28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Akademický kontakt s kapitalismem

Vysoké školství v Česku potřebuje reformu. O tom nemůže být pochyb. Každá reforma znamená zvýšení nároků na vyučující i studenty. A lidé změny, které se jich týkají a jež je nutí k rychlejšímu pohybu, odmítají zcela přirozeně a pochopitelně. Z tohoto pohledu jsou protesty akademické sféry logické, očekávatelné a vlastně nevyhnutelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Urban 8.2.2012 18:24

Soukromé školy budou přetahovat kvalitní uchazeče ?

Proč by to, proboha, dělaly ?

Kvalitní - tedy dobře platící - uchazeče mají už teď. Cílem studia je tržní uplatnění, což v praxi znamená orazítkovaný papír o absolutoriu. To ostatní se člověk stejně naučí až v praxi. Díky odtrženosti škol, ale i mnoha pracovních míst nejen ve státní správě od skutečného života.

A. Hrbek 7.2.2012 15:00

Vážení diskutující

1. Stali jsme se zcela otevřenou ekonomikou, což znamená i to, že jakýkoliv vysokoškolák, který v této zemi za přispění daňových poplatníků vystuduje, může odejít kamkoliv, aniž by státu haléřek vrátil. 2. Stali jsme se zemí, kde je ztržněno skoro všechno, takže není sebemenší důvod ji částečně ztržněné vysokoškolské studium převést na úplně ztržněné. Vysokoškolské studium je nutno chápat jako jakoukoliv jinou investici a každý si může spočítat, zda se mu tato investice celoživotně vyplatí. 3. Solidarita je velmi hezký pojem, pokud ji platí někdo jiný. Pokud chce svým solidarizujícím příspěvkem hradit např. vysokoškolské vzdělání nejrůznějších exekutorů, "právníků", "ekonomů", atd. proč ne. Ale ze svého. 4. Pokud stát pro své konkrétní potřebuje vysokoškolsky vzdělané pracovníky, tak to může řešit buď stipendii se závazkem, nebo jednodušeji adekvátními platy. 5. Vysoké školy byly donuceny produkovat kvantitu (70% z demografického ročníku) a ne kvalitu. 6. Je velmi hezké mluvit o nutnosti podporovat vědu a výzkum, když díky nejrůznějším reformám byl skutečný výzkum v této zemi prakticky zničen. 7. Uvědomme si laskavě naše současné postavení sluhy mocných finančních a podnikatelských magnátů a naší vědomostní i materiální základny, ležící mezi vyspělým Západem a zaostalým Východem. Pracujeme opět převážně na cizím a pro cizí. 8. Podívejte se laskavě, kolik toho hejna vyprodukovaných "ekonomů", "právníků!, "sociologů", "politologů", "architektů","manažerů", a jim podobných za posledních dvacet let ve skutečnosti vytvořili, a porovnejte to s tím co vytvořila za první republiky hrstka vysokoškoláků. Čestnou výjimkou jsou lékaři, i když i jich je již nadbytek, a přežívající technici, starající se o chod provozů. Zato se podařilo do značné míry zničit to, co dobře fungovalo, včetně mezilidských vztahů a solidarity. 9. Potrvá to nejméně jednu generaci, než v této zemi najde skutečné vzdělání i skutečné znalosti uplatnění a ocenění.

V. Běhal 7.2.2012 11:38

Peníze a vzdělání.

Stát finacuje školství, protože potřebuje vzdělané lidi, jak  ve sféře, která vytváří hodnoty, tak v

oblasti kulturní a pod. Problém nastává, když vysoké školy začnou produkovat nadbytek lidí, kteží žádné hodnoty netvoří.Náše školství neprodukuje dostatek inženýtů, ale nadbytek různých intošů, pro které se zřizují nové státní úřady. Před léty se přednášely dějiny umění na jedné vysoké škole, nyní na třech. Kolik takových absolventů a absolventů sociálních věd, politologů psychologů a pod. potřebujeme? Když to někdo chce studovat, tak ať si to zaplatí. Tito lidé totiž nejsou schopni vystudovat náročnou vysokou školu.

Vysoké školy berou peníze podle počtu studentů, takže se přednáší různé pitomosti, hlavně na filosofické fakultě UK, a bují počet docentů a profesorů. Před asi šesti lety studovalo jakodoktoranti na UK cca18 000 studentů, ročně obhájilo PhD 600  studentů. I kdybych počítal, že doktorantské studium jim misto tří let trvá pět, tak by mělo ročně obhájit 3 000 absolventů.Z toho jasně vyplývá, že se tam fláká 15 000 lidí, které vedou neschopní vedoucí.

