28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O co jde v „romských“ školách?

Díky své profesi se setkávám s lidmi různého povolání a je-li čas, rád poslouchám jejich životní zkušenosti, jež jsou nepřenosné a pro mne zdrojem nesmírně zajímavých informací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Čermák 29.6.2020 18:25

Konečně, 30 let po sameťáku se mluví o skutečných problémech školství a případná "reforma" by se nemusela týkat jen peněz, ale i obsahu učiva, které je zbytečně detailní, tedy složité na vstřebání a nakonec toho v hlavě moc nezbyde, ani ty základy, které za komoušů přece jenom uvízly. Pokud se výuka zjednoduší a soustředí se na podstatu, případně na dobré návyky, může se to nazvat reformou. Současně s tím, by se mohla vyřešit i výuka cigánů, podle jejich schopností a potřeby státu...

P. Hatina 30.6.2020 6:06

Tak ty návrhy sice padly, ale příliš bych s tím nepočítal. Protože, pokud by se mělo realizovat zužení výuky, nutně by to muselo znamenat i snížení úvazků učitelů a platů učitelů. A ti se toho rozhodně vzdávat nebudou.

A s těmi romskými dětmi by to nešlo vůbec, to by se ta skupina musela pro účel ještě víc snížené výuky specifikovat a označit - a to by nám soudruzi z Brusele nedovolili. Taková disgriminácija. ovaj ovaj..;-D

V. Pisko 30.6.2020 7:55

Jestli nekdo touzi "porozumet cernym nebo ciganum",doporucuji Vam se podivat na Americky film jmenem Precious.Ziji v New York City 50 let. To je jejich normal,ktery vetsina Cechu nezazila.Vas cesky serial Dycky Most se mi libil i kdyz to je drsne.

J. Kouřil 29.6.2020 17:59

Proč je viníkem stát s nedefinovatelnou odpovědností? Viníky jsou konkrétní osoby z úřadů a neziskovek, které blokují jakékoliv změny a které to dělají pouze z vlastního prospěchu a které je určitě jednoduché označit jmény. Cikáni by si měli uvědomit, že z jejich marasmu tyje pár tisícovek těchto pijavic a sami se musí snažit se jich zbavit. Je to těžké, motivace díky nastaveným pravidlům žádná, ale je to jediná cesta jak se cikáni mohou stát užitečnými a na sebe hrdými spoluobčany..[>-]

J. Krynický 29.6.2020 17:44

Babrák Obama nemá s černošskou elitou vzniklou v USA NIC společného. Jeho matka je BÍLÁ hippiesačka, s černým otcem prakticky nežil a dětství a mládí prožil mimo USA, kam dorazil až na vysokou.

M. Hájek 29.6.2020 17:22

Cikáni jsou lidé prvobytně pospolné společnosti, kdy neexistoval žádný vyšší společenský útvar, neexistovala dělba práce, lidé se živili sběrem a lovem. Lidé byly členy kmenů, jiné kmeny jim byly cizí, ne-li přímo nepřátelské. Lidé žili jen pro blaho svých kmenů (o počtu několika set až několika tisíc členů). Dnešní rozšířené cikánské rodiny jsou pozůstatkem těchto kmenů, členové těchto rodin žijí jen pro blaho svých rodin, funkci vyspělé lidské společnosti nechápou a nechápou, proč by měli pro ni pracovat. Získávání sociálních dávek se nápadně podobá sběru a lovu za účelem přežití.

M. Pivoda 29.6.2020 16:33

V USA po 2. světové válce byly dvě odlišné strategie v americkém školství:

1. Po sovětském vypuštění Sputnika (a později i Gagarina), nastala v USA panika a americké školy se od 50. let soustředily na vyhledávání a rozvíjení talentovaných dětí. Kapitalismus měl porazit socialismus pomocí svých nejlepších mozků.

2. No Child Left Behind Act of 2002, česky snad řečeno "Žádné dítě nazmar" (analogie k socialistickému heslu "ani zrno nazmar") převrátilo zaměření amerických škol. Od roku 2002 se původní strategie obrátila.

Brzda pokroku: Výhružné "Acting white" od černých spolužáků v americké třídě je to, co brání mladým talentovaným černochům v akademickém postupu. Bohužel. Podobně to asi funguje i u Rómských dětí v Česku.

P. Staronový 29.6.2020 16:59

O cikánech zřejmě víte tolik, jako o ekonomii, agente Akáte.

V. Čermák 29.6.2020 18:15

Mně to zase připadá, že ani Vy nevíte o cigánech nic a Přilepil jste se, jen abyste mohl použít to "agente Akáte. Takže k věci zase Nic, že PražMyši?

J. Jurax 29.6.2020 18:21

Možná. Nicméně o amerických reáliích může vědět víc.

J. Uzel 29.6.2020 16:25

to je vše výsledek "politkorektnosti". Když nemůžu problém pojmenovat, tak ho nemůžu řešit, TEČKA!!!

J. Machotka 29.6.2020 14:15

Shodou okolností proběhla minulý týden online konference na téma Strategie školství 2030+, kde je toto jako jeden ze dvou strategických cílů: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/on-line-konference-strategie-2030

V těchto dvou týdnech pak bude probíhat připomínkové řízení: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/podnety-k-navrhu-textu-strategie-2030-a-implementacnich

Prosím tedy o přispění do diskuze v tomto řízení.

