28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Pavel Kohout versus Igor Stříž

V Respektu č.28 vyšel rozhovor se spisovatelem Pavlem Kohoutem, kde 93 letý spisovatel hodnotí svůj dosavadní život. Při jeho četbě se dere na mysl jistá paralela s dnešním světem

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Salajka 19.7.2021 20:17

Stříž není zjevně debil, aby žádal stranickou organizaci, aby domluvila jeho manželce, když zanáší.

J. Jurax 19.7.2021 19:41

No, on mi někdejší zapáleně rudý svazák Pavka Kohout připomíná současné zapálené zelené svazáky, co si dnes říkají aktivisté. Jenom jsem zvědav, zda i je doba prožene očistnou katarzí a donutí zmoudřet.

F. Navrátil 19.7.2021 18:29

Ke studiu na právnické, stejně jako lékařské fakultě, nestačilo mít výtečný prospěch, ale součástí přijímacího procesu byl i třídní původ a politická angažovanost studenta. S výjimkou studentů, kteří se dostali k takovému studiu protekcí nebo korupcí. Stejně tak při studiu nestačily výborné výsledky, ale zkouškou ověřená znalost marxismu-leninismu a jeho aplikace v praxi. Právník a lékař, komunista a svazák, kteří vystudovali zhruba ve stejné době, mají zhruba stejné oprávnění se navzájem kádrovat. Tím spíše, že pro pracující inteligenci bylo členství v KSČ exkluzívní a jen nemnozí takovou nabídku dostali, i když mnozí o ni usilovali a byli z nejrůznějších důvodů odmítnuti.

V. Čermák 19.7.2021 18:42

Tak jistě, mnozí usilovali, odmítnuti byli zřídka, spíše se zařadili mezi čekatele. Naopak mnozí, včetně mě a mojí manželky se převelice obávali, že je komouši sami z důvodu dobré odbornosti osloví. Odmítnutí bylo hodně nebezpečné, neboť byli mství a trestali...

V. Čermák 19.7.2021 18:20

Opožděný bojovník proti Komoušům, anti komunista poslední hodiny, pan Vodvářka zde usilovně přesvědčuje čtenáře, že co člen KSČ, to velký gauner. Tak jistě mezi komunisty bylo spoustu velkých gaunerů, převážně těch profesně neschopných, kteří svoji neschopnost nahrazovali hujerskou aktivitou v KSČ. Odborníci na vysokých pracovních postech také museli být v KSČ, ale podobným hujerismem netrpěli a ani se od nich neočekával. Měli vždy ve své blízkosti nějakého kovaného příslušníka KSČ, který by v případě potřeby zasáhl. Sám, jako mladý inženýr projektant jsem zažil několik velmi dobrých šéfů z KSČ, jak profesně, tak lidsky a jakožto odborník bez šéfovských ambicí jsem v KSČ být nepotřeboval a ani jsem jim nemusel poklonkovat. Naopak po revoluci jsem zažil opět jako odborník několik šéfů velmi pochybných lidských kvalit, kterým moje nepoklonkování vadilo převelice. Takže Pozor, byli Komunisté a komunisté a nyní máme Kapitalisty a kapitalisty. Mimochodem, jakpak je to, zejména lidsky s panem Vodvářkou? Že je to Hujerský Havloid je jasné, který nedělá nic jiného, než ukazuje prstíkem na druhé a špiní a špiní...;-D

J. Řezníček 19.7.2021 15:22

Jaký je rozdíl mezi tím, že Stříž je i po převratu 1989 stále ve vysokých funkcích a teď dostal ještě vyšší ? Svědčí to i o nás, koho volíme ( ti ho jmenovali) a jací jsme. Takových Střížů máme veletucty ( soudci, policajti, prokurátoři, politici...) a jakoby nic. Až na ten smrad a pachuť.

