28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: CERMAT a ti druzí

Ohledně státních maturit už bylo řečeno mnoho, ale nyní, během jejich třetího ročníku, bych rád sumarizoval jejich přínosnost pro životy studentů středních škol a jejich učitelů. Jelikož jsem češtinář, budu se zaměřovat primárně na češtinu, snad mě některý z kolegů doplní i u cizích jazyků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 14.5.2013 1:34

No, nevím

Mně se ten test docela líbil. Nejsem ovšem pedagog a maturoval jsem v době, kdy nevychrlit ze sebe jména a data veršotepců české moderny devadesátých let minulého stoleti rovnalo se nesložení maturity z češtiny. Okamžitě jsem to vše zapomněl - akorát někde ze zaprášených paměťových bloků mi juká nějaký Gellner, ale co nebo kdo to byl, nemohu sloužit.

Test testuje, zda mají studenti minimum základních vědomostí, zda mají mozek a umí jej používat. Zda jsou schopni porozumět psanému textu. To vše lze požadovat i po kosmetičkách, chtějí-li mít maturitu. A byl směšně jednoduchý - tohle bych dnes, 46 let po maturitě spáchal bez přípravy o půlnoci nasilně probuzený aspoň tak, že bych prolezl. A probůh i kosmetička by měla vědět, že atentát na Heydricha byl roku 1942, když chce být homo maturus (koneckonců - jako u všech testů, kde si lze vybrat z daných možností, se dá se značnou pravděpodobností úspěchu tipnout).

Maturita by měla zaručovat, že jedinec má ponětí o rodném jazyce, historii a umí aspoň počítat procenta.

I. Babková 13.5.2013 17:52

Pro doplnění

S autorem v podstatě souhlasím. Ale kritika za přemrštěné papírování v souvislosti s maturitou patří především MŠMT, které vytvořilo legislativní rámec tohoto modelu (maturitu upravuje zákon a vyhláška). Cermat je jen organizace, která ten model realizuje, ale bez posvěcení příslušných orgánů, si ani neupšoukne.

Doplnění k problematice studentů z uzpůsobenými podmínkami (PUP). Paradoxně je možné, aby student, který nikdy nenavštěvoval poradnu v souvislosti s poruchami učení, si ve 4. ročníku přinesl potvrzení, na jehož základě je zařazen do kategorie PUP. Prakticky to znamená, že se mu prodlouží čas na vypracování testů a písemné práce a jako bonus má možnost, během zkoušky odcházet na toaletu. To normální studenti nemohou.

F. Kusák 13.5.2013 17:33

Myslím,

že jsme ten náš vzdělávací systém dostali do zoufalého stavu. Je to takový hybrid socialistického, západoevropského a anglosaského školsví. Takže de facto nic. Něco se pracně zavede a hned je to špatně, tak se to zase zruší. A hurá! Zas něco jiného. Když si ale nalijeme čistého vína, je krutá pravda zřejmá. Ne(de)motivovaný učitelský sbor, velmi nízké nároky na žáky (studenty), což vyplývá z parametrického nastavení vzdělávacího systému a celková dehonestace práce a vzdělání. Pamatuji se (a staří kantoři vám to potvrdí), že kvalita některých průmyslovek byla na úrovni dnešních vysokých škol (možná i vyšší). Bohužel, gymnázia velmi utrpěla těmi neustalými změnami, které započaly již za komunismu, a tak vedle elitních škol, existují i silně podprůměrné ústavy, jejichž studenti jsou popohánění spíše ambicemi rodičů než vlastními zájmy.  Učňovké školy a dělnická povolání měla přeci vlastní karierní růst a všeobecná, mizerná maturita je tady k ničemu. Takkže vzhůru k dalším reformám s podprůměrnými a zakomplexovanými metodiky. Ještě je co ničit.

J. Chaloupka 13.5.2013 15:54

Maturitní zkouška z češtiny přináší zkušenost, že s podobnými

hloupostmi se bude člověk setkávat celý život. Zejména při styku s úřady. Jak se s nimi popasuje, to je právě ta pravá iniciace a naší civilizaci.

J. Chaloupka 13.5.2013 15:54

Oprava: v naší civilizaci

..

K. Luboš 13.5.2013 12:51

Maturitní testy jsou dost minimalistické,...

...takže ten, kdo je ani v opravných termínech nezvládne, je prostě b_l_b, kterému vůbec nepřísluší titul „maturant“. A to nikdo nijak neomluví. Takže sorry, kosmetičky...

V. Venc 13.5.2013 12:50

Jde víc, než o maturity

CERTMAT a další podobné instituce jsou zdařilou ukázkou toho, jak se stát stará o své “živobytí“ a jak zdůrazňuje svůj vliv i důležitost. Stará se (s odbory) nejen aby zaměstnal, ale aby jeho pracovníci byli správně manažerování a jejich organizace měly odpovídající organizační strukturu, vypovídající o důležitosti instituce a jejího vedení.

Tato skutečnost je ovšem velikou brzdou národní hospodářské výkonnosti. Efektivní hospodářský systém předpokládá, že stát vybere od občanů na své potřeby do 35% toho, co občané vyrobí.

U nás je tento objem o cca 10% vyšší, což znamená, že podmínkou zlepšení hospodářské výkonnosti a konkurenceschopnosti je oprášení starého komunistického hesla a jeho aktualizace: “Deset procent úředníků do soukromého sektoru!”.

CERMAT je výborným kandidátem na pro tento úkol. Maturity se dobře obejdou bez něho.

J. Ráž 13.5.2013 12:17

Jakou hodnotu (skutečnou) má maturita?