Na ministerstvu se 10 let připravovaly státní maturity. Takových flákačů je plné ministerstvo, které zabírá tři paláce na Malé straqně. Ti jen vymýšlí nesmysly a prosazují je do našeho školství a když je současný ministr vyhazuje, tak je oheň na střeše.

V USA se vydává na školství 7x víc peněz než na Tajwanu. Přesto tajwanští studenti jsou nejlepši na světě a američtí jsou daleko za nimi.

B. Mráz 7.2.2012 10:50

Pan ministr

Dobeš se stal fackovacím panákem díky mediím, ale hlavně díky politice TOP, která hledá ptostřednictvím rozbíjení koalice cestu k premiérování Kalouska a prezidentování knížepána.Dotace z Bruselu, situace vysokých škol-nic nesmí být zanedbáno, vše použito proti Dobešovi. A přitom je to on, kdo jediný pohnul zasmrádlým prostředím českého školství, má odvahu něco změnit, něco zatuhlého rozpohybovat.Ptejte se hlavně zodpovědných ředitelů škol, ti vám většinou odpoví, že ve školství konečně nastává pohyb vpřed.Studenti a kantoři samozřejmě reptají, ale to je přirozené. Pan Páral správně píše, že mnoha lidem vyhovuje nehybnost beze změn, které jsou ale velmi potřebné.

R. Bébr 7.2.2012 10:56

Re: Pan ministr

Panu Páralovi přiznávám opravdu maximální hybnopst - jednou bolševik až na půdu, hned zase tržní kapitalsta bez lidské tváře.

Pan Dobeš má taky pohyb - zmrší všechno, na co sáhne.

P. Lenc 7.2.2012 8:59

Když začne kampaň

nějaké profesní skupiny podporované části medií proti nějaké osobě,v tomto případě proti Dobešovi,začnu být velmi ostražitý.Ono jde vždy až na prvním místě o peníze.

P. Fiala 7.2.2012 8:56

Masy lidí v soukromých ekonomikách

Spravedlnost postupně odlétává z českých luhů a hájů. O jaké spravedlnosti je řeč? O té mezi lidmi tvořící jeden národ či ty tři hlavní ve znaku státu, REPUBLIKY s Ústavou, která má reflektovat toto spolužití všech občanů ČR.

Bohužel nezbývá nežli použít pojmový aparát komunistů či jiných sociologů a popřemýšlet si o třídách , množinách občanů a to s kriteriem ročního příjmu, a podmínkách jeho získávání. Takže, máme zde základní třídy-množiny obyvatel:

1) Množina majitelů, manažerů, výkonných pracovníků soukromých ekonomik. Ti jsou podrobeni principům svobodného trhu (tvrdé konkurenci), který je nutí pracovat racionálně, ekonomicky, kvalitně, a prodávat své zboží a služby za takové Kč, z nihž žijí oni a hlavně ostatní následující třídy obyvatel.

2) Množina obyvatel státní správy od presidenta, poslanců, senátorů, policie, vojska, hasičů, zdravotníků a lékařů, učitelů a profesorů, a mnoha a mnoha dalších ve všelikých státních institucích, kteří si ustavili v zákonech výši svých příjmů (tvoří docela  slušnou volební masu), bez ohledu na ostatní množiny lidí či na ekonomickou situaci v soukromých ekonomikách.

Závěr? Udělejme si sami názor, zda je v ústavě respektováno blížení se ke SPRAVEDLIVÉMU spolužití občanů státu a přerozdělování Kč přes státní rozpočet. Zakládá se na sociální konflik. A výše uvedené může být uchopeno, co by ideový základ, KOMUNISTY. Bohužel, odpovídá to realitě.

R. Bébr 7.2.2012 8:44

Citace

Stejně jako zdravotnictví, stejně jako sociální systém, rovněž školství včetně univerzitního, má být zprivatizováno a zkomercionalizováno. Není to tak dlouho, kdy z resortu J. Dobeše vyšel klip lákající mladé muže na studia za cílem získání luxusního domu, pořádného „bouráku“ a vyvedené blondýny, u které se zřejmě kvalita vzdělání příliš nehodnotí.

Vysoké školy by měly být institucí nezávislou, stejně jako soudy. Argument, že kdo chce být nezávislým, nemůže chtít od státu peníze, neobstojí. Platy soudců od státu plynou, přesto je (či by měl být) požadavek jejich nezávislosti samozřejmostí.