V. Čermák 19.7.2021 17:43

Spíše to svědčí o tom, že pan Stříž je schopný a pracovitý člověk na svém místě. No a před rokem 89 byl také už zřejmě schopný a pracovitý člověk na svém místě. Pokud nemá na svědomí jiný hřích než členství v KSČ ( a to asi nemá) , které bylo pro mnohá povolání nutné, např. policisté, vojáci, jistě i soudci a prokurátoři, také vysokoškolští profesoři, tak takový povrchní a hloupý odsudek, který jste provedl, svědčí spíše o vás. A ano, máte pravdu, že různých gaunerů na vysokých postech máme hodně, v KSČ sice nebyli a vítr z Moskvy nechytali, ale chytají nový svěží vítr z Bruselu, opět proti normální lidem. Mimochodem, takový generál Pavel to dotáhl až na vysokou funkci v NATO.....;-D

I. Štika 19.7.2021 14:35

Technická poznámka - Stříž byl prokurátor, tedy není zodpovědný za rozsudky vynesené soudem.

V. Kain 19.7.2021 15:08

Máte v tom maglajs Štiko.Stříž byl žalobce a soud se většinou řídí jeho doporučeními.

M. Šejna 19.7.2021 15:26

Jaký je prosím rozdíl mezi žalobcem, prokurátorem a statnim zástupcem?

Vy v tom maglajs nemáte, tak nas poučte :-P

V. Čermák 19.7.2021 17:45

Pane Kaine, kdybyste neměl v mozku zaseklého Babiše, jistě byste takovou pitomost nemohl napsat...;-D

I. Štika 20.7.2021 8:07

Díky za zdvořilé upozornění Kaine. Po letech strávených v soudní síni jistou drobnou představu o rolích prokurátora a senátu mám.

M. Sedláček 19.7.2021 13:45

Tak nevím, co je horší, jestli zapálený svazák nebo cynický vychcánek. Rozhodně si myslím, že judr stříž je gauner a darebák. Stejně jako Pavka Kouhout.

J. Vlček 19.7.2021 12:57

Pane Vodvářko, je škoda, že s vaším pranýřováním jedinců přicházíte vždy, až po jejich jmenování do funkcí.

Co kdybyste se příště obul třeba do našeho "hrdinného vojevůdce" generála Pavla, jež by pro svoji kariéru a pro slávu svého jména, byl ochoten rozpoutat i třetí světovou válku?!? ;-€

Je to přesně ten kariérista, pocházející z hnízda těch odporných komunistů, jež si zasluhuje vaši pozornost. A představte si, že tento odporný člověk vážně uvažuje stát se naším prezidentem.

Je ku podivu a zarážející, že vás tato skutečnost nechává v klidu! Doufám, že to pro vás není ten správný bojovník za evropské hodnoty! !!!

A že jste to vy, přihraji vám ještě alespoň jeden tip výtečníka, jež by si jistě rovněž zasloužil vaši pozornost, pro své "záslužné tanečky", jež provozuje se sudetskými Němci, aniž k tomu byl někým z české strany pověřen. Pan Daniel Herman tak iniciativně tančí výhradně za svoji osobu. Však proto byl také oceněn nejvyšším sudetoněmeckým vyznamenáním. RvRvRv

M. Šejna 19.7.2021 14:54

generál Pavel je ten "jejich komunista". Jejich komunisté (tedy komunisté Vodvářků a jemu podobných) jsou hodní a jen byli v mládí pomýlení.

Prostě není komunista jako komunista. ;-D

J. Vlček 19.7.2021 15:36

Tak nějak to vypadá. ;-)

O. Istvanfy 19.7.2021 15:59

R^

M. Navrátil 19.7.2021 12:49

Prožil jsem celou dobu, ale myslím si, že je třeba se zamyslet nad tím, kdo svému národu uškodil více.

J. Ptáček 19.7.2021 12:48

Z veršovánek Pavla Kohouta:

1) Ne, nepadne svět do rozvalin, přes bolest kterou zažívá,

je v našich srdcích mrtvý Stalin silnější, než zaživa (1953).

2) Někdo má hvězdy na praporu, my máme rakety ve hvězdách (1959).

Moje poznámka:

Trochu znám historii, jak se nadšený Pavel Kohout dral o místo našeho kulturního atašé v Moskvě.

Sympatická mně není ani snaha dělat v Moskvě československého světlonoše, ani šikanovat odpírače povinné vojny panem JUDr. Střížem.

