16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Obyčejná inkluze

V tomto článku se nebudu věnovat výjimečným či extrémním případům, které občas tak rády volají po medializaci či skandalizaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 21.12.2018 23:07

No jo, prakticky - třída plná dětí, učitel vykládá látku, do toho inkludovanému dítěti polohlasně špitá asistent a diskutuje s ním a vyrušuje ty ostatní. Takže se nenaučí nikdo nic. Není to hovadina?

S. Lorenc 22.12.2018 0:15

Re:

Není, funguje to. Vždyť o tom máte celý ten článek, který jen reflektuje odzkoušenou praxi.

O. Uživatel 22.12.2018 14:15

Uživatel požádal o vymazání
M. Mikulec 22.12.2018 14:19

Re:

Přesně tak. Žádná svobodná volba. Leda učit děti doma...což považuji za extrém. Ostatně vrátí vám někdo na daních to, že si platíte i za školství, které pak selhává tak, že vezmete děti raději domů a vzděláváte je sami?

S. Lorenc 22.12.2018 14:55

Re:

Domací vzdělávání stát nijak finančně nezvýhodňuje, naopak se vám prodraží - tím, že jeden z manželů nechodí do práce a musíte za něj platit sociální a zdravotní, musíte si koupit metodické příručky, které vám nikdo neposkytne, musíte si platit nějaký spotovní kroužek a ZUŠku. Ale i tak ta investice do vlastních dětí stojí za to :-)

O. Uživatel 22.12.2018 15:44

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 22.12.2018 15:52

Nestrašte další neziskovkou ... na tohle jsme měli - před inkluzí - celkem fungující státní systém.

Ovšem jestli to myslíte ironicky, pak Vaší NOEIPVMKM tleskám.

O. Uživatel 22.12.2018 16:06

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 22.12.2018 15:45

Odzkoušenou praxi? Od známých - nejsem učitel - mám informace poněkud odlišné. Zejména pokud jde o děti handicapované nikoliv fyzicky, ale mentálně, pochopitelně mírně.

J. Karlík 21.12.2018 22:33

Blábol,

nic než blábol. Znovu jsem si tu Vaši teorii přečetl. Tak, jako auto nemohou řídit zároveň 2 řidiči, nemohou jednoho žáka učit zároveň 2 učitelé. Ani teoreticky to není možné. Není to možné časově. Vysvětlování probrané látky zabere nějaký čas, ostatní studenti jsou již dále. Ale Vy si vedete stále svou, jako když se hrách na zeď hází. Doučování by snad pomohlo, protože by se těm méně chápavým věnovalo více času. Jinak to nelze, sestavte si rovnici.

S. Lorenc 22.12.2018 0:14

Re: Blábol,

Pane Karlíku, já tu nepopisuji nějaké teorie, ale praxi. A zdaleka ne jen na naší škole. A ani to není nějaká novinka. Vždyť se to na základě zkušeností z praxe vyučuje i na pedagogických fakultách :-)

J. Karlík 22.12.2018 7:56

Re: Blábol,

Ano, ale nevysvětlujete naše námitky. Po třídě chodí váš asistent a věnuje se, dokonce několika pomaleji chápajícím. Takže logicky ruší ostatní, kteří plynule sledují další výklad. Který samozřejmě nemůže sledovat ten pomalejší, čímž se zákonitě dostává do skluzu. Ve svém článku pouze tvrdíte, že ve vaší třídě to funguje. Naše, řekl bych logické námitky, pomíjíte. Tvrdíte, že nejslabší článek řetězu, neurčuje slabost celého řetězu. Já tvrdím, že celá třída musí čekat na těch pár slabších, jinak to nelze. Auto s obsahem motoru 1 litr nikdy nemůže stačit autu s obsahem motoru 2 litry. I kdyby mělo 5 asistentů. To silnější na něj musí počkat. Úspěšnost inkluze ve vaší třídě musí být založena na zbožném přání pomáhat těm slabším. To může fungovat pouze brzděním těch schopnějších.

S. Lorenc 22.12.2018 14:06

Re: Blábol,

Pane Karlíku, já zde v diskusi příliš logických námitek nenalézám. Spíše předsudky, nepochopení a zatvrzelost. Ale v tom tato diskuse zapadá do obecné nálady ve společnosti. Musím zde zmínit poznámku, kterou jeden vyučující na VŠ na adresu inkluze v českém školství řekl na přednášce (moje žena studuje speciální pedagogiku): všude to dobře funguje, ale v Čechách se jenom kecá a kritizuje.

K Vaší námitce: je to právě naopak, jak píši v článku. Přeci když pomůžete slabšímu žáku individuálně (různým způsobem a v různé situaci – každé dítě je jiné, každá třída je jiná...), tak právě ten slabší tolik nezdržuje ty silnější a zároveň ten slabší má šanci na lepší výsledek. Je to win – win.

J. Jurax 22.12.2018 15:59

Win-win leda tak doučováním v nastaveném čase, ne za běhu výuky v běžné hodině. Vyučujete řekněme trojčlenku nebo výpočet plochy lichoběžníka a asistent přitom došpitává inkludovanému děcku malou násobilku ... tohle tvrdíte že funguje?

S. Lorenc 22.12.2018 17:10

Re:

Prosím vás, rozum do hrsti, trochu empatie a představivosti a je o tam ;-) Samozřejmě, že to jde, jenom chtít do toho jít :-)

PS: přeci nechcete, abych vám v několika řádcích článku nebo komentáře vysvětloval všechny možné situace, které mohou nastat a jak je řešit. Zaplaťte si kurz asistenta pedagoga, stojí zhruba 10 tisíc nebo se nějak propašujte na přednášky na pedagogické fakultě. Věřte mi: jde to a funguje to. Jenom chtít :-)

Š. Hašek 21.12.2018 20:59

Nesouhlasím.

