19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
LJG 12.11.2008 19:10

Phoenixi to by stálo za článek

tahle to v komentářích zapadne

Kanuk 11.11.2008 20:23

Pár poznámek

1) Když já jsem chodil do školy, teda střední, tak až na pár výjimek, t.zv. šprtů, jsme se nikdo nijak podstatně neučili, a škola nám mohla být víceméně ukradená. Přesto nám toho v hlavě zůstalo poměrně dost. Jak se zdá, dnes to je na školách jiné, aspoň podle úrovně pravopisu.

2) Když někdo chtěl být inženýrem, tak nač se učit přírodopis, dějepis a podobné ptákoviny, že ano. Jenže byli jiní, kteří chtěli být třeba doktoři nebo historikové, a pro ty nemohla být pro každého extra škola. Na VŠ podobně.

3) Naškolách učili věci staré 15 let...Ale kdepak, i 150 let. Takový Ohmův zákon, Kirchhofovy zákony a spoustu jiných takových ptákovin, které dnešní vysokoškolák samozřejmě nepotřebuje, protože všechno má na počitači. A pak se stane, že když je tendle IT managor (protože vystudoval elektriku, tak musí být machr přes počítače) nebo takového něco, tak si plete napětí a proud.

Phoenix 11.11.2008 20:49

Re: Pár poznámek

ad 1) Ja mam podobny pocit, je pravda, ze jsem ale daval pozor v hodinach, ktere me zajimali (a nebylo jich malo a v tech ostatnich jsem alespon sedel a poslouchal na pul ucha) a ackoli jsem uz v prvaku vedel, ze pujdu na matematiku, tak jsem mel jednicku z dejepisu a mnohe si z nej pamatuju (zajimal me a zajima stale) a ackoli jsem nemel jednicku z anglictiny, tak jsem patril k nejlepsim (v TV jsem predvadel gymnastiku a behal stredni trate nejlip ze tridy, to neni chlubeni, jde jen o to, aby byl clovek vsestranny). Nedaval jsem moc pozor v biologii, chemii a fyzice (zejmena posledni dve prirodni vedy mne mrzi doted). Mam ale pocit ze jsme snad tolik nechodili za skolu a ani by nas nenapadlo ohanet se nejakymi pravy (facku jsem dostal primo v hodine, po hodine jsem se sel omluvit). Doufam, ze poznamka o pravopisu nebyla na mne, moc jsem po sobe pravda prispevek necetl (opravuju pisemky z vyrokove logiky ;-) Mam take pocit, ze studentum chybi vseobecny rozhled.

ad 2) Presne tak, nikdo nevi, u ceho skonci. Navic kazdy predmet uci unikatnimu zpusobu premysleni (to rikam studentum, kdyz mi tvrdi, ze pujdou na jazyky, tak na co matiku, ze).

ad 3) souvisi s 2) Ve skole zakazuju kalkulacky a reci jako vsechno je na netu tak proc si cokoli pamatovat mne privadeji do varu. Skola trenuje i pamet. Nehlede na to, ze hledani souvislosti a premysleni nad nimi procvicuje analyticke mysleni. A v jazyce se bez memorovani (slovicka je treba si pamatovat) jaksi nepohnete.

Kanuk 11.11.2008 21:07

Re: Pár poznámek

Ftáku ohniváku, děkuju za podporu. Zřejmě se poznaj kecálisti (já jsem "vyučený" fyzik).

Phoenix 11.11.2008 21:20

Re: Pár poznámek

Rado se stalo R^

Kecalisti se poznaji, o me maminka rikala uz v peti letech "Kde se to vypina" ;-D

Kanuk 11.11.2008 21:29

Re: Pár poznámek

Myslím, že přes to, že jste matematik, jste mojí poznámce nerozumněl. Já měl na mysli to, že právě vy a já kecálisti nejsme. Nebo se mýlím já?

Phoenix 11.11.2008 21:48

Re: Pár poznámek

Ja jsem nevedel, jestli mam brat Vasi poznamku o kecalistech

1) o lidech, kteri napovidaji hromadu nesmyslnych ptakovin misto jedne presne definice

2) o lidech, kteri rozumi vecem propojene a jsou schopni nakecat toho dost a rozumne o tom, jak to spolu vsechno souvisi

1) doufam, ze nejsem (jako matematik jsem schopen popsat rychle a naprosto presne jednu konkretni vec)

2) nekdy toho nakecam nejen v hodinach dost a dost a snad to ma hlavu a patu (studenty se snazim intelektualne stimulovat vice ruznymi smery, proto se ptam na nazory na politiku nebo umeni klidne v informatice), odtud moje veta "kde se to vypina". Otec byl sice strojar, ale s velkym zajmem o politiku, filosofii, nabozenstvi, kulturu a sport (umel zpivat, tancoval folklor, hodne dobre behal, etc.).

tosek 11.11.2008 21:08

Re: Pár poznámek

Absolutní souhlas.

