28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Přidat učitelům? Nejdříve ať splní podmínky

Ředitelé gymnázií podporují požadavek učitelů na plat ve výši 130 procent průměrné mzdy. Člověk tak nějak automaticky souhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hoblík 6.10.2019 11:17

Učitel má být chudobný, aby se přiblížil lidu. Vlivný a movitější má být jenom pan řídící. Přidejte hrobníkům, ti se skutečně nadřou a navíc mají odpovědnost. Učitel se poflakuje, do prázdnin to nějak přečká a potom se zase fláká. Odpovědnost žádná, hodnocení výsledků práce učitele je nemožné. Kdo přišel s tím, že učitel má být bohatý?

P. Čech 6.10.2019 11:36

No přece ten učitel, ev. ještě nějaký politik a úředník ministerstva školství. Ti druzí dva proto, aby se zviditelnili.

Z. Lapil 6.10.2019 10:22

"Bez ohledu na jejich (dětí) předpoklady" rozhodně ne. Daleko víc mě zajímá, nakolik žáci své předpoklady rozvinou/naplní.

Ono se hodně uvažuje a mluví o tom, jak zařídit, aby i méně schopné děti uměly to, co ostatní (aktuálně skrze obludnost nesprávně nazývanou inkluzí), ale zapomíná se, že existuje i druhá strana mince: děti velmi schopné, které zahnívají jen proto, že jim škola (školství?) neumožní vyrazit vpřed.

M. Prokop 6.10.2019 9:18

Jen tak pro zajímavost: Šichtařová: https://sichtarova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=730336

Proč mají „progresivisté“ takovou potřebu dělat dětem guláš v jejich identitě a tvrdit jim, že „gender je fluidní“? Proč je tak nevýslovně iritují básničky o maminkách – ženách a tatíncích – mužích? Proč stejný druh lidí zbožňuje a hájí Grétu, jejíž loutkovodiči v podstatě vyzývají k diktatuře? Proč stejný typ lidí je ochoten uvažovat o tom, že se (pro začátek) ve školních jídelnách zakáže maso? Proč tihle lidé obyčejně hájí norský Barnevernet a byli by nejraději, kdyby se zavedl i u nás? Proč tihle lidé tak agresívně prosazují zastavení klimatických změn za každou cenu, ať je tou cenou klidně třeba návrat na stromy, jako kdyby snad změny byly zastavitelné? Proč se všichni ti, kdo měli v uplynulém týdnu potřebu vymezovat se vůči Karlu Gottovi v ne zrovna šikovnou chvíli, rekrutovali právě z těchto „progresivistů“? Proč téměř všichni z nich milují Václava Havla? V čem to kurník vězí, že všechna tahle témata spolu evidentně nějak zapeklitě souvisejí, ačkoliv pro pozorovatele z cizí planety je nespojuje nic? Jak je možné, že dopředu víte, že když jedna osoba bude hájit Barnevernet a zákaz spalovacích motorů, bude u ní taky z nějakého podivného důvodu zvýšená pravděpodobnost, že bude podporovat indoktrinaci batolat militantním feminismem??

Z. Lapil 6.10.2019 10:24

Protože úžeh? A proto sluníčkáři?

:-).

J. Anděl 6.10.2019 10:31

Správný, skvělý postřeh. Přesně tohle mě fascinuje v diskuzích a veřejných tématech.

Existuje ještě jedna oblast, kterou jsem v tom výpisu nenalezl. Většina uvedených témat má jako společnou vlastnost dobroserství, či méně pejorativně přednost oficiálně uznaného postoje a společenského přínosu nad individuálním, osobním.

Ale z toho se vymyká postoj k domácím porodům, očkování atp. Tato témata zatím nejsou v kategorii mainstreamové záležitosti vnucované všem. Jsou to jakási témata v prenatální fázi. Tak je zajímavé, že tady to sporné strany mají rozdělené obráceně (ti, co hájí svobodu jednotlivce, většinou (většinou!!!) hájí v těchto oblastech podvolení se systému.

Školství je někde na hranici. Když jde o progresivní názory na formu výuky, je postoj (společnost versus individualita) opačný, než když jde o obsah výuky.

Jednoduše to vystihne tento paradox: jak může někdo odsuzovat Barnevernet a soudit matky, co rodí doma a vymýšlet pro ně obskurné tresty? A obráceně: když někdo hájí Barnevernet, proč se zastává práva rodit doma? Ale možná tahle témata nejsou tak jednoznačná a častěji v nich dochází (třeba u některých diskutérů na NP, nebo třeba u samotné paní Šichtářové, ta je v tomhle myslím poměrně konzistentní) k vybočení ze schématu.

