29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Palach jako ideál altruismu

Je lépe před zlem ustrašeně ustoupit a nechat mu volnou cestu nebo proti němu raději bojovat takovými prostředky, jaké si zaslouží? Většina lidí patrně bez delšího váhání odpoví, že zlu se nepochybně ustupovat nemá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Babková 24.1.2012 19:56

Rozum je zde špatným sluhou

Připomeňme si další lidské pochodně z roku 1969: Jana Zajíce, Emila Plocka, Ryszarda Siwiece a Sándora Bauera. Není jejich vinou, že společnost nebyla zralá přijmout jejich oběť.

J. Kanioková 24.1.2012 20:17

Ano, ale místo oběť tomu říkám Memento..

Z. Kulhánková 24.1.2012 20:47

Re: Rozum je zde špatným sluhou

Na něco takového není zralá žádná společnost, to je patologický jev.

P. Kolář 24.1.2012 13:54

Podle mého názoru se nedají činy

Mašínů a Palacha vůbec srovnávat.Zatím co Mašínové reagovali na komunistickou diktaturu,Jan Palach nemohl unést očividnou vlastizradu našich státních představitelů a následujícím se smiřováním s okupací a národní hanbou.Hodnotit tyto činy s odstupem padeséti a šedesáti let nám nepřísluší.Máme v tomto národě příliš málo hrdinů na to,abychom je znevažovali poukazem na to,komu svým činem způsobili bolest.Chci tím jenom říci,že odvaha se kterou je vykonali, zasluhuje náš obdiv a úctu.Dopřejme těmto hrdinům konečně klid.

J. Kanioková 24.1.2012 14:48

Souhlas

J. Schwarz 24.1.2012 9:17

A to si ani

nemyslím, že by většina zdejších obyvatel byla až takovými obdivovateli "altruismu". Spíš jsou egoisty, ale tak trochu "přizdisráči",  co si logicky myslí že čím víc tu bude blbých altruistů tím pro ně lépe. A propos - byli komunističtí bossové těmi "největšími altruisty" nebo spíš "egoisty"? Žeby jejich "oběť" spočívala v tom, že v hloubi své duše toužili žít v chudobě, ale dokázali se překonat a v zájmu  socialismu  žít v luxusu?

F. Matousek 24.1.2012 10:01

Re: A to si ani

Také se snazím prekonávat se.

Ale at se snazím sebevíc, zít v luxuxu se mi stále nedarí. Nemeli to ti komunistictí bossové lehké. Ale asi nemám jejich kvality. A mozná o tom utrpení ani knihu nenapísu, jako ss Strougal.

J. Kanioková 24.1.2012 14:46

Velmi s Vámi souhlasím,

komunističtí bossové byli absolutní hajzlové, zneužívající všech výhod, které si odsouhlasili, i když se tvářili, že to odsouhlašují ve prospěch všeholidu. Prdlajs, většinou si žili velmi velmi na vysoké noze, za maskou největších altruistů.

Ale komunisti na nejnižší úrovni (mnozí) byli opravdu sekulární věřící. Takových znám v okolí dost. Byli opravdu tak "blbí", že tomu hlásání shora věřili na 500% a rozdali by se. Chodili po brigádách, pomáhali sousedům a známým i neznámým...opravdu takové znám. Ale jedno měli společné, že si zažili hodně krušné mládí a nechali si natlouct do hlavy, že to, jak se jim zvýšila životní úroveň PO r.48, je právě JEN a JEN díky změnám 48. roku. Bylo naprosto zbytečné cokoliv jim říkat, vyvracet, poukazovat na fakta. Fanaticky se drželi svých vlastních zkušeností. A tady, na Ostravsku, byly takové rodiny v absolutní většině. Rostoucí průmysl tu přitáhl lidi ze všech bídných oblastí republiky. Je nikdo nikdy nepřesvědčí a do svých potomků tohle přesvědčení naočkovali dost. Stará generace už pomalu vymírá, ale generace jejich potomků tady ještě pořád žije a škodí.

Jak říkal Masaryk, nejméně dvě generace je třeba, aby... Generace lidí věřících tržnímu systému je zatím v menšině, bohužel.. Proto budu navždy zlá za heslo - nejsme jako oni! Jeho věřícím hlasatelům vůbec nedošlo, co vše se za tím schová a jak to bude škodit v rozjezdu jiným směrem..