Paul Sulc 12.11.2008 6:51

Re: Pár poznámek

Mate 100% pravdu. Ve skole nejsou zadny ''zbytecny '' predmety. Jde o to aby se clovek naucil myslet, pracovat z fakty, zkratka, pouzivat mozek. Tan az se po dvacitce festovne zadratuje, tak uz to moc dobre nejde.

Dana P. 27.11.2008 8:35

Re: Pár poznámek

Poznala jsem za život několik odborníků, kteří toho znali velmi mnoho ve svém oboru, avšak měli takové mezery v jiných oblastech, že jsem se za ně styděla sama. Tímto jsou známy hlavně školy v bývalém SSSR a v USA.  Přesvědčila jsem se o tom v 80 letech na Ukrajině a nedávno při delším pobytu ve Spojených státech. Tam je navíc velká negramotnost.

Člověk samozřejmě nemůže mít encyklopedické znalosti, ale určitý přehled by měl mít ve všech oblastech. Zapomíná se totiž na jednu veli důležitou věc: Znalosti, zkušenosti, praxe člověka FORMUJE.  Možná, že je záměrem v některých státech, aby lidé byli hloupí (lépe se jim vládne).

Málo vzdělaný člověk je ovlivnitelnější, jde po banalitách, zajímá se hlavně o bulvární zprávičky místo seriózního posuzování skutečnosti a životní aktivity.

zdeněk 11.11.2008 21:42

kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Objevují se nové věci které za vás nebyly a které jsou potřebné. Konečně, jelikož jste pamětník tak jistě znáte film z prostředí obchodní akademie který běžel v kinech za první republiky. Nemůžu si vybavit jeho název, jednalo se o odvěký problém mezi teorií a praktickými dovednostmi. Takže žádná novota.

jak byste se tvářil na to když student gymnázia vyjde školu, umí filosofii, rétoriku, matematiku, základy fyziky ale neumí programovat, neumí psát na počítači, je v životě prakticky nepoužitelný....

zdeněk 11.11.2008 21:57

ten film se jmenoval studujeme za školou

Lída 12.11.2008 11:06

Re: kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Myslíte, že ten, kdo neumí programovat je v životě nepoužitelný?: Jak jste na to proboha přišel? Je spousta profesí, kde se bez programování fakt obejdete. A obsluhovat uživatelsky počítač umí nejen absolventi gymnázií, ale většina absolventů ZŠ. Stejně jako psát na počítači, děti totiž dřepí na ICQ a píší a píší. Takže rychle psát umí, horší to bývá často s pravopisem.

Paul Sulc 12.11.2008 18:40

Re: kanuku v mnohém máte pravdu ale doba se změnila

Ano, horsi je to s pravopisem a jeste horsi s formulaci myslenek a prevadeni do pisma. Deti nectou knihy, jen cumi do computeru, jsou z nich uceni blbeckove.jediny zajem: hrat hry.

zdeněk 11.11.2008 21:47

zrovna čtu knihu od Hocha "technika duševní práce"

A tam je to pěkně napsáno "Umět něco o všem a všechno o něčem". Ten IT odborník zřejmě znal jsem svoji práci a elektroniku neznal. Nedivte se, takových je dneska již většina programátorů. Dnes již programátor na PC by elektronické problémy až zas tak znát nemusí a nějaké napětí a proud mu mohou být ukradené. Spíše uplatníte znalost logiky, matematiky, a systémového myšlení.

Lída 12.11.2008 11:07

Re: zrovna čtu knihu od Hocha "technika duševní práce"

Ale v životě se může hodit, když člověk aspoň tuší, co je napětí a co je proud.

Phoenix 11.11.2008 19:46

nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

Dobry den vespolek

Tento problem je dosti komplexni.

