28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nastoupí generace sebevědomých polovzdělanců?

Dost nevěřícně jsem si přečetl stížnosti na náročnost testu z matematiky, který byl předložen uchazečům o středoškolská studia v pondělí 3. května t.r. (Jiří Mach: Deváťáci u příjimaček tvrdě narazili, Novinky.cz, 5. května 2021).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 11.5.2021 0:46

Velmi dobře napsáno. R^

V. Cícha 11.5.2021 0:37

Ano, neb nn9 ji6 cesta zpatky.

V. Cícha 11.5.2021 0:24

Na otázku v titulu článku, odpovídám Ano!

M. Pivoda 10.5.2021 19:39

Nejsem matematik, ale moravský matematik doc. Václav Polák mně (inženýrovi) před mnoha lety trpělivě vysvětloval, že pro společenské vědy je třeba používat jinou matematiku, než pro technické vědy.

Co to je ta jiná matematika?

https://books.google.cz/books/about/Mathematized_Humanities_Via_Humanized_Ma.html?id=V3VQAAAAMAAJ&redir_esc=y

https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

J. Zika 10.5.2021 17:28

Ta generace ale už nastoupila! Podívejte se na věkové šložení kvalifikovaných řemeslníků a vysoce erudovaných odborníků. Zato všelijací analytici, sociologové, politologové, gender specialisté atd. jsou všechno odchovanci nových škol porevolučního nadšení. Nárok na vysokou školu má přeci každý! do toho nám žádná matematika zasahovat nebude! ;-€

L. Novák 10.5.2021 17:57

Dnes mají váhu schopnosti zblbnout dostatečný počet lidí žvaněním. Ať už je to reklama na výrobky průmyslu nebo politika...

R. Veselá 10.5.2021 12:21

JEDNÍM SLOVEM : D Ě K U J I !!!!!!!!

Bohužel asi kolo dějin zpět neposuneme. Budou nám vládnout sebevědomí polovzdělanci( a jen aby aspoň polo...) a frustráti.

Já říkám, že se časem společnost rozdělí na nějakým způsobem impotentní (nemyslete jen sex) jedince a jedince, kteří o ně budou pečovat...byznys pomoci jen kvete. Lidi neumí vybudovat sebevědomí jinak, než že někomu neustále pomáhají. Nejčastěji jsou to dávky, o které se doma stará jejich matka(pere, vaří...) a ony pak získávají body v Africe u če... pardon nedopíšu toto slovo, víte proč.

....tak asi tak k pramenům této kretenizace společnosti.

Mějte všichni pěkný den (doufám, že jsme Vám tímto přáním pomohla:-)

J. Vlček 10.5.2021 12:27

Paní Veselá, plně s vámi souhlasím. Napsala jste to přesně. R^R^R^

R. Veselá 10.5.2021 15:02

dávky nee...dívky pochopitelně...ale je to dobrá šifra, tu si budu pamatovat, gender je taky na pochodu:-)

M. Malovec 10.5.2021 13:50

Černoch snad není sprosté slovo, aby se nesmělo vyslovit.

D. Šimáček 10.5.2021 14:11

vyřešil jste to Šalamounsky umístěním onoho slova na začátek věty :-)

R. Veselá 10.5.2021 15:00

...no sichr je sichr:-)

P. Kubáč 10.5.2021 11:39

U nás ve městě byly na jedné velké škole 2 třídy pro extrémně talentované - školní inspekci se to zdálo moc "elitářské" tak vyhodila ředitele a žáky rozptýlila po jiných třídách.

V reakci na to založili na jiné škole "třídu bez stresu", kde po dětech více-méně nic nechtěli. Ale i tam ředitelství narazilo, protože krom "bio-dětí" se do této třídy přihlásila i všechna místní Cikáňátka, což se "tolerantním a inkluzivním" matkám sluníčkářkám z lepší společnosti překvapivě nelíbilo.

Celkově bych ale řekl, že školství "společenskou objednávku" plní. Německé firmy totiž nepotřebují aby jim na východě rostla konkurence.

J. Urban 10.5.2021 11:59

Dost presne!

V. Braun 10.5.2021 12:41

Německé firmy zde v ČR těžko shánějí zaměstnance technických oborů, a to i do vývoje, takže vaše "analýza" situace asi moc přesná nebude.

P. Kubáč 10.5.2021 13:10

Pokud si odmyslíme, že "nejsou lidi" v korporátním speaku často znamená "chtěji víc než bosý Ind" - Je rozdíl ve stupni nutného vzdělání - když jste najímán jako kolečko do soukolí zahraniční korporace - a když se takové korporaci snažíte - vlastní firmou - konkurovat.