P. Lenc 24.1.2012 9:15

Dobrý článek,

vyvážený.Vážím si jak Mašínů,tak Palacha i když Mašínové mají přednost.

F. Eliáš 24.1.2012 8:01

Proti zlu se musí vždy bojovat

Nepáchat sebevraždy a neemigrovat.

Z. Kulhánková 24.1.2012 8:23

Re: Proti zlu se musí vždy bojovat

Z emigrace se bojovat dá, ze záhrobí je to trochu těžší.

F. Matousek 24.1.2012 10:15

Re: Proti zlu se musí vždy bojovat

kazdý emigrant, uz svým odchodem, vzdy znamenal malý hrebícek do bolsevické rakve.

A mnoho jich i nadále " zlobilo a skodilo " bolsevickému ráji za hranicemi. Mnoho se jich pridalo k organizovanému odporu financne, tistením a pasováním zakázané literatury, ideologicky.

K. Křivan 24.1.2012 12:38

Re: Proti zlu se musí vždy bojovat

Máte recht. Já vozil krabice Persilu k paní redaktorce Marvanové na Žižkov, a k paní Šustrové na Vinohrady.  Byly  originálně zalepené a přesto tam nebyl jen Persil. Před tím jsem posílal po německých kamarádech z university  literaturu.  Z exilu se dalo hodně dělat. Mnohem víc než zevnitř.

S. Netzer 24.1.2012 13:16

Re: Proti zlu se musí vždy bojovat

Potom co jste si "upravil vztah"? :-))))

M. Martin 24.1.2012 14:59

Re: Proti zlu se musí vždy bojovat

A slepice stále kvoká a stále kvoká.

J. Urban 24.1.2012 7:54

hrdinský útěk ...

...to je ale kravina, něco jako "humanitární bombardování"

Z. Kulhánková 24.1.2012 8:00

Re: hrdinský útěk ...

Pokud někdo odejde z diktatury a zvenku se snaží o její zničení, může se to hrdinstvím nazvat. A takový útěk není pro zbabělce, sama o tom něco vím.

J. Schwarz 24.1.2012 9:21

Re: hrdinský útěk ...

"Hrdinský útěk"- takto podáno to opravdu zní blbě. Ve srovnání s hrdinským odporem a bojem - třeba. Ale ve srovnání s kolaborací a zradou, či i jen rezignací a lhostejností je i "hrdinský útěk" něčím o několik řádů hodnotnějším.

V. Váňa 24.1.2012 7:24

Po mnoha letech zjišťuji,

že jsem odkaz Jana Palacha zřejme nepochopil. Nebo jej zcela nepochopil autor?

Palachův čin měl podle mého dlouhodobého názoru vyburcovat občany z letargie a vyzvat je k účinnému boji proti nastupující normalizaci. Měl šokovat, aby se občané vzpamatovali.

Nikdy, a ani nikdo z mého okolí, až dosud nepojímal sebeupálení Palacha jako odbojový čin proti komunistickému režimu. Mašínovo vyjádření jsem přičítal naprostému nepochopení toho, co se tu na přelomu 60. a 70. letech dělo.

Z pohledu odboje by tento čin byl naprosto nesmyslný a s obdivem k altruismu podle mého neměl co dělat. Jeho účelem bylo šokovat, aby burcoval. A pokud se pamatuji, tak jej také lidé pojímali. Protože - a pamětníci mi dají jistě za pravdu, (alespoň ti, kteří se nebojí, protože takový názor se v našich dobách nenosí) - odmašedesátý nebyl o svržení komunistů, nýbrž o reformaci stávajícího politického systému.

Že to nepochopil Mašín, to se dá odůvodnit tím, že tu v té době už více než 15 let nežil. Že ale Palachovi přisuzujeme odboj proti komunismu my, to moc dobře nechápu.

J. Kanioková 24.1.2012 15:05

Souhlasím s Vámi dost,

ale věřte, že moje generace VĚŘILA, že osmašedesátý rok JE o porážce komunistů. A nejen má generace, mí rodiče byli obrovští vlastenci, Sokoli, Masarykovci a prožívali jsme to společně s vervou. Měli jsme doma uskladněny všelijaké sokolské vybavení, symboly, třímetrový stojan s jejich vlajkou, jejich "kroje". Celý osmašedesátý rok otec objížděl okolí a pomáhal s obnovením Sokola. Jistě to dnes vypadá jen srandovně, ale i to byl symbol návratu ke kultuře a hodnotám naší země, než ji východní Bratr učinil svou gubernií, samozřejmě za vydatné pomoci našich Quislingů.

