19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Severa 16.12.2010 15:28

Proč právě matematika

Domnívám se, že úroveň středních škol je nutné zvýšit všeobecně. Jako exaktní je  matematika pro některé obory základem, ale domnívám se, že není rozhodující pro humanitní směry studia. Vystudoval jsem vysokou školu technického směru se čtyřmi semestry matematiky aniž bych z tohoto předmětu maturoval. Stále se o maturitách diskutuje, ovšem zakopaný pes je v nízké úrovni středních škol. Matura to nezachrání.

V. Novák 16.12.2010 16:05

Matematika je jediný předmět,

který dokáže už na středoškolské úrovní naučit používat odvozování místo memorování a oddělit biflující od myslících. Žádný jiný předmět to na této úrovni nezvládne - fyzika je tam púořád ještě o memorování vzorečků, chemie totéž, ostatní exaktní vědy se vyučují "krtek patří mezi...".

Jedině matematika může donutit studenty myset, protože to je jednodušší, než se "navrčet".

Státní maturita má především porovnat úroveň škol. Není problém nastavit na jednotlivé škole maturitu tak, aby na škole všichni žáci prošli, aby byl dostatek jedniček - bez ohledu na to, jaká je skutečná úroveň maturantů. Proto se taky nepřihlíží k výsledkům maturit při přijímání na VŠ.

P. Fiala 16.12.2010 11:46

Racionální myšlení = vzdělanost

"Ta země, která bude mít ten nejlepší vzdělávací systém, se stane nejsilnější, nejmocnější zemí.“

Dávám k úvaze: Ta země která má největší zbrojní potenciál s globálním vlivem, má rozhodující vliv. Nemá ho třeba Dánsko, či Švýcarsko, kde vysokoškoláci mají většinou 2 diplomy a někteří i tři. Ano, vzdělanost pomáhá k vytváření a růstu GDP. Ale porovnejme "jaderné" velmoci s uvedenými dvěma mocemi.

Ta země, která naučí všechny své občany "racionálně myslet" udělá pro ně úplně nejvíce i pro dobu, kdy ve škole již nebudou. Tuto aktivitu "racionální myšlení" je možné zahrnout do vzdělávacího systému.

Pokud víme, co je to mozek a jak funguje, co je podstaou mluvení a rozumění řeči, co je podstatou myšlení, jak si informace zapamatovat a někdy příště vyvolat, pak budeme myslit racionálně.

Je třeba začít před věkem dětí než jejich mozky přeprogramuje televize, což se děje asi tak v třetí/čtvrté třídě věku vzdělávání. Všimli jste si očí a chování dětí při prvním dnu ve škole? Kdy se jejich očekávání ztrácí? A ještě bych připomenul nezastupitelnou roli matek ve vzdělávání předškolním ( J.A. Comenius - mateří škola).

J. Bakulová 16.12.2010 11:14

pořád si myslím,

že naprosto vyhovovaly školy dvojího typu: reálka a klasické gymnázium. To, co znal můj otec z reálky, bylo úžasné, mimochodem učil matematiku a fyziku, ale uměl naprosto perfektně německy a docela slušně francouzsky. Vzdělání na klasickém gymnáziu bylo velmi slušným základem pro budoucí lékaře a právníky ( latina) i přírodovědce. Dnes by se asi učila na reálkách informatika be značné míře, to je v pořádku, ale laskavě mi povězte, proč by měl lékař například umět integrály, nebo programování.

V. Vérosta 16.12.2010 11:39

Re: pořád si myslím,

Intergrály ani programování ne, ale měl by umět logicky ze symptomů určit diagnózu. A taky si umět perfektně naorganizovat čekárnu. Na to je matematika dost dobrá.

P. Fiala 16.12.2010 11:55

Re: pořád si myslím,

Škoda, že jste neuvedl kolik hodin otec věnoval studiu a kolik hodin koukání na televizi.

To by si mělo MŠ přes STEM nechat prozkoumat v jednotlivých věkových kategoriích vč. vysokoškoláků.

