28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Jednotné přijímací zkoušky

Jeden z možných pohledů je ten, že stát nabízí studium jako bezplatnou službu. Proto si chce mezi uchazeči, kterých bude vždy více, než je k dispozici míst, vybrat ty nejlepší, u kterých je nejvyšší možná záruka, že budou ve studiu úspěšní a v dalším životě nabyté vědomosti užijí pro blaho společnosti, ať už přímo ve státních službách nebo na daních díky práci s vyšší přidanou hodnotou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Diblík 4.7.2022 19:59

Jsem jen venkovský děda, ale mám pocit, že pro začátek by bylo dobře začít rozlišovat vzdělání a kvalifikaci.

V. Mokrý 4.7.2022 20:10

[>-]

R^R^

!

V. Kučer 4.7.2022 17:01

CERMAT je drahá záležitost, totéž platí pro inkluzi a o peníze by mělo jít na prvním místě.

V. Mokrý 4.7.2022 19:45

Navíc, obojí úplně zbytečné ve školách !!

P. Skřivan 4.7.2022 14:25

... a hlavním problémem toho, co bylo před JPZ, byly právě ty alternativy. :-))))

P. Hák 4.7.2022 13:01

Ještě jedna podstatá informace:

Není pravda, že rozhoduje výhradně jedna JPZ. Viz:

Hodnocení jednotné zkoušky se na celkovém hodnocení splnění kritérií přijímacího řízení uchazečem podílí nejméně 60 %; v případě přijímacího řízení do oboru GSP (sportovní gymnázium, pozn. PH) nejméně 40 %. Uchazeči se do celkového hodnocení započítává vždy lepší výsledek testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace ze dvou možných výsledků ve dvou možných termínech.

https://www.msmt.cz/file/56140_1_1/download/

Není tedy pravda, že nelze zohlednit jiná kritéria. Není pravda, že je jediná možnost.

P. Hák 4.7.2022 12:44

Abych začal pozitivně, tak chválím autora, že zmínil text Radka Sárköziho z článku v "idnesu". Nicméně neodpustím si několik výhrad.

Tak především JPZ netestuje JEDNU dovednost, jak se nám autor zařazeným kresleným vtipem snaží sugerovat, a už vůbec netestuje jen matematicé a "češtinské" znalosti, jak se nám snaží tvrdit eduíni a s nimi spříznění (takže skoro všichni) novináři. Testuje mj. schopnost čtení s porozuměním a logické myšlení. Samozřejmě i jazykový cit a výpočetní schopnosti a orientaci v prostoru, zvanou "geometrie".

Za druhé není pravda, že "aktuální forma v jediný den" předurčí život jedince navždy. Není pravda, že komu se náhodou nepodaří dostat na vysněné elitní gymnázium, skončí u lopaty, jak nám aktivisté cpou. Může jít na jiné gymnázium, na průmyslovku apod. Možností je spousta. Míst na SŠ je více než uchazečů s inteligencí na aspoň průměrné úrovni.

Za třetí psát o kampani proti CERMATu a nezmínit konflikt zájmů, v němž je ministrův poradce, sponzor protiškolských NGO, miláček žurnalistů a majitel firmy Scio Ondřej Šteffl, je pozoruhodné "opomenutí". Ono je tím totiž v konfliktu zájmů mnohem víc lidí.

Za čtvrté, vedoucí skautského oddílu, učitelka z LŠU atd. budou pod značným tlakem, aby uchazeče maximálně vychválili. Popravdě si nedovedu představit, že by hodnocení z těchto kruhů bylo objektivní. Neobjektivní hodnocení je pro účely výběru k ničemu.

Za páté, citáty zní moc hezky, ale rád bych viděl Kierkegaarda a Platóna v konkrétní škole před konkrétní třídou puberťáků. Obecné ušlechtilosti jsou k ničemu, je třeba konkrétní postup. Právě použití podobných citátů signalizuje, že dotyčný nikdy neučil a moc tomu nerozumí, takže se skrývá za velká slova filosofických autorit.

L. Harvánek 4.7.2022 11:09

Jednotné přijímací zkoušky na střední školy je nebetyčná hloupost. Na jednotlivé školy by měli být přijímáni studenti, kteří mají o daný obor zájem a pak také předpoklady úspěšného studia. Nevím proč by měla být stejná kriteria pro trojní průmyslovky a zdravotní školy.

P. Hák 4.7.2022 12:49

No, víte, o průmky a zdravotky je tak malý zájem, že se tam dostanou i trojkaři. Dostat dnes na základce čtyřku v podstatě znamená, že nepoznáte kopací míč od slona. Tudíž ty školy jsou rády, když vůbec seženou dostatek žáků, natož aby jim bránily ve štěstí. Pokud nejsou ÚPLNĚ blbí, dostanou se.

Zdravotní sestřičku ani mistra v NC provozu, co má inteligenci Pepka Vyskoče, bychom asi nechtěli, souhlasíte?

F. Navrátil 4.7.2022 10:20

Autor informuje, že pro vstup na americké univerzity je podmínkou získání 550 bodů v testu TOEFL. Americká praxe o podmínkách přijetí na vysoké školy se odráží ve vtipu: Běloch musí získat 550 bodů, černoch musí podat přihlášku a Indián se musí narodit.

J. Mareš 4.7.2022 10:00

Doporučuji všem mrknout na odkaz na klíčové kompetence dle ministerstva školství

, opravdu výživné, zejména osvětlení principu welbeingu, ale i další klenoty...

P. Kubáč 4.7.2022 9:24

Na školství je krásně vidět morální devastace společnosti.

