RECENZE: Warren Fahy, Fragment

2.2.2010 0:05

Fragment Warren FahyTOPlistV minulém roce opustil svět skvělý Michael Crichton - nejenom duchovní otec vzkříšení dinosaurů Jurského parku nebo nepozemského viru v nadčasovém Kmenu Andromeda. Jestliže Stephena Kinga považujeme za mistra hororu, pak Crichton si bezesporu zasloužil nálepku mistra thrillerů. Na uvolněné místo ze strany fantastiky se před Vánoci pokusil vetřít Warren Fahy, muž mnoha řemesel, se svým románem Fragment. Zapomeňte na Schötzingův ekothriller Vzpoura z hlubin nebo biologické ohrožení z vesmíru z výše uvedeného Kmene Andromeda. Přichází nebezpečí přímo z naší planety, které nepoznáno dřímalo kdesi uprostřed nekonečných pustin Pacifiku. Přichází strašek.

I korýši mají své experty na smrtící přední končetiny, z nichž nejznámější je strašek kudlankový. Známe asi 200 druhů strašků dlouhých od dvou do třiceti centimetrů, kteří na první pohled vzdáleně připomínají langustu. Strašci číhají na kořist podobným způsobem jako kudlanky - v díře nebo skalní štěrbině v mělké vodě. Jejich útok patří mezi nejrychlejší pohyby v celé živočišné říši. Kolem plující rybu nebo garnáta může strašek napíchnout nebo dokonce rozříznout na polovinu za necelou setinu sekundy. (Eva Rišňovská, Yacht Magazine 1/2003)

V druhé polovině osmnáctého století zaznamenal kapitán Henders do svých map nevelký ostrůvek, který nese jeho jméno. Od té doby se nevyskytl záznam, že by ho navštívil někdo další, dokud se k němu nevydala výletní loď Trident. Ano, dokud se shodou okolností nepoštěstí splnit si svůj výzkumný sen mladé Nell Duckworthové, která se účastní reality show SeaLife o cestě kolem světa na katamaranu Trident. Sledovanost pořadu klesá a smyčka okolo krku producentky Cynthey Leedsové se stahuje, díky bohu je tu zastávka u nevelkého pacifického ostrůvku.

Na Zemi naleznete už jen několik reliktů bouřlivé evoluční minulosti. Ať už žraloky jako bezkostní paryby, murény, krokodýly, tak také i strašky. Tvor patřící mezi bezobratlé si zaslouží naši pozornost, ačkoliv google o něm příliš zajímavého nepřináší. Tento desetinohý "humr" disponuje dokonalejšíma a početnějšíma očima, než-li tři barvy rozeznávající oko savců, a vědci je řazen mezi nejrychlejší predátory, jak jsem uvedl v citaci výše. Kromě jídelních lístků některých přímořských letovisek a jeho ošklivosti (měřené lidským pohledem) se nezdá, že by nám mohl být nebezpečný, pokud někde nedostala Darwinova teorie o vývinu druhů volnou ruku ke svým pokusům.

Autor kromě umně zvládnutého vytváření napětí, trochy schématičtějších charakterů hrdinů a přímočarého, leč překvapeními překupujícího příběhu, nabídl neotřelý a akademiky nezredukovaný pohled na méně rozšířené teorie, z nichž ty "nejskandálnější" nabízí skrze přednášky mladého profesora Geoffreye Binswangera. Ostatně nic jiného mu ani nezbývá, neboť na Hendersonově ostrově část posádky Tridentu zmizí v několika sekundách. Na scénu vstupuje vláda USA, které je jasné, že stojí před možným ohrožením veškerého života, jak ho známe.

Na své si přijdou zejména přírodovědci, kteří se budou buď rozčilovat nad autorovou nehorázností, nebo bavit nad koncepty, o kterých možná slyšeli, ale staví se k nim nesouhlasně. Což takhle teorie o teoretické nesmrtelnosti založené na nemožnosti rozmnožování s potomky? Nádherným příkladem, který potěší zejména klimatology (uznávám, až příliš velká nadsázka), je představitel úspěšného „odborníka“ v postavě Thatchera Redmonta. Vědce, který přehodnotil svůj žebříček hodnot a rozhodl se, že chce být úspěšný a bohatý.

Fahyho debut je hravý a čtivý román věnující se zejména nebezpečí biologického ohrožení importovanými druhy do míst, kde pro ně neexistuje konkurence. Příkladů z historie lidstva můžeme nalézt nespočet, ať už se jedná o obecně známé neštovice decimující indiány nebo králíka obsazujícího Austrálii. Ve Fragmentu je v ohrožení veškerý suchozemský život.

Warren Fahy se projevil jako správný autor vědecké fantastiky, když vzal známé současné problémy a holá fakta, aby je promíchal a extrapoloval do extrémů. Vzniklá směs je nejenom velmi zábavná a napínavá, ale obsahuje i několik přesahů, které vás, stejně jako mě, mohou zavést do knihovny k ověření si, co je vlastně skutečnost, a kde začíná fikce. Autor zároveň dokázal, že i bez přírodovědeckého doktorátu můžete napsat poutavou knihu sestavenou z "vědeckých faktů" a skvěle je namíchat se svojí imaginací.

Nezbývá než vám popřát příjemnou zábavu a doporučit autorův web oplývající bohatým obrazovým materiálem, který se do knihy nedostal...

Fragment
/Fragment/