28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Cože? Jaký „zimní čas“?

Tak se nám od víkendu krásně prodloužily večery. A přitom to bylo tak jednoduché. Stačilo jedno administrativní nařízení. Ale proč zůstat v půli cesty? Je třeba jít dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Matucha 30.3.2022 23:16

Mě ta hodina ráno taky chybí, pane Jakl.

P. Brecík 30.3.2022 21:48

No, zase plno veleduchů a skóre 49/51. Realita: 1, I v ČR máme pár dní, kdy kvůli teplotě se končí o 12.00 ( kdo může = úřady ap. )

2, Produktivita práce v montovnách, kam po 13.00 ( "zimního času ") pere sluníčko, jde dolů.

3, Jižní státy mají siestu. A svoji produktiv. Zavedeme se změnou klimatu i my ?

4, Kdo to tlačí? Statisticky všichni výrobci zboží pro volný čas. ( golf, tenis, kola, ...... )

5, Úspory jsou a budou velké !! Autor a jemu podobní zřejmě neslyšel o klimatizacích. I když - ty díky zlému Putinovi budou od Greténů zakázané.

6, Já osobně mám hodinu času denně navíc. Jak vy - nevím. U PC, anebo v Marketu je to jedno.

P. Han 30.3.2022 22:11

Taky jsem znal jednoho, kdo měl den dlouhý 25 hodin. Nebo to aspoň tvrdil. Bůh s ním i s vámi.

P. Brecík 30.3.2022 23:36

8-o Tak tady každý ukázal obsah své hlavy. Já argumenty - Hán, to svoje. Bez komentáře.

V. Kučer 30.3.2022 21:39

Je to stejné klamání jako Green Deal

J. Lukavsky 30.3.2022 20:02

"Hýbat s časem je holým nesmyslem a přežitkem" Pračlověk Janeček ráno vstal, když Slunce vykouklo nad obzor. Vyšel před jeskyni, upšouknul se vymočil, vzal kyj a šel ulovit něco k snídani. Když Slunce zapadlo tak zalezl do kožešin a chrupkal. Problém je, že to ranní a večerní svítání a západ Slunce se o pár minut mění každý den. Takže kdybychom se přirozeně řídili Sluncem tak máme 365 časů. No a jelikož vlaky musí jezdit včas tak máme nějaký Čas. Také mě nebaví 2x do roka přeštelovávat hodiny, jenom jedny se mi přehodí samy, ale je to celkem prkotina. Tydlecty starosti a Rotchildovy prachy na mou hlavu! J.L. end

J. Barančík 30.3.2022 19:05

Naprosto souhlasím

*iluze úspor

*iluze dlouhého dne

*problémy v dopravě na lesních a polních úsecích nikdo zvěři nevyloží, kdy má přes silnici chodit

*problémy v hromadné dopravě 2x ročně

*problém dát spát malé děti za světla

*poruchy biorytmů hospodářských zvířat i lidí

*Narušování délky pracovních směn v nepřetržitém provozu

P. Princ 30.3.2022 19:10

Souhlas.

R. Johnová 30.3.2022 18:54

Pokud autor vstává ve 4 ráno a chodí spát v 8 večer, pak má poledne v půli dne a vyjde mu to v létě při SEČ i na východ a západ slunce.Rv

P. Kotraba 30.3.2022 17:49

To je ale děsný blábol.

P. Horáček 30.3.2022 15:41

Pane Jakle, Váš článek znám, argumenty chápu, jenom trochu nerozumím té urputnosti, se kterou jej každý rok ve stejném znění zveřejňujete :-). Jinak já bych (paradoxně) chtěl "letní" čas celý rok, nejvíc ze všeho mě psychicky deptá, že je v zimě tma už ve čtyři odpoledne. Ale každý to cítí jinak.

P. Horáček 30.3.2022 15:49

Teď mě ještě napadlo, že to děláte pro pobavení, což by mi k Vám sedělo. Stále je na světě spousta pitomců, kteří se nad Vaším článkem budou rozčilovat a překřikovat ;-).

P. Brecík 30.3.2022 21:50

R^R^R^

P. Diviš 30.3.2022 16:28

Jo, asi tak.

J. Kostelanský 30.3.2022 15:21

Kdyby civilizace měla jíst striktně podle logiky pana Jakle, tak by jsme museli zapomenout na časové pásma a jednotný čas v nich.

