28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Dlouhodobé vzdělávací problémy nikdo neřeší

Tak jsem vám slyšel zajímavé zvěsti. Naším (českým) světem prosakují zprávy, že je špatně, když má kdekdo maturitu. A že bude nutné počet maturantů omezit (třebas náročnými testy), a zbytek populace tak dostat k tomu, abychom měli více učňů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Plzák 6.10.2021 9:36

Autor si myslí: "Samozřejmě, že je správná snaha, aby měl pokud možno každý maturitu."

Já si myslím, že je to nesmysl. Formální ukončení středoškolského studia neznamená vůbec nic.

Existuje spousta lidí, pro které je vzdělávání se utrpením. Proč je trápit? V montovnách bude vždycky práce dost a věci se smontovávat dohromady budou také vždycky.

V. Petr 5.10.2021 14:04

Pokud má mít každý maturitu, MUSÍ jít kvalita dolů, protože tolik lidí s IQ nad 110 prostě není ani z definice být nemůže.

Jinak, můj otec - průmyslovák byl celý život na postech, kde je dnes inženýr.

P. Blecha 5.10.2021 16:57

Technicky vzato ovšem pravdu nemáte, zvyšovala-li by se inteligence populace, zvyšovala by se i stovková čára IQ, a pokud porovnávací bod budete fixovat v čase a IQ naň vztahovat ...

Š. Hašek 5.10.2021 20:19

Inteligence populace se nezvyšuje. Náš mozek je tvárný, ale fest definován.

Pouze "dvůr, koně, řemeslo, samostatnost, stavba vorů na řece, ....... to vše se transformovalo do poloviny mozku v radiopojítku, strachu z mrazu a deště, hodnocení oblečení Jílkové. A vynálezu osmého pohlaví.

A zkuste mi to vyvrátit.

A proberte se.

P. Blecha 6.10.2021 8:34

Jak píšu, "zvyšovala-li by se ...". To neimplikuje, že se zvyšuje, že ano. Tudíž nepotřebuju nic vyvracet.

J. Kanioková 5.10.2021 19:08

1***

Š. Hašek 5.10.2021 20:20

Souhlas.

Viz jistý pan Gauss.

J. Jurax 5.10.2021 13:31

"Je to trochu krátkozraké, protože lepší je mít základnu všeobecně vzdělaných lidí (třeba právě maturantů), z nichž si mohou privátní firmy pomocí doškolovacích kurzů zajistit pracovníky s potřebnou specializací" praví autor.

Ano - ovšem jen na pomocné práce typu přišroubovat nárazník na lince.

Jsem taky maturant, byť pravda dávný, a nedovedu si dost dobře představit, jak by že mne v doškolovacím kurzu udělali plnohodnotného strojního průmyslováka, truhláře, elektrikáře, automechanika, slévače nebo řezníka etc. hodného tohoto označení. Neboť všeobecné vzdělání zde sice neuškodí (i skladník si může číst Vergilia v originále, že), ale jinak je celkem na houby.

J. Pavelka 5.10.2021 13:56

Na druhou stranu...dnes je i ta maturita o něčem jiném...Doba, kdy k maturitě bylo třeba umět číst Vergilia v originále, dávno minula...

B. Berlinski 5.10.2021 15:25

Je to tak, maturita každému je jedině degradace maturity, bez matematiky, cizího jazyka a aby měl každý maturitu je nutno zrušit i/y, interpunkci, velká písmena ..... Zrušit i střední školy, Maturitní vysvědčení dát každému v 18 letech :)

V. Kučer 5.10.2021 19:03

Kolegova dcera chtěla pracovat jako zdravotní sestra, neudělala maturitu, propadla z angličtiny ačkoliv v odborných předmětech byla výborná. Místo do nemocnice šla pracovat do supermarketu.

Š. Hašek 5.10.2021 20:21

Něco mi tady nesedí. U tý dcery.

V. Kučer 5.10.2021 20:35

Mě zase něco nesedí u cermatu. Neprošla ani na druhý pokus přestože jí otec zaplatil učitelku angličtiny. Udělala chybu že nešla do Anglie.

Š. Hašek 5.10.2021 20:38

Stran cermatu souhlas.

T. Zlesa 5.10.2021 13:20

Koho zajímají názory na školství a nebyl tu včera, tak se může kouknout na včerejší článek a diskusi pod článkem z IVK na podobné téma. Dneska je to jen opáčko...

