28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Inkluze

Novela školského zákona 82/2015, který protlačila současná koalice parlamentem, přináší od 1.9. tohoto roku jednu novinku, která již dnes vzbuzuje mezi učiteli základních škol obavy a nejistotu. Jde o tzv. inkluzi, tedy začlenění mírně mentálně handicapovaných dětí do standardních tříd.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Papež 22.1.2016 23:22

Měli

Měli jsme v minulosti unikátní školství i pro mentálně postižené

. Vypracované vzdělávání včetně speciálních odborníků nám záviděla Evropa. Nyní budeme za pitomce Evropy, protože o tak důležité věci rozhodují naprosto pedagogicky a odborně nevzdělaní lidé, banda troubů z úspěšné strany.

J. Hanzlík 22.1.2016 21:42

Legislativa v roli lékařského diletanta

Krásný příklad ze světa “poručíme větru dešti”. Mentálně postižené dítě zpozdí výuku ve třídě s možným rozvrácením kázně a samo bude konfrontováno vlastní “méněcenností”, ve které ho budou posměváčci utvrzovat (víme jak dokáží být děti kruté) a potom nastoupí ochránci práv a budou s agresivními rodiči mořit a dusit už beztak přetížené učitelky.

J. Chaloupka 22.1.2016 15:43

Takhle "jednotnou" školu si nepředstavoval ani

profesor Nejedlý.

J. Pražák 22.1.2016 15:19

Odpověď na Vaši otázku v závěru článku

je jednoduchá. Jedná se o budoucí voliče ČSSD a ostatních socialistických stran, kteří si přejí dostat co nejvíce nezasloužených prebend od státu bez vlastní píle a námahy..

J. Hanke 22.1.2016 14:48

no a co?

I slabomyslný má právo na universitní vzdělání. To ještě ůnyje nepochopila?? Lidoprávci již v tom mají jasno.

Tak to abychom rychle založili nějakou tu universitu pro mentálně retardované. Musíme být IN.

P. Vaňura 22.1.2016 13:21

Naprostý souhlas s autorem, mentálně handicapované

dítě by mělo být ve třídě s dětmi na podobné úrovni. Dítě + asistent, a třída + učitel, proč mají proboha rušit ostatní a sami jimi být rušeni? A co když učitel přizpůsobí výuku průměru, třeba jen proto, aby udržel kázeň ve třídě? Děti, které látku dávno umí se při výuce přizpůsobené handikapovanému spolužákovi budou ve třídě otravovat a nudit!

Vůbec nechápu, jaké howado mohlo s tímto nesmyslem vůbec přijít a jak je možné, že skupina pro inclusi vůbec na ministerstvu EXISTUJE a nebyla už dávno rozehnána, protože to celé je K NIČEMU !!!!

Mohu čtenáře ujistit, že o tom vím o dost více, než ví průměr!

M. Bílý 22.1.2016 13:48

Naprostý souhlas s autorem i s panem Vaňurou (13:21)

Š. Hašek 22.1.2016 20:54

Re: Naprostý souhlas s autorem i s panem Vaňurou (13:21)

Rovněž se připojuji.

Ale o to jde - vytvořit méněvzdělané, ovladatelné lidi!

P. Selinger 22.1.2016 12:52

Proces zblbnutí národa je v zájmu dnes vládnoucích

stran, protože čím víc zblblých, tím víc hlasů pro levici a populisty.

Š. Hašek 22.1.2016 20:55

Re: Proces zblbnutí národa je v zájmu dnes vládnoucích

Samozřejmě.

Některé strany ale vedou, některé přeci jen opatrně něco špitnou.

J. Hanke 22.1.2016 12:25

dovolil bych si

připomenout, že ani naše věrchuška neměla a nemá o českém školství valné mínění.

Pokud si pamatuji, tak kdysi bývalá ministryně pseudoškolství, jistá Buzková měla tak dobré mínění o našem paškolství, tedy o resortu jí řízeném, že dala svoji dceru vzdělávat na Francouzké lyceum.

Což říká o kvalitě tuzemského vzdělávání víc, než hora článků a komentářů..