Jinými slovy : chlapi na lince ve Škodovce určitě nezakládají konkurenci VW.

V. Braun 10.5.2021 13:18

Rozdíl je v tom, že taková korporace má již zavedené procesy a také má zdroje, mimo jiné na zaplacení těch lidí, protože korporace obvykle platí více než menší firmy, minimálně u znalostních zaměstnanců o kterých zřejmě píšete. Není to tedy německé versus české firmy, je to zavedené firmy, resp. korporace versus nové firmy a nové firmy to nemají jednoduché nikde. Rozdíl může být v míře byrokracie v různých státech, ale to je jiné téma.

L. Beneš 10.5.2021 16:48

Na celoživotní čerpání dávek nijaké zvláštní vzdělání není potřeba. Stačí umět si spočítat, kolik bylo vyplaceno bankocetlí.

V. Kuhaj 10.5.2021 11:14

Žádná jiná profese kromě pedagogiky se nemusí tolik vyrovnávat s celospolečenským postojem, že "tohle přece zvládne každý". Je neuvěřitelné, kolik lidí právě do tohohle oboru nestydatě žvaní.

J. Urban 10.5.2021 12:06

Copak o to, zvani... ale kolik a jakych lidi o nem rozhoduje!?

L. Beneš 10.5.2021 16:51

Pedagogové se musí vyrovnat se spoustou jiných věcí, aby vyhověli "společenské poptávce". Rozdíl proti minulým staletím je jenom v tom, že jejich požitkům se už neříká sobotáles.

J. Jurax 11.5.2021 0:52

To je prosté.

Každý je odborník na školství, protože v našich podmínkách prakticky každý aspoň základní školou prošel. A má-li potomky, případně prapotomky patřičného věku, tak si dal ještě aspoň zdálky repete.

To u jiných oborů přece jen není.

M. Malovec 10.5.2021 11:03

Je to důsledek neustálého zjednodušování. Čeština je zjednodušena aby spratci nemuseli přemýšlet jestli s vrchu nebo zevnitř. Tak i na dopravních značkách se dočteme - Cyklisto sesedni z kola nebo kromě dopravní obsluhu a Mimo dopravní obsluhy. Je trgické, že i na ministerstvu dopravy jsou nedouci, ale sebevědomí. A bude hůř.

Z. Jiroušek 10.5.2021 10:50

Do roku 1958, na konci ZŠ, dělali žáci Záverečné zkoušky. Něco, jako malá maturita.

Z naší třídy (31 žáků a žákyň) šli na gymnazium 3, na Střední ekonomickou školu, která byla v místě 4, na dvouletou Ekonomickou skolu 5, na různé odborné střední školy 3. Na učební obor zámečník se nedostal nikdo, kdo měl z matematiky, nebo fyziky za 3. Několik spolužáků šlo ze ZŠ rovnou něco dělat - nekvalifikovaní.

L. Beneš 10.5.2021 16:46

Patrně jsme stejný ročník. Poté jsem šel na 11-letku, z níž udělali 12-letku. Potom na strojní fakultu. Začínalo nás v ročníku 314. Jako první vypadli fousatí. Končilo nás v ročníku 91, čili méně než 1/3. Jak to na technických VŠ vypadá dnes, nemám tušení.

J. Urban 10.5.2021 9:54

Jj, je to jak autor pise. Ukoly v testu byly v ruznych stupnich obtiznosti. Tedy rozrazeni studentu urcite zafungovalo. Ovsem je-li nekdo takovy, ze nezvladne z takovehoto testu vubec nic.... A pokud jde o uroven vyuky matematiky na ZS, to je kapitola sama pro sebe. Matematiku tam ucitele zaky neuci, ale nechavaji je ji biflovat (cest vyjimkam). Vetsinou cim mladsi matikar, tim tristnejsi uroven:-(

J. Vlček 10.5.2021 10:42

Pane Urbane, nemohu si odpustit si poznámku k vašemu textu. Vaše psaní rébusů formou nepoužívání diakritických znamének mně přivádí do rozpaků, že i něco takového, vezmu příklad vás, může vyučovat na škole, či dokonce na univerzitě. :-/

L. Novák 10.5.2021 11:47

Jestli to píše z přístroje, který diakritiku nemá, tak jste mimo... :-P

J. Vlček 10.5.2021 12:24

Pane Nováku, jaký přístroj máte na mysli? Vy byste takový chtěl mít doma? Já tedy ne. Taková vykopávka, na které by nešlo se ani řádně podepsat, by skončila v kontejneru.

L. Novák 10.5.2021 17:58

Třeba z mobilního telefonu. Tam je to zcela běžné. ;-)