Co je horší nevím, asi bych to neporovnával. Jedině snad mluví ve prospěch pana Stříže, že jeho pochybení trvalo několik měsíců, zatímco u Pavla Kohouta minimálně několik let.

B. Rameš 19.7.2021 12:35

Osobní názor: Pavel Kohout je jedním z mála bývalých komunistů, kteří se svým chováním po roce 66 (to není překlep) i 89 v mých očích vykoupili. Ruku na srdce: sám si nejsem jistý, co bych v roce 48 dělal, kdyby mně bylo dvacet... To s kariérními komunisty sedmdesátých a osmdesátých let mám podstatně větší problém.

J. Jurax 19.7.2021 19:30

Sám si nejste jistý, co byste v roce 48 dělal, kdyby Vám bylo dvacet, pravíte.

Inu, to by záleželo na tom, jaký byste měl kádrový a třídní původ. A vychování a vzdělání. A kam byste Vy osobně kádrově a třídně patřil.

D. Šimáček 20.7.2021 0:11

no rok 48 byla reakce národa na Mnichovskou zradu a výsledky Jaltské konference

J. Chaloupka 19.7.2021 11:52

I já jsem nevěděl o procesech. U nás doma se o procesech nemluvilo. Mluvilo se o tom, jestli budeme mít dost uhlí na zimu a teplé boty.

P. Kubáč 19.7.2021 11:41

Otázka zdali Pavel Kohout nevěděl o strašlivé podstatě komunismu 50. let se podobá otázce zda Němci - sledující mizení Židů mohli vědět o strašlivé podstatě třetí říše - oficiálně byli všichni nevinní jako beránci - jen trhali normy ve zbrojovce.

Druhá zajímavá otázka je tato : Pavel Kohout oficiálně nevěděl o strašlivé realitě komunismu 50. let zatímco Igor Stříž zcela bezpečně věděl o relativně benigní podstatě komunismu 80. let.

Nehájím prokurátora s komunistickou minulostí, jenom se "nevinných nadšenců" bojím více než nemorálních cyniků.

Z. Lapil 19.7.2021 12:10

Nepochybuju, že P. Kohout věděl o "mizení kulaků", problém bude spíš v tom, že to považoval za správné. Nepřátelé lidu a tak. Budovatelské nadšení je sviňa: https://www.youtube.com/watch?v=fYyQJ_CG7sc. Viz též dvě minuty (nebo pět?) nenávisti v Orwelově 1984.

Igor stříž mohl mít podobný "problém" (považoval za správné), ale určitě měl mnohem víc příležitostí ten průšvih si uvědomit; už proto, že v 80. letech nebylo životu nebezpečné o věci mluvit. Řekněme, že odhalení kultu osobnosti pro něj byla dávno prošlá historie a o roce 1968 mu nikdo pořádně neřekl, ale Chartu 77 a procesy s disidenty coby právník znát musel a coby vojenský prokurátor nemohl (neměl právo!) nevědět o důvodech "odmítačů". Jinými slovy měl MNOHEM víc příležitosti uvědomit si, co je komunismus zač.

Možná dokonce: Pavel Kohout byl aktivní nadšenec. Igora Stříže bych definoval jako "pána". Jako součást všemocného "oni".

P. Sura 19.7.2021 12:58

R^

M. Salaquarda 19.7.2021 10:31

Já si naopak myslím, že to dáreček je. Nevěřím tomu, že by byl tak blbý a nevzdělaný aby nevěděl o činí.

M. Salaquarda 19.7.2021 10:41

Něco se zvrtlo, psal jsem darebák, ne dáreček. Nevím, proč pořád omlouvat grázly

P. Sura 19.7.2021 9:53

Zcela s Vámi souhlasím pane Vodvářko.

P. Han 19.7.2021 9:19

Solženicyn začal psát knihu "V roce prvním" dva roky poté, co byl propuštěn z lágru a vypovězen do Kazachstánu (1955). Souostroví Gulag zdaleka není jeho první kniha, i když pan Vodvářka si možná jinou nevybaví.