RECENZE: Warren Ellis a Adi Granov, Iron Man - Extremis

3.6.2010 9:05

Iron Man Extremis Ellis Granov TOPlistPo Ultimates od Marka Millara, kde hrál roli týmového hráče, přichází Iron Man do České republiky ve svém prvním sólovém dobrodružství...

Iron Man vznikl během Studené války a jeho stvořitelem není nikdo jiný, než otec dalších komiksových ikon nakladatelství Marvel – legendární Stan Lee. A jak on sám říká, byla to tehdy tak trochu troufalost, přijít s hrdinou tohoto typu (při jehož tvorbě se inspiroval postavou bohatého průmyslníka Howarda Hughese), protože všichni mladí čtenáři nenáviděli vše, co mělo jakoukoliv souvislost s válkou. Tony Stark je zazobaný zbrojařský vynálezce, genius a playboy, který hýří penězi, maximálně užívá života a jeho jediným zájmem je, pořádně si namastit kapsu. Jenže pak jednou odjede do Vietnamu, kde to schytá granátem. Stane se z něj Iron Man, čímž se radikálně změní jeho dosavadní svět. Nemůžeme ale říct, že tohle je jediná a definitivní verze vzniku komiksové legendy. Za několik let existence této postavy ji dostalo na hraní hned několik tvůrců, kteří univerzum hodně upravovali a přizpůsobovali aktuální době.

Jedním z lidí, kterým se dostalo té pocty si s Iron Manem pohrát, byl i Warren Ellis (Fell či série Trasmetropolitan). Ten přenesl příběh do současnosti a upravil mytologii zrození tak, že Stark není zraněn ve Vietnamu, ale kdesi v Afghánistánu. Dějová linka se pak netočí hlavně kolem přerodu, ale zaměřuje se na krádež super zbraně, zvané Extremis. Autor už od začátku perfektně využívá aktuálního dění a do komiksového světa efektivně zakomponoval terorismus a prvky vědy, čímž jej maximálně přiblížil realitě.

Samozřejmě, že žádný klaďas se neobejde bez pořádného záporáka, který by sloužil jako jeho hnací motor a nutil jej překročit vlastní limity za záchranu světa. Iron Man má takových nepřátel hromadu, ale místo někoho klasického vsadil Ellis na zcela novou postavu. Tou je terorista jménem Mallen, který si aplikuje Extremis do těla, čímž získá obrovskou sílu a moc, která přesáhne tu hrdinovu. Stáváme se tak svědky okamžiků, kdy je Iron Man nejen bezmocný, ale kdy si musí sáhnout na vlastní dno. To všechno jej ke konci dovede k rozhodnutí, které se zdá být jediným správným řešením. Stark navíc pociťuje vinu za všechno, co napáchaly jeho zbraně a také za to, že zatím nedal lidem lepší budoucnost. Proto pracuje na dvaceti věcech najednou, aby přišel s něčím, co mu k tomu dopomůže. Takže dopředu říkám, že atmosféra tu není tak odlehčená jako v obou filmech, ale spíš pořádně temná a mrazivá.

Jaký je tedy Iron Man ve výsledku? Především se sluší říct, že hodně depresivní a chutnou jednohubkou bez touhy zapsat se do komiksových dějin. Na jednu stranu není důvod věnovat se mu, ale na stranu druhou si musíme uvědomit, že se jedná u prvního Iron Mana vydaného u nás. A to už je rozhodně pádný argument proč Extremis vyhledat.

Iron Man: Extremis (o komiksu Iron Man Extremis)
/Iron Man: Extremis/
Ellis, Warren - Granov, Adi