V. Novák 5.10.2021 10:53

Pokud má každý "maturitu", pak ji nemá nikdo.

A pokud má mít "maturitu" 80% populačního ročníku, pak nutně musí klesnout požadavky na znalosti "maturanta".

Jestliže je tak důležité. aby každý měl maturitní vysvědčení, pak navrhuji, aby mu bylo přiděleno současně s rodným číslem a listem. Vyjde to levněji a reálné důsledky budou tytéž...

P. Dvořák 5.10.2021 13:30

R^

B. Berlinski 5.10.2021 15:26

Dost dobrý nápad pane Nováku!

J. Machotka 5.10.2021 10:47

Pár lidí se to už řešit pokusilo, ale je jich málo a prozatím jsou vždy prekriceni těmi, kteří buď změnu nechtějí vůbec nebo kteří chtějí ještě více toho, co se už mnohokrát prokázalo jako nefungující - egalitarismus.

Jako příklad možného řešení uvádím odkaz na překlad článku Petera Druckera: https://machotka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=733605

Zmiňuje v něm i školství, ale hlavně vysvětluje podstatu nutné změny.

R. Polášek 5.10.2021 10:14

Problém dnes není v maturitách, ale ve vysokoškolských diplomech fasovaných v příliš velké míře.

Před nějakými 20 - 15 lety přesvědčili populističtí politici voliče, že když vyskokoškoláci z výběrových vysokých škol v počtu 10 - 20 % ročníku se vesměs mají velmi dobře, tak když se vysoké školství z výběrového rozšíří na masové a půjde do nich 60 % ročníku, tak se ti lidi budou mít taky stejně dobře. Jenže se stalo to, že jak ve výběrových vysokých školách nebyli horší než ti s IQ tak 110 - 115, v masových n vysokých školách, kde bylo místo pro 60 % lidí z ročníku, museli tam nabírat lidi ne horší IQ 90 - 95 bodů. Výuka se tak přizpůsobila těm s IQ aspoň 95 bodů, tudíž šla rapidně dolů a v praxi se stejně ukázalo, že vysokoškoláci nejsou placeni za držení vysokoškolského dilomu, ale za skutečné znalosti a schopnosti . A ty jak na potvoru zhruba odpovídaly IQ. Člověk s IQ aspoň120 - 130 měl obvykle znalosti a dovednosti na vysoké úrovni, člověk s IQ 95 na mizerné úrovni. Navíc začali chybět lidi na řemeslné obory, protože kvalitní řemeslník musí mít IQ aspoň mírně nadprůměrné , tak 105 - 110 . řemeslník s IQ pod 95 nezvládá současné nové věci v oboru a každý podvodník, který na takového člověka narazí, ho oblafne. takový člověk je vhodný jen na pomocníka řemeslníka, který nic nerozhoduje a jen dělá, co se mu přikáže.

Z. Lapil 5.10.2021 13:02

To nebylo před 15-20ti lety, to bylo mnohem dřív. Viz učební obor s maturitou, to vzniklo někdy v 70. letech (určitě vím: ve školním roce 79/80 to už existovalo).

A není to specifikum ani socialistické ani české.

M. Marek 5.10.2021 10:11

Nesouhlasím. Pokud možno každý by měl mít přiměřené vzdělání a ne papír s razítkem.

L. Beneš 5.10.2021 9:02

Maturitu má dneska ovšem kdekdo, i když, přiznejme si, dnešní maturita není totéž, co před 60 nebo dokonce 100 lety. Dnešní post-maturant má vědomosti mnohdy nejen kusé, ale neumí se ani vyjadřovat a docela obyčejně srozumitelně mluvit. To je pořád samé vlastně, prostě, jako, jakoby atp. Dokonce i lidé s vyšším vzděláním nejsou schopni srozumitelně sdělit obecenstvu, co se jim vylíhlo v hlavě. Já jsem dnes např. narazil na článek, v němž p. Šídlo píše o "věčné" ruině v Miličíně a přikládá krátké video, v němž autor nesrozumitelně mele a breptá tak dokonale, že, ač jsem si to pustil několikrát, pořád ještě nevím, co mělo být v přízemí té stavby. A to jsem prosím zaznamenal, že jinde v domě měly být headquarters JZD. Možná to bude tím, že jsem maturoval už tak dávno. Na VŠ to ale stačilo.