J. Kanioková 24.1.2012 2:57

Autore, velmi s vámi souhlasím,

protože dobře vím, jak altruisté dopadají.. Ti kolem nich totiž postupně ztrácejí zábrany altruisty zneužívat. Takže altruismus je ušlechtilost, ale zrádná... Dva citáty, kterými jsem se teprve teď naučila bránit svému altruismu. 1. Sebeobětování by mělo být policejně zakázáno. Demoralizuje ty, pro něž se obětujeme.. 2. Než půjdeš zachraňovat svět, projdi si třikrát vlastní dům..

Nesouhlasím ale s nejdokonalejším přiblížením komunistů k altruismu Ti určitě nevěří, že se jim to nějak vrátí. Ale věřící lidé to mají přímo v teologických textech, že čím víc se obětují, tím víc se jim to vrátí v posmrtném životě. I když jsem přesvědčena, že komunismus z teologické víry vzešel, jako víra pro nevěřící v nadpozemské jevy.

Ovšem mladých mužů v OBOU případech o nichž píšete, J. Palach a Mašíni, si vážím velmi. A vůbec se to ve mně nepere. Jsou to nesrovnatelné děje, motivace a hlavně okolnosti. Je dobré si uvědomit, v jakém věku ti kluci v obou případech byli, Palach 21, Mašíni 23, 21 a Paumer 22. To je právě věk, kdy člověk hrozné okolnosti prožívá nejspíš nejopravdověji, absolutně nadoraz. Znám to dobře, v r. 68 mi bylo 23 a prožívala jsem to strašlivě.

Každý na mezní situace reagujeme způsobem, jaký je nám vlastní. Palach byl introvert, věřící, NIKDY by na nikoho nevztáhl ruku, natož když jej (i nás všechny) osobně fyzicky nikdo neohrožoval. A strašlivě moc chtěl udělat NĚCO, aby tu umrtvující situaci, rostoucí apatii, zastavil. Jeho čin byl Mementem, byť věci nepomohl a jeho stál utrpení a život.

Mašíni jsou zcela jiná kategorie, od dětství vedeni k schopnosti odporu, k odvaze, k ochotě riskovat. K neústupnosti. V r. 53 už dobře věděli co se tu děje, bylo už i po popravách Horákové a Píky, věděli o dalších šílenostech. Nutně došli k závěru, že by tady nejspíš nemuseli přežít, Ctirad už byl i vězněný, s režimem se nikdy nemohli smířit. Navíc v naivní naději věřili, že na západě vyburcují potřebnou ozbrojenou akci k zásahu k nám. V podstatě neměli na výběr.

J. Kovaříček 24.1.2012 2:23

Skvělý článek.

Jen bych rád dodal pár připomínek. Smrt upálením má v českém podvědomí mýtické postavení. Jak by asi bylo na Jana Palacha nahlíženo, kdyby se veřejně zastřelil nebo oběsil? Jan Hus se neupálil, nýbrž byl upálen, a to je podstatný rozdíl. Při veškeré úctě k Palachovu odvážnému činu lze ten čin považovat za naivní a naprosto neúčinný. Bratři Mašínové a spol se rozhodli proti brutálnímu komunistickému systému bojovat. Nebyli to vrahové už proto, že všechny jejich oběti byly součástí již prokazatelně vražedného systému a všichni byli ozbrojeni. Ten vražedný boj začali komunisté!!! Mašínové také museli počítat s tím, že budou-li dopadeni jejich smrt byla jistá, jak ostatně dosvědčuje i smrt dvou členů skupiny - Václava Svejdy a Zbyňka Janoty, kteří byli popraveni komunisty. Proč se o tomto nemluví??? Mašínové byli připraveni ve svém boji proti obludnému zlu obětovat své životy.

To, že dnes většina Čechů považuje Mašíny a spol za vrahouny jen dokazuje jak upadlé je české myšlení. Komunisté se mohou radovat, jejich ďábelký plán se zdařil, vyprali národu mozek. Proto v čechách poměry vypadají tak jak jsou. Určitě se tady zase ozvou nějací bolševici s nadávkami, tedy postřelené kachničky zakvákají. Projevit nějaké pokání je však mimo jejich schopnosti. Jak říkával můj děda, legionář a bojovník v bitvě u Zborova: Komunisti - to je svoloč.