Proč se tlačí na jednotné příjímací zkoušky + maturity ? Protože pokud by se netlačilo staly by se tyto "sprintem ke dnu" jakýchkoliv nároků na žáka.

Proč takovém sprintu nezabrání systém školní inspekce - fungující už od Marie Terezie? Protože gauneři z řad učigtelů i rodičů by školní inspektory utahali k smrti.

Takže "co lid žádá to lid dostane" - každý, kdo udrží životní funkce až do maturity / absloutooria dostane zbytečný papír - nedokazující nic.

R. Simek 4.7.2022 7:33

Jediné štěstí máme, že o přijetí na základní školy CERMAT nerozhoduje - a smůlu v tom, že v podstatě rozhoduje pouze adresa bydliště, takže dostat dítě na školu, která je pro rodiče dostupnější nebo má lepší výsledky ve vzdělávání dětí, je "martýryjum".

Přechod na střední školu je spíše loterie. Není důležité, k čemu má dítě vlohy, čemu se chce dále věnovat, ale musí splnit jednotná kritéria. Studium pak završeno jednotnou maturitou, kde matematika jest pouze nepovinná, zato na úrovni pro vysokoškoláky - a kombinovat to s cizím jazykem nesnadno.

To vše dle rovnostářských not, vycházejících z předpokladu, že všechny děti jsou stejné, všechny školy jsou stejné - a nikdo by tedy neměl mít nějaké výhody. Pro všechny je nejlepší chodit na základku nejblíž bydliště, na střední "gymplového typu" (protože odbornost není u maturity důležitá) a na vysokou produkující úředníky s titulem pro státní sektor.

P. Hák 4.7.2022 12:51

Pane Šimku, kromě gymnázií a nějakých počítačových škol je na SŠ tolik míst, že nabídka převyšuje poptávku.

Pokud má dítě nadání, dostane se.

R. Simek 4.7.2022 14:00

Není tak úplně pravda, jsou i "odborné" školy, kde je zájem těžce převyšující kapacitu - většinou v oborech, kde je dobré uplatnění: stavařina, strojařina...

Ale ona ta poptávka nemusí být o moc vyšší - hlavní problém je, že přijímají podle testů "matika + četina" (hodně zjednodušeně!) a nemohou si studenty vybrat podle toho, jaké mají předpoklady - třeba zrovna pro tu stavařinu.

J. Nevrkla 4.7.2022 7:06

Ministrem školství byl teď jmenován člověk, který podle prezidenta jako děkan plzeňské právní fakulty proslul tím, že podstatně snížil kritéria pro přijetí, aby na fakultě mohl studovat Jan Ruml, bývalý ministr vnitra. Kvůli tomu mohlo být na fakultu přijato dalších 300 studentů. To bude tedy ta nejsprávnější osoba, která by měla být odpovědná za přijímací zkoušky. Dokonalý úpadek, státem řízený.

J. David 4.7.2022 2:45

Tyhle školomety miluji i ve stáru. O kolena kolena, přiblíží se k jezeru. Co tím chtěl básník říci? Juknul jsem na češtinu vnučky, o rytíři Smilovi od Emana Frídy (pardon Jarouše Vrchlického) ani muk, o syfilidě Honzíka Nerudy, kdy jako lev bil o mříže, když lues lapil od Elizabet Pěchové (ehm., Elišky Krásnohorské). Jo jo, co bychom byli, kdyby nebylo CERMATu. Zažil jsem ve škamnách (nebo škamnech, jazykozpytci prominou), mám v tom krapánek bordel na stará kolena. Dělat přijímačky na střední školu, je něco, jako nutnost zvládnout vyjmenovaná slova po "P". Pythagora do toho netahejme, Plagu možná, regenschoriho ze Suchej Lozi již vůbec. Tedy vyjmenovaná slova: Pýcha, pytel, pysk, pýča, podplukovník, poštěvák. Vysvětleme ale mendíkům, rozdíl mezi podplukovníkem a frajtrem. Jazykově, ne objemově (měla frajtra jako vokurku, ani nee tak velkej, jako kyselej). Učitelé/mučitelé (humanitně vzdělaní), matematicky zaměření na jamb a distichon, ty jsem vždy miloval, měly bubínek a paličky a vyťukávali rytmus častušek dědka Jegora i babky Dagatky v častušce

P. Manda 4.7.2022 3:07

když jste zduněný, nepište.

J. David 4.7.2022 14:12

Nejsem pedagog, jinak ale za pět a sednout Manda. Holt školomety nenávidím, jsem pouze matematik. Máte něco proti? Někdo rád holky, Manda, jiný zase vdolky a Ludolfovo číslo, i rád se zduním, louskaje flek na dvě sedmy v mariáši. Manda, Manda, s Vámi musí býti i sranda, nezduněná. Mando, hrajete Mariáš nebo Taroky? Nebo Pokker, s Vámi by byla herní prča.

P. Manda 4.7.2022 17:15

Hm, Davídku, poker hraju, ale ne s lidmi u kterých je zřejmé, že mají max. školu v přírodě. Vaše nenávist je mi u Davida, chudáčku.

J. David 4.7.2022 19:46

Díky za poklonu

R. Langer 4.7.2022 5:27

Tím jste jako chtěl říct co? 8-o

J. David 4.7.2022 14:28

Miluji kantory ve smyslu otázky, "co tím chtěl básník říci". Pane Langere, já říkám "houno", co básník, to pseudonym. Rytíř Smil a Emil Frída, ve škole "ani muk" v jazyce českém a literatuře, holoto, Motto: "Život prchá, přijde smrt, dopřejme si vele*mrd". Jaroslav Vrchlický.