T. Czernin 22.1.2016 19:19

Buzková byla sice svině

ale nebyla úplně blbá. Tahle současná ministrantka školství už jeví příznaky obého...

T. Czernin 22.1.2016 19:29

Socani by byli naprostí blázni, kdyby

skutečně podpořili rozvoj potřebné vzdělanosti. Vzdělaný člověk by je pak v naprosté většině, mimo kariéristů, nikdy nevolil. Přece nebudou vyrábět voliče konkurenci, to dá rozum! Prosťáček, převálcovaný inkluzí, toť socanský ideál...

J. Plíva 22.1.2016 11:42

Stát nemá mít odpovědnost za výchovu

Současný systém je nereformovatelný.

Místo osnov zkoušeli tzv rámcové vzdělávací programy - zkuste si některý přečíst; je to hrůza, kterou ředitelé píší, aby se vlk nažral a škola mohla jet dál, jak jede. Noví učitelé jsou krmeni novými metodami, jak nacpat předepsanou látku do hlav dětí - přečtěte si diplomové práce absolventů pedagogických fakult - je to hrůza.

V. Kain 22.1.2016 12:20

Re: Stát nemá mít odpovědnost za výchovu

Jenom bych chtěl vidět jak bude probíhat taková výuka ve třídě kde bude asistent se dvěma retardy.

J. Plíva 22.1.2016 15:42

Re: Stát nemá mít odpovědnost za výchovu

Všichni ví, že inkluze je hloupost, ale je to nařízení EU. Ministryně Valachová to sama naznačovala.

Z. Lapil 22.1.2016 19:13

Re: Stát nemá mít odpovědnost za výchovu

Inkluze je hloupost v klasické škole. Chceme-li inkluzi - a nechceme-li, aby vyloučeni zůstali vyloučenými, pak ji chceme - musíme klasickou školní třídu s lavicemi a přístupem "Otevřete si sešity TEĎ" upravit tak, aby pomalejší měli možnost být pomalejšími, rychlejší rychlejšími, aby ti v něčem zrovna teď lepší dokázali spolupracovat s těmi horšími a naopak, aby nebylo nejen trestné, ale ani rušivé vstát od práce a protáhnout si záda nebo dokonce - ó hrůzo - zvolit, jestli se zrovna teď budu učit násobilku nebo potrénují i/y...

Já vím, že je obtížné tomu uvěřit, ale oni lidé, a dokonce i děti, rádi zkoušejí nové věci, a škola by tu měla být od toho, aby jim to v bezpečném prostředí umožnila. Ne aby je nutila sedět v lavici a čekat, až někdo nahlas přeslabikuje článek, který si polovina ostatních už dávno přečetla, ale teď, místo aby dělala něco užitečného, hlídá, kde ten slabikující zrovna slabikuje, protože kdo neslabikuje s námi, slabikuje proti nám a dostane pětku nebo aspoň razítko mračouna.

J. Plíva 23.1.2016 10:49

Re: Stát nemá mít odpovědnost za výchovu

Zcela s vámi souhlasím. Dokonce existuje přirozená inkluze: o prázdninách vidím skupiny dětí, které se spontánně vytvořily, jsou věkově různorodé, jsou v nich docela malé děti, cikáňata, dokonce děti cizí, co přijely jen na prázdniny. V nich se děti navzájem učí a ani neví, že se učí.

V současném školství však je podstatným rysem násilí a mohou ho skrývat za laskavost a pochopení - násilí je násilí, když neexistuje dobrovolnost.

K. Janyška 22.1.2016 10:27

Ano, zpitomění národů je cílem světových socialistických

zločinců, kteří dokonce financují celou síť škol po světě s jediným úkolem. Představit socialismus jako jedinou možnou variantu uspořádání lidského světa. On je však jednou provždy nezorganizovatelným spontánním řádem lidské interace a doufám, že každý aspoň trochu zorientovaný cítí tu srážku. Ten zločin... Dzp.

Z. Lapil 22.1.2016 10:24

Důsledně vzato,

Klasická škola, to je škola s lavicemi, frontálním výkladem, a známkovaným zkoušením (což jednak nedává prostor pro chybu: dítěti nikdo neřekne, jak moc dobře látku zvládlo, dokud nedostane známku, jednak učitel často zkouší jednotlivého žáka, zatímco ostatní sedí jako pecky/slívy/blumy nebo "vyrušují") prostě neumí vzdělávat děti mimo běžný průměr, ať už ty chytré, nebo ty hloupé.