Protože např. medzi mestami Ostrava a Aš je rozdíl při východu a samozřejmě i při západu slunce cca 24 minut. Každý den. Dnes "úředně" v Ostravě slunce zapadá v 19:15, ale Aš bude mít západ slunce až v 19:40. Proč by přesný astronomický čas měli mít jenom lidé, kteří žijí na stejném poledníku jako je Jindřichův Hradec? Nejlepší by bylo vrátit se o několik staletí zpátky a dát každému městu a každé vesnici právo mít svůj vlastní, přesný astronomický čas. :-)

Proč vlastně vznikly časová pásma a jednotný čas v nich? A proč myšlenka na jejich zavedení vznikla právě ve Velké Británii? Souvisí to s průmyslovou revolucí a rozvojem osobní železniční dopravy. V souvislosti s dopravou lidí vlaky vznikla potřeba jízdních řádů. Ale ty mohly být jen stěží přesné, když každé město mělo tehdy svůj vlastní astronomický čas. Na minuty přesně se tehdy ještě nežilo - a týkalo se to i času, takže se klidně se mohlo stát, že by vlak do nějaké stanice dojel dřív než z té předchozí vyjel :-). Samozřejmě podle místních hodin na nádraží.

Tím chci říct, že moderní době se někdy musí podřídit i nějaká ta přirozená pravidla přírody, pokud je to ve prospěch lidské společnosti.

V. Kolman 30.3.2022 15:10

Vono se bude tak dlouho blbnout s časem - až bude z moci zdeouřední nařízen celosvětově GMT čas. A bude po ptákách;-D;-D;-D

P. Horáček 30.3.2022 15:45

Jen pro zajímavost, celosvětový čas už dávno existuje, říká se mu UTC :-).

M. Sedláček 30.3.2022 14:21

Tohle téma pěkně symbolizuje impotenci eu i v celkem jednoduchém problému. Několik let keců a nic.:-)

P. Brich 30.3.2022 14:20

Největší vliv na probuzení má denní světlo po noční tmě. Příchod denního světla řídí aktivitu všech denních tvorů, člověka nevyjímaje. Takže už praotec Noe, jakmile se rozbřesklo, začal být aktivní a nečekal, až mu zahouká siréna. Hodiny si vymyslel člověk, aby třeba se milá sešla s milým na určitém místě v dohodnutý čas, resp. až bude Slunce v určité výšce nad obzorem.

Protože posunovat od zimního slunovratu hodiny po minutách dopředu by opravdu byl nesmysl, dělá se to jednou ročně o hodinu, aby se to vyplatilo a hodinky se daly zhruba do souladu s výškou Slunce nad obzorem. Logicky v podobně vhodný den po letním slunovratu se uměle hodinky o tu hodinu zase vrátí zpět.

Nevyhovuje to jen těm, kteří se rádi ráno sladce vyvalují v posteli, i když je Slunce už vysoko na nebi a nechtějí jít vyčerpáni spát po odpolední aktivitě o hodinu delší.;-)

E. Pawlica 30.3.2022 14:28

Ano - hodiny při letním čase nejsou v souladu s postavením Slunce na obloze a proto je letní čas nesmysl.

M. Šejna 30.3.2022 14:43

Opravdu?

Zkuste si sebekriticky zjistit, v kolik hodin máte polovinu té části dne, kdy nespíte. V kolik hodin běžně vstáváte a v kolik jdete spát?

Já vstávám okolo 8.hodiny a spát chodím kolem 24.hodiny. Půlku dne mám tedy okolo 16.hodiny. Nějaké právě poledne je mi tedy zcela ukradené .

P. Diviš 30.3.2022 16:29

Nejsou ani při "zimním".

V. Kuhaj 30.3.2022 18:03

No kdyby praotec Noe čekal, až mu zahouká siréna, to by si fakt mohl dát hodně velkého šlofíka...!

J. David 30.3.2022 14:02

Jako penzista, již mám po "časových starostech". Čas mám svůj, dle tělesných potřeb organismu, tedy příjmu a výdeje. Je to jako u zvířat/zvěře, fóglové vyřvávají dle polohy slunka, krávy a zvěř začínají pastevní periody dle vnímání ranního kuropění, vše nikolivěk dle nastavení "chytrých časoměrů" na zápěstích časoměrů homo sapiens.

