28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kdo může za zoufalý nedostatek lidí na práci?

Lidové noviny 14. září přinesly na titulní stránce článek s alarmujícím titulkem – „Dělník, kuchař, řidič – zoufalý nedostatek“. Signalizuje, že v oblasti školství a přípravy mladé generace na budoucí povolání je u nás opravdu něco hodně shnilého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Svoboda 18.10.2021 21:41

To přece vyřeší neviditelná ruka trhu.

Já bych vás z IVK vyrazil.

Pěkný den.

J. Ganaur 18.10.2021 22:51

Vy jste vůl!Tohle by vyřešil trh, kdyby nějaký byl.Tedy pěkně za své!Školné!!!:-P:-P:-P

Pěkný večer.

F. Žůrek 18.10.2021 20:13

Může za to Václav Klaus a jeho dřívější Vláda.

Ano, byly to Vlády Václava Klause, který tvrdil, že je zbytečné plánovat! Že prý: všechno trh řeší!

Je tomu tak. Stát má být co nejvíce slabý a bez plánování! Tak tomu bylo. Byl to začátek rozkladu v naší společnosti. Nebudu se tím dále zabývat, je to velice složité, ale prý stát je špatně a podnikatel vše skvěle vyřeší. Byl to začátek ničení státních institucí a také plánování naší budoucnosti. Stačí se podívat, v jakém stavu je naše politická scéna, kdy se vytratila důvěra v politiky i v politiku. Velký podím na tom mají samozřejmě média a internet, ale Vláda se o to absolutně nezajímala, o nějakou PRAVDIVOST...

J. Jurax 18.10.2021 20:06

Souhlas.

Mimochodem, na netu lze vygůglit bakalářské práce. Jejich úroveň je začasté otřesná, tak na úrovni slohových prací dřívějších nižších ročníků středních škol. Včetně gramatických chyb. A v oborech, jímž trochu rozumím, je nezřídka tristní.

L. Žaloudek 18.10.2021 20:13

Obecně máte nejspíš pravdu. Fakt by mě zajímalo, jaká je dnes úroveň slohových prací na středních školách.

J. Jurax 19.10.2021 0:27

Tak to nevím ... :-)

Š. Hašek 18.10.2021 18:50

Termín -vzdělanost-, díky plničům procent dle brusele průměru, ztratil značně na významu. Viz Gauss.

Takový diplomovaný specialista, dle mých konkrétních zkušeností (práce, služba, konkrétno), je na 95% dvouletým povalečem s maturitou (bez matematiky).

Viz temata bakalářských prací na 55% vzdělanostních ústavů v ČR.

Papír vzdělanost nezvýší. Zvýší ovšem ukecanost hlásičů do brusele, že jako plníme pětiletku.

Dále viz vyprávěnky erasmáků (Španělsko, Francie, Itálie, Řecko) kteří si dají v kavárně dvě griotky a začnou mluvit od srdce.

L. Žaloudek 18.10.2021 18:38

Problém je jasný a autor ho nepřehlédl: naše vzdělanostní politika je překážkou hospodářského růstu. Měli bychom si rozmyslet, co chceme: být vzdělaní anebo bohatí? Oboje najednou asi nezvládneme.

L. Žaloudek 18.10.2021 20:10

Možná by bylo dobré odlišit vzdělání od kvalifikace (lidí vs. pracovní síla). Bakalářská práce by pak nemusela mít žádné "rozumné" využití - všichni přece chápeme, že je to jen hra na vědu a bakalář ještě není Mistr (ba ani inženýr). To ale neznamená, že by bakalářské studium nebylo studium.

T. Zlesa 18.10.2021 18:26

Plány poslat více dětí do učení na řemeslníky, je jen cesta jak u nás zachovat ekonomiku udržení kozích stád. Jen výjimeční jedinci by se z toho dostali výš. Tak se těm Číňanům a Američanům nepřiblížíme. Ze stejného soudku je ovšem i státní podpora zcela trapných studijních směrů.

J. Jurax 18.10.2021 20:14

No, obávám se, že do učení výjimečně nadané jedince nikdo posílat nechce ...

J. Vintr 18.10.2021 16:50

Problém je v tom, že většina těch, kteří získali titul na humanitních švindlškolách, se nesníží k něčemu tak podřadnému, jako je manuální práce. A stát jim vychází vstříc, když pořád zvyšuje počet úřednických míst a štědře platí různým pofiderním neziskovkám, kde ti mladí, postižení tulení nemocí, mohou zakotvit. A nemálo jich taky zůstává na krku rodičům.

L. Žaloudek 18.10.2021 17:06

No a Vy byste měl chuť po absolvování střední a vysoké školy, byť pofidérní, jít pracovat manuálně?