Z dokladu o dosažení určitého stupně vědomostí se stal jen doklad o absolvování nějaké školy. Skutečnou hodnotu může ten "cár papíru" na který devalvovali maturitní vysvědčení lidé,jako je autor článku, dostat až úspěšným studiem na prestižní vysoké škole. V jiném případě má maturitní vysvědčení kadeřnice,či kosmetičky pro uplatnění v praxi stejnou hodnotu jako doklad o absolvování rekvalifikačního kurzu. Jen na to mat.vysvědčení jsme zcela zbytečně vynaložili velké prostředky z veřejných zdrojů.

Ale na druhé straně: Kde by našli uplatnění tisíce "pedagogů" kteří ročně opouštějí předimenzované pajdáky,kdyby nebyly maturitní učňovské obory a maturita by byla skutečnou zkouškou vědomostí,že ano autore?

F. Eliáš 13.5.2013 9:17

Typicky češtinářské hodnocení

Žádný test z matematiky nebyl obtížný. Za obtížnou považovali někteří maturanti vyšší úroveň matematiky v loňském roce. Ta byla, celkem rozumně, zrušena. Mnohokrát jsem viděl u školní maturity, jak žák lže že četl zkoušené dílo a češtinář, který také okamžitě poznal pravdu, blahosklonně pokyvuje hlavou. Průměrný češtinář dnes stěží přečte novou knihu za týden a nedokáže své studenty donutit k četbě. Výuka literatury se stává výukou dějepisu. Za důležitější je považován obsah díla, než jeho umělecká hodnota. Kdo hodně čte nemá problém s porozuměním textu. Kdo málo čte, nechť není úspěšným maturantem. Pravda, současná státní maturita je nesmyslně administrativně náročná. Přimlouvám se za větší objektivitu zkoušky, za zrušení slohové práce i ústního zkoušení.

J. Kočí 13.5.2013 9:09

Nějak se mi v článku ztratila základní myšlenka

Proč chceme vlastě maturitu?

Myslím, že je to kvůli tomu, abychom věděli, že kdo má maturitu, tak že umí základní věci, které se v daném státě považují za nutné minimum pro další kariéru.

Potom mi zcela uníká, proč dělat rozdíly mezi maturitou budoucí kadeřnice a třeba jaderného vědce. V okamžiku maturity to přece nikdo neví, kam ho osud zanese. A když ví, že bude kadeřnice, tak proč probůh chce maturitu?

Autor to má zcela evidentně popletené. Asi chce, aby se jeho děti mohly pochlubit papírem, který díky těmto názorům je jenom cárem.

Myslím, že maturita by měla být určitou laťkou, přes kterou se přeskočí. Kdo nepřeskočí, má smůlu. Další kariéra ho nečeká a může být např. kadeřnicí.

J. Mrázek 13.5.2013 8:32

Blížíme se k zahlcení složitostí struktur.

Množství úřadů, úředníků, předpisů, nařízení, zákonů, povolení a vyhlášek překračuje absorbční schopnost společnosti. Stručně charakterizovat to lze slovy: kdyby to opice věděla, tak by radši zůstala na stromě... Kacířská otázka: Kdo vyhraje v souboji civilizací- ta, která má vše kodifikované a nepřipouští odchylku, nebo ta, kde tvořivosti nejsou kladeny žádné mantinely a která není nucena živit byrokratický aparát o velikosti všech armád světa, co kdy byly a řeší  pouze reálné a ne vymyšlené problémy ?

T. Pansky 13.5.2013 3:20

Autora clanku naprosto chapu a souhlasim. Podivejme se ...

... na problem jinak.  Jak autor rika, cely projekt je velmi drahy, neefektivni a byl vytvoren na politickou zakazku.  Tak jako mnoho jinych veci v Cechach, politicka zakazka hrala prim a proto by se nemelo zapomenout, kdo byl autorem a kolik nas to vse stalo.  ...  Uvedu priklad, jak se to dela jinde a levneji.  Jako priklad si vezmu skolu, ktera prijima studenty ze strednich skol na obor zdravotni sestra.  Skola se rozhodla, ze prijimani zaci potrebuji byt testovani z biologie, chemie, jazyka, a logickeho uvazovani.  Proto si skola prosla nabidku soukromych agentur (organizaci) provadejicich testovani.  Mezi 10 nabidkami testovani se jevila agentura xxx jako nejlepsi, protoze mela testy stozumitelne a odpovidajici vzdelani zaku.    Vsichni zaci, kteri se hlasi na tuto skolu vi dopredu, ze budou tuto zkousku potrebovat a tak si zaplati a potom se ji prokazou pri prihlaseni na skolu.  Nebot agentura xxx je opravdu dobra ve svych sluzbach, za par let se z ni stala norma pri prijimani na vsechny zdravotni skoly.  Jake meli studenti znamky na jednotlivych strednich skolach je celkem nezajimave, nebot podstatne je si vybrat dobre studenty pro zdravonti obor.  Cele maturity jako takove maji pouze mistni charakter.  Nic vic, nic min  ... Z tohoto pohledu je jasne, ze cely proces statnich maturit je celkem nesmyslny projekt a k tomu velmi drahy.  Toto muze vyresit trzni prostredi a to velmi dobre.  Jenze statni maturity byly statnim projektem na zakazku, kudy tekly ohromne penize a o to jde.  Rad si prectu clanek o tom, kdo tenhle projekt inicioval a kolik to stalo.   

F. Eliáš 13.5.2013 9:21

Re: Autora clanku naprosto chapu a souhlasim. Podivejme se ...

Státní maturity jsou naprosto běžné v civilizovaných zemích. Měly by zaručit, že jejich úspěšný absolvent je vzdělatelný člověk. Poskytují objektivní hodnocení studenta. Považuji je za nepostradatelné a nenahraditelné jakoukoli školní zkouškou.