Navíc, dnes s pokrokem zkoumání fungování mozku, se může vzdělávací systém několikanásobně zkvalitnit ve sféře mluvení, pamatování, myšlení racionálního i emočního a kdoví co vše ještě veřejnosti nebylo sděleno a MŠ aplikováno v medodách výuky.

J. Tachovský 16.12.2010 16:04

Re: pořád si myslím,

A proc by mel lekar treba chodit do posilovny nebo behat, kdyz na tezka bremena mame jeraby a pokud nekam specham, vezmu auto. Tak nejak je to s cvicenim mozku a integraly

V. Novák 16.12.2010 16:12

To z latiny, co potřebuje lékař

nebo přírodovědec (a troufnu si říct i právník), se bohatě naučí za semestr. Stejně nikdy nepoužije kondicionál plusquamperfecta, ale zato se musí navrčet tuny názvů kostí, úponů, kloubů - a vešekerá latina, která je v tom obsažena, je "předmí/zadní", "pravý/levý", "horní/dolní". Ani laudo, laudas nepotřebuje. Leda k ohromování naivních dívčin.

Latinu na úrovni potřebuje leda tak budoucí kněz. Plus řečtinu, hebrejštinu a nejlíp i aramejštinu.

Integrálů se středoškolská matematika sotva letmo dotkne. Ale představu, že tvrzení je třeba dokázat a výsledek zkontrolvat, si odjinud než z matematiky budoucí lékař neodnese. Učit se to až v rámci zpětné vazby od patologa, je drahé - pro pacienty, i lékaře samotného...

V. Husák 16.12.2010 8:49

Blížíme se ke katastrofě,

a to rychlým tempem. Pro většinu výrobních firem je dnes obtížné, v mnoha případech již dokonce nemožné, najít lidi vhodné pro obsazení i velmi dobře placených technických funkcí.

Jak jsem zjistil při přijímacích pohovorech, absolventi středních odborných škol, a dokonce i někteří inženýři, neznají zpaměti ani základní vzorce pro výpočty povrchů a objemů geometrických těles, bez kterých bych před 45 lety neprošel ani do deváté třídy. Natož aby bez pomoci kalkulačky dokázali vypočítat délku odvěsny pravoúhlého trojúhelníku.

Pokud mají napsat textovou informaci, udělají na jedné stránce několik pravopisných "hrubek" a jejich slovosled je úděsný.

Do firmy, ve které pracuji, přicházejí různá sdělení na takovéto úrovni prakticky denně. Musím bojovat s obrovským vnitřním odporem, abych s firmami, takto prezentovanými, dál vedl dialog, i když bychom jejich produkty mohli využít. Mám totiž takový silný vnitřní pocit, že když je někdo nevzdělaný hlupák, nemůže podnikat v tom nejlepším smyslu slova "chytře".

V současnosti je mi čtyřiašedesát let a měl jsem na SVVŠ v Praze-Libni z matematiky trojku. Dokonce jsem jednou propadl z deskriptivy. Ale dodnes běžně a snadno pracuji s goniometrickými funkcemi, kromě jiného při své práci využívám i derivace a integrály. Prostě matematika není mým nepřítelem. I když jsem nakonec vystudoval vysokou školu humanitního směru.

A. Čepek 16.12.2010 9:35

Re: Blížíme se ke katastrofě,

Máte můj obdiv a uznání za skvěle napsaný a formulovaný článek.

Co nám dávají naše politické elity (jak si rádi říkají, z mé strany je to ironie)? Zrůdné zadlužení, rozvrácené školství ...

... raději končim ;-(

O. Vašek 16.12.2010 11:56

Re: Blížíme se ke katastrofě,

Absolvoval jsem matematicko fyzikální fakultu, ale odvěsnu (ani přeponu) pravoúhléhé trojúhelníka bez kalkulačky nepočítám. Ze stejného důvodu, jako řežu dřevo na cirkulárce, oheň rozdělávám sirkami a píšu na počítači (kdybych psal rukou, nejednalo by se o to, zda umím psát, ale o to, zda ostatní umějí číst). Určení odmocnin a goniometrických funkcí není matematika, dokud nebyly kalkulačky, hledaly se v tabulkách, což není matematika taky. Ale dost hnidopišství.