Pro pana Šejnu, "chronometr" pomocí zapíchaných klacků a sledování nejkratšího stínu je nutné, rotace v úhlu 23° (s precesí) k ekliptice oběhu slunce , dělá časové diference (délkové měření stínů solárních pomocí klacků ). Ale fuj, na stará kolena blbnu, pane Šejno, raději se ale k poznání "poledne" uchýlím k epice od K.J.Erbena "Polednice" (Malá, hnědá, tváře divé, pod plachetkou osoba, o berličce, hnáty křivé, hlas vichřice podoba).

M. Šejna 30.3.2022 14:48

Mýlíte se.

Časové diference nemají se sklonem zemské osy nic společného.

Ty diference způsobuje jen a pouze excentricita oběžné dráhy Země a s tím spojené změny rychlosti oběhu.

J. David 30.3.2022 20:11

I Vy filuto, rychlost oběhu Země okolo Slunce (365 dní 5 hodin 49 minut, plus nějaké sekundy, uvádí astronomové) se vyrovnává v kalendářních smluvních přestupných rocích. Uměle korigované. Vnímání času záleží na rychlosti rotace zeměkoule v rovině ekliptiky a jejím sklonu 23 stupňů "s precesí", v chybě "odchylné" daného bodu na zeměkouli kouli, od ekliptiky. Námořníci na to mají nějaké "korekční" tabulky.

Jinak pane Šejno, taková Polárka, furt ukzuje na sever "hore od zadních tlap souhvězdí velkého medveďa", ale furt mění paralaxu, v závislosti na tom, kdy na ní v čase návratu z putyky čumíme (obvykle bez sjednocení binokulárního zaměření zraku). Nu, časomíru na paži pak nemusím zkoumat, transmutuje se do domácí "singularity".

J. Uzel 30.3.2022 13:57

Mizivému procentu letní posun času vyhovuje (např. zahrádkáři), případně lidem zaměstnaných v provozech, kde se pracovní doba nedá dohodnout se zaměstnavatelem (čím dál řidší případ). Ostatní (většina) jsou nuceni se přizpůsobit.

P. Diviš 30.3.2022 16:31

Tu "většinu" někdo zjistil, nebo jste si jí vyfantazíroval?

P. Pepax 30.3.2022 13:23

S p. Jaklem souhlas, letní čas je nesmysl a je příznačné pro dnešní dobu že ten nesmysl už dávno nebyl zrušen.

J. Kostelanský 30.3.2022 13:03

Vůbec jsem netušil, že pan Jakl je tak těsně spjat z přírodou, že mu bytostně vadí, když přesně ve 12 hodin není slunce na obloze nejvýše... :-) Krom jednoho nesmyslu, který zapříčinil asi nějaký internetový šotek (budu citovat o něco později), za druhý největší nesmysl a odtržení od reality považuji tuto jeho myšlenku:

"Milovníci sociálního inženýrství vám řeknou, že bude delší večer, protože jim dřív skončí práce. Ale co jim brání končit dřív i bez změny času pro nás všechny ostatní? Mohu dělat pekaře nebo popeláře, nebo si jinak domluvit směny. Že to nejde, protože by se jim ostatní nepřizpůsobili?"

Přesně o tom to je. Je daleko snazší udělat centrálně změnu času než to nějak zařizovat individuálně. Ne každý zaměstnanec si totiž může dovolit luxus určovat si sám, kdy se mu to hodí jít do práce a pak z ní odejít. Učitel těžko může říct, že on bude učit už od sedmé, když vyučování začíná v osm. Státní zaměstnanci mají pracovní dobu danou "shora" a ta je mimo jiné přizpůsobena lidem, pro které dělají služby ve jménu státu.

Ale ani v soukromých firmách to není tak jednoduché, jak by se to mohlo zdát. Pořád hodně lidí jezdí do práce hromadní dopravou, a ta, zvláště na vesnicích a menších městech nejezdí co 5 minut jako v Praze. Grafikony hromadní dopravy se dělají i, nebo hlavně s ohledem na začátek vyučování ve školách nebo začátek pracovní doby v největších provozovnách. A funguje to i obráceně: v menších firmách, kde dělají lidé z okolních vesnic, se pracovní doba přizpůsobuje grafikonu hromadní dopravy. Bydlím sice ve městě, ale v dětství a mládí jsem hodně času trávil na vesnici. A tam jsem nikdy, ale skutečně NIKDY od nikoho neslyšel stěžovat si na změnu času. Každý na to spíš nedočkavě čekal (jako teď já), protože hodina slunečního svitu navíc umožňuje být mnohem déle na čerstvém vzduchu - na zahradě, kolem domu nebo v lese.