Studenti i profesoři se bojí. Bojí se nové normalizace, bojí se, že chomout školného bude k neutažení. Jak pro řadu talentovaných studentů, kteří nebudou moci splácet půjčky a starat se o své nezaměstnané rodiče, případně nemocné a handicapované prarodiče, nedej bože, kdyby si chtěli založit rodinu. Taková nezodpovědnost. Stejně tak je tento chomout příliš těsný i pro profesory a akademickou sféru vůbec, neboť jim přikazuje podřídit se diktátu peněz. Ze škol tak nebudou vycházet přemýšlející lidé, ale tovární série na úspěch a opora stávajícího systému. A také trosky se zničenou budoucností, zadlužené až po uši.

http://www.czechfreepress.cz/podoteky/marek-rezanka-co-vse-ne-poburuje-vaclava-klause.html

J. Schwarz 7.2.2012 9:21

Re: Citace

Jaký diktát peněz, sousede? Není to spíš o tom, aby si "talentovaný student" rozmyslel, je-li opravdu tak talentovaný, aby se svým oborem slušně uživil? Pokud ne, a pokud se chce "starat o nezaměstnané rodiče či handicapované prarodiče" udělá líp, vyučí-li se instalatérem a založí si firmu. Furt lepší, než když se stane "talentovaným sociologem", na nějakém státním úřadě bude brát průměrný plat a šilhat po úplatcích. Mimochodem, "talentovaní studenti Plzeňských práv ruku v ruce s profesory" taky protestují proti "porušení svých práv" a jistě i "akademických svobod". Proč předpokládat, že by měli být neplzeňští studenti a profesoři z úplně jiného těsta a bojovat za čisté ideály jako kníže Rohan, zatímco těm plzeňským jde o prachy a snadno získané tituly?

R. Bébr 7.2.2012 10:52

Re: Citace

Člověče Boží, vy nemáte vůbec ponětí, oč tu vlastně jde. Škoda.

T. Blecha 7.2.2012 10:33

Re: Citace

Ve školství je potřeba velká změna. TO co z těch škol leze je z velké části v běžném životě nepoužitelné. Maximálně v nějakém státním úřadě. A kvalita klesá rapidně. Znám pár lidí pro které na základce byl úspěch, když dostali z písemky za 3 a teď jsou z nich bakaláři nebo dokonce magistři. A známý co učí na výšce mi říkal, že některé studenty viděl poprvé až u zkoušek.

R. Bébr 7.2.2012 8:24

Čtěte Rudé Právo

Pan Páral psával do Rudého Práva články, opěvující socialistický přístup ke všemu včetně školství. Teď poněku otočil a propaguje zas neviditelnou ruku trhu i ve vysokých školách. Akademici jsou blbci, kteří se nechtějí podřídit našim v celém světě slavným "velepodnikatelům".

Návrhy nových školských zákonů hlavně umožňují ovládnout VŠ a zajistit tunelářům bezplatný provozní výzkum a vývoj. Cílem návrhů je dále omezit vzdělávání občanů, protože nevzdělancům se lépe vládne. A také - samozřejmě - zajistit bezpracné získání vysokoškolských titulů pro naši novou "intelektuální" elitu (jak to bývalo v Plzni).

Mnohokrát jsme upozorňovali, že takto pojaté zákony jsou špatné a budou prostě všemi myslícími občany (a je jich tu ještě dost) odmítnuty. Názor akademiků a vzdělaných lidí ovšem nikoho nezajímal. Nakonec ale i předseda Rady pro reformu VŠ musel (dokonce veřejně v TV) uznat, že ty zákony jsou špatné. Pan Páral ví ovšem všechno lépe, jako to věděl kdysi v RP. A náš milý vězeňský psychlog si myslí, že může jednat s akdemickou obcí jako s krimninálníky.

R. Jonák 7.2.2012 8:29

Re: Čtěte Rudé Právo

Řekl bych, že potrefená husa nejvíc kejhá. Nejsem odborník na vzdělávání, ale myslím, že autor má v mnohém pravdu. Mimo jiné když konstatuje: Školné má bezesporu i sociální aspekty. Rozbíjení melounů při jejich lednových cenách nicméně neukazuje, že by zrovna tito protestující studenti sociálně strádali.

Tento názor jsem zastával, hned jak TV zveřejnila toto "udatné" chování studentů.

R. Bébr 7.2.2012 8:45

Re: Čtěte Rudé Právo

Než něco napíšete, ověřte si, kdo ty melouny zaplatil!

R. Jonák 7.2.2012 8:48

Re: Čtěte Rudé Právo

Tak to TV nezveřejnila, ale fakt je, že ty melouny házeli študáci. Nejsem proti recesi ale tahle se mi nelíbila. Jestli to platili páni profesoři, tak se u mně jen schodili.

E. Heusinger 7.2.2012 10:32

Re: Čtěte Rudé Právo

Melouny se házet nemají. To je jasné. Správné předměty na házení jsou přece vajíčka. Nejlépe na socany. To je ta správná recese!

J. Malá 7.2.2012 11:38

Re: Čtěte Rudé Právo

Pánové, obojí je špatně.Zvlášť v době, kdy v mnoha rodinách je bída. Ve stejné době, kdy studenti házeli melouny , jsem v Kauflandu viděla malé dítě, škemrající matku právě o meloun.