F. Navrátil 29.6.2020 13:56

Autor má zcela určitě pravdu, ale nepřichází s ničím novým nebo dokonce objevným. Na tento problém se poukazuje několik desítek let. Zdálo by se, že nemá řešení. Ve skutečnosti je základním problémem pobírání nepojistných sociálních dávek. To jsou peníze, které dostávají nepřizpůsobiví za to, že nepracují a jejich výše roste s protispolečnskou agresivitou příjemců. Ani rodiče nemají zájem na vzdělávání svých dětí, protože vzdělání znamená práci a práce znamená pro rodinu méně peněz, než představují nepojistné sociální dávky.

J. Vlček 29.6.2020 13:52

Pane Vodvářko, nestává se mi příliš často, abych vám mohl sdělit souhlas s vaším článkem. Jsou ale i výjimky, a tou je i tento váš dnešní článek, se kterým rád souhlasím. R^

J. Vlček 29.6.2020 13:56

P.S. Až na toho Obamu!

V. Kučer 29.6.2020 13:09

Romský problém je problém neřešitelný ale musí se řešit. Jde o to aby to daňové poplatníky stálo co nejméně peněz.

J. Fridrich 29.6.2020 13:04

Souhlas, přesně popsaná realita chování romského etnika a našich " pedagogů " k nim...

J. Plíva 29.6.2020 11:40

V první třídě jsou děti zvídavé asi půl roku. Pak jim to učitelky( rozumí se i učitelé) znechutí. A to jim zůstane po celou školu. Nezačíná to až ve 4-5 třídě, začíná to už v 1. třídě.

Je to tím, že učitelky a učitelé jsou nuceni nacpat do dětí předepsané množství učiva, a tak děti, které mají v tomto věku vrozenou potřebu se pohybovat a hrát si, jsou nucené sedět hodiny bez pohybu a "nezlobit". Náš školský systém se ohání Komenským, ale jeho zásadu přiměřenosti věku zjevně ignoruje. V šesti letech není dětem přiměřené to, co dělá škola.

V. Kolman 29.6.2020 11:51

No jó pane Plívo. Neodpovídáte ale na fakt, že takto "postižené" jsou pouze děti jistého etnika, jehož vžité jméno nesmíme ani vyslovit. Vietnamci, ba ani Číňané to nejsou;-D;-D;-D

J. Plíva 29.6.2020 11:58

Ztrátou zvídavosti díky škole jsou postižené všechny děti - i vaše, pane Kolman, pokud nějaké máte

V. Kolman 29.6.2020 12:50

No jó pane Plívo. Ale hlavní, o co v této debatě běží je fakt, že děti z různých komunit se s výukou potýkají také různě. Včetně dětí mých dětí, které naštěstí zvídavost (navzdory vašemu tvrzení) nikdy neopustila.

P.S. - Ne všechny děti jsou postižené ztrátou zvídavosti. Mě zvídavost neopustila nikdy a to mi bude brzy (dožiji-li se toho) 80 let. Pokud vy jste už v dětství pozbyl zvídavosti, pak je mi vás upřímně líto. To myslím naprosto vážně a bez ironie!

V. Kolman 29.6.2020 15:44

Možná jste pane Plívo měl na mysli vliv způsobu vyučování. Určitý druh učitelů opravdu může žáky otrávit - s tím souhlasím. Já měl většinou štěstí na učitele. Nedrželi se striktně pouze osnov a byli ochotni diskutovat se žáky. Konkrétně mám na mysli fyzikáře.

Dávno - dávno již tomu ;-(.

J. Plíva 29.6.2020 16:55

Měl jsem na mysli , pane Kolmane, děti v první třídě ZŠ, které mají potřebu skákat a běhat a hrát si. Ne půl dne sedět v lavici. Myslíte, že mimo školu se mezi sebou baví o tom, co je paní učitelka chtěla naučit?

Ony tu školu nějak přežijí, dokonce si později většinou ani nevzpomínají, jaká to byla otrava. Ale de facto tam ztratily mnoho vzácného času.

J. Jurax 29.6.2020 17:10

Jistě.

Ovšem naučily se číst, psát a počítat, tedy základy zmíněných dovedností. To za ztrátu času stojí, není-liž pravda?

Ostatně skákat, běhat a hrát si uměly už předtím.

J. Krynický 29.6.2020 21:24

"mají potřebu skákat a běhat a hrát si". Až jich tak člověk takových venku vidí, že? Jen co je dozorci vypustí ze školy, tak zaplní hřiště a louky a stromy a běhají a skáčou a lezou po stromech a hrají si ...

J. Jurax 29.6.2020 17:01

Nejsou.

Nebyl jsem já, pokud se pamatuju, a nebyly ani moje děti.

J. Jurax 29.6.2020 17:12

Soudíte-li podle vlastních dětí, pak zpytujte svědomí, kde jste udělal ve výchově chybu.

H. Rybnická 29.6.2020 12:47

R^

J. Jurax 29.6.2020 16:59

Děti jsou zvídavé furt. Ovšem některým dělá problém dodržovat kázeň a učit se. Nemají to holt z domu zažité a když se to po nich chce, jsou znechuceny. Samotný pedagog, zejména nemá-li podporu rodičů, děti plnit povinnosti nenaučí.

Ono výraz Škola hrou neznamená, že si žáčkové mají ve škole hrát.

P. Staronový 29.6.2020 17:01

"Nezačíná to až ve 4-5 třídě, začíná to už v 1. třídě."

To ovšem píšete o normální populaci, článek je o cikánech a cikáňatech.