P. Čech 6.10.2019 11:41

Proč? Jak jednoduché! Přece proto, že jim to systém dovoluje. Jde o systém, který dovoluje tomu nejhoršímu a těm nejhorším vyplout na povrch a kázat ostatním (těm schopnějším) co a jak mají dělat.Přesně to sebou nese náš politický systém, který postrádá to hlavní. Skutečnou demokracii- vládu většinové občanské vůle.

P. Čech 6.10.2019 8:21

"Tradiční škola žáky spíše otravuje a potlačuje jejich talent".

A co stovky nositelů Nobelovy ceny? Ti snad nechodili do tradičních škol? Chodili do škol, v nichž učili skuteční učitelé a ne "učitelé", kde byli žáci učeni tradičními metodami a ne podle nesmyslných výmyslů dnešních úředníků na ministerstvu školství, kde hlavním zájmem všech nebyl růst platů učitelů ale to, zda tito umí žáky něco naučit.Růst platů by se měl odvíjet od úrovně znalostí absolventů škol všech stupňů. Pokud školy produkují obecné neználky čehokoliv jako dnes a pokud dokonce ministr školství preferuje odstranění povinné maturity z matematiky, je to cesta do pekel a žádný růst platů tomu nepomůže.Žáky neotravuje tradiční škola, žáky otravují neschopní učitelé, kteří je nedokáží nic kloudného naučit. "Učitelé", kteří umí jen křičet, že chtějí vyšší platy.

M. Prokop 6.10.2019 9:14

Vy nejste učitel, že? :-P

P. Čech 6.10.2019 11:34

Ne, nejsem učitelem. Skutečným učitelem se, podle mého názoru, člověk rodí, nikoliv stává. Právě proto je skutečných učitelů tak málo. Dosti dlouho jsem však chodil do škol (17 let) a byl jsem "učen". Vím tedy, o čem mluvím. Skutečně dobrých učitelů jsem zažil sedm. Ostatní byli jen t.zv. učitelé, kteří svou práci brali jako zaměstnání, nikoliv povolání. A v tom je ta potíž.

O. Prokop 6.10.2019 11:59

Zapomínáte, že ti žáci jsou obrazem svých rodičů. A když děti doma slyší poznámky doma o blbých učitelích, kteří nic nenaučí, tak se ptám proč by se měli pro takový povl obětovat ? Co se týče peněz, tak v kulturním světě je těch 130% průměru. Když to dokáží chudší státy, tak proč ne prosperující ČR?

P. Čech 6.10.2019 19:59

Nejsem proti těm 130%, dokonce bych dal i více, ale skutečným učitelům, kteří své povolání berou jako poslání, nejen jako zaměstnání. A "blbí učitelé, kteří nic nenaučí"? Pokud takoví existují, a znám jich osobně nemálo, nedivím se, že rodiče o nich takto mluví. Neměli by se tak ovšem vyjadřovat před dětmi, které jsou žáky těchto "učitelů".

Z. Lapil 6.10.2019 10:30

Upozorňuji, že základní profesí učitele není vědět, ale (na)učit.

P. Čech 6.10.2019 11:43

Aby mohl učitel učit a naučit, musí především sám vědět. Kdo ví málo a nebo nic, může sice učit, ale ne naučit.

Z. Lapil 6.10.2019 12:01

Jasně, přesto trvám na tom, co jsem napsal: zkoušet učitele fyziky z fyziky je méně podstatné, než zkoušet ho z učitelství.

Mlčky předpokládám, že ten fyzik nebude dětem bulíkovat, že hypotéza o éteru coby neznámém médiu nesoucím světelné vlnění je něco víc než ukázka logicky správné, leč novými poznatky vyvrácené úvahy.

P. Čech 6.10.2019 20:02

A co "učitel" ruštiny, který byl za dva měsíce rekvalifikován na "učitele" angličtiny? To bylo u nás běžné. Správné by bylo jen to, že pokud někdo něčemu dobře nerozumí, neměl by to učit, protože to nemůže n a u č i t .

Z. Lapil 6.10.2019 20:49

Možná nejsme úplně ve při. Je to samozřejmě otázka míry. Velmi dobře si dovedu představit trenéra třeba skokanů na vozejčku.