E. Heusinger 7.2.2012 13:32

Paní Malá,

on Vám někdo vysvětlí, že se nic neděje protože lidé jezdí z hypersuper s plnými košíky.

D. Šimáček 7.2.2012 15:03

Re: Čtěte Rudé Právo

jóó to by se za komančů nestalo.... všichni měli všeho dost, děti měly všecno skoro zadarmo............................. a melouny v zimě nebyly, stejně jako po většinu roku

Z. Rychlý 7.2.2012 14:35

Re: Čtěte Rudé Právo

Dobeš ? Bébr ?

M. Bezouška 7.2.2012 10:55

Re: Čtěte Rudé Právo

pane Bébře, nezlobte se, ale opakováním klišé o tunelářích ze sebe děláte hlupáka. Tady ale není   správné místo pro debatu na toto téma, protože u vysokých škol ani o nic takového ve skutečnosti ani nejde. Výkřik o vězeňském psychologovi a akademické obci jako kriminálnících je už docela mimo.

Dvě věci: akademici chtějí být úplně nezávislí. I když si odmyslíme obtížnost definice takové nezávislosti,  zůstane nám tady její hlavní podmínka, totiž finance. K oné bájné úplné nezávislosti vedou jen dvě cesty - buď nic nepotřebovat nebo mít takový produkt, aby ti, kteří za něj platí byli závislí na onom nezávislém. V praxi jsou to například producenti ropy, i když ani oni ne zcela. Pokud však někdo někoho financuje, jedno kdo a koho, vždy bude chtít vědět co se s jeho pěnězi skutečně děje. Tedy není-li to není nějaký cvok, kterému je to jedno; akademici patrně předpokládají, že právě stát něčím takovým je.

V textech tady byla zmíněna kvalita "produktu" těchto škol. Ona bude asi velice různá, moje vlastní zkušenost je však dost špatná. Nebudu se zmiňovat o pokusech o spolupráci na konkrétních záležitostech, bylo to totiž čisté vyhazování peněz oknem a nerad na to vzpomínám, protože si i po letech připadám jako trouba, který platí za nic.

Před několika lety jsme potřebovali přijmout dva techniky, nic světoborného to nebylo, ale výsledek byl přesto hrozný. Nějaká agentura nám poradila přijmout čerstvé absolventy. Přišlo jich asi šest, nám by byli stačili průmyslováci, ale protože tenhle typ škol nějak vymizel, jednalo se o vysokoškoláky. Všichni měli velmi přesné představy o budoucím platu, ale kromě dost bídné znalosti dvou či tří jazyků a "počítačové gramotnosti" neuměli nic. Doslova. Pokud současné akademično plodí takovéto figury, pak je zadarmo drahé a je nejvyšší čas do té smradlavé hromady, zvané bůhví proč vysoké školství, pořádně zašťourat. Viz ostatně plzeňská práva, i když tady asi jde z větší části o něco, čemu se eufemisticky říká mediální bublina.

R. Bébr 7.2.2012 11:07

Re: Čtěte Rudé Právo

- Přečtěte si pořádně návrh zákonů. Tan je tunelařina pěkně a srozumitelně popsaná. - Pan Dobeš je vězeňský psycholog a neumí nic jiného. Stačí když promluví a je vše jasné. - Vysoké školy platíme my všichni z daní, ne žádní "podnikatelé" a "politici". Akademická svoboda a nezávislost na nějaké ruce trhu už jsou tady pár set let a naši předkové dobře věděli, proč to zavedli!

- Úpadek vzdělání za posledních 20 let je pozoruhodný a mají ho na svědomí právě zásahy politiků do vzdělání. Před 20 léty měly naše vysoké školy lepší pověst. Zvlášť za posledních cca 6 let se úroveň školství propadla ke dnu. "Reformy" vězeňského psychologa to ale nezachrání. Jeho návrhy zákonů a připomínky akademické obce k nim si nejdřív pořádně přečtěte, než je začnete obhajovat. Když i předseda české Rady pro reformu VŠ (bývalý akademik z Univesity of Cambridge) veřejně přizná, že ty návrhy jsou špatné, tak už to něco znamená.  

V. Němec 7.2.2012 4:23

Ten kdo něco dělá

Taky nám ten dojem že by pánům profesorům nejlépe vyhovovalo o změnách jen nezávazně tlachat a jet pohodlně po starých kolejích že to trochu drncá a skřípe nevadí hlavně že nefouká . Pan ministr Dobeš nepatří k mým oblíbencům ale ta urputná kampaň proti němu mi vadí ostatně jako mi vadí kampaně proti komukoliv