V tom smyslu nelze, než dát protestům proti inkluzi "pomalejších" (ani ne nutně mentálně postižených, stačí nějaká ta dyslexie) a "zlobivějších" (všelijaké hyperaktivity) za pravdu. Asistent moc nepomůže, protože co bude dělat? Buď si šepotat s dítkem o něčem jiném, než ostatní, nebo zatlačovat dítě do lavice nebo se s ním občas chodit vylítat. Od rodičů pomoc nečekejte - právě ti s problematickými dětmi bývají často sami problematičtí přinejmenším v tom smyslu, že děcku nejsou schopni poradit ani s násobilkou; existujícím(!) extrémem jsou rodiny, které berou školní děcka na nákupy, protože jako jediné v rodině umí číst a počítat.

Otázkou je, co s tím. Určitě je možné využít alternativní vzdělávací systémy. Svého času byl populární waldorfský systém, já jsem se potkal se systémem Montessori (jméno italské pedagožky, která řešila problém, jak aspoň základně vzdělat děti sociálně problematických chudých rodičů. Základní heslo: "Pomoz mi, abych to dokázal sám".

Před pár lety jsem byl stejný skeptik, jako většina ostatních, ale mám možnost dlouhodobě vidět a jsem objevil dvě klíčové věci. A/ Je přirozeností člověka učit se nové věci: všimněte si, co se děje, když na pracoviště dostanete nový počítač nebo nový bagr. Myslím nový, ne další stejný. Myslíte, že děti jsou výjimkou? B/ Stovky a tisíce ergonomů a hygieniků práce a kdoví kdo další řeší, jak zařídit, aby se dospělým pracovalo radostněji, protože pak pracují lépe. Proč z tohoto snažení vyjímat děti odkazem na to, že za Marie Terezie se taky sedělo v lavicích a že děti mohou být rády, že už učitel nemá rákosku?

Z. Lapil 22.1.2016 10:36

Re: Důsledně vzato,

Koneckonců i ten Komenský říkal Škola hrou a zejména Pojď sem, dítě, uč se MOUDRÝM býti. Sledujete? Ne poslušným, moudrým!

A ten odkaz: www.narovine.eu. Je to chrudimská škola a jsou tam jak "teoretická východiska", tak i videa ze školy. Takové hodně isntruktážní je https://www.youtube.com/watch?v=RLvUeMyM0lk.

Mezi námi: není to extra drahé. Přesněji - je to několikrát (málokrát :-)) levnější než hypotéka.

J. Hanzal 22.1.2016 9:33

Je jich moc

Je jich moc, tedy úředníků a musí tudíž vymýšlet různé a především hrůzné ptákoviny. Vždyť je hrazeno ze státního tak co, po volbách přijde jiný úředník-ministr/yně a vymyslí další 3,14čovinu a jedeme dál kolem bílých skal.

J. Novotny 22.1.2016 9:31

Bohužel,

pro stát jsou řádově důležitější ty velmi nadané děti, jejich rozvojem pak může stát dosáhnout konkurenceschopnosti ve světovém srovnání. A konkurenceschopnost znamená i více peněz, třeba pro ty mentálně postižené, či jejich asistenty.

Dnes je to postavené na hlavu, děti jdou do školy zpravidla v sedmi letech, mají nesmyslně rok navíc základní školy a tak končí výšku, když už mají jejich vrstevnící v UK či US udělané phd.

B. Hudzieczek 22.1.2016 8:22

O jednom možném problému se nemluví,

že totiž takové mentálně postižené dítě je potenciálním objektem šikany ostatních dětí. Nebo naopak se může stát nástrojem šikany v rukou nějakého klukovského "kápa".

A. Alda 22.1.2016 7:59

Speciální školství je projevem humanity.

Speciální školy jsou šancí pro postižené, aby i oni byli řádně v mezích jejich vlastních možností vzděláni. Je to projev humanity společnosti, která si to může dovolit.