Viděl jsem maturovat z matematiky několik stovek žáků. U některých jsem k tomu dokonce přispěl. A tvrdím, že souvislost této maturity s matematikou je velmi volná. Maturant musí poznat příklad, který už mnohokrát řešil, dosadit do něj čísla, se kterými to ještě nedělal a naučeným postupem dospět k výsledku. To ke složení maurity stačí, ale není to pravé ořechové. Přiznám se, že bych nic lepšího pro absolventy gymnázia nedokázal vymyslet, ale nemyslím si, že to je podmínka nutná. Tu bych hledal jinde.

Každý maturant by měl prokázat znalost systému společenských a přírodních věd v ucelených blocích. Jednotlivé předměty (matematika, chemie, zeměpis atd.) by měly být výběrové a nadstandardně zvládnuté. Jazyky samostatně. Ovšem jak ty bloky konkrétně udělat, to bude problém do té doby, dokud budou učitelé specializovaní matematici, chemici a zeměpisci místo encyklopedistů. Ostatně Komenský by s tím měl taky potíže.

A. Čepek 16.12.2010 12:44

Re: Blížíme se ke katastrofě,

Pro začátek by stačila elementární kontinuita a ne permanentní revoluce nekončících reforem.

To, že středoškolská matematika není matematika jako vědní obor je zřejmé a není nutné to vysvětlovat.

Středoškolská matematika ale není jen přípravou pro matfyz, ale vytváří nezbytný fundament pro mnoho dalších škol. Já bych se proto ptal jinak, které školy se obejdou bez středoškolské matematiky? Nepochybně umělecké školy. Které další? Například sociologové? ti ale pracují se statistikou, pro tu jim má postačit základ "výtvarné výchovy"? Takže opakuji otázku. Které vysoké školy se zcela obejdou bez středoškolské matematiky (potvrzené maturitou)?

V. Novák 16.12.2010 16:17

Maturant musí rozpoznat,

že předložený příklad už někdy viděl, rozpoznat kde a v souvislosti s čím, vybavit si postup a pak do něj dosadit a správně spočítat. Což znamená, že musí umět poznat souvislosti, abstrahovat od konkrétna a najít abstraktní vzor - a pak ho konkrétně použít.

Pokud toto umí, má dobrý základ pro uvažování nejen o matematice.

Pokud se to pokusí spravit nabyflováním všech typů příkladů, spláče nad výdělkem - neb se z toho nutně musí zbohnit.

P. Pitřík 16.12.2010 7:31

státní maturita

Státní maturita by měla být z matematiky a ne z cizího jazyka

A. Čepek 16.12.2010 9:28

Re: státní maturita

Státní maturita by měla být z jazyka mateřského (češtiny), jazyka světového (angličtiny) a jazyka univerzálního (matematiky).

M. Trhlík 16.12.2010 12:50

Re: státní maturita

Pane Čepku,díky Vám za moudrý příspěvek i panu Janouchovi za opravdu výstižný článek.

A. Čepek 16.12.2010 13:06

Re: státní maturita

Děkuji, ale abych se nechlubil cizím peřím, musím říci, že to není moje myšlenka. V době, kdy Petra Buzková chystala likvidaci povinné maturity z matematiky (aby té hrůzy ušetřila svou dceru) jsem to slyšel v radiu, pamatuji si, že autor byl matematik (říkal, že maturovat se má jen z "jazyků") a dodnes mě mrzí, že jsem si tehdy nezapsal/nezjistil jeho jméno. Omlouvám se, že jsem to nezdůraznil a neuvedl, že můj text je jen volná citace.

V. Novák 16.12.2010 16:21

To způsobil Senilát,

ne Petra Buzková. Ta poslala do Parlamentu zákon s matematikou. Modrý Senilát jí ho hodil na hlavu - a ona matematiku odstranila.

Což nemění nic na tom, že IMHO myslela mléčnými žlázami a právně bych se od ní nenechal zastupovat ani v krajní nouzi.

A. Čepek 16.12.2010 16:51

Re: To způsobil Senilát,

Senilát si musím zapamatovat! ;-)