Nechte školu učitelům. Další pomoc se nevylučuje. Neučíte Pythagorovu větu někoho, kdo nedá dohromady počet prstů na rukách ........ Kostel je kostel, škola je škola.

Mám dojem, že Valachová věděla a ví o školství méně, než vyhozený neumětel prvního ročníku kteréhokoliv pedáku.

V. Kain 21.12.2018 21:47

Re: Nesouhlasím.

Pane Hašku naprostý souhlas.Valachová zasadila tomu našemu těžce raněnému školství poslední ránu.A to má ta uřvaná husa ještě tu drzost říkat,že školství je investice do budoucnosti.Sami se o svoje parchanty umějí postarat viz.Buzková.

P. Szirotný 21.12.2018 19:25

Vážený pane,

váš příspěvek je hezky napsaný a jistě i v dobré víře. Bohužel je však zcela mimo každodenní realitu. Asistenti pedagoga se stali pro školy jen vítanou pracovní silou na pomocné práce - např. výzdoba školy, občas suplování (nebo spíš "pohlídání dětí") v rámci vyučovací hodiny. V některých případech učitelům i opravují sešity žáků, apod. Někteří učitelé asistenty ve svých hodinách ani nechtějí, protože jsou svědky toho jak daný učitel učí (nebo často spíš neučí). I v médiích už proběhly případy, kdy si asistent pedagoga bral "inkludované" dítě někam "bokem", aby nerušilo či nezdržovalo ostatní žáky. Což je inkluze postavená opravdu na hlavu. Asistenti pedagoga se rozrostli jakou houby po dešti. A není divu. Po - tuším - tříměsíčním kursu jsou z nich takoví "malí učitelé". Plat sice není oslnivý, ale je to určitá jistota plus volno o prázdninách, atd. Celé je to špatně. Je to strašně drahé a neúčinné. A já jen doufám, že se objeví nějaký ministr školství, který bude mít "koule" na to, aby tomu udělal přítrž. Asistenti pedagoga ano, pro úzkou skupinku dětí, které je opravdu potřebují. Zejména tělesně postižené děti. Ale současná situace, kdy trošku zlobivějšímu dítěti je diagnostikována nějaká porucha, přiznány úlevy ve škole a přidělen asistent pedagoga je cesta do pekel.

S. Lorenc 21.12.2018 20:56

Re: Vážený pane,

Ale o tom je ten článek. O dobře "dělané" inkluzi, která má smysl.

Š. Hašek 21.12.2018 21:46

Re: Vážený pane,

Valachinkluze je nesmysl.

Možno udělat odlišný system vzdělávání s možností dalšího přeskoku odněkud jinam. Dalším aktivitám se meze nekladou. My jsme na skautském táboře určitou formu inkluze prováděli, aniž by byla řízena čůzou Valachovou. Školství a vzdělávání ovšem má jiné parametry než letní tábor, doufám. A volný čas.

Bylo by možno inkluzi rozšířit i na vysoké školy. A ve druháku na medicíně učit názvy prstů na lidské ruce.

J. Jurax 21.12.2018 23:09

Jenže návrhy v článku mi jako dobře dělaná inkluze nepřijdou.

K. Janyška 21.12.2018 16:16

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi

irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 21.12.2018 16:16

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

P. Szirotný 21.12.2018 19:30

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

No konečně se to vyřešilo. Janyška a kompozitivní teorie. Je tak složitá, že jí rozumí jen Janyška. Ale stejně se mi ulevilo, že po Járovi Cimrmanovi máme dalšího světově proslulého génia.

V. Kolman 21.12.2018 13:28

""INKLUZE" před 70ti lety.

Chodil jsem do třídy s kamarádem, který byl tělesně postižen po obrně - zkrátka pohyboval se s berlemi. A šlo mu to docela dobře. Ve škole ho to nijak výrazně neomezovalo a při "lítání" s partou kluků také moc ne. Uměl se i s těmi "fofr-klacky" pohybovat dost rychle, takže jsme na něj ani nemuseli moc čekat. Jediná potíž byla, když jsme někde lezli přes plot. To jsme ho museli přenášet.

Tenkrát se tomu neříkalo inkluze, ale fungovalo to náramně.

Dávno - dávno již tomu.

M. Jandáková 21.12.2018 21:02

Re: ""INKLUZE" před 70ti lety.

Měli jsme ve třídě ZŠ nadprůměrně inteligentního spolužáka (po mozkové obrně), který absolvoval klasickou výuku na lehátku.

M. Jandáková 21.12.2018 21:04

Re: ""INKLUZE" před 70ti lety.

Myslím proto, že tu diskutujeme o mentálně handycapovaných a jejich "povídání si s asistenem", zatímco (dál!) pokračuje normální výuka.

F. Houžňák 21.12.2018 12:02

Připomíná mi to prolhané žvásty o tom, jak je dobrý

socialismus a komunismus, jenom se musí správně provádět.

M. Mikulec 21.12.2018 13:03

Re: Připomíná mi to prolhané žvásty o tom, jak je dobrý

”Rikaji mi dobraci u koryta: Neni tak zle, jen doba je slozita. “ Janek Nohavica, Dejte mi do ruky mavatko.

M. Mikulec 21.12.2018 13:04

Re: Připomíná mi to prolhané žvásty o tom, jak je dobrý

Jarek:-)