23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Zabij / zachraň svého mimozemšťana

26.11.2010

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.TOPlist

Zabij zachraň svého mimozemšťana Vlado RíšaVlado Ríša pokračuje v pořádání antologií českých autorů - tentokrát si jako spojující motiv vybral střet člověka a emzáka. Deset povídek od deseti autorů uvádí Slávek Švachouček, který publikuje sice velmi vzácně, ale vždy nabízí velmi propracovaný příběh, a ani tentokrát své ctitele nezklamal. Vlado Ríša přidal svoji vlastní práci - v poslední době se zabydlel ve středověku, a tak se ve Svaté Zemi s mimozemšťanem setkává ta nejpodivnější dvojice, která kdy bojovala bok po boku, totiž český křižák a Saracén. Dalšími autory pak jsou Ondřej Neff, Anna Šochová, Františka Vrbenská, Pavel Renčín, Ivan Mls, Jakub D. Kočí, Martina Šrámková a Julie Nováková.

Tak, jak titul slibuje, najdete tu zachraňování i zabíjení. Jak už tato doba velí, těch zabitých tu je přece jenom o poznání více, než zachráněných, ale celkově se editorovi podařilo sestavit pestrý jídelníček nikoliv čtvrté cenové skupiny. Časy i prostředí tu jsou rozmanité, stejně jako motivy i atmosféra jednotlivých povídek, opravdu je spojuje v podstatě jen motto uvedené v titulu antologie. Vedle světa, který může (nebo mohl) být náš, tu najdete prostředí umístěná v podivných nikách všehomíra, které by těžko našli i zkušení chrono- či kosmo- nauti. Vedle čisté pánského příběhu (nemíním tím to, co je označováno "pro pány" a má své místo v tv až po dvaadvacáté hodině) se tu setkáte s romancí, akce i atmosféra se kříží - a v povídce Františky Vrbenské se dokonce setkávají.

Vlado Ríša se nenechal zlákat ke snadnému splnění svého úkolu, spisovatelské celebrity tu tvoří menšinu. Samozřejmě tím se vzdal možnosti apriorně zaujmout čtenáře už jen seznamem autorů, ale i ti méně známí patří k tomu lepšímu, co české luhy a háje nabízejí.

Hodnocení: 55 %.

Zachraň / zabij svého mimozemšťana
editor: Vlado Ríša