1) Klesa uroven studentu. To vam vsem rekne temer libovolny pedagog, at uz na stredni ci vysoke skole. Je to zpusobeno v prve rade dementnimi pindy EU o nutnosti vetsiho procenta vysokoskolaku, ktere zhusta prebiraji nasi vladni predstavitele. Vysokoskolaku ma byt max deset procent populace, jinak to neni a nebude elita (navic se v pruzkumech micha dohromady DiS., Bc., Mgr./Ing.). Dalsi vyznamny fakt je skoro nepochopitelna nechut k absolvovani ucnovskych oboru. Pisi skoro nepochopitelna, pochopil jsem ji zcasti pri nedavnem rozhovoru s jednim doktorem (spoustu lidi bavilo za minuleho rezimu chodit po fuskach a dnes to tolik nelze, ergo kladivko aby se meli dobre, tak se museji otacet a tak daji deti radsi na stredni skolu s maturitou, nez aby se deti dreli jako rodic rukama). Tim padem klesa uroven maturity (nemuzete preci vyhazet pul rocniku, ze) a takovi maturanti se hlasi na vysokou skolu. Tam funguji dotace na zaka a zase nemuzete vyhazet pul rocniku (nebo alespon ne hned). Treti problem, ktery se valnou merou ucastni na klesani urovne je tristne jednoducha statni maturita (ta je blbost sama o sobe), o ktere vam vetsina gymnazistu rekne, ze by ji uspesne slozila tesne po devate tride (a ne ze by nemeli pravdu). Statni maturita je totiz opet koncipovana tak, aby ji prosel temer kazdy vcetne zedniku s maturitou (nic proti nim, ale matiku na urovni gymnazistu opravdu neovladaji). Cim mate horsi zaky, tim vic snizujete kriteria a tim hur se vam take takovi zaci uci (protoze jim dokola vysvetlujete blbosti, ktere maji davno umet, viz. priklad se znackou suma). Protoze jim porad dokola vysvetlujete blbosti, tak to nebavi ani zaky, ani vas.

Phoenix 11.11.2008 19:49

nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

2) Ze skolstvi odchazeji mladi ucitele, kteri by meli byt plni elanu a kteri by mohli zaky zaujmout. Duvod proc odchazeji je velice jednoduchy, jako mlady clovek se za tak mizerny plat nemate sanci uzivit. Na elitnim brnenskem gymnaziu (koncim dohodou 31.12. a se samotnym gymnaziem jsem velmi spokojen) jsem pobiral po peti letech ve skolstvi 15 000,- cisteho (vcetne osobniho ohodnoceni a priplatku za tridnictvi).

Nebojte se, ze studenti nevi, jake jsou ve skolstvi penize. Pracovni cyklus mladeho ucitele je tedy pomerne jasny: Prijdete na novou skolu, nadseni, ze konecne delate neco, co jste vzdycky chteli. Pred kazdou hodinou premyslite, jak ji zpestrit. Coz vam zabere dost casu. Dva roky se drzite, studenty to bavi (jen se vas na maturitaku ptaji, proc za ty prachy nedelate neco jineho). Delate praci navic (zkousite studenty mimo vyucovani z maturitnich temat, vedete nepovinne seminare). Pak zjistite, ze vas plat za nic nestoji a nikdy stat nebude. Protoze nechcete odejit (ucite radi), tak si najdete brigadu. Zacinate delat dve prace (dohromady rozhodne vic nez osm hodin denne) a zadnou poradne. Projevi se to na kvalite vyuky, uz nemate cas (a ani silu) chystat neco zajimaveho, protoze musite vydelavat penize jinde (na to, abyste si v Brne poridili byt jako ucitel zapomente). Nakonec vam dojde, ze vase prace za nic nestoji a rozhodnete se ze skolstvi odejit. Kolegove se vas zeptaji, jestli jste (kdyz vam vadi malo penez) nezkouseli delat nejakou brigadu (to jsem se opravdu zasmal). Pripadne vam reknou, ze skolstvi je super, protoze oni si postavili za velke prazdniny barak. Vy si se svou odpovedi, ze praci chcete delat poradne, a proto se chcete o prazdninach vzdelavat a ne stavet barak, pripadate jako idiot. Pochopite, ze ve skolstvi zhusta nezustavaji lide, kteri by chteli cely system reformovat (zrusit statni maturity, zrusit tabulkove odmenovani a dat vetsi pravomoce reditelum, zrusit zbytecne odbory), nybrz Ti, kterym tento system vyhovuje. A ti uci studenty.

Phoenix 11.11.2008 20:00

studenti a reseni

Takze studenti si (mnohdy opravnene) stezuji na to, ze jsou hodiny nudne a ucitele je buzeruji (jako ucitel nic moc nemuzete, podle zakona nesmite ani studenta vykazat z hodiny). Na druhou stranu presne vedi, na co vsechno maji ze zakona pravo (ale povinnosti jim unikaji).