P. Hák 18.10.2021 18:12

Vystudoval jsem učitelství matematiky a fyziky, ale rukama dělám rád. Pravda, ne u pásu.

Můj syn, VŠ technického směru, pracující v hi-tech výzkumu, také částečně dělá rukama.

L. Žaloudek 18.10.2021 18:18

Asi nepopřete, že pracovat rukama v hi-tech výzkumu, se dost podstatně liší od toho, co pan Vintr mínil manuální prací.

P. Hák 18.10.2021 18:27

Však jsem psal, že nedělám u pásu. Jenže oni chybí i řemeslníci...

Pokud třeba bych byl budu za pár let vyhozen, protože nepodepíšu nějakou odsuzovací rezoluci (ono se to klidně může stát, situace se mění dost rychle a rychle se politizuje), živil bych se nejspíš prací se dřevem.

P. Hák 18.10.2021 18:29

Jinak teda to, co jsem měl na mysli u syna, je výroba sad přístrojů. Výzkum dělá paralelně.

J. Jurax 18.10.2021 20:10

No, možná jo. Kvůli prachům, aby mne rodiče nemuseli živit ... :-)

Čest práci každé, která dobro plodí, napsal kdysi Svatopluk Čech.

L. Žaloudek 18.10.2021 16:13

Vypadá to, že pan Weigl patří k těm, kdo si myslí, že by zrušením "pofiderních humanitních oborů" nastal návrat zlatých českých ručiček, které by za pár kaček platu obléhaly píchačky fabrik.

J. Vintr 18.10.2021 16:45

Nějak by se ti mladí museli začít živit. Všechny rodiče do padesáti živit nebudou.

M. Pivoda 18.10.2021 16:48

Dokud mama funí, tak se držím u ní!

M. Martinelli 18.10.2021 19:32

pane vintr, ti mladí opustí svoje rodiče teprve až budou potřebovat akutní péči...;-(

J. Jurax 19.10.2021 0:30

Ti rodiče, ne ti mladí ...

P. Brich 18.10.2021 15:43

Jediné, co se nám s tímto zvepřovatělým systémem vzdělávání může podařit, je zachytit vědecko-technickou revoluci na hranicích a k nám ji nevpustit.

A. Šindelář 18.10.2021 15:32

Nevím kam na to pa Weigel chodí , je to z jeho hlavy pokryté bohatě obarvenými vlasy nebo jen plní pracovní zadání Velkého šéfa ? AŤ tak či onak kancléřem po třetí již nebude.;-D;-D;-D;-D

T. Zlesa 18.10.2021 14:16

Autor tvrdí, že by více učňáků vyrobilo více řemeslníků. A že je to chyba školství. Řemeslníci, jak je chápe autor a i zdejší diskutéři, se nevyrábí v učňáku. Tam se tito budoucí řemeslníci pouze seznámí se základy. Náš ŘEMESLNÍK se rodí až po pár letech dobré praxe, kde ho pracovat naučí ti starší. Ta doba je různá, podle oboru. Zedník určitě potřebuje méně, elektrikář více. A tu praxi nezískají sami ve svém OSVČ. Musí být někde zaměstnaní. Po těch pár letech ti schopnější poznají, že už umí dost, aby se mohli postavit na vlastní nohy. Jenže většina jich zůstane u zaměstnavatele, protože mají spoustu důvodů se do toho nepouštět. Jeden z nich je také odhad vlastních odborných schopností a dalším neorientace v byrokratických povinnostech. A pokud zaměstnavatel málo platí, tak utečou k jiné, aktuálně lépe placené práci. Běžný, tzv. řemeslník, má ve firmách jen stěží průměrný republikový plat. Když chodí na směny a nepřetržitý provoz, tak má nad průměr jen lehce.

A to všechno rodiče vědí a na učňáky děti nepošlou. To žádný plán ve školství nespraví. To spíše některé návrhy zde z diskuse by měly větší úspěch.

M. Pivoda 18.10.2021 16:47

V době českého reálného socialismu rodiče posílali své děti na učební obory s maturitou.

T. Zlesa 18.10.2021 16:57

Ano, pokus to byl, jak uklidnit rodiče, že bude ten papír o maturitě. Už tehdy rodiče věděli, že být jen dělníkem není pro děti nejlepší budoucnost.

M. Pivoda 18.10.2021 17:15

Já to vnímal spíše jako pokus nechat dětem dveře otevřené do jejich budoucnosti (v daném prostředí). Aby se v pozdějším věku potomci mohli rozhodnout pokračovat i jinou cestou, pokud tedy po ní zatouží.

P. Hák 18.10.2021 18:14

Však to i bylo. Znal jsem člověka, který prošel cestou od vyučeného truhláře přes průmyslovku a VŠ až k odbornému asistentovi na VŠ.