29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Právo a spravedlnost

Spolu s posledními silně medializovanými, víceméně politickými procesy se objevily diskuse o "spravedlnosti" osvobození či odsouzení. V souvislosti s osvobozením pana Bartáka se našlo hodně zmanipulovaných občanů, kteří jsou přesvědčeni, že osvobozující rozsudek je "nespravedlivý".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vlk 12.6.2014 11:16

Žádná naše média bohužel

žádné novináře nemají. Mají pouze komentátory, někdy i s pochybným vzděláním, upadající až na dno bulvární žumpy.. Očekávám od novináře NOVOU informaci, zprávu, případně její sledování, ale bez komentářů a soudů. Komentář nechť píší lidé znalí případu. Ale všichni jsou závislí na vládě peněz, přesto jim můžeme děkovat, že se vůbec dovíme co se děje. Dále, pokud se týká odsouzených, nepovažuji pouze "zaracha" za potrestání zločinu. Dále pokud je zákon (právo) víc než spravedlnost, nemohli by být politici se svými slouhy nikdy stíhaní, protože si ze vždy tvoří sami. A "nezávislí" soudci ? Vždy a všude pohádka pro děti.

J. Plíva 12.6.2014 10:59

Právo že může být nespravedlivé?

Podle autora může být právo nespravedlivé a má být jednotné. Autor zapomíná, že spravedlnost je podobně jako morálka sociální jev, který se spontánně utváří v konkrétní skupině: V konkrétní skupině panuje celkem jasno, zda konkrétní čin nebo rozsudek soudce  je spravedlivý či ne.  Soudce , který by se řídil spravedlností a dával jí přednost před psanými zákony, by pochopitelně rozsoudil některé spory jinak v Praze a jinak na Východním Slovensku.  Protože jako jsou skupiny různé, tak jsou i morálky a spravedlnosti různé. (Jedinec může být členem mnoha skupin a ve všech mohou být různé morálky a spravedlnosti.)  Na tom, že rozsudky mohou být různé v různých oblastech a pospolitostech není nic špatného a nic, co  by podporovalo socialistickou představu jednotného práva pro všechny.

 Přečtěte si F.Hayeka: Právo, spravedlnost a svoboda.

K. Janyška 12.6.2014 10:06

Spravedlnost je vlastností lidského, a jen lidského, chování

a právo je evoluční hodnotou. A jediné právo pravé je právo soukromé. Právo veřejné jsou jen pravidla vládnutí a ten kdo tyto dvě kategorie zmatlá dohromady zadělává na totalitu. Ovládnout soukromé právo, které má jen negativní charakter a také z něho rostou 3 velká negativa, tedy mír, svoboda a spravedlnost, příkazy a je tu SSSR nebo nacistické Německo nebo Pol Pot a tak. Věc je složitější, než píše autor, který jasně neovládá teorii spontánního řádu lidské interakce... Dzp.

P. Sulc 12.6.2014 2:56

Byvaly doby,

kdy vezni pracovali. Proc uz to nejde?  At si na sebe vydelaji, stat neco usetri.  Ale mame holt tu politickou korektnost a humanismus, at pracuji ti, co zakony neporusuji a ti co porusuji, at se valeji ci posiluji v posilovnach, aby meli silu nekoho zase prepadnout ci zmlatit policajta.

P. Dvořák 12.6.2014 3:13

Re: Čistě teoreticky.

Jak chcete přinutit pracovat specifickou skupinu vězňů, kterých je tam 60%, když nikdo není schopen přinutit pracovat tu stejnou skupinu obyvatel, kterých je ve společnosti včetně dětí cca 3-5% ? Není jednodušší zvednout rozpočet, aby ti vězni dostávali víc šunčičky a pomerančů?

V. Váňa 12.6.2014 9:50

Re: Byvaly doby,

Vážený pane Šulci, je to trochu jinak.

Po práci je ve věznicích tak silná poptávka, že si to vůbec neumíte představit. Jenže pracovních míst pro vězně je šíleně málo. Netvrdím tím, že všichni chtějí pracovat, ale služba ve sprchách dvakrát týdně za pár stovek měsíčně je ve skutečnosti terno.

Za socíku byla pro vězně místa vytvářena. Soukromé firmy to nemají za potřebí a míst, která vytváří sám stát, je žalosně málo.

Fakt, zkuste se někde zeptat, je to tak, jak píšu.

R. Brzák 12.6.2014 19:25

Re: Byvaly doby,

Zcela potvrzuji - ve vězení je práce privilegium, za kterou jsou vězni ochotni - a také často nuceni - platit neoficiálním i oficiálním strukturám kolem sebe - tedy bachařům.

Kdo viděl film "Vykoupení z věznice Shawshank" by byl překvapen, kolik věcí z něj se dá najít v našich nejtvrdších věznicích. Například "manufaktury" pro ruční opravy cenností pánů bachařů...

P. Sulc 12.6.2014 21:23

Re: Byvaly doby,

Vsak ja vam rad verim. V USA kdysi delali v lomech ci staveli silnice, z tou znamou kouli na noze. To uz neuvidite. Pry delaji v lochu  tabulky s cislem k automobilum, takze se urcite nepredrou.

J. Kanioková 12.6.2014 21:34

Je to přesně tak !

Doprava, početnější ostraha a jánevímcovšechnoještě..

U nás tak dojížděl za totáče autobus vězňů z dvaceti kilometrů vzdálené věznice do Válcoven plechu. A sestřenka tam byla v administrativě a nadávala jak špak na nevýhodnost

P. Dvořák 12.6.2014 2:49

O "zmanipulovaných občanech" v případě rozsudku Bartáka

máte úplně jasno, teď ještě dosáhnout toho, aby v tom stejné jasno měli i všichni ostatní. Jenže.

O spravedlnosti mají lidé mnohem jasnější představu než o právu. Se spravedlností a křivdou se každý z nás setkává od prvních chvil, co začneme chápat svět kolem nás. Tím se dlouhodobě vytváří smysl pro spravedlnost. A na rozdíl od práva se nikdo nemusí prohrabávat učebnicemi nebo skripty a někteří se z nich dokonce i učit a u zkoušky omeldovat něco podle toho, kdo zrovna zkouší. Jinak vyletí.

Kdežto právo je mnohdy tvořeno pouze na základě toho, v jakém počtu a v jakém stavu se poslanci dostaví z parlamentní jídelny k hlasování. A je lepší se moc nezamýšlet nad tím, kdy je právo tvořeno podle objednávky.

Když už jsme u toho, novináři nerozhodují o tom, jaké je právo, tedy kdo je viníkem a jaký trest by ho měl stihnout. Ale vhodnou a cílenou masáží dokáží ovlivnit názor společnosti na to, zda trest je spravedlivý nebo ne.