16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Žádný chytrý z letadla nevypadl

Trpělivost růže přináší, ale od minulého týdne přináší růže také čas. Tak alespoň rozhodl CERMAT.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Juránek 1.6.2018 23:45

Vše, co se zde probírá ...

... popisuje tzv. zlatou éru našeho školství, skvělé výsledky našich žálů a pedagogů, mělo by se říci.

Pokud se Vám to zdá divné, tak vězte, že tak nějak se o té dnešní éře bude mluvit v budoucnosti. To tehdy, až se na střední školy dostanou, resp. budou chtít dostat žáci ze zvláštních škol. Dnes totiž, díky inkluzi, již jiné školy než ty zvláštní nemáme. Destrukce školství tím byla dokončena, výsledky se dostaví za pár let.

P. Portwyn 1.6.2018 19:35

Že vám to lhaní není blbý

"Trpělivost růže přináší, ale od minulého týdne přináší růže také čas. Tak alespoň rozhodl CERMAT (...)"

Ne. Prostě ne.

Rozhodl to ministr Plaga.

Chápu, že v konkurenčním boji to chce řada lidí přihrát Ondřeji Štefflovi, který má ty ideově správné pokrokové názory ("děti nemusí znát Ohmův zákon"), ale lhát se prostě nemá.

http://www.msmt.cz/ministr-rozhodl-o-prehodnoceni-vysledku-maturitniho-testu-z

P. Portwyn 1.6.2018 19:30

Kde je chyba?

Chyba je samozřejmě v tom, že maturitu má mít i člověk, který by měl jít pracovat rukama.

Když jste maturoval Vy, bylo na gymnáziích 10 % populace. Teď je tam 30 %. Co je Gaussova křivka, nepochybně víte.

F. Žůrek 1.6.2018 19:10

Řešíme různé formy, ale uniká nám obsah

Učil jsem jen šest let, až když komunisté přestali konečně dirigovat školství. Nejhorší je, jak bohatí a vlivní lidé dnes zasahují do školství. Jednou jsem dostal vyčiněno, jak to, že jsem neklasifikoval jednu žačku-dámu, když její tatínek je JUDr,, významný člověk a finančně významně podporuje naši školu, a já to nevím!

Opravdu jsem to nevěděl a nakonec, proč jsem to měl vůbec vědět? A tak se udělala potom komise - beze mne - a žákyně úspěšně udělala zkoušku a byla hezky klasifikována.

Ale my bychom měli více dbát na to, aby učitelé byli na obdorné úrovni a nedělat z nich "šašky" kvůli vlivu finančně mocných potentátů.

Státní maturity nejsou nic jiného než diktátem se shora.

K. Janyška 1.6.2018 17:53

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

K. Janyška 1.6.2018 17:53

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

V. Student 1.6.2018 12:57

Konečně se někdo odvážil.

Odvážil (ne fakticky, to se zatím ještě pedagog neodváží, ale duchem napsaného) zpochybit autoritu PSYCHOLOGA, co se týká jeho hodnocení výkonu pedagogů. Věda o studiu lidského chování, tedy psychologie, dostala před pár desetiletími, spolu s psychiatrií, tedy vědou o léčbě a prevenci duševních chorob, zelenou. Bylo jim dovoleno (spíš k tomu byli tehdejším režimem vedeni)žvanit úplně do všeho, naprosto překračovat rámec svých kompetencí, a postupně přesvědčili lidi i sebe, že jsou to takoví univerzální všeználkové.

A tak jim nedělá problém poučovat o výchově a vzdělávání i příslušníky profese, která má výchovu a vzdělávání přímo jako svůj obor - pedagogiku.

Kdyby k ničemu jinému, pane autore, váš článek nebyl, tak má velkou hodnotu v tom, že si alespoň trošku dovoluje názor ó PSYCHOLOGA zpochybnit. Gratuluji!

K. Janyška 1.6.2018 17:56

Re: Konečně se někdo odvážil.

Marx a Freud jsou autory dvou největších omylů vědy s těmi nejtěžšími důsledky.

Lidskou mysl vysvětlili zcela mylně. Ona je adaptačním uzlem spontánního řádu lidského světa, ne entitou danou shůry, která řídí lidský svět... Dzp.