Rušení speciálního školství je projevem barbarství a pohrdání těmi slabšími, nebo příznakem těžké ekonomické krize, neumožňující speciální školství financovat.

S. Stoklásek 22.1.2016 8:31

Re: Speciální školství je projevem humanity.

Naopak, žádná krize - Inkluze je projevem dalšího objeveného penězovodu pro humanitně vzdělané pachatele dobra. Efektivita zvláštních škol je s inkluzí nesrovnatelná.

Naše základní a částečně střední školství tím završilo přenastavení na vzdělávání "low endu". Teď ještě "poštelovat" vysoké školy a bude vymalováno. Dobrý a logický krok by bylo zrušení matematiky na technických školách, která tam stresuje hodně lidí.

Tragédií a současně pokrytectví je, že děti lidí, které ji prosazují chodí do výběrových a elitních soukromých škol, ve kterých se žádné inkluzivní obohacení nekoná.

P. Lenc 22.1.2016 9:12

Re: Speciální školství je projevem humanity.

Naprosto přesné!

S. Stoklásek 22.1.2016 15:24

Re: Speciální školství je projevem humanity.

Víte ono je to jako všechno v životě složité. Samozřejmě, že je to penězovod k lidem, kteří budou dělat asistenty a normálně by se živili trochu obtížněji. Taky pro neziskovky s jejich podpůrnými službami. Ovšem velkou roli hraje i lidská hloupost a ideologická odhodlanost, která se s těmito lidmi v podobných organizacích koncentruje.

Z tohoto pohledu už zapadá do sledu událostí loňská návštěva šéfa Amnesty International (AI) Shettiho. Možná si někteří vzpomenou, jak byla spousta lidí rozčílena jeho výroky o školské diskriminaci romských dětí. Prý s tím musí Česká republika přestat. Kolem něho vláli jako nohsledi - naše sluníčkářská klika. Ve stejné době odvysílala Česká republika diskuzní pořad Hyde Park s výzkumnictví AI Barborou Čerňušákovou, z které byl i vstřícný moderátor (tuším Takáč nebo Klepetko) jurodivý. Pominu že lhala jak když tiskne, tak na jakoukoliv námitku odpovídala jako kafemlýnek, že romské děti jsou diskriminované a proto ... (dosaďte si co chcete). Každá rozumná společnosti by se měla takovým „výzkumnicím“ bránit všemi prostředky!

No a vidíte, AI potentát Shetty rozdal notičky a místní "La quinta columna" okiofobů se snaží přetrhnout, aby to splnili. To všechno je ještě jakým si způsobem legitimní, protože každý má právo na názor. Ale co je tragédií a co je naprosto nepochopitelné, že během jednoho roku to dokázali protlačit státní správou. Nevolené struktury NGO!! (Ve světle Sobotkovy mailové korespondence ale žádný div). Do toho zapadá i způsob, ale hlavně podivné důvody a brutální mediální kampaň při odvolání ministra Chládka. Ministra školství, se kterým mohl normální člověk po hodně dlouhé době zase souhlasit. Místo něho musela přijít "školská" odbornice na lidská práva Valachová, protože hrozilo nebezpečí, že Chládek nechápe potřebu narvat do normálních škol inbreedingem retardované cikánské děti. JEDINÉ ŘEŠENÍ - NEVOLIT SOCIÁLNÍ DEMOKRACI A ZAČÍT UŽ V KRAJSKÝCH VOLBÁCH.

P. Maleček 22.1.2016 6:53

Inkluzí k socialismu

Inkluze je cesta jak kvalitu ČR školství dostat na úroveň "vzdělávání" ve většině romských rodin. Pak teprve bude cíl inkluze naplněn. A z lidu udělat nemyslící, manipulovatelnou masu schopnou maximálně otročení v socany milovaných montovnách. Tam se stávají snadnou kořistí odborářských, tím socialistických bossů.

J. Fridrich 22.1.2016 5:48

Iracionalita v naší - a nejen naší - společnosti narůstá

Iracionalita v naší - a nejen naší - společnosti narůstá. Zdravý lidský rozum byl již pochován. Regrese společnosti započala...............