepřiznávala ženě duši, je též podivuhodné. Ostatně v tom, kterak považovat ženu za nástroj ďábla a zdroj hanebného pokušení pro muže, se křesťanství a islám dost shodují.

Křesťanství sice odmítlo fyzickou lidskou oběť, ale záhy ji nahradilo duševním sebeobětováním a oslavováním mučedníků.  Odtud je k opásání se výbušninami jen kousek - asi tak 700 let, které nás dělí od vrcholu křesťanské vlády. Tehdy by se leckdo i opásal semtexem a vydal se do boje proti pohanům. Kdyby nějaký semtex měl..

Fafa 8.7.2007 5:44

To AD

muzete nejak upresnit do kdy cirkev nepriznavala zene dusi?

Tana Zajicova 8.7.2007 14:58

Tato Vase veta A.D.

 Veškeré okázalé rituály, honosná výzdoba kostelů, ta výška stropu v katedrále - to vše má sloužit k tomu, aby se člověk cítil "nejmenší na celém sevětě" v porovnání se svým Bohem (a hlavně tedy církví).

je prikladnou ukazkou toho, co lide, kteri trpi naprostou ztratou nabozenske imaginace, povazuji za argument. Nejen to, za argument, ktery sami o sobe vyprodukovali. Tahle recitace (ktera neni argumentem) byla opakovane pouzivana ceskym vzdelavacim systemem v dobach minulych, v momente konfrontace s krasou krestanskeho umeni. Specialne krestanskych katedral, jejichz krasa a majestatnost obvykle vyvola v lidske dusi touhu, kterou je tezke definovat slovy, jez ma clovek k dispozici.

Recitace, kterou jste pouzil, na jedne strane definuje omezenost ideologie, ktera ji pouziva a na druhe ukazuje, jak jednoduche je uspokojit ty, pro ktere je pouha existence lidske tvorivosti, jez se nesoustredi na cloveka, ale na cloveka presahujici otazky, znepokojujici.

Jeden z duvodu proc komunisticky rezim nezatracoval renezanci a ji prezentovane krestanske symboly je, ze renesance se oddelila od komunalniho chapani umeni jako lidske aktivity, ktera se nesvazuje s individualitou, ale s kulturou spolecnosti jako celku a vyjadruje jeji tvorivost, viru a moudrost (katedraly..). Renesance zacala s vynasenim umelce jako takoveho, bez jakekoli spojitosti s komunalni tradici a tudiz se zacala vzdalovat od idealu umelce jako spolutvorilete s Bohem - Tvurcem ( on the lower plane). Renesance prinesla Mistry, ale jeji dedictvi je desolatni stav soucasneho umeni, kde umeni samotne hraje pramalou roli a existuje jen na urovni osobnosti sebezvaneho umelce. 

Anyway. A.D. Predvedl jste, ze autorova spekulace o tom, ze odmitani nabozenstvi nema co delat s ideologiemi, je naprosto chybna.

A.D. 8.7.2007 16:30

Re: Tato Vase veta A.D.

Nejsem si zcela jista, co jste tím chtěla říct? Snad že bez Boha a víry v Něj není člověk ničím? Inu, možná se tak cítíte, budiž.. Osobně vidím kolem sebe spoustu věcí, jež přesahují mé chápání a nemám problém s tím, že nejsem vládcem světa. Takže nemám problém ani s tím, že vaše slova mi nějak nedávají smysl :-)

Tana Zajicova 8.7.2007 16:41

Nejsem si zcela jista, co jste tím chtěla říct?

Pochopitelne.

A.D. 8.7.2007 19:45

Re: Nejsem si zcela jista, co jste tím chtěla říct?

Inu, vy sama jste tu zmínila umění. Jestliže někdo nanese barvy na plátno, neznamená to ještě, že namaloval obraz. A jestliže spojíte slova do vět a souvětí, neznamená to ještě, že dávají smysl.

Tana Zajicova 8.7.2007 21:41

Komicke

Moje upozorneni na Vami recitovane 'vysvetleni' funkce krestanskych katedral, tak jak je komunikovala komunisticka ideologie, zcista jasna nedava zadny smysl. Pochopitelne, ze se od toho musite distancovat. To ovsem nic nemeni na faktu, ze je Vasim vychozim bodem.

A.D. 9.7.2007 11:37

Re: Komicke

Od svého názoru se nedistancuji, ani když jej přisuzujete komunistické dikatuře. Jen pro zajímavost - tato myšlenka pochází spíše od protestantské části mé rodiny, protože reformované křesťanské církve právě tuto velkolepou okázalost katolíkům vždy vyčítali.  Přičemž připomenout věřícím jejich nepatrnost nebyla jistě jedinou funkcí a také jsem to nikdy netvrdila. V té době se zdobnost používala mnohem více i v běžné architektuře (a docela mi to u té současné chybí). Leč ohromit bylo cílem dosti podstatným - tolik k vašemu prezentování křesťanství coby "rovného vztahu člověka s Bohem". 

Tana Zajicova 9.7.2007 13:35

Komicke

Nice try!:-)

Alois 9.7.2007 18:49

Re: Tato Vase diskuse s A.D., Táňo, mě přinutila zapojit se.