K. Krejčů 1.6.2018 10:09

Škola by měla

dát studentům základní gramotnost - tedy ta základní či střední. ALE HLAVNĚ by je měla - resp. MUSÍ - naučit opatřování informací, jejich třídění, vyhodnocování a aplikaci. Dnes nelze očekávat, že co jsem se učil na odborné škole, mě uživí až do důchodu. Vystudoval jsem VŠ elektro, celkem úspěšně jsem v 70 tých letech min. století pracoval ve výzkumu a i televizor jsem byl schopen opravit. Dnes ho tak akorát otevřu, podívám se a zase ho rychle zavřu - a když nefunguje, vezu ho do sběrného dvora. No, jsem už v důchodu.

M. Prokop 1.6.2018 12:48

Re: Škola by měla

No ano. Jen nevím, jak k té gramotnosti přispějí otázky toho typu, s kterými byl letos problém.

P. Portwyn 1.6.2018 19:31

Re: Škola by měla

V tom případě byly letošní testy správné.

J. Jurax 1.6.2018 20:49

Re: Škola by měla

"Dnes nelze očekávat, že co jsem se učil na odborné škole, mě uživí až do důchodu"

Jistě. To, co jste se naučil na odborné škole je základ, na němž budete nadále stavět - respektive na němž jste stavěl. Bez toho fundamentu byste nebyl schopen opatřování informací, jejich třídění, vyhodnocování a aplikace, i kdyby Vás tomu opatřování informací, jejich třídění, vyhodnocování a aplikaci dlouho učili. Maximálně byste si je uměl opatřit, ale nerozuměl byste jim.

Internetový vyhledávač pomáhá jen těm, co už toho v hlavě hodně mají ... :-)

M. Pesat 1.6.2018 9:53

brecite na blbem hrobe, soudruzi

brecite na blbem hrobe, soudruzi, skoly, ty se chovaji trzne, jsou financovany tzv. statnim prispevkem na zaka=cim vice zaku tim vice penez, coz plati i pro soukrome/cirkevni skoly. Takze zacal boj o "studenty"/prispevky. Vzdelani a kvalita vyuky byla/je to posledni co reditele/kantory zajima, zajima je aby meli na vyplaty, samozrejmne porad breci ze maji malo. Takze se na stredni skoly prijali/prijmou i "studenti" co by za rudobolsevika nezvladli ani dvoulety ucnak a samozrejmne se zajistilo aby ti "studenti" odmaturovali, dalsi kolo jsou vysoke skoly, ktere obslahly business plan od strednich skol. Dovoluji si upozornit, soudruzi, ze od padu rudobolseviku uplynull uz temer 30 let. Dnes uz na vsech stupnich skol "uci" absolventi modrobolsevicko-kavarenskeho skolstvi, tedy ti co se jim kazdym rokem snizovala lataka narocnosti, takze nelze vyloucit i extremy, ze nekde uci naprosti blbci.Chcete kvalitni skolstvi, soudruzi, zmente system financovani strednich/vysokych skol a samozrejmne zmente zakony stran lidskych/detskych prav, aby dite nebylo nedotknutelnou modlou, ktera vi ze si muze dovolit vse a nic se mu nestane. Ceske skolstvi, soudruzi, to je jen zrcadlo ceske splecnosti. Jak se rikavalo za rudobolsevika, vse je v kadrech. Nejsou lidi, jen Cehuni/retez je tak silny jako jeho nejslabsi clanek. Kecy o protestantske moralce=bez odpustku/rozhreseni a v praxi bolsanska/katolicka praxe oyebavky s odpustky/rozhresenim.

Cest :-)

F. Kusák 1.6.2018 10:18

Re: brecite na blbem hrobe, soudruzi

No, soudruzi se vyznačovali vysokým stupněm hulvátství a také tím, že měli na vše odpověď, kterou vždy nalézali ve své ideologii. Mám ten dojem pane Pešáte nebo jak se vůbec jmenujete, když píšete na český server bez diakritiky, že se v mnohém s nimi shodujete.

M. Pesat 1.6.2018 11:20

Re: brecite na blbem hrobe, soudruzi

Vite co je pozoruhodne, soudruhu Kusaku, ze i to rudobolsevicke skolstvi zvladlo maturitu za par korun a ta maturita/cele skolstvi za rudobolsanu bylo kvalitativne nesrovnatelne lepsi nez dnes.Takze si jeden klade otazku, kde udelali modrobolsevicti/kavarensti soudruzi chybu ? Odpoved je v mem prispevku/bez diakritiky.

Cest :-)

M. Prokop 1.6.2018 12:49

Re: brecite na blbem hrobe, soudruzi

Jo, ale lepší trolla nekrmit.

R. Langer 1.6.2018 10:33

Re: brecite na blbem hrobe, soudruzi

Jo, takovouhle kritiku by dokázal sesmolit každý komouš, pane.

