28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Suverenita není fráze

Vyrovnání s téměř dvaačtyřicetiletým, pružně se vyvíjejícím komunistickým totalitním režimem se jako zdaleka nezvládnutý problém ukazuje nejen na skandálních událostech kolem Ústavu pro studium totalitních režimů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Barto 1.6.2013 14:40

Re: Souhlasím s autorem

Kecy !!

B. Rybák 1.6.2013 11:49

Re: Suverenita - nenechte se vysmát !

Ulevil jste si? Platí Vám za to dost? Jestli ne, tak s tím jděte na psychiatrii a pak až se uklidníte tak zkuste spočítat státy (národy), které mají obdivuhodnější a následování hodnější historii (nezapomeňte na různé "říše", krvavé revoluce a hlavně na kolonialismus a "mnichovskou zradu"...).

B. Rybák 1.6.2013 11:33

Souhlasím s autorem

V nesvobodném státu (národu) nemůže být většina občanů svobodná. Cca 80% zákonů už teď přijímáme z Bruselu. A ty zákony (např. o sociálním a zeleném parazitismu) nás (hospodářsky) ničí. Maximální nezávislost našeho státu je tedy naším základním úkolem!

P. Vavruch 31.5.2013 22:28

Nesouhlas

Pan Doležal je možná únavný, Cicero byl také, ale nevšiml jsem si, že by napsal, že by dekrety měly být zrušeny - píše jen,že se Češi chovali jako prasata.

B. Pavel 31.5.2013 6:04

Re: k rozhodnutí o odsunu

Pane Jurax,

situace v Německu byla obdobná. Málokdo si po převzetí moci nacisty dovolil nesouhlasit s Hitlerem. Stejně jako v SSSR se Stalinem a u nás s Gottwaldem.

J. Urban 30.5.2013 21:20

Re: Suverenita - nenechte se vysmát !

Hezky jste to napsal. Ještě by stálo za srovnání, v kterých obdobích se českému národu víc dařilo (ekonomicky a kulturně) - zda třeba v tom habsburském ujařmení nebo v letech 1918 - 1939. A jak s tou "suverenitou" po r. 1989 suverénně nakládají někteří z "elit".

J. Urban 30.5.2013 21:17

Čecháčkovské vymlouvání se

na "spojenecké rozhodnutí" - nic než trapnost a ubohost.

J. Barto 30.5.2013 20:02

Suverenita - nenechte se vysmát !

Kdy vlastně jsme měli suverenitu ? Mluvíte o něčem, co jsme nikdy neměli.

I ta Zlatá bulla sic. nám byla darována.To je krásné, přijmout suverenitu z rukou někoho ne ?

Ale pojďme do trochu známější historie. Tak vznik státu po 1.sv válce. Spadl nám do klína, o vzniku rozhodovaly vítězné mocnosti.

Pak krátkých dvacet let, kdy jsme ji (jestli jsme ji tedy měli) nakonec nedovedli ubránit. Jistě, bez spojenců to asi nešlo.Bez souhlasu obyvatel státu, už vůbec ne. Nejen sudetští Němci nechtěli žít ve společném státě. Státotvorný národ Slováků se vyškubnul v hodině dvanácté.Ostatně, udržet neuvěřitelný geografický patvar, s narodnostním slepencem, v čase, kdy čas oponou škubal, nebylo ani možné.

Po 2sv. válce - to snad nemusím popisovat.A rok 1989, až když poslušný Prušák skákal s krumpáčem po berlínské zdi, tu jsme odvážně vyrazili cinkat klíčema.V tom zmatku si ani nikdo nevšimnul, že se cinkalo už i šperhákama.Tak o jaké suverenitě to vlastně autor mluví?Buďme rádi, že nás někdo podrbe za ušima a nasype do misky granule.

D. Švik 30.5.2013 19:41

Re: Naprostý souhlas..

přidávám se.

J. Václavíková 30.5.2013 19:35

Re: Zrušení zákonů

Nejspíš komplex méněcennosti a zní vyplývající přepjaté reakce.