Resenim je nekolik neprotlacitelnych kroku:

1) okamzite zruseni statni maturity jakozto i ostatnich obrovskych tunelu a rovnostarskych blabolu

2) zvednuti platu ucitelum (prekopani tabulek, mensi pausal, vetsi pravomoci reditele pri odmenovani), protoze bez toho nenalakate do skolstvi dalsi lidi (a pokud ne, tak nemuzete nikoho za spatnou praci vyhodit, protoze nesezenete nahradu)

Phoenix 11.11.2008 20:01

dokonceni

3) obnoveni tzv. pomocneho ucitele (se svym vzdelanim mam zaky vzdelavat, ne vyplnovat kolonky, honit omluvenky, podavat hlaseni, vyrabet RVP, zodpovidat za vybaveni ucebny a opravovat kolegum zadarmo skolni PC, protoze jsou stare, nejedou a skola na nove nema)

4) obnoveni prestize ucnovskeho skolstvi, navaznost na firmy

(tim nebudete prijimat na SS kde koho, protoze sikovni rukama se pujdou vyucit, jeste to chce odolat tlaku lobbingu soukromych SS)

5) skolne na vysoke skole (tim se odpoutate od platby za zaka a VS nebudou prijimat kvuli penezum kdejaky povl) a nemusi jit vubec o okamzitou cash

Kanuk 11.11.2008 20:43

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

V některých věcech souhlasím, ale určitě ne s tím opovrhováním státními maturitami. Ale nelze u maturit nastavit síto s malými děrami, když po 8 let študentící prolézali dírami pro slona. Snad největší blbost je placení škol podle počtu žáků. Já si nemohu pomoct, ale nejlepším školstvím, které jsem poznal, bylo školství za 1. republiky, i když snad mělo některé nedostatky. A i tehdy už začla úroveň středních škol klesat v důsledku snížení požadavků, jako vypuštění sferické trigonometrie v 2. polovině 30. let. Ti páni, kteří to udělali, si neuvědomili, že ta sferická trigonometrie, stejně jako celá středoškolská matematika, je jenom prostředkem, nikoliv cílem. Cílem je vycvičit logickou schopnost, nebo tak nějak, ne napapouškovat se pár vzorečků.

Phoenix 11.11.2008 20:59

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

"V některých věcech souhlasím, ale určitě ne s tím opovrhováním státními maturitami. Ale nelze u maturit nastavit síto s malými děrami, když po 8 let študentící prolézali dírami pro slona."

Blbost statnich maturit spociva zejmena v tom, ze existuje (strileje od pasu) osm typu skol, na kterych se da maturovat. A urednici vymysli slovy dve obtiznosti, takze tezsi bude myslena pro gympl, prumyslovku a ekonomku, ale uz to narazi na problem, ze gymplak, prumyslovak a "ekonomak" nejsou apriory treba v matematice srovnatelni uz jen kvuli poctu hodin. Takze vymyslite osm typu zadani a jste zase nahrani, protoze takova Jaroska chce mit matiku tezsi nez treba Videnka (bodejt by ne, kdyz je to matematicke gymnazium). A co s tim? Nechat zadani maturit na jednotlivych skolach. A videt statni maturitu z informatiky, sel byste uskrtit cloveka, ktery je pod ni podepsan (dalsi rok ji radsi nepilotovali, na miste je otazka, kolik dana sranda stala).

Podle mne jsou statni maturity principielni nesmysl. To neni ridicak, v podstate ani nechcete stejny vystup, protoze lidi jdou na mrak rozdilnych vysokych skol (a matematika na prirode, FI a VUT je taky lehce o necem jinem). A posledni vec, proc nejsou treba statni inzenyrske zkousky? Ze bychom chteli take po temer kazdem inzenyrovi neco jineho?

"Snad největší blbost je placení škol podle počtu žáků."

To kazdopadne, protoze pak nabirate, koho muzete.

Kanuk 11.11.2008 21:19

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

K těm státním maturitám. Samozřejmě by byla blbost kdyby státní maturity byly stejné pro gymnasia a průmyslovky. Ale měly by být stejné pro gykmnasia, a mít gymnasia jazyková, matematická, a třeba cirkusácká považuju za volovinu. Gymnasium je gymnasium, jedno jako druhé, a šmytec. Jestli se nemýlím, tak to hlásal Komenský. A když někdo chce umět osum jazyků místo dvou, může chodit do jazykových kursů. A svaly si dělat v Sokole, nebo v nějaké poskokovně, které jsou dnes moderní (vím, že Sokol se dnes nenosí).