M. Prokop 1.6.2018 9:12

Každopádně,

Obě problematické otázky naznačují, že Cermat by bylo nejlépe rozehnat. Podobné "znalosti" opravdu nezlepší znalost mateřského jazyka a schopnost jeho používání.

A. Alda 1.6.2018 9:10

Klidně bych šel k maturitě znovu a bez přípravy.

Maturoval jsem před 41 lety. Když jsem letos nahlédl do zveřejných maturitních testů z matematiky a z češtiny, jsem si jist, že bych to z fleku dal. Matiku už ne za 1, ale určitě bych prošel.

P. Portwyn 1.6.2018 19:51

Re: Klidně bych šel k maturitě znovu a bez přípravy.

Ale to každý patřičně gramotný člověk. Celá ta kampaň jde od trhlých sluníčkářů popíchnutých od firmy Scio, která se pochopitelně snaží urvat ten finanční koláč pro sebe.

J. Jurax 1.6.2018 21:00

Re: Klidně bych šel k maturitě znovu a bez přípravy.

No, před půlstoletím jsem maturoval z povinně z češtiny, ruštiny, matiky a volitelně z fyziky.

Myslím - podle toho, co jsem viděl z testů - že tu maturitní matiku bych dnes dal bez problémů. A fyziku taky. Ruštinu asi už moc ne a češtinu, tedy pravopis stěží, dávno nevím, co je to nepřímá vedlejší věta podmiňovací - pokud něco takového vůbec existuje - a nevyjmenuju vybraná slova, i když si i/y nikdy nespletu. Literaturu bych dal levou zadní, pokud bych si nevytáhl nějakého veršotepce ...

M. Bílý 1.6.2018 8:46

Byl jsem průměrným žákem, (možná občas podprůměrným) ....

.... přesto jsem odmaturoval s minimálními problémy a matematiku jsem v zaměstnání (projektant v oboru elektro) bez problémů používal do úrovně infinitesimálního počtu až do důchodu v roce 1986. Potom jsem ještě nastudoval množiny a a probíral je s nejstarší vnučkou než šla do školy. Moc jí to bavilo a mne též. Považuji je za základ matematiky. Nechápu, proč se dnes s maturitou dělá taková věda.

A. Alda 1.6.2018 9:11

Množinová výuka matematiky byl fantastický nápad.

Ale protože rodiče nestíhali, upustilo se od toho. Žel, k naší všeobecné škodě.

R. Langer 1.6.2018 10:34

Re: Byl jsem průměrným žákem, (možná občas podprůměrným) ....

Protože ty množiny neměl kdo s dětmi probírat.

M. Bílý 1.6.2018 11:12

Re: Pane Langere! (10:34) Jem v matematice stále ....

.... průměrný, ale množiny jsem nastudoval hladce. Nevím co je na nich lidem obtížné. Když je pochopilo pětiapůlleté dítě (má vnučka) mělo by to jít i dospělým.

P. Portwyn 1.6.2018 19:52

Re: Pane Langere! (10:34) Jem v matematice stále ....

Vy jste ovšem měl inteligenci a hlavně dobrou vůli.

J. Jurax 1.6.2018 21:07

Re: Pane Langere! (10:34) Jem v matematice stále ....

Když je pochopilo pětiapůlleté dítě (má vnučka) ... inu, mělo dobrého učitele - Vás.

Já jsem vzděláním matik a mí potomkové byli taky množinami stiženi a pochopili, když jsem jim to dovysvětlil - a taky jsem to u jednoho potomka vysvětloval i učitelce. Kdo ale tohle doma neměl a padl na pedagoga, jemuž byly množiny cizí, měl smůlu.

Po mém soudu byly ty množiny krok dobrým směrem - matika na ZŠ by nemusely být jenom kupecké počty ... snad proto se od něj upustilo.

K. Janyška 1.6.2018 8:40

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

K. Janyška 1.6.2018 8:40

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

J. Fridrich 1.6.2018 7:27

O úrovni našeho školství svědčí znalosti - lépe

O úrovni našeho školství svědčí znalosti - lépe řečeno NEZNALOSTI našich žáků-mladých lidí. Naši Piráti mají více takových vzdělanců - jednoho jejich mudrlanta nedávno " předběhl " jeden jejich další hlupáček tvrzením, že se již T.G.Masaryk zabýval bezpečností na Internetu, dá se to dohledat a není to vtip, ale je to tragikomedie o tom, kdo nyní dělá a může u nás také dělat politiku..