O křesťanství i islámu víte jen to, co vás naučili teologové,a jste na tom stejně, jako značná část národa, která  péčí komunisticých věrozvěstů jakoby nikdy  neslyšela o politických vraždách - se stejnou omezeností a tvrdošíjností  dokoncei po zveřejnění  faktů o gulazích ap. dosud mnozí věří, jak krásná je ta idea.

Většina věřících se nezatěžuje snahou dozvědět se fakta o  dějinách starověkých národů, neví nic o historii starozákonních sekt a novozákonních církví, o jejich proměnách a činech, ostatně valná většina nepřečetla  ani tu  Bibli, ani Korán, natož další texty, pro církev nežádoucí.Obraz starověku je v hlavách věřících převážně ideologickou interpretací. Vzhledem k patnácti stoletím vlivu křesťanství na vzdělávání v Evropě, není divu, že mnoho lidí papouškuje  pouze to, co jim  do hlavy vtiskli -  církev  je jen  autorkou románu o sobě samé.

Bohužel, většina věřících se vůbec nepídí, jak ideologizovaný obraz o církvi přijímá  po staletí v katechizmu  a životopisech "svatých". Skutečná historie biblických textů a náboženských vůdců je jim ukradená. Přiipomínají děti, které si do určitého věku  dovedou představit, že myslivec vlka rozřízl a Karkulka s babičkou vylezly živé. Pohádkový vlk nekouše a netráví.

Kolik faktů učíme naši mládež o dějinách kmenů, států a kultů starověku  v protiváze k tomu, jak dlouho usazuje církev v našich hlavách své mytické, pohádkové dějiny? Šesti letům světové války věnujeme desetinásobek času, v kterém ve školách přelétneme zhruba 3000 let dějin lidstva před naším letopočtem!

A věčná církev, která zbožštila nejprve kdejakého delikventa, výtržníka a šílence, potom vrahy, kteří šířili víru mečem pohanům a inkvizicí souvěrcům, zbožšťuje dnes už i své vlastní oběti.Rozporcovali svatou Terezu a kousek jí dovezli  na Moravu. FUJ. Kdo může respektovat takové učitele a obhajovat takovou organizaci?  K této  náboženské imaginaci musí být podmínkou naprostá hloupost nebo absolutní zlotřilost člověka.

Tana Zajicova 10.7.2007 2:05

Vazeny pane

Vase argumenty jsou na muj vkus prilis militantni. A.D. do toho alespon hodila feministicke studie o neexistenci zenske duse pod botou patriarcharniho krestanskeho muze. Muze, ktery vraceje se domu v potu tvare po dobyvani denniho chleba, je smrtelne ohrozen nahotou svoji zeny v rozestlane posteli. 

A.D. 7.7.2007 20:10

Re: Vase duvody Rputi

Milá Táňo - tzv. "křesťanská morálka" je spíše pokryteckou parodií na morálku, alespoň ve své současné podobě. Křesťanské destatero totiž skutečně vyjadřuje prakticky všechny základní zásady lidského soužití. Ale to, co na tomto základu vypěstovala církev, už má s morálkou pramálo společného. Podle svých dosavadních zkušeností mohu spíše říci, že hlásí-li se někdo ke křesťanské morálce, měla bych si na něj spíš dávat pozor - kdy mne podrazí nebo jinak mi ublíží.

Slušný člověk nepotřebuje víru k tomu, aby se choval slušně. Ale pokrytci a lumpovi se hodí každá zástěrka, přičemž ta křesťanská už byla podobným způsobem (zne)užita tolikrát, že připomíná spíše smrdutý hadr na podlahu..

jirka.s. 8.7.2007 9:03

Re: Re: Vase duvody Rputi

R^R^R^

Richard 8.7.2007 21:05

Re: Re: Vase duvody Rputi

Slušný člověk. Můžete mi definovat z pohledu Boží svatosti slušného člověka. Nepokrytečtější a nejpřevrácenější je lidské srdce, říká Bible. Vycházíte z milného humanistického pojetí, že člověk je v podstatě dobrý. Historie lidí od počátku je ovšem hodně krvavá. Kde berete ten optimismus ve slušnost. Apropos lhal jste někdy ? Pokud ano dělají to slušní lidé ?

Tana Zajicova 8.7.2007 21:45

A mimochodem

tzv. "křesťanská morálka" je spíše pokryteckou parodií na morálku, alespoň ve své současné podobě.

Muzete mi definovat moralku, ktere je kretanska moralka parodii?

A.D. 9.7.2007 16:08

Re: A mimochodem

Kdyby se dala morálka stručně definovat, byl by život mnohem jednodušší :-)

Osobně mi připadá správné žít tak, aby se mi ze sebe samé nedělalo špatně a chovat se k lidem kolem sebe tak, jak by mi nevadilo, kdyby se oni chovali ke mně. Zatímco u lidí, hlásících se ke křesťanské morálce, jsem viděla především snahu o "uhlazený povrch", o vnější dojem. Protože svědomí si asi mohou snadno vyčistit u zpovědi? Já vím, že by to tak být nemělo, ale je a po mnoha osobních setkáních s křesťanskou morálkou v praxi si říkám, co všechno se za ni dá ještě schovat?