F. Navrátil 30.5.2013 19:00

Re: To ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''spojenecke rozhodnuti''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Váš způsob myšlení je skutečně impozantní. To co dělali nacisté bylo špatné, ale když se tak chováme my, tak je vše v pořádku. Vy uvažujete o Sudetských Němcích naprosto stejně jako Hitler o židech. Nevím jak vy, ale já jsem prožil jak protektorát, tak i komunistickou totalitu. Takže názor který zastávám jsem nevyčetl z literatury a rovněž mě nikdo, kromě mého otce neovlivňoval. Protože naše rodina nekolaborovala za protektorátu a ani po válce, neměli jsme život jednoduchý. To jak to u nás po roce 45 dopadne předpověděl můj otec v r.45,na rozdíl od pres. Beneše. Hluboce mě uráží, když autor článku odsuzuje antikomunismus jako by se jednalo o fobii. Mně se zase nelíbí když  nám dávají lekce o demokracii lidé jako rřeba pan Pithart, který byl do roku 1968 členem KSČ. Já totiž dávám na stejnou úroveň nacismus a komunismus a nepletu si tyto pojmy s národností. Takže pokud byli všichni sudeťáci nacisté, pak měli být souzeni. Škoda že nejste tak zásadový i na Čechy, kteří byli členi zločinecké organizaceKSČ.

J. Kanioková 30.5.2013 18:44

Naprostý souhlas..

J. Kanioková 30.5.2013 18:36

Taky je vaším sportem sebemrskačství ?

J. Kanioková 30.5.2013 18:34

Především hospodářsky spolupracující koalice je něco jiného, než politická suverenita = Vlastní vláda, zahraniční politika, vlastní rozpočet

J. Jurax 30.5.2013 16:43

Re: Podivné

Nojo, nemám pedagogické nadání :-)

P. Urban 30.5.2013 16:42

Re: Zrušení zákonů

ýbrmenši prskají i na Poláky. I když je pravda, že "polské" landsmanšafty mají mnohem menší členskou disciplínu, než sudetoněmecké. Nicméně i Poláci mají své takzvané kolaboranty, o jejichž dílech se tvrdě diskutuje.

To jsme na tom tak špatně, že nám vadí prskání a "drzý nátlak" okrajové organizace, kterou berou trochu vážně v Bavorsku a jednou za uherskou pětiletku v Berlíně?

J. Jurax 30.5.2013 16:39

Re: To ''''''''''''''''spojenecke rozhodnuti''''''''''''''''

Jojo, pane Šulc, i Židé do Čech i na Moravu a specielně do Prahy taky patřili ...

A s tím Polskem - co myslíte, byla nynější Wroclaw od nepaměti německá Breslau nebo ne ... a což  Bydgoszcz neboli Bromberg :-)

J. Barto 30.5.2013 16:29

Re: Podivné

Tak já myslel, že se to dozvím, když jsem tak zanedbal studium a ono nic.

J. Barto 30.5.2013 16:24

Re: k rozhodnutí o odsunu

Nedávno tady v jednom článku pan Frýbort vzpomínal. Jak byl na zaplněném strahovském stadionu za války, při nějake sportovní akci. Mohutné "heil" a zdvižené pravice všech diváků.

Jo,jo, když jde o život, nedá se nic dělat!

Dopadlo to tenkráte dobře, všichni se vrátili ze Strahova v pořádku !

J. Jurax 30.5.2013 16:20

Re: To ''''spojenecke rozhodnuti''''

Holanďani neměli Lidice a heidrichiádu a takové podobné a nebyli slovanští podlidé určení k likvidaci hned po konečném vítězství. Proto jim nejspíš to omlouvání, o němž píšete, nepřišlo tak hloupé. Mimochodem - bez mučení přiznám, že o tomhle omlouvání jsem nevěděl ...

J. Jurax 30.5.2013 16:14

Re: Podivné

Smějte se - ale historii jste se měl naučit ve škole. Taky můžete samostudovat :-)

J. Jurax 30.5.2013 16:12

Re: Zrušení zákonů

Poláci mohli - na ně žádní nedobití ýbrmenši neprskali jako na nás. A nejspíš taky nemají pořád dokola poníženě se omlouvající pitrýsky a kolaborující politiky a filmaře jako my. U nás by to nebylo gesto dobré vůle, ale pošetilé ustoupení drzému nátlaku oněch ýbrmenšů.