J. Jurax 5.10.2019 17:07

No jo, no ... před lety cca patnácti jsem se vyskytl v softwarové firmě, kde cca třetina programátorů byli mladí absolventi pedagogických fakult vesměs s aprobací matematika plus něco. Ono totiž to co tam dostali po tříměsíční zkušební lhůtě a zhruba roce praxe by ve školství dostali podle tabulek tak před padesátkou za dvacet let praxe.

J. Wagner 5.10.2019 15:45

Obávám se, že Petr Holub vůbec nepochopil jádro problému a nesmyslně plká. Čeští učitelé mají v rámci zemí OECD nejnižší plat v relaci k ostatním stejně vzdělaným zaměstnancům. Zároveň mají nejnižší vzestup platu během kariéry. K tomu můžeme přidat jen 9% podíl tzv. nadtarifní složky, která je jinde ve státní správě 25%. To ale není vina učitelů samých nebo ředitelů. Princip růstu platů dle odpracovaných let je ve státní a veřejné správě běžný, jen ve školství je kritizován. Aktuálně chybí cca 10-15000 kvalifikovaných učitelů a tento počet se každoročně zvyšuje. Současně ze škol odešlo nebo do nich vůbec nenastoupilo cca 100000 kvalifikovaných učitelů. Všichni se jinde uplatnili...

P. Čech 6.10.2019 8:30

Z tohoto stavu existuje jen jedna smysluplná cesta. Absolutní zrušení celostátních mzdových tabulek a zásadní omezení vlivu ministerstva školství na školy všech stupňů. Platy učitelů by měli stanovovat s konečnou platností ředitelé škol a ti by také měli s konečnou platností přímo zřizovateli školy odpovídat za úroveň vzdělání absolventů jejich školy. Konkrétní školy by měli financovat (vč. platů učitelů) jejich zřizovatelé, ať jsou jimi města, kraje či jiné státní orgány. Zásadně nikoliv nějaké ministerstvo, které dělá ve všem jen zbytečný zmatek. Je to vidět na osobě současného pana ministra, který hodlá zrušit povinnou maturitu z matematiky. Výsledkem může být jen nárůst počtu hloupých a líných absolventů středních škol s potvrzením "maturity" v kapse.

M. Prokop 6.10.2019 9:16

A vy doufáte, že ti zřizovatelé budou moudřejší než ministerští úředníci?

Jediná změna by byl tržní systém s přímou platbou uživatelů. Zda změna k lepšímu, to nevím.

P. Čech 6.10.2019 11:45

Neřekl jsem, že zřizovatelé budou rozhodovat o platech konkrétních učitelů. O tom by měl rozhodovat ředitel školy. Zřizovatel pouze přiděluje peníze na provoz školy vč. platů učitelů obecně.

Z. Lapil 6.10.2019 10:43

Nějak vám z úvah vypadly školy nestátní.

Město, kraj i jiné státní orgány se od státu liší stejně málo, jako ministerstvo: bez mzdových tabulek se neobejdou.

Š. Hašek 5.10.2019 14:22

Složitý problém.

Mám přidat učitelce, která se mi v diskusi směje (protože jsem si dovolil říci, že i za Novotného/Svobody/Husáka se učilo)? A která říká, že škola má "produkovat" šťastné lidi? A lavice s písemkami "mrší generace"? A která tvrdě řekne, že školy nemají učit, ale mají zejména/jenom radostně vychovávat! A matematiku považuje za výuku "jak řídit autobus", naprosto primitivní a "neduševní"?

A učení nazývá souborně biflováním?

Složitý problém. Složitý problém.

Zkráceno.

P. Portwyn 5.10.2019 14:26

Máte pravdu, že tohle je fakt strašný.

Nicméně je ve školství v menšině... Ale spíš se do nás řeže, že učíme moc, a že dokonce i chceme, aby děti pracovaly.

J. Jurax 5.10.2019 17:11

Ne. Takovou máte dát k dispozici úřadu práce. Tedy za ideálních podmínek byste měl ... :-(

P. Čech 6.10.2019 8:34

To není vůbec složitý problém.Problém je zde jediný. Že je takovým "učitelkám" dopřáváno sluchu. Jde totiž o to, že "generace mrší" takoví "učitelé" a nikdo jiný. Vlastně ano, ještě další dva. Politici a novináři.

J. Černý 5.10.2019 13:19

Není autor repent ?;-D

J. Jurax 5.10.2019 17:11

Myslíte repetent?

J. Černý 6.10.2019 7:02

Safra, musím to po sobě číst ! :-D