J. Schwarz 24.1.2012 9:34

Re: Skvělý článek.

Jednoznačný souhlas. A z psychologie odsuzovačů Mašínů se taky odvozuje dnešní česká schweinerei,  na kterou si většina tak stěžuje. Přesně ve stejných intencích v jakých se nese obhajoba "nevinných" komunistických poskoků a odsuzování Mašínů se děje i obhajoba nejrůznějších dnešních šíbrů a jejich pomocníků, taky chudáků chmatáků a jiných "potřebných"... kdo se odváží bránit sebe a co horšího - svůj majetek je v očích "národa" okamžitě vrahem, co pošlapává  lidská práva tu "dětí", onde  "lidí, co jen něco šlohli" ...

Z. Kulhánková 24.1.2012 0:39

Jaký altruismus?

Prostě hodil flintu do žita.

J. Huml 24.1.2012 5:05

Re: Jaký altruismus?

A co jste, prosim, mila pani, udelala Vy, osobne?

Z. Kulhánková 24.1.2012 5:49

Re: Jaký altruismus?

Tenkrát nic moc, bylo mi 11. Ale při první příležitosti jsem emigrovala. V Kanadě jsem pomáhala zařizovat sponzorování Čechů a Slováků, kteří čekali v evropských uprchlických táborech a nevešli se do vládní kvóty. Tak se jenom do Vancouveru dostalo asi 40 rodin, které jinak neměly šanci. Po příjezdu jsem jim pomáhala najít bydlení a zorientovat se. 4 roky jsem vydávala vancouverský Zpravodaj. Po plyšáku jsem pomáhala posílat do ČR anglické lektory a kontejnery knih (Education for Democracy). Před 2 lety jsem pomohla sehnat peníze a ubytování, aby dětský sbor ze Slavonic mohl přijet na mezinárodní festival v Kanadě, a 2 týdny jsem se tu o ně starala.

http://kulhankova.blog.idnes.cz/r/21074/Deti-ze-Slavonic-v-Kanade.html

To vše jsem dělala dobrovolně a neplaceně, maximálně mi ještě někdo vynadal.

A co Vy?

J. Huml 24.1.2012 6:18

Re: Jaký altruismus?

Ja mila pani se neodvazuji soudit tak rozhodne ciny odporu proti sprostemu nasili,  jako byl odboj se zbrani v ruce Masinu ci verejna protestni sebevrazda mladeho, inteligentniho a vericiho cloveka Jana Palacha. Podle meho, oba tyto projevy zoufalstvi a nesouhlasu se soucasnym politickym vyvojem, jakkoliv odlisne, mely a vzdy budou mit - mozna i sporne misto v historii ceskeho odboje. Ja povazuji Palachovu motivaci za opravnenou. Hazeni flinty do zita je neco jako - kdo utece, ten vyhraje. Tak jak Vy jste vyjadrila svuj nesouhlas s nasilim komunismu svym odchodem do zahranici a venovala se cinnosti pro ceskou komunitu, Palach svou verejnou sbevrazdou vyjadril cesky odboj proti totalite. 

Z. Kulhánková 24.1.2012 7:01

Re: Jaký altruismus?

Sebevražda není odboj.

J. Huml 24.1.2012 7:17

Re: Jaký altruismus?

Toto prohlaseni si zaslouzi sirsiho vysvetleni. Kdo Vam dal pravo toto prohlasit? Na jakych moralnich zakladech je Vas nazor zalozen? Je emigrace odboj? Vyjadreni nesouhlasu? Jan Palach zustane jako symbol ceskeho nesouhlasu s nezakonnou okupaci at Vy s tim souhlasite nebo ne. Vy si nemyslite, ze svou verejnou sebevrazdou neprokazal nesouhlas s okupaci? Palach ukazal celemu svetu, ze mladi lide nechteji v komunisticke totalite nadale zit - Vase cesta byla do emigrace. Palachuv cin nebyl vysledkem osobni slabosti, ale moralni sily. Jiste, nekteri o tom mohou pochybovat. Podle meho, jeho cin mel mnohem vetsi duraz, nez postrilet par nestastnych asijskych vojaku nahnanych do Prahy zbabelci sovetskeho veleni.

Z. Kulhánková 24.1.2012 7:34

Re: Jaký altruismus?

Hm, takže podle vás měli všichni Češi spáchat sebevraždu, aby těm Rusákům ukázali?