J. Jurax 30.5.2013 16:08

Re: k rozhodnutí o odsunu

Ale neskočil - akorát mu ta jsnozřivost zatajila, který národ to bude. Chybička se vloudí.

A v tehdejší situaci byste být Pražan přísahal taky - alternativa byla celkem nepříjemná. Odboj se dělá - a dělal - jinak. Ovšem do RG byste určitě nevstoupil, že?

Ostatně i sami Germáni jen o pár let později v dosud ne moc opravených troskách Berlína masově velebili SED a děkovali Rudé armádě osvoboditelce  - i zde alternativa byla celkem nepříjemná. To už máte takové zákruty historie.

J. Barto 30.5.2013 16:03

Re: Podivné

Tak kdy prosí?. Ať se zasměju.

P. Urban 30.5.2013 15:59

Zrušení zákonů

V Polsku byly příslušné zákony už dávno zrušeny, aniž si toho tehdy někdo všiml.  Pochopitelně, jako většina rušení zákonů, bez zpětné platnosti.

Mimochodem, je dost zvláštní se na jedné straně zaklínat suverenitou a na druhou stranu se odvolávat na rozhodnutí velmocí. Ty skutečně odsun schválily, ale nikdo nám ho nevnucoval. A zrušení příslušných dekretů tudíž na platnosti rozhodnutí velmocí nic nemění, i kdyby mělo nějaký retroaktivní efekt.

J. Jurax 30.5.2013 15:59

Re: Nicméně odsun nás poznamenal

Ano. I za cenu nemalých nospodářských škod byl tehdy odsun sudetských Němců Heim ins Reich jediné rozumné řešení situace. Kdo by si nechal, ač nemusel, v zemi nenávistnou pátou kolonu - tehdy nikdo neměl křišťálovou kouli, aby znal budoucnost (a z Německa 21 let po Velké válce, na jejímž v zniku mělo Německo významný podíl, vypučela další - kdo mohl vědět, co z Německa mohlo vypučet tak kolem roku 1966); to až my teď známe historii a můžeme povýšeně mudrovat o nepřípustnosti kolektivní viny.

Scénář, který uvádíte by mohl být po sametu velmi reálný, kdybychom si tu sudeťáky pošetile ponechali - a proti mocné SRN, jež by ráda přitulila na svá ňadra ztracený a perfidními Čechy ponižovaný germánský kmen i s jeho územím bychom asi moc nezmohli a nikdo by se za nás nepostavil - nějaký nový Henlein by se jistě našel a kdybychom se cukali, ba celistvost republiky bránit chtěli, i nějaká ta humanitární bomba by na nás možná spadla - viz Srbsko a Kosovo.

J. Barto 30.5.2013 15:52

Re: k rozhodnutí o odsunu

No, spíše fýrer skočil na špek. Zaplněný "Václavák" přísahal věrnost říši.

Koho by tenkráte napadlo, že to byl samej odbojář a budoucí člen RG!

J. Jurax 30.5.2013 15:47

Re: Podivné

Existovala. Zato dnes jsme bruselská gubernie.

J. Jurax 30.5.2013 15:46

Re: k rozhodnutí o odsunu

Vida, jak byl ten fýrer jasnovidný! Češi tehdy nezměnili svůj dosavadní nepřátelský poměr k Němcům a fýrer měl zase recht!  Kdyby se toho dožil, mohl oprávněně pocítit zadostiučinění.

K. Luboš 30.5.2013 15:14

Re: To ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''spojenecke rozhodnuti''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

„Cechackove si tu spinu proste musi nejak zduvodnit a omluvit“? Třeba já vůbec necítím potřebu něco někomu zdůvodňovat anebo něco omlouvat. Se sudetskými Němci bylo nakládáno lépe než to tehdy bylo obvyklé.

Neboli, pokud by bylo s těmito 3 miliony lidmi nakládáno podle norem té doby, tak by byli přivedeni k příkopům a pozabíjeni ranou do týla. (Jako těch 2,5 miliony Židů v Rusku.) Anebo by vyletěli komínem krematoria jako ten milión Židů v Osvětimi. A když mohli Němci čistit svůj „lebensraum“, tak proč to vyčítat Čechům?