J. Berger 5.10.2021 8:55

Vzdělání... Je obrovský rozdíl mezi skutečnou vzdělaností a absolvováním školy. „Samozřejmě, že je správná snaha, aby měl pokud možno každý maturitu.“ Není. Na VŠ (skutečnou) má asi 5% lidí, na maturitu nevím, ale dejme tomu cca 30%. Hasič musí mít maturitu (jedno jakou). Já chci po hasiči, aby mi odborně uhasil barák, ne aby mi přitom řešil kvadratickou rovnici. Touha politiků mít co největší počet lidí s maturitou a VŠ pouze snižuje úroveň škol. U nás kdysi dělala inventury absolventka nižší (2leté) hospodářské školy (výborně), nahradila ji Ing. ekon. (tragicky). U nás je „inflace formálního vzdělání“, co člověk skutečně umí, to nikoho nezajímá.

L. Beneš 5.10.2021 9:09

Uvědomte si, že potřeby doby jsou dnes jiné. Vy napíšete, že: "...snižuje úroveň škol." Dnes je třeba napsat: "snižuje level škol." Jinak tomu nebude nikdo rozumět. Dnes před lidmi stojí výzvy, raději challenge, dříve neznámé. K věcem je třeba přistupovat simply clever. Slyším to v TV dnes a denně.

L. Harvánek 5.10.2021 9:20

A kvůli tomu tyhle informace z TV ani nesleduji. Ale ohánět se cizími odbornými výrazy znamená dávat najevo svou vzdělanost. Maturoval jsem před nějakými 70 roky a se získanými vědomostmi se mohu uplatňovat dodnes. Ale maturitní zkoušku bych dneska nesložil s úspěchem. Protože se z učebních osnov vytratilo to, co dávalo nějaký smysl a bylo podstatné,kdežto dneska jsou součástí vědomostí a zkušebních testů požadavky, o jejich užitečnosti vážně pochybuji, protože jsem se s nimi v životě nesetkal (mám dokonce pocit, že jsme se o nich nikdy neučili) a ani nepoužil. A s vysokými školami je to podobné. Zejména u humanitních oborů mimo mediciny, práv a ryze odborného zaměření.

J. Berger 5.10.2021 11:32

No, máte pravdu. Dřív byla čeština zaplevelena ruštinou, ale to je nula proti zaplevelení angličtinou. Já proti cizím jazykům nic nemám, sám jimi mluvím na různé úrovni asi osmi, ale nepletu je dohromady.

V. Kučer 5.10.2021 19:19

Z ruštiny do češtiny moc slov neproniklo, já znám pouze dvě, rozvědčík a chozraščot. Angličtina je mezinárodní jazyk, nahradila latinu a dříve či později nahradí i češtinu.

P. Hatina 5.10.2021 7:32

No a v tom je ten problém, ono by sice bylo dobré mít jakousi ideálně kvalitní vzdělávací soustavu , jenomže je nutné počítat s tím, že pokud se to bude řešit formou nařizované "vzdělávací politiky" tedy, vládních a úředních zásahů nařízení, a reforem tak nejen že výsledek bude špatný, ale že bohužel, ty negativní dopady budou trvat řadu desetiletí.

Jinak řečeno, a skutečně, my už teď řadu let řešíme problémy z politického rozhodnutí z první dekády po roku 2 000, podle Brusele,. tedy , "vytvořit" co nejvíc lidí s tituly (často neschopných)

Potom přišla státní maturita (tuším od roku 2011), která už prošla politickým otřesem a několika korekcemi, a dneska je dílem postrachem studentů a dílem poměrně oblíbeným populistickým tématem..

Potom - je to tak 5 let, co se spustila inkluzivní výuka. A pro připomínku, ta nyní prováděná reforma je ve stylu ty žáky příliš nepřetěžovat, a naopak to učivo osekat.

Takže, co se vymyslí nyní? Pravda, zrovna jsem se teď zasmál, když jsem zjistil, že se navrhuje (nebo u ž to je povinné?) výuka programování. Našel jsem si totiž na jenom e-learningovém serveru přehled učiva (kontrolních testů), a zjistil že to všechno co je mají za celou ZŠ a SŠ v programování "naučit"se dá v obvyklém kurzu programování pro začátečníky zvládnout tak za tři dny ;-D.

L. Beneš 5.10.2021 9:11

Jaképak osekávání učební látky. Budoucí pracovník musí umět mačkat knoflíky stroje vymyšleného a vyrobeného jinde a do volební urny se s hlasovacím lístkem jistě každý strefí.