Phoenix 11.11.2008 21:41

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

S tou ruznosti strednich skol mate asi pravdu, ja jsem sice principielne pro hodne velkou rozdilnost, ale ma to neco do sebe. Znamenalo by to ovsem maturitu pouze na gymnaziich, prumkach a obchodkach a jinde by se nematurovalo (coz nemusi byt nutne spatne). Premyslim ale, jestli bychom timto neprisli prave o Jarosku a podobne elitni ustavy. A porad tady zustava relativne obdobny model treba se spoustou ruznych inzenyru (elektro, strojari, ekomonove atd.). Na vysokych skolach take nechceme jedny inzenyrske zkousky, protoze samotne vedy se diverzifikuji daleko vice a rychleji, nez treba pred padesati lety (kdy byl inzenyr akorat tak elektro nebo strojar).

Phoenix 11.11.2008 21:01

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

A jak rikate, napr. cilem spousty matematickych odvetvi je vycvicit jistou logickou schopnost. Na druhou stranu, budme spravedlivy, studenti se uci treba relativne dost veci ve VT (coz bylo i pred takovymi patnacti dvaceti lety temer nemyslitelne) a ty hodiny zakonite nekde chybi, nemuzete je drzet ve skole od rana do vecera.

Kanuk 11.11.2008 21:26

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

Co je to VT? Výchova k tunelování?

zdeněk 11.11.2008 21:34

výpočetní technika

Eva D. 12.11.2008 19:01

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

Phoenixi, Vás bych chtěla za ministra školství, nebo alespoň za kolegu. Máte pravdu a máte přehled o tom, jak to funguje či spíše nefunguje.

Zůstávám, mám stále ráda svůj předmět i své studenty. Barák nebude, pracovat "do výše platu" a šetřit se na melouchy neumím, takže barák nebude. Systém je nastaven, jak popisujete, takže nejlepší z mých bývalých studentů po vystudování oboru buď učí krátce, nebo ani nenastoupí. Ani jim to nemám za zlé, jen je mi to líto.

Vorel 27.11.2008 10:16

Re: nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

A zde jsme u jádra pudla: do školství a zdravotnictví trh nepatří. Já učím na základní škole. Kdybyste věděli jaké žáky posíláme na gymnázia a ostatní SŠ tak byste se nedivili úrovni absolventů.Učitelé jsou hodnoceni ne dle toho co žáky naučí, ale  jak je učí. To znamená, že metodu kladou nad cíl. Staré osvědčené způsoby výuky jsou odmítány. Další velmi vážný, řekl bych dominantní důvod: chybí motivace pro žáky , potažmo jejich  rodiče, vždyť se jejich dítě dostane na kteroukoliv školu a ty se předhánějí jak studenta zlanařit. Ani ve škole, ani doma nejsou vedeni k práci duševní a manuální. Brzy budeme mít spousty hloupých 0vysokoškoláků s tituly, chybět nám budou řemeslníci a dělníci.Myslím si, že všichni politikové, kteří razí tuto cestu, by měli být potrestáni, poněvadž velmi národu škodí. Je to vlastně reakce režimu na výtku, že v naší republice bylo málo středoškoláků a vysokoškoláků. Jenomže úroveň našich učňů a středoškoláků v letech minulých se rovnala úrovni středoškoláků a vysokoškoláků ve státech, které nás kritizovaly, vyjma prestižních univerzit západních. Nynější žáci znají mnohem a mnohem méně než jejich rodiče a navíc nic dělat nemusejí. A zde bychom si měli sypat i my nynější učité popel na hlavu, že tento fakt bereme veskrze pasivně.  Proč bojujeme jenom za peníze?   Konzum, to je oč tu běží !!!

Tomas B. 11.11.2008 17:05

Slova útěchy

Snad vám může být jistou útěchou, že mnozí dnešní učitelé byli rovněž studenty, pro které byla trojka prostě "dobrou" . Ani dnešní učitelé neprojevovali při své edukaci přehnanou aktivitu a mnozí z dnešních učitelů se pro učitelské povolání rozhodli pro nedostatek jiných možností uplatnění, pro nedostatek talentu, případně z lenosti či z jiných zcela přízemních důvodů. Proč by měli být dnešní studenti jiní? Mimochodem, nenapsal jste žádný důvod, proč by nadaní a motivovaní studenti měli studovat právě u vás??? (to